Färgfråga
Vilka färger kan föräldrarna till en kull ungar ha, om kullen består av 2 röd/vita, 2 svart/vita och 1 svart? De röd/vita är hanar. 1 svart/vit är hona. De övriga 2 är oklart.

Mamman är en padda och pappakatt är svart.
Minst en av dem är vitfläck.
Sen kan ju mammakatt vara blåpadda men då måste pappa vara svart. Pappkatt kan vara blå men då måste mammakatt vara en svartpadda.
Honkatter ärver en färg-gen från mamma och en från pappa.
Hankattsungar ärver sin grundfärg från mamma.
Vitfläck är dominant så för att få vitfläcksungar måste en förälder vara vitfläck.
Stolt ägare till tre La permer
OK, då var det som jag trodde. En förening i Skåne plockade in 5 nyfödda kattungar för ca 1 vecka sedan. De påstår att mamman är skjuten. 2 skjutna katter har hittats på en gård där de håller på att plockar in katter. Men de skjutna katterna är en vit/svart och en vit/tigre. Jag menar på att mamman måste vara någon av paddorna. Men nej, de kan sin genetiklära så en av de skjutna är mamma säger de. Fast ingen av dem hade stora spenar på bilden de lagt ut.
Jag är lite nyfiken på det här med färger.
Det finns ju bara två färger Röd o Svart.
Att flickorna ärver mamma o pappa och att pojkarna ärver mamma.
Det jag undrar över är hur en vit katt ärver resp ger sin färg.

Både vitt och vitfläck är dominant och ej könsbundet.
En helvit katt har alltid en annan färg under det vita.
Så för att få en vit katt så måste antingen mamma eller pappakatt vara vita.
Så om en av föräldrarna är vit så blir alla barnen vita?
Nej. Kattungarna KAN bli vita med en förälder som är vit
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Hur blir det med 2 helvita föräldrar? Då kan ungarna få färgen som är under den vita?

Varje kattunge i en sån kombination har 75% chans att bli vit och 25% att få färg.
Jag är nyfiken på hur dilution ärvs.
Kan en svart hona och en blå hane få både svarta och blå ungar?
Hur kan man veta om den svarta honan bär på dilution?
Hur långt bak i släkten kan det finnas dilution för att det ska bli blå barn?

#9 Dilution ärvs ressisivt.
Man vet att honan bär dilution om hon har en förälder som är blå eller crem.Eller om hon tidigare fått blå eller crem barn. Eller om man DNA testar för dilution.
En svart hona med dilutonsanlag kan med en blå hane få blå ungar. Utan dilutonsanlag blir det svarta ungar som bär dilution i den kombinationen.
Anlaget måste förälderna ha men det kan synas långt långt bak. Jag har haft en hona här på parning hon parades med en av mina katter som var maskbärare.I honans stamtavla fanns det en synlig maskad katt i nionde generationen.
# 7
Man bör inte para två vita katter vad jag vet. Eftersom risken är väldigt stor att det föds döva katter då..

#11 nej risken för dövhet ökar inte men vitt i dubbel uppsättning medför att fostren dör.

#12 Hur menar du där, med att fostrena dör vid dubbel uppsättning vitt? Det borde ju innebära att två vita katter inte kan få ungar tillsammans, och det stämmer ju inte?
Men… En hona kan väll få ungar med flera hanar i samma kull också? Även om det nu inte var svaret på nån fråga… Så pappa katt behöver inte vara samma.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Intressant det här med genetik.
Min ena hona är spotted. Hon har en mamma som är tigré o en pappa som är tabby.
Vem kan spotted komma ifrån mamman eller pappan?
Någon som kan rekommendera några bra böcker om detta intressanta ämne?

Enkelt uttryckt så blir det så här. Vita katter har ju en vitgen w och en färg gen skriver den som - eftersom att det kan vara olika färg.
parar du två katter med w- och w- så kommer teoretiskt 25% få genupposättningen ww och det är inte förenligt med liv utan de kattungarna dör i fosterstadiet. de 75% som får w- överlever.
Det är lite krångligt att enkelt förklara.
Vart tog du ditt påstående ifrån? Vet nämligen vita föräldrar som fått vita levande (hörande) kattungar.
Nu är jag trög. Menar du att vita katter inte kan få vita levande ungar?
Eller menar du så att det inte finns några genetiskt helvita katter över huvud taget. Utan dom är vita med bakgrundsfärg.
Det jag lärt mej ang vita katter ( inte mycket då jag inte behövt) är att alla vita katter bär en färg under det vita o det är den färgen som bestämmer färgen på kattungarna. Ja dom som inte blir vita
#16 genetik är jätteintressant. den som gjort mest i sverige är väl Ylva stockelberg googla så får du fram. Finna rätt mycket på nätet att läsa med.

Ja,jag vet att jag är dålig på att förklara.😉
Man får hålla isär sakerna lite. Dels riskerar kattungarna att aldrig födas pga. att vitt i dubbel uppsättning inte är förenligt med levande foster,dels hur färgen och vitheten ärvs .
Alla vita katter har en vit gen och en färg gen. Kattungarna ärver en gen från mamman och en från pappan. De kattungar som råkat få två vitgener dör i fosterlivet eftersom att två vitgener inte är förenligt med liv.
Parar du två vita katter med varandra så får teoretiskt sett 25% två vita färggener 75% av kattungarna får en färggen och en vitgen.
Om man parar två vita katter med varandra så har kattungarna rent teoretiskt 75% chans att bli vita 0och 25 % föds färgade.
Tillägg till #19 svar på #18 fråga
Det finns inga homozygota vita katter om det kan hjälpa diskussionen
Precis som en mönstrad katt kan vara hetero- eller homozygot mönstrad, är alltid en vit katt heteroxzygot vit. Homozygot vita katter dör i fosterstadiet
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Så risken med dubbel uppsättning vitt borde gälla ALLA katter med vitfläck??

Vitfläck är inte samma sak som helvitt.
01 har dubbeluppsättning vitt.

det är väl inte svårare än att vitt är en dominant gen, vilket innebär att det bara behövs en uppsättning av genen för att katten ska bli vit, typ som korthår och långhår (dåligt exempel, men det närmaste jag kunde komma)
ni får också ursäkta att jag använder en helt felaktig bokstav nu, använder den enbart som exempel och det har i grunden ingenting med vitfärg på katt att göra mer än för mig att visualisera vitgenen.
genen för vitt kallar vi (w) och inte vitt kallar vi (0). en vit katt har alltså uppsättning w/0. parar di två vita katter w/0 och w/0 får du enligt korsningschema
w 0
w ww w0
0 w0 w0
fostret med ww kommer att dö redan i livmodern, de övriga katterna kommer att födas vita. en katt kan alltså aldrig vara homozygot vit, bara heterozygot?
som sagt, (0) är bara medtaget för att kunna visualisera det, det är inget genetiskt vedertaget exempel.
summan av det hela är att du Kan para två vita katter, men 25% av fostren kommer att dö redan i livmodern eftersom det inte kan födas katter med dubbel uppsättning av "vitgenen".

#23 Men varifrån får ww-ungen sitt andra w ifrån? Ett från mamma och ett från pappa. Jag hänger inte med där riktigt.

# 24 ett från mamma och ett från pappa
pappa katt w o
w ww wo
o wo wo
sen mamma kattsgener horisontellt
en gen från mamma och en gen från pappa ger tre kattungar med genuppsättningen wo och en med ww.
Men måste det inte bli såhär?
Pappakatt w o
mammakatt
w w/w w/o
o o/w o/o
Ni får föreställa er att det går streck neråt också så att det blir ett rutnät.
Alltså ca 75 % blir vita varav ca 25 % dör eftersom dom har vitgenen både från mamma och pappakatt. Och ca 25 % bör ärva färggenen som föäldrarna bär på. Om nu gener ärvdes genom så enkel statistik =P

#26 Hur då måste menar du?
Nej det måste inte bli fyra kattungar i varje kull och en dör
Det kan bli 8 kattungar och all dör eller två kattungar och båda överlever.
Rent teoretiskt så har VARJE kattunge 25% chans att dö pga dubbla vitanlag och 75% chans att inte få dubbla vitanlag.
Med statistik får man vara försiktigt.
Jag syftade mer på att du hade skrivit att alla katter i kullen blir vita. Klart det inte måste bli fyra i en kull. Som jag sa så ärvs ju inte gener enligt statistik men om det gjorde så bör ca 25 % av ungarna ärva en färg och alltså ingen vitgen alls

#28 Det är en annan sak.
Varje kattunge i den kombinationen har 25% chans att dö pga dubbla vitfläcksanlag.
samma kattunge har 25% chans att bli färgad och 75 % chans att bli vit.Den har ca 50 % chans att bli en hane och ca 50 % chans att bli en hona.Det föds något fler hanketer har just nu inte siffrorna i huvudet.
#29 Hur är det en annan sak? Du har gjort samma sorts diagram som jag har förutom att i ditt fall så ärver även kolumnen längst ner till höger en vitgen, men från vadå? Nu är det ju aldrig så enkelt när det kommer till gener men om man nu ska måla upp det på det viset kan ju inte en katt ärva en gen som inte finns i dennes kolumn. Det borde ju bli så att extremt förenklat så 75% av kullen blir vit för att dom ärver en vitgen från någon av föräldrarna och 25% av kullen ärver färggenen från båda föräldrarna.
Eller missar jag något?

#26, ja, så bör det ju bli… är nog jag som snurrat till det och förhastat mig i mitt exempel :) ledsen för det allihop.
visst bör det vara 25% som tillbakabildas redan i livmodern (homozygot vit), 50% som blir vita (heterozygot vit) och 25% som inte bär på vitt alls.
tur att folk har ögonen med sig så en annan lär sig :)

När man gör en så enkelt diagram så har man ju inte mad alla bokstäverna en vit katt kan ha i genuppsättningen .

Kan två föräldrar med vitt få en unge utan vitt? w+0=w0 (ungen får vitfläck) 0+w=0w (ungen får vitfläck) w+w=ww 0+0=00 (ungen får INTE vitfläck). Vitfläckär väl dominant så det sistnämnda borde inte vara möjligt utan blir w0 den med?

Två föräldrar med låg vitfläck kan få fullfärgade kattungar.
Men parar du en 01 med en fullfärgad så får du bara vitfläckar.

#34 Men om två föräldrar med låg vitfläck kan få ungar utan vitfläck så är ju inte vitfläck dominant? Ungarna borde ju ha liiite vitt ändå om vitfläck är dominant?
Och vad är den teoretiska skillnaden mellan hög vitfläcksgrad (upp till "helvitt") och låg vitfläcksgrad i detta sammanhang? Om två nästan eller helt vita föräldrar får ungar, kan de få ungar utan vitfläck? Enligt staplarna ovan så borde 25% dö i fosterstadiet, 50% bli vita/nästan helvita och 25% utan vitt om de ärver den "o-vita" genen från båda föräldrarna. Teoretiskt sett alltså. Men kan de verkligen få helfärgade ungar när vitfläck är dominant?
#35 Vet inte riktigt hur det fungerar med vitfläck osv men i skolan gick man ju igenom hur det fungerar extremt förenklat med dominanta vs recessiva anlag. Vi hade bruna eller blå ögon som exempel. Det man fick lära sig då var iaf att en person med den dominanta genen kan vara bärare av den recessiva. Detta eftersom att den dominanta genen bara behöver vara en för att komma till uttryck medan den recessiva behöver finnas på båda sidorna. för att komma till uttryck.
Alltså så skulle två personer med bruna ögon få ett blåögt barn om båda två bär på anlaget för blå ögon. Två blåögda personer skulle däremot inte kunna få ett brunögt barn då ingen av dom kan bära på genen för bruna ögon.
Men som sagt så är det ju alltid fler gener än två som påverkar och det finns ju fler ögonfärger än blå och bruna och sen kan ju genmutationer uppstå osv.