Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 8470 ggr
tindra2010
0

Ragdoll

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en renrasig ragdolls hona,dock utan stamtavla som jag vill para,någon som har en hane jag kan låna

LeS-
7

Vilken söt tjej! Grattis till henne!

eftersom hon inte har en stamtavla betraktas hon som en huskatt, tyvärr. 
Jag hade låtit bli att para henne, i mina ögon är det inte särskilt seriöst och du för inget positivt till ragdollen som ras. Det du bidrar till är ännu fler huskatter.

Skaffa dig istället en hona avsedd för avel från en riktig ragdoll uppfödare och starta din avel därifrån!

lycka till!

Imitra
0

åh vilken söt tjej :D

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Imasy
3

Men varför fick du inte med någon stamtavla?

Ang lån av hane, så tror jag det kan bli svårt att hitta en renrasig ragdoll till sk "huskattsavel". Man blir väl till och med utkastad ifrån sin klubb/förbund om man medvetet verkar för huskattsavel.

MonicaLagerquist
4

Hur vet du att hon är renrasig om du inte har stamtavla på henne?

Stolt ägare till tre La permer

[Norrbysa]
0

Om du verkligen vill para henne så glöm inte att göra alla nödvändiga tester. :-)

EddaM
5

Din katt har ragdoll i sig men hon ser faktiskt inte ut som en 100% ragdoll tyvärr. Tror det är därför som hon inte har nån stamtavla och betraktas därför som de andra skriver som en huskatt. Läs artiklarna här på sidan om huskatter och om avel på dessa. Tänk på de hemlösa katterna. Ta hand om en dräktig hemlös hona om du vill ha ungar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Bunn
2

Det finns ca 100.000 hemlösa katter i Sverige idag så jag tycker man ska tänka sig för både en och tio gånger innan man avlar på huskatter.

RagFranz
0

#6 Lite nyfiken - Vad är det som gör att du tycker att det inte ser ut som en 100%-ig ragdoll? :-)

Pixiepussel
0

#8 Kan det vara att nosen är lite spetsigare än ragdoll vanligen brukar ha? Kan vara vinkeln på bilden också men brukar inte ragdoll ha lite mer "äppelkinder"? (Gissar mig fram helt utan erfarenhet)

grandma
0

TS Hur gammal är den?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

jollycox
0

TS har inte varit inne på två år. Tråden är gammal.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

grandma
0

Ja där ser man, då dog tråden ganska snabbt då. 😃 Lätt att man bara tittar på de senaste svarens datum.

// Nalle Puh// 

Pixiepussel
0

Då kapar jag den lite lätt, är det någon som vet om min gissning är åt det rätta hållet eller mer åt "du har absolut ingen koll"-hållet?

grodprinsessa
0

#13 Kan hålla med om att hon ser lite snipig ut om jag jämför med mina.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

Sofy
0

#13 Hon har inte en rastypisk ragdoll look, det har du rätt i och även fast det Finns sämre typade katter som liknar denna typ lite mer är det inte önskvärt som avelsmaterial men denna katt ser mer ut som en typisk huskatt med en av ragdollens färgval.

Har en Renrasig tös som spinner i knät på mig just nu så har lätt att jämföra😃

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

mitzerl
0

Det är ju inte utseendet som gör om en katt är renrasig eller inte.  Katten kan vara hur lik eller olik en ragdoll som helst, har den ingen stamtavla är den ju ingen ragdoll. Så att tala om utseendet är väl ändå ganska meningslöst här.

Pixiepussel
0

#16 För att bedöma om den är renrasig; absolut! För att jag som ny i rasen ska lära mig se vad som inte är rastypiskt så känns det meningsfullt. :-) #14 och 15 Tack för feedback!

grandma
0

Jag är ingen expert men tycker ändå inte den ser ut som en ragdoll, med eller utan stamtavla. Inte om jag jämför med de jag sett. Men söt är hon den lilla tösen ändå.

// Nalle Puh// 

RagFranz
0

#14 nu när du säger det så jämför jag med min och ser "snipigheten". Söt ändå. :-)

mitzerl
2

#17 Man kan inte bedöma på en färg om en katt är raskatt eller inte. Allt hänger på om stamtavla finns eller inte. Om du vill lära dig vad som är rastypiskt så skulle jag rekommendera att åka på utställningar. Där lär man sig jättemycket! 

Men du kan öva på min katt också. Hur rastypisk eller icke rastypisk verkar hon?

[Djupdal]
1

#13 Det finns massor av ragdolls som ser ut ungefär som TS katt, men det är inget en riktig uppfödare skulle avla på. Det som framförallt saknas för att det ska se ut som en "bra" ragdoll är bredd. Bredd är viktigt. Tror inte nosen är det största "problemet" med TS katt, förutom då att det inte är någon ragdoll, utan det är bredden i kinderna och hela huvudet. Dessutom ser hon väldigt liten ut, och en "bra" raggis är stor.

Om du tittar hur mycket kinder som finns utanför ytterkanten på ögonen på TS katt, jämfört med den som #20 visar och den jag visar här nedanför, så ser du att skillnaden är jättestor.