Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2354 ggr
TIMMY
0

Flytt av katt

Hej!

Jag skulle behöva era kloka råd och tankar kring följande. Ett par år sen skaffade vi två kattbröder. När den ena gick bort blev den andra ensam kvar och fick inte den tid han behövde. Då han trivdes hos min mor fick han flytta dit. Han mår super och är bästa kompis med hennes hund, och har även en kattkompis där. Nu är det så att vi har köpt ett hus och min mor vill att vi tar tillbaks katten då det ju fortfarande är vår, otroligt fäst vid oss, och att hon dessutom har köpt lägenhet i Spanien där hon kommer vistas längre tider i stöten. Vi vill inte att han skall vara ensamkatt och lustigt nog så ringde en väninna och ville att vi skulle ta en kattunge från deras oplanerade kull. Dom föddes den 24 april och är lev klara 12 veckor senare i mitten på juli tror jag. Vi flyttar den 4 juni.

Just för att det skall gå så smidigt som möjligt med tanke på omständigheterna, undrar jag om ni tycker att vår katt skall få flytta med oss och kattungen komma senare, eller skall bägge komma till det nya hemmet samtidigt?

Jag kommer vara hemma på heltid hela sommaren till början av september. Kom gärna med frågor om något verkar oklart. Mycket tacksam att höra om era erfarenheter. Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

IDA

UlrikaD
2

Hej Ida:)

Jag tycker att katten ska få stanna hos din mamma och ha sällskap tills det är dags för kattungen att flytta.
Annars kommer ju din katt att få vara ensam-katt i över en månad. Och det kanske inte är så kul om han är van vid sällskap.
Vissa katter kan ju börja bete sig illa om de inte trivs med situationen och det känns ju onödigt om man flyttat till ett nytt ställe.

Jag hade väntat och tagit hem båda samtidigt. Eller inom dagar från varandra iallafall.

TIMMY
0

Hej Ulrika!! Ja, först tänkte jag bara att den vuxna kunde komma först, och kattungen sen. Men sen började jag ju självklart fundera då man vill att allt skall gå bra. Tex att bägge får ett nytt hem samtidigt så att de blir mindre risk att kattungen ses som ett hot mot hans rivir kanske. Många funderingar… Kan det bli så att vår vuxna katt kommer uppleva en flytt svårare om de även e en kattunge i de nya hemmet? Klarar katter flytt väl, överlag? Vår nuvarande katt älskar människor och jag kommer vara hemma hela tiden, så det är inte de jobbigaste tror jag. Dock så hade det varit härligt att ha allt klart, alla kattsaker. Har spanat på de nya vägghängda klätterträden från no 1, och då vardagsrummet är upp till nock tänkte vi bygga hyll och klättersystem iaf till ovanför fönstren, hur högt kan man bygga utan risk att dom slår sig vid ett eventuellt fall?

TIMMY
0

Tack för ditt svar skulle jag skriva oxå! ;)

[NinaCrown]
3

Hur katter reagerar vid flytt är väldigt olika, min hane bryr sig inte ett smack så länge han vet vart mat och kattlåda finns. Honan är lite mer försiktig och vill smyga runt lite på tuman hand i början. Min förra katt fick totalpanik och vågade inte gå utanför min sovrumsdörr…

Hur reagerade katten på att flytta ut till din mor? Kanske kan ha det som referrens med ett litet +/-.

Angående när de ska flytta in, så skulle jag med säga att ni borde försöka tajma så de dyker upp samtidigt. Då är inte huset någons, utan neutral mark och de kan bestämma alla regler utan att någon känner att den andra snor en del av dess revir 🙂

Ett annat tips många har är att spreya Felliway lite här och var i huset innan katterna dyker upp, speciellt om de kommer olika dagar. Felliway ger en lugnande kattdoft där den är spreyad utan att det blir "det här är min doft därför är den min!".

Hur högt du sätter hyllorna har jag ingen större koll på, men vad jag lärt mig så är det bästa att ha dem mellan sin egen ansiktshöjd och vanlig takhöjd då det ska ge rätt fallängd för att dem ska vrida sig så de landar på fötterna. Har dock inget som kan påvisa att detta stämmer. Någon annan som kan mer om detta?

TIMMY
0

Å tack för ditt svar. Flytten till mamma va liksom inte alls så konstig. Då vi alltid hade tagit med katterna dit när vi stannade över helgen så var han van vid stället, och senare även omgivningen. Jag får för mig att så länge jag är med så kommer det gå lättare…men jag kanske överdriver min egen betydelse för honom…;)

Men, jo, jag kommer definitivt ta dit katterna samtidigt, helst samma dag om jag kan.

Höjden på hyllorna var intressant. Skulle vara roligt att höra lite andra tankar och erfarenheter kring det. Som bredd, och hur ev trappor skall vara utformade.

Jag har sett en dokumentär på animal planet en gång, cat lovers kanske den heter, där en man hade inrett hela sitt hem med gångar, trappor och hål i och utmed alla väggar, haha.

jollycox
2

#5 Kanske var detta hus som var på tv http://www.thecatshouse.com/
Annars är det bra inspiration, skulle vilja göra något liknande här hemma.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

TIMMY
0

Jaaaa!!! Det var det huset jag såg! Grymt, och tackar så mycket för länken.