Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2272 ggr
IceJossan
0

Torrfoder - hjälp mig välja

Jag har 4 katter just nu, två av dem äter nästan bara Mjau blötmat men två vill INTE ha. Planerna är att vänja alla vid enbart blötmat, men just nu går inte detta pga att jag är borta mycket och inte kan garantera att alla faktiskt äter eftersom två av dem inte vill ha.

Därför är det torrfoderköp på G igen och jag kör nu med Porta 21 Sensible som har funkat bra. Men jag är tveksam till den stora mängden potatis och vill därför prova något annat.

Jag själv brukar ju gå in i såna här trådar och skriva, men nu när jag själv ska köpa så är jag lite förvirrad och orkar inte ta det avgörande beslutet utan uppbackning, hehe.

Dessa foder väljer jag mellan nu:

Orijen: Positivt: De första 6 ingredienserna är animaliska, inte förrän nere på 5% kommer potatis. Spannmålsfritt. Bra fetthalt. Tveksamheter: Potatis, fisk, hela ägg, så mycket örter, lakritsrot.

Almo Nature Holistic: Positivt: Mycket kött, få ingredienser, ingen fisk, ingen potatis, inga konstiga örter. Negativt: Spannmål. Hittar ingen info om fettinnehållet.

Hade helst köpt Wildcat Etosha, men det går bort den här gången pga det höga priset och min osäkra ekonomi :/

fvanilla
0

Plus att Porta 21 Sensible har jag hört har en hög magnesium-halt? Iaf. min påse hade det när jag provade på maten.

Applaws innehåller ju tyvärr potatis, men är fisk- och spannmålsfritt och är 80% kött i sitt innehåll. Annars är Orijen bra, dock innehåller fisk, potatis och andra lite suspekta ingredienser jag inte tycker hör hemma i kattmat heller.

IceJossan
0

Hittade mer på Animail nu, en sida som min webbläsare ogillar skarpt och därmed blir mycket svårnavigerad.

Carnia Lynx är dyrt men bra, det vet jag, men frågan är om det är bättre än de ovan nämnda? Bra mycket färre ingredienser.

Eukanuba är ju en välkänd favorit som jag kikar på också, men det känns som att det ska finnas bättre sorter än det till samma eller bättre pris. Men det är ju ett ganska säkert kort ändå.

IceJossan
0

Jag vill även helst ha flera olika proteinkällor för att minska allergirisken.

Carnia Lynx verkar bara ha kyckling/fågel som proteinkälla.

Eukanuba har kyckling, kalkon och lite fisk.

Almo Nature har bara kyckling och "inälvor" men det står inte från vilket djurslag.

Orijen har kyckling, kalkon, lax, sill och aborre.

Hmm…

Brit Mica Mix innehåller kyckling och nöt. Nöt är högallergent, men det är inte enbart nöt. Max 10% ris, sen kommer vete och majs. Inte mycket, men det kan ju vara ca 30% spannmål sammanlagt. För lågt fettinnehåll däremot, bara 15%.

Men frågan är ju… Mina katter behöver inte mycket fett. De är feta och behöver banta. Fett är deras huvudsakliga energikälla men de gör inte av med så mycket energi. Kan man dra ner på fetthalten då så länge inte spannmålsmängden åker upp? Jag kan tänka mig att detta foder innehåller ungefär lika mycket spannmål som Porta 21 Sensible innehåller potatis, men hur är skillnaden mellan spannmål och potatis?

fvanilla
0

Carnia Lynx har en tok för hög magnesiumhalt, som kan vara riktigt dåligt i kombination med låg vätskehalt och kan vara skadligt för njurarna.

Potatis är inte spannmål och därmed inte ett allergen, men visst finns det en giftighetshalt i det (och i sin tur möglar spannmål lätt). Fett gör generellt inte att en katt går upp i vikt, utan det är kolhydrater. Katter behöver mycket fett för att utvinna energi och har inte samma 'fetma'-risk som för t.ex människor, och helst gott som inga kolhydrater. Kolhydrater kan du inte undvika med torrfoder. Man kan undvika fetma antingen via blötmatsutfodring (dock har du problem med att kunna göra det) eller begränsa mängden torrfoder de får äta.

Mymlan
0

Wildcat Etosha var kan man köpa det

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

IceJossan
0

Jo jag vet att katter behöver mycket fett, men de behöver inte äta mer än vad de behöver. Visst kan de bli feta av för mycket fett, om de inte gör av med energin de får i sig. Eftersom dessa katter har en så låg aktivitetsnivå blev jag fundersam.. Och ang. potatis så ska ju det vara giftigt för katter, på ett annat sätt än spannmål. Jag är lite kluven där vad som är bättre att välja - lite spannmål eller lite potatis. Och om man bör välja lite mer spannmål eller potatis över mängder av örter eller tvärt om.

fvanilla
0

Normalt brukar katter äta upp det energibehovet de behöver och fett brukar komma med kött. Därför brukar torrfoder med högre kött- och fetthalt, till skillnad från foder med mycket kolhydrater, äta mindre utav sitt foder. När jag tyvärr hade katterna på huvudsakligen torrfoder innan jag lyckades omskola den lille till blötmat så gick de ned i vikt på det nya torrfodret som då var Eukanuba och lite Applaws. Om du är ok med potatis, så kan du även köra med Applaws.

#5 Jag har sett det någonstans men kan inte komma ihåg exakt var.

IceJossan
0

Ena katten har haft Eukanuba tillgängligt jämt och svällt upp som en ballong på ett år ungefär, därför tror jag inte att hon äter sig lagom mätt utan äter lite till och lite till. Hon har antagligen lite uttänjd magsäck så att det får plats lite extra tyvärr. Wilscat Etosha kan bland annat köpas på ferretplanet.com men där är det svindyrt och finns bara i småförpackningar.

ferretplanet.se
0

#8 det går utmärkt att speciall beställa 3 kg påsar med WildCat Etosha, tyvärr är det dom största påsar som tillverkaren gör pga låg daglig behov per katt.

IceJossan
0

#9 3kg är småförpackning när man har många katter :p

ferretplanet.se
0

#10 det kan jag tro ;) har man typ 10 stycken så räcker det inte särskilt länge ;)

Lynxx
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

WildCat finns i 3 olika smaker: Cheetah, Karoo och Etosha.

Cheetah, Karoo innehåller dock lax.

http://www.hundenochkatten.se/kattfoder/wildcat/

De visar ganska grundlig innehållsförteckning där.

/L

mitzerl
2

Ontopic:
Jag kör på Eukanuba - som godis någon gång ibland. Tycker det känns som ett bra märke.

Offtopic:
#4 fvanilla skrev: "Fett gör generellt inte att en katt går upp i vikt, utan det är kolhydrater. Katter behöver mycket fett för att utvinna energi och har inte samma 'fetma'-risk som för t.ex människor,"

Det är samma sak för människor. Det är inte fettet som gör att vi går upp i vikt, utan främst kolhydrater. Särskilt i kombination med dåligt fett (vegetabiliskt konstgjort). Fett - riktigt sådant - ger energi. Kolhydrater ger bukfylla, såväl på människor som på katter.

IceJossan
2

#13 Fast om en katt får i sig mer energi än vad den gör av med så kommer den ju inte hålla vikten, även om energin kommer ifrån rätt slags fett. Hur vet man om fettet i maten är rätt? Det står ju inte specificerat så värst i innehållsförteckningar.

ingridesther
0

Herre gud, vilken djungel detta är. Kanske ett framtida yrke "katt dietist"? Jag har tre perserkatter som jag tidigare hade på BARF vilket funkade bra, men när vi blev med kattunge för ett 1/2 år sedan och han fick diarré bytte vi till torrfoder och sedan dess har det varit BASJFEST här så gott som regelbundet.

Köpte Applaws Kyckling (kladdigt bajs)

Pro Plan Hairball Control (lite bättre)

Porta 21 sensible (kladdigt igen)

Specifc low fat FRD (för stabilisering o senare återgång till ett vettigt altrnativ förhoppningsvis BARF igen

===

Varför får man diarré på katt så lätt? Snabba foderbyten säger de som vet. Har en katt fått ett foder med växtbaserade proteiner o spannmål reagerar tarmen på ett köttbaserat spannmålsfritt vid ett plötsligt byte även oom det egentligen är mycket bättre i längden?

Finns bra foderalternativ till BARF och hur göra för att introducera det utan fler jobbiga BAJSFESTER här hemma?

Hur göra med att introducera BARF?

Silvestris
0

Variera torrfoder? Är det ändå bara torrfoder de kommer äta kan du erbjuda dem torrfodervariation iaf. Nu ger jag bara torrfodret som belöning och då är det ju inte så himla viktigt vad man ger men jag brukar köra på Eukanuba Lamm & Lever eller någon variant av Acana.

ingridesther
0

Någon som kan förklara varför mina katter får diarré av spannmålsfritt foder som Porta 21 Sensible med hög kötthalt, men blir ok i magen av Specific FRD vars huvudingrediens är majs, ris, vete…. ????

Är det potatis de reagerar på???

Porta 21 Sensible (Granata Pet cat vuxen Anka)
pris/kg: 44 (71)

% protein: 41 (31)

% fett: 20 (19)

% kolhydrater: 17 (?)

% aska: 9,9 (5,4)

växttråd: 2 (2)

Magnesium: 0,11 (0,08)

% kött: 64 (44)

Negativt: Potatis, aska hög (potatis, lite protein från animaliska källor?)

Inköp: zoolus (zooplus)

Tillverkningsland: UK (Tyskland)

Specific FRD

Majsprotein, cellulosapulver, ris, vete, potatisprotein, ägg, havre, fiskmjöl, mineraler, sojaprotein, hydrolyserat kyckling- och kalkonprotein, methionin, vitaminer och spårämnen, taurin, solrosolja, L-carnitin.

VarumärkeSpecific FRDJmf pris (kr/kg)125,50 krRåprotein (%)33.0000Råfett (%)6.3000Växttråd (%)14.9000Vatten (%)8.5000Kalcium (%)1.2700Fosfor (%)0.7000

[Jaazoo]
0

Orijen har tagit bort potatisen :)

IceJossan
0

#17 Inget jag är bra på.

Men ja, jag vet att Specific FRD som egentligen är ett bantningsfoder är mycket effektiv mot dåliga magar.