katt päls som "kakar" sig
Hej hej!
Jag har en gammal kattdam på 19 år här hemma. under alla sina år så har hon haft en jättefin och mjuk päls. Hon é en vanlig "bonnakatt" med kort stålgrå päls.
MEN nu det senaste året så har hennes päls börjat ändra sig. Den känns strävare och "fetare" och om pälsen "kakar" sig om jag inte borstar henne varje dag. Min pappa blev sjuk för ett tag sedan och då borstades det inte så flitigt varje dag och då blev det "kakor" i pälsen på bara några dagar så då fick jag klippa bort dessa "kakor" av päls. Ny växte upp men pälsen var fortfarande så annorlund.
Visst jag inser att det é naturligt att en kattspäls ändras på äldre dar men jag har inte varit med om detta förut. Hennes bror som blev 18½ hade inte alls samma problem med pälsen och dom har alltid haft samma typ av päls.
Ska prata med veterinären men tänkte kolla om någon här har någon erfarenhet av detta. Jag tänkte att det kanske är vitaminbrist av något slag…..
Den enda erfarenhet jag har är att just smutsig päls har mycket lättare att börja tova sig för att sen bli till dessa 'kakor'. Mamma har en katt som inte tvättar sig så bra. En ide är att klippa klorna och bada katten, svårt som de må vara. Om hon nu behöver lite hjälp på traven med tvättandet lite då och då.
Jag har inget direkt svar, men en annan gammal kattdam som jag känner är kring 12 - 13 år, och henner päls är också liksom ''fettig''.
Min tanke och vad jag hört är att detta är vanligt på äldre katter.. :)
Jag har sett att de flesta äldre katter jag träffat har haft fetare päls. Kanske för att de tvättar sig mindre, kanske för att de inte äter lika bra? Det kan nog finnas många olika anledningar, men ett veterinärbesök för att utesluta sjukdomar är ju aldrig fel. 🙂