Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3242 ggr
[Timantis]
25

utekatter

Vad är det som gör att folk bara släpper ut sina katter vind för våg. Är väldigt irriterad när jag såg grannens OKASTRERADE hankatt lyfta på svansen o revirpissa på mitt ena trädgårdsbord som står på tomten.

Gillar katter o har innekatter själv men detta gillar jag inte. Nej snart blir tomten inhägnad o då hoppas jag alla jä..a utekatter försvinner från tomten. Annars lär dom bli jagade av hundarna.

Nej förbjud lösspringande katter överallt utom på landet.

TerriZue
4

Håller med dig helt och hållet.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gurky
5

Tycker det känns väldigt oansvarigt att ha sin katt utomhus utan att ha den under uppsikt. Men som det är med allt annat så finns det väldigt många som är opassaatt ha katt.

Fridaaaa
8

Ja har man en katt som beter sig så, måste man ta ansvar som djurägare. Och bara genom att släppa ut en okastrerad hankatt, visar ju att man inte tar ansvar som kattägare….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
2

Håller med!

fvanilla
2

Ska folk ha utekatt så ska dom åtminstone vara kastrerade och ID-chippade. Förstår inte alls hur folk tänker när de släpper ut okastrerade katter - det leder ju till b.la oönskade kattungar och förstörelse utav grannars egendom!

En annan anledning till varför katter bör kosta.

[nettaahs]
6

Jag har utekatt, har alltid haft, kommer alltid att ha så länge boendesituationen tillåter.
Jag förstår att ni klagar på katter som kissar/bajsar på gårdarna, men ska vi förbjuda fåglarna då också? Hade en stor fågelskit på bilen häromdan, men inte är dom pest för det.
Min Personliga åsikt är att katterna ska få vara ute och leka av sig och jaga :)
Jag säger inte att alla katter ska vara utekatter, men det är så Jag vill ha det för just Mina.
Sen är det upp till var och en, men varför gnäller ni? Katter är djur, precis som möss, fågllar, hundar, som med stor säkerhet också kissar/bajsar på andras tomtar.

Calico
13

Min åsikt är att katter precis som andra husdjur ska hållas under uppsikt. Om katten förstör för grannarna tycker jag att ägaren ska ta sitt ansvar och hålla katten under uppsikt när den är ute så att den inte kan förstöra något.

#6 Fast det är ju skillnad på vilda djur och husdjur. Katten är ett husdjur och har en ägare (såvida det inte är en hemlös katt), vilket i mina ögon gör att ägaren ska ta ansvar för sin katt. Hundar springer sällan runt lösa utan uppsikt, vilket alla utekatter gör.

/Matilda

Missne
15

Fåglar, rådjur, harar etc är inte någons husdjur. Inget av dessa djur påverkar mina husdjur på ett negativt sätt såsom andras husdjur gör. Genom åren har lösgående hundar liksom lösgående katter skrämt mina missar (som varit i koppel eller i utegård), ingen fågel, ingen hare, ingen älg, etc. Hundar är oftast kopplade (att ha okopplade hundar i tätbebyggt samhälle är också oansvarigt). Katter borde också vara kopplade eller ha rastgård i tätbebyggt samhälle.

Jag vill inte ha någon annans husdjur i min trädgård och jag tycker att jag har rätt till det, för mina katters skull. Mina katter, innekatter, har en utegård men när det springer förbi lösa katter blir de upprörda och stressade och jag riskerar bråk i min flock som annars inte skulle bråka - överslagsreaktion som det heter. Jag tycker nog att jag ska kunna ha mina katter ute i min egen trädgård utan att riskera bråk och stress bara för att andra kattägare tycker att deras katter ska springa fritt överallt. (Till vilken nytta då? - katter är INTE mer frihetslängtande än andra djur, det är en MYT). Så jag håller fullständigt med TS, endast riktigt på landet ska det vara tillåtet med frigående katter i så fall (och endast om de fortfarande inte stör andras husdjur inne på deras tomt).

Rafflan
1

Kastrerade och märkta får dem gärna gå ut om man bor så man kan ha dem ute :)

Det man glömmer att tänka på är att katterna gör ett jobb utomhus, dem håller ner antalet skade djur, inte bara på landet, inne bland bostads områden finns mycket sopor och annat gott att mumsa på och massor med bra skydd att gömma sig, där trivs råttor/möss utmärkt ;)

fvanilla
9

#6 som #8 sa, är katter INTE vilda eller halvvilda djur, som många romantiserar sina katter som. De är tamdjur, och någons husdjur. De är inte heller en naturlig del utav faunan utan kommer ifrån Nordafrika/Mellanöstern. Jag tror folk skulle bli vansinniga som jag släppte ut mina råttor så de förstörde folks egendom, och bli mer arga om jag ursäktade det som att, "råttor ska få gå ute och leka av sig och gnaga". Precis som med alla husdjur, är man ansvarig för sitt djur och den skadegörelse de kan skapa. Man kan inte ursäkta och kasta av ansvaret för att "ja, vilda djur förstör ju också ens egendom!".

Fridaaaa
4

#10 Alla katter förstör inte på andras egendomar heller.

[Timantis]
5

Jasså kan du förklara hur du menar. Ingen som har utekatt har väl koll¨på katten hela tiden.

TerriZue
7

#11 Hur vet du det? Ingen som släpper ut sin katt på fri tass kan veta var den håller hus precis hela tiden. 

Och som flera tidigare påpekat är det stor skillnad på husdjur och vilda djur som hör hemma här.

Ser man bara till att aktivera sin katt ordentligt och faktiskt ta sitt ansvar som husdjursägare finns det absolut ingen anledning till att släppa ut katten fritt. Självklart ska även katter få andas frisk luft men till det duger koppelpromenader och kattgårdar alldeles utmärkt.

Fridaaaa
2

#12 & #13 Alla katter går inte in på andras tomter t.ex.
Många känner sina egna katter. Plus kommunkation med grannarna bland annat.

#13 Äh ja jag vet skillnaden mellan husdjur och vilda djur herregud….
Bara för att man har sin åsikt osv, då blir man i princip "uppläxad" och tilltalad precis som om man inte kan någonting…. trist med sådan ton här tycker jag.

Nu lämnar jag denna tråd, blir bara trist stämning av någon anledning så fort det handlar om utekatter. Otroligt trist!

TerriZue
1

#14 Kan inte riktigt förstå vad det är du uppfattar som otrevligt i mitt inlägg #13. Jag har inte haft för avsikt att läxa upp någon över huvud taget. Jag delade med mig av min åsikt och klargjorde ett uppenbart faktum som flera innan mig även gjort.

Jag har heller inte sagt ett ord om din åsikt, den är din egen och den har du all rätt till, precis som alla andra har rätt till sin (även jag har rätt till min åsikt, den som jag uttrycker i #13).

Håller med dig om att det är tråkigt med den otrevliga ton som blir i många trådar, dock måste man kunna se skillnad på när någon diskuterar och när någon "läxar upp" eller kommer med påhopp. 

Ber om ursäkt till TS för att jag kapade tråden lite här. Tänker inte lämna tråden men jag tänker inte fortsätta just den här diskussionen här i alla fall. :)

Rumblebee
6

Blir så trött på att folk försvarar frigående utekatter med att vilda djur basjar ju på en ägodelar och tomter, och att katter håller ju koll på skadedjur…

Visst, vilda djur gör också ifrån sig på fel ställen, men dom är som sagt vilda och har inga ägare till skillnad från katterna. Äger man något så ska man ta ansvar för det och respektera sina medmänniskor. Det går dessutom inte att sitta och säga att 'men min katt sköter sig''.. jaha, och hur vet man det? Är ju en sak om katten verkligen bara stannar på sin egna tomt, men hur många katter gör det? Och det är ju inte överallt som man har bra kontakt med sina grannar.

Och det här med skadedjur, visst, det är bra att katter hjälper til att hålla antalet skadedjur nere, men det är ju inte bara skadedjur som tar, dom tar ju även fridlysta djur. Och vissa är ju så pass fräcka så att dom stressar ihjäl folks utekaniner, som sitter i burar.

Sedan det här att man medvetet utsätter katten för samhällets alla faror.. om man inte låter unga barn eller människor med någon psykiskt störning t.ex vistas ute själva, varför då låta katterna göra det?

[nettaahs]
2

Jag tänker INTE sätta mig in i en diskussion om vad man ska eller inte ska göra.
Jag står för det jag sagt och kommer fortsätta släppa ut mina katter :)
Trevlig helg!

Beafer
1

Mycket irriterande när en utekatt smiter in genom ett fönster på övervåningen och spöar upp våran katt. Sen pissar ner hela soffan. Eller när en katt konstant smet in där jag bodde med mitt ex. Han är tokallergisk mot katter.

[Djupdal]
9

Man kan ju reta upp sig på allt möjligt om man bara anstränger sig lite. Man kan även få för sig att man har någon slags laglig rätt att slippa bli störd av sina grannar, bara för att man köpt loss en bit tomtmark från sin kommun. Men nu är det ju inte riktigt så i verkligheten.

Själv kan jag också bli lite irriterad när grannens katter kommer och hårar ner mina trädgårdsmöbler. Eller när min andra granne parkerar sin rostiga buss på gatan, så att den skuggar min vackra rosenrabatt. Eller när hela min altan blir full av barr för att min tredje granne envisas med att ha sin tomt full av stora tallar.

Men det är varken parkeringsförbud på min gata, eller finns någon lag mot tallar, så jag lägger ingen energi på det. Och eftersom det är varje grannkatts lagliga rättighet att komma in på min tomt och bajsa i mina rabatter, eller reta mina egna katter till vansinne, så lägger jag ingen energi på det heller.

Visst kan jag prata med mina grannar, och gör det också, men att sitta och fördöma dem när de lever sina liv enligt de regler och den praxis som råder, skulle aldrig falla mig in. Om jag verkligen skulle vilja se en förändring skulle jag lägga energin på de som ansvarar för att reglerna ser ut som de gör, men att reta sig på grannarna blir bara larvigt och andas bara bitterhet.

Det vore en helt annan sak om katterna for illa på något vis, men nu gör de ju inte det. Alla grannkatter jag känner till är kastrerade, och ägnar tiden de får utomhus åt att promenera runt och inspektera sina domäner, hålla koll på varandra, eller sitta vid någon gammal lövhög och lurpassa på någon mus. Eller åt att håra ner mina trädgårdsmöbler. Precis som de flesta katter mår de säkert väldigt bra, både fysiskt och psykiskt, av de här stunderna utomhus.

Naturligtvis ska det här välmåendet sättas i relation till de risker det medför, för varje enskild katt. Både riskerna för kattens egen del och riskerna för att de ställer till andra besvär. Och i många fall är det absolut inte värt risken. För en okastrerad katt aldrig.

Men den bedömningen tycker jag respektive katts ägare får göra själv.

Kaiia
1

Min katt älskar att vara ute. När jag flyttar kommer han dock bli innekatt, men sålänge jag bor i ett hus med bra möjligheter för min kisse att gå ut så kommer han få göra det. Jag tror han i nuläget skulle bli otroligt frustrerad om han inte fick gå ut.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Missne
7

Lagar som är fel på ska man ändra. Jag försöker ändra på attityder hos folk på många sätt, genom att skriva, prata, påverka på fritid och på jobb etc. Allt för att få till stånd en annan lag som behandlar katter mer likt hundar. En gång i tiden för inte så länge sen hade vi rätt att slå barn, barnaga. Var det rätt bara för att det fanns en lag? Den ändrades till slut på. Och så vidare med exempel. Bara för att man har en laglig rätt gör det inte rätt eller bra i egentlig mening. Det är människorna det är fel på, inte katterna. Varför ska grannar besluta att deras katters väl (enligt deras definition) är viktigare än mina katters väl? Deras katters väl skulle lika gärna kunna tillgodoses på samma sätt som mina katters väl, genom utegård och koppelpromenad eller bara en nöjd innekatt. Utan att skada andras väl. Ska jag riskera behöva omplacera mina katter, dvs mina familjemedlemmar, för att de blir osams pga av andras katter som springer löst i min trädgård? Det är bara så dumt och helt fullständigt löjligt.

[RMSLiners]
6

Håller med dig TS. Vi kan knappt använda vår baksida eller göra något med tomten just för att här finns det ca 6 katter som springer ute och de har en förmåga att bajsa på gräsmattan eller i rabatterna. Har även hittat kattbajs på plattgången på framsidan. Nu kommer inte vi bo kvar här länge till men det är riktigt jobbigt att behöva städa upp efter andras djur.

Wony
1

#19 Jag håller med dig helt och hållet i det du skriver!

Däremot tycker ju jag att om man har problem med en grannes katt, så kan man vänligt ta en diskussion med ägaren om detta. Ingen blir glad över att bli aggressivt påhoppad, men framför man sina klagomål och gemensamt kan komma fram till en lösning, så blir stämningen bättre, och så även tillvaron för katten. 

Då jag har en utekatt skulle jag bli oerhört dyster om det framkom att en granne inte vågade säga till mig ifall min katt orsakat besvär. Det vore väldigt olyckligt. Eller om grannen varit tyst i ett år för att sedan vara helt rabiat och rusa ut för att ha ihjäl katten. 

Man får ju tänka på att eftersom lagarna ser ut som de gör, så är det de som satt ihop lagarna som är "skyldiga" i förlängningen. Så att vara ohyfsad mot ägare och katt känns väldigt missriktat och meningslöst, och skapar enbart osämja.

Mycket med att bo grannar är att kompromissa. Någon irriterar sig på en katt, men de själva kanske hänger tvätt så att utsikten störs för någon annan, och en tredje kanske inte är så petiga med att klippa gräset så det kan se lite vildvuxet ut. Man får allt stå ut med litegrann om man bor nära andra. Och som sagt, en hövlig diskussion är guld värt i dessa lägen.

[Timantis]
2

Ja det skulle jag göra ifall jag visste vem som ägde kattjäklarna. Har hundar vilka jag inte kan släppa ut på tomten pga katterna. Visst dom jagar bort dom BRA!!! Men i det läget stannar dom inte kvar på tomten utan drar till "byn" o fortsätter jakten så längt dom orkar/kan

[Annamaja27]
6

Nåja, det är väl knappast KATTERNAS fel att dina hundar jagar dem?!😉