Lös av bozita?
Jag ger bozita blötfoder samt royal canin mother and babycat till min kattunge. Vill ej att hon bara ska få torrfoder pga att hon ju då garanterat får i sig för lite vätska. Men hon blir lös av blötmaten. Vad gör jag då?
Ge henne kokt fisk som omväxling. Vad är hon van vid att äta?
sluta ge henne blötmaten hon blir dålig av?
Det kanske funkar bättre med Mjau blötmat.
Byt till en annan blötmat ^^
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Om din katt är van vid att äta torrfoder så får man vänja katten långsamt vid blötmat. Ca en tesked till en matsked per dag i början, självklart olika från katt till katt hur känslig den är vid foderbyte. Om du gör bytet eller tillägget av blötmat långsamt så går det oftast bra.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Hur vet du att hon får i sig för lite vätska om hon äter enbart torrfoder? Hon får uppenbarligen för mycket vätska på blötmaten eftersom hon blir lös….
En intressant artikel om diarré hos katt:
Kräkningar och diarré hos katt
Hoppas det löser sig för din kisse.
Jag tror inte TS behöver vara det minsta orolig för att det ska vara något allvarligt. Snarare vet man ju själv när man ätit något som magen inte är van vid i stora mängder att man kan bli lös i magen. Så om TS bara ger lite blötmat försiktigt så kommer katten att vänja sig vid det nya fodret. Bozitas blötmat är ju ett av dem bästa fodren man kan ge!
Att TS katt förmodligen är lite uttorkad #6 är mycket troligt med tanke på att katter naturligt brukar få i sig ca 60 % av den dagliga vätskan genom fodret. Sen känner ju inte katter av precis som vi att dem är törstiga. Att ha en vattenfontän hemma är väldigt bra då katter tycker bättre om att dricka rinnande vatten.
SE*Beautiful Stars
#6 Nej, dom kan bli lösa av att äta mat ens mage inte tål, precis som vi människor.
En av mina katter tål inte Bozita eller Mjau, men ICA's, Pussi, Sheba, Gourmet, Whiskas och Iams går b.la hem. Däremot får de i sig Mjau eller Bozita blir den ene lös i magen.
Konstigt att dina katter tål sämre mat #9 för dem du räknade upp innehåller antingen spannmål och/eller socker vilket inte alls är naturligt för en katt att äta.
SE*Beautiful Stars
#10 Jag har också en katt som inte tål bozitas eller mjaus blötmat utan får rännskita. Men inte heller wissa "lågprisfoder" som tex whiskas blötmat och RC-blötmat.
Men tål nutrione, sheba och gourmet gold… om en katt får diarre av ett foder behöver de inte bero på att man fasar in fodret för fort utan kan bero på att katten reagerar på just de fodret.
Svårt för det är ju ändå en av de få blötfoder som är bra, just bozita. Så den vill jag inte gärna sluta med… Började väl för fort ändå då med det. Men som en klok person tidigare i tråden har nämnt, så är alla katter uttorkade om de endast äter torrfoder. Vet man inte ens det så kan man läsa på mer om katter och deras naturliga sätt att äta och leva, så det orkar jag inte ens gå in på. Det blir bara tjafs i sådana diskussioner, det kan man läsa på om själv i sådant fall. Men undrar om det skulle hjälpa om jag ger lite då och då på en dag? Eller bara 1 gång om dagen. Hmm-bara spekulationer.
Om du vill byta till ett annat bra mjukfoder är Mjau också bra, men det är från samma företag så det är inte säkert kissen tål det heller… Sen finns ju Icas blötfoder också, som jag hört ska vara bra, utan spannmål eller socker tror jag. Det är ju egentligen bara att gå i affären och läsa på innehållsförteckningen..
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#12 Finns andra foder utom Mjau och Bozita som är bra. Vill du ha rent köttinnehåll finns det flera alternativ.
ICAs i påse
Vissa Whiskas i påse
Vissa Sheba
Gourmet i paté
Iams i påse
Några kanske innehåller lite socker, men det är ytterst lite för att färga maten och få den att se aptitlig ut. Katter kan ju inte smaka att något är sött, så det är inget beroendeframkallande eller så.
Online finns även Grau (populärt i England b.la!), Animonda Carny, etc. på Zooplus.com
Är det farligt att de är lösa? När jag rensar lådan ser jag tex några fasta "korvar", som är torrfodret, sen klumpar det som är från blötfodret. Kan det gå över eller kommer hon fortsätta vara lös av just blötmaten och sen fast av torrfodret? Allt är alltså inte löst, om ni förstår.
Nej alla katter är inte uttorkade som äter torrfoder. Jag tänker att du kanske får blanda en liten period. Hur gammal är katten? Hur länge har den varit hos dig? Stress kan ju även det få en liten mage i olag.
Hon är över 5 månader. Jag ger både fri tillgång på hennes torrfoder och sen får hon blötmaten ett par gånger / dag. Hon har varit hos oss sen i slutet av mars.
Är det samma mat som hos upfödaren? Kanske behöver du backa lite. Jag vet inte vilket torrfoder du har, men om det gör att magen lugnar sig, så låt henne gå på det ett tag och så tar du och testar en annan blötmat, när magen har balanserat sig. Om det inte ger sig om ngn månad så bör du se till att gå till en veterinär så att det inte är ngt allvarligt.
Nu såg jag atta du ger RC till katten som torrfoder. Min katt tålde inte kattungevarianterna av RC som liten, utan mådde bättre av vuxenvarianterna. Sedan om du ska ha ett torrfoder så kan jag rekomendera James Wellbelowed, min katts mage har aldrig varit så stabil och välfungerande. Jag tror att de har blötfoder oxå ( utan spannmål har jag hört ryktas om). Finns på animail.
#10 Ja, Pussi innehåller det, b.la. Socker finns i de flesta foder, precis som fisk (som inte heller är naturligt), och fick jag välja skulle de inte få äta det alls. Men Mjau och Bozita går inte ned hos den ena, Grau och Animonda Carny passar dom inte i smaken. Man får ta "näst bästa".