Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1351 ggr
Beafer
0

Blötmat framme

Jag har börjat ge min katt Bozita blötmat. Ibland äter hon inte upp allt direkt. Och nu funderar jag på hur länge man kan ha blötmaten framme? Den börjar ju se snuskig ut ganska direkt tycker jag. Skulle man kunna ställa in fatet i kylen om hon inte äter upp allt direkt?

Kaiia
0

Vill också veta!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

LoAEmma
0

Jag har det framme ett tag, vill hon äta mer än första ätningen så har hon möjlighet :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

HeleneAndreasson1988
0

Blötmaten blir ju snabbt dålig, men katter klarar av att äta mat som stått framme ett tag utan att bli dåliga utav det. Om dem äter det är en annan femma 😛

Så jag skulle låta det stå framme en liten stund och sedan ta en påse eller plastfolie runt och ställa in det i kylen om katten inte äter mer och erbjuda den om ett tag igen. Om katten vet att maten försvinner om man inte äter upp den direkt så har dem en förmåga av att äta allt på en gång istället efter ett tag. Det kan ju också vara så att du serverar för mycket mat åt gången om katten är van vid att äta flera gånger per dag som dem gillar att göra, men vuxna katter klarar sig bra på två mål mat per dag.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

fvanilla
3

Blötmat kan stå framme 6-8 timmar utan problem beroende på, och det är mest för oss det ser äckligt ut men för katterna spelar det ingen roll.

Cremello
1

Min har alltid blötmat framme. Man lär sig efter ett tag hur mycket som går åt på en viss tid så då kan man hitta en bra balans :)

Beafer
1

Tack för svaren! Då kan man ju säga att jag har varit väldigt slösaktig. Har slängt maten efter kanske 1 timme ;) Så rädd att hon ska bli sjuk! Men då kan jag sluta oroa mig!

cosmonita
0

Det som händer är att blötmaten börjar torka och ser oaptitlig ut. Men den kan stå framme länge innan den ruttnar. Mina katter har nog ätit av mat som stått framme en hel natt utan att bry sig det minsta. Gränsen för mig går väl där ungefär dvs 8-12 timmar, sen slänger jag det, men oftast äter de upp mycket fortare.

Cremello
0

Men hur gör ni när det är riktigt varmt ute? Blir det inte apäckligt med blötmat då?

Jag tror att jag under sommaren kommer ge torrfoder (trots att jag eg är skeptiskt) de timmar jag tex jobbar. Känns som man kan få invasion av flugor och katten magsjuka annars 🤮

fvanilla
4

Jag har inte haft problem med flugor själv, men man kan ju alltid lägga fram mat som de vet de kommer att äta inom en viss tid. Sen kan de ju gå utan mat några timmar (katter behöver inte äta hela tiden 24/7, plus så sover ju katter mycket), och sen när man kommer hem ge dom mer mat så de får äta sig mätta igen.

cosmonita
2

Jag tycker inte heller att katter måste ha tillgång till mat hela tiden. Jag ger mina katter mat tre gånger om dagen och skålarna står tomma till nästa gång när de ätit upp.

Cremello
0

Jag vill att min kisse ska ha mat 24/7

Kaiia
1

#11 Det vill jag också, men eftersom det känns som att blötmat lätt blir äckligt då, eller tar slut när man inte är hemma, kan man ju ha torrfoder som en "bas", som står framme hela tiden :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

MonicaLagerquist
2

#11 varför?

Stolt ägare till tre La permer

Cremello
1

Lite katthemskatta som iofs går upp i vikt stadigt, men hon har en bra bit kvar till matchvikt.