Orolig
Hej
Jag fick i lördags hem min honkatt igen efter att hon steriliserats.
Och ja, jag säger sterilisering eftersom det inte är kastrering utan sterilisering. Där jag bor så gör de inte kastrering på honkatter.
Men iaf, när hon kom hem var hon ganska pigg ändå, men jag märkte väldigt snabbt att hon inte verkade kunna jama. Tänkte att det kanske bara var på grund av att hon hade varit nedsövd eller något. Hon hade ju trotts allt opererats.
Hon hade fått spruta mot smärta, kroppsstrumpa och tratt också. Tyckte så synd om henne då hon behövde ha både kroppsstrumpa OCH tratt, så innan vi åkte hem så frågade jag veterinären om hon verkligen skulle behöva ha den där tratten hela tiden eftersom hon ändå troligtvis inte kunde komma åt stygnen. Hon svarade bara bestämt att hon skulle ha båda två i 10 dagar tills vi skulle komma tillbaka och ta bort stygnen.
Hon verkar ganska pigg på ögonen och så men sover nästan hela tiden. Jag har fuskat ibland och tagit av henne tratten då jag har uppsyn över henne. För annars när hon väl är uppe så stöter hon emot allt och verkar bara inte kunna vänja sig vid den även fast att jag igår tex inte tog av den alls på hela dagen.
Hon har även försökt att klättra i kattklätterställningen ett par gånger och då stött i rätt hårt. Måste ju göra ont.
Som sagt så sover hon rätt mycket, men verkar ändå pigg på något sätt, inte ostadig i kroppen eller så. Men hon vill hela tiden lägga sig under täcket, vilket hon inte brukar göra mer än ibland på natten i vanliga fall, och det oroar mig lite. Kan väl tyda på att hon fryser? Men då har hon ju ändå en kroppsstrumpa på sig också, så hon borde ju vara varm tycker man.
Hon vill absolut inte äta själv när hon har tratten på, utan bara när jag matar henne.
Testade att ta av henne kragen idag när hon skulle äta och då gick det hur bra som helst, och hon åt jättemycket. Men jag märkte att hon fortfarande inte kan jama ordentligt! Utan det var bara ett hest pipljud som kom fram.
Hon är väldigt pratig av sig i vanliga fall.
Behöver jag vara orolig över det här?
Hur lång tid har det tagit för era katter att återhämta sig? Och har de någonsin tappat rösten?
Tänker att det kanske kan vara på grund av narkosen eller något? Eller kan hon ha slagit i struphuvudet på grund av den där dumma tratten?
Måste bra fråga var du bor då katten steriliseras. Löpbetteendet sitter ju kvar då och risken för livmoderinflammation finns också.
10 dagar med tratt? Låter väldigt mycket.. när min hane kastrerades så fick han varken tratt eller strumpa, veterinären sa bara att jag skulle ha uppsyn så han inte tvättade sig överdrivet mycket och att jag skulle ha koll på honom så han inte blev kall.
De kan ju vara extra frusna efteråt eftersom de har svårare att hålla värmen efter nedsövning så det är bra att din kisse söker sig till varme ställen. Min plutt la sig hela tiden på det kalla golvet, så fick lägga en filt under och över honom hela tiden :P
det där med rösten låter lite konstigt men kan säkert vara att tratten sitter åt eller att hon helt enkelt inte har nån ork till det just nu. Om det inte går över så kontakta veterinär tycker jag..
Min hane återhämtade sig redan nästa dag, men det kan ju vara olika från katt till katt.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
TS, det låter inte så troligt att man bara har steriliserat din hona. Det tar inte bort löpbeteendet. Metoden slutade användas för många år sedan. Idag tar man bort livmodern, äggstockar och äggledare för att slippa löpbeteende och eliminera risken för livmoderinflammation. Jag är ganska övertygad om att det är den operationen som gjorts på din katt.
Precis som ett kejsarsnitt är det en stor operation med djup narkos. Det kan ta upp till ett dygn innan hon känner sig opåverkad av narkosen. Hon har ont i operationssåret i några dygn. Metacam ges av en del veterinärer.
#2 Det är en himmelsvid skillnad på att kastrera en hankatt och en honkatt. Hankattens lilla ingrepp är i princip ett litet snitt i pungkulorna ut med sädesledaren och 'knips'. Klart på 10 - 20 minuter inkl. lätt narkos. Att kastrera en hona är en stor bukoperation med djup narkos. Om man inte gör ett flanksnitt har hon 4-8 stygn normalt så din erfarenhet med hanen kan inte appliceras här.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Jag bor i Japan. Jo, jag hade läst om det också så ville ju helst kastrera. Men jag frågade om löpbeteendet inte satt kvar när man kastrerade, och veterinären svarade att det försvinner eftersom hormonerna inte kan passera från äggstockarna eller något sådant.
Har bara bott här i ett par år, så är svårt att förstå allt helt glasklart ibland. Ingen kan ju engelska här heller. Men hon sa iaf att löpbeteendet (gå runt och skrika och sånt) skulle försvinna.
#2 Min är ju dock en hona, så det är ju ett lite större ingrepp då de går in och opererar inuti kroppen.
Men då kanske det är därför hon söker sig till värme iaf.
Det har ju dock gått 3 dagar redan nu så man tycker ju att hon borde gå runt lite mer. Men det kanske är tratten.
Kan ju tillägga att min tös är 8 år, och anledningen till att hon skulle steriliseras var att veterinären sa att det är större risk för att de får bröstcancer och andra bröst och livmodersrelaterade sjukdomar om man inte gör det. Så hon rekommenderade att jag skulle göra det eftersom hon ändå redan var 8 år och inte skulle ha fler ungar. (hon har haft en kull när hon var ung)
Min kastrerade hankatt som var lika gammal fick njursvikt och efter en tids sjukdom och vård fick han åka till katthimmlen för snart 2 månader sedan. Så efter det blev jag bara så nojjig med allt så jag tog in även tösen för bara rutincheck. Hon var frisk som en nötkärna sa de hos veterinären, men av åvanstående orsaker så blev det en sterilisering.
*Men jag frågade om löpbeteendet inte satt kvar när man kastrerade,*
steriliserade menade jag ju såklart >_<
#3 Jo, jag är rätt säker på att det är sterilisering.
kastrering är kyosei (去勢手術)på japanska och sterilisering är hinin (避妊手術).
Sen så pratade hon om att de skulle skära av äggledarna typ, men att de inte tar bort allt i Japan.
#5 Tråkigt att de använder en ålderdomlig teknik, men 'when in Rome'. Imponerad av att du hunnit lära dig så mycket japanska på den korta tid du bott i landet!
Kan ju faktiskt vara så att de bara tar bort äggstockarna. Det görs i många länder. Då försvinner också löpbeteendet eftersom könshormoner då inte produceras. Och risken för livmoderinflammation och tumörer minskar också, eftersom könshormonerna ofta är orsak till just dessa sjukdomar.
#6 Man blir så illa tvungen här, för som sagt i stort sätt ingen pratar engelska, haha! Men tack! :)
Ja, jag tänkte så också. Kunde ju inte direkt åka tillbaka till Sverige för att kastrera henne istället även om det var det jag helst skulle göra. Så då blev det ju så som man gör här.
#7 Ja, det kan det ju kanske vara! Man kanske säger sterilisering om det också? För det finns ingen annan betydelse av ordet som de använde i det här fallet..
Men så som hon förklarade det så låter det ju som det. För hon sa att hon inte längre skulle producera hormon. Eller att "äggstockarna inte längre skulle kunna leda någon hormon".
Har för övrigt tagit av henne kragen nu under tiden sedan lite innan mitt första inlägg och hon är hur pigg som helst. Så det verkar helt klart vara kragen som får henne att inte vilja röra sig eller äta. Sen kanske hon är lite piggare för att det är sent här också iof.
Men hon kan fortfarande inte jama. :( Bara kraxa hest och pipa! Är orolig
#8 Röstförändringen är temporär. Händer en del katter efter nedsövning. Hon har förmodligen haft ett rör i halsen under narkosen och det retar. Men det kommer gå över på några dygn.'
Litet långt att åka hem för att kastrera 🙂 Det kan vara så att de använder ordet sterilisera för honor och kastrera för hanar. Man gör ofta det i engelskspråkiga länder i alla fall, även om det ingrepp som görs är en kastration. Fråga inte varför. Kanske någon gammal kvarleva?
Faktum är att även en del veterinärer i Sverige använder ordet sterilisera på honor, fast de pratar om kastrering.
#10 Jag vet och det är dumt, för det bidrar inte till att få gemene man att förstå vad ingreppen är.
Sterilisera = ta bort fortplantningsförmågan
Kastrera = ta bort könsdriften plus fortplantningsförmågan. (För er som mot förmodan inte visste skillnaden.)
Tack för alla svar! Nu känner jag mig mycket lugnare! :D
#9 Ok, det är det ju säkert i sådana fall. Hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Men veterinären sa att de skulle sticka ned en tub i halsen på henne när hon var sövd, så det är ju säkert på grund av det. Får bara avvakta då, så får hon nog rösten tillbaka. :)
Är rätt säker på att det inte är kastrering dock, men kanske det som Josefa sa förut att de tog bort äggstockarna bara. Frågade om skillnaden och veterinären sa ju att de inte gör kastrering på katthonor i Japan. Hon sa dock uttryckligen att de inte tar bort livmodern så kastrering är det inte.
Får fråga igen när vi åker och tar bort stygnen om ett par dagar helt enkelt! :)
Att rösten försvunnit pga intuberingen är jag säker på. Veterinärvård i Japan vet jag inte ett dugg om så jag tror dig när du säger sterilisering. Säger veterninären att de inte tar bort livmodern så är det bara sterilisering. Dumt tycker jag, men ingenting vare sig du eller vi andra kan ändra på. 🙂
#13 Nej du har fel där. Om äggstockarna är borttagna men livmodern sitter kvar så är det också en kastrering. Katten har ingen könsdrift och då inte heller några löpningar pga att könshormonet produceras i äggstockarna.
Jag skulle ta av tratten då jag var hemma o ha superkoll förstås.
Jag har haft det en gång o min katt blev deprimerad så tog av så fort jag var hemma o kunde kolla hela tiden.
TS - schysst att bo i Japan där katterna har en betydligt högre status och där det bedrivs seriösa TNR-projekt! Nu blir jag lite avis!
Min katthona var helt knäckt under många dagar efter kastreringen, men tyvärr uppstod det "förekommande, men inte vanliga komplikationer" (veterinärens ord) för henne. Det är jobbigt att se att katten inte är sig själv och att den inte mår så bra efter operationen, och självklart blir man orolig. Men du verkar ha bra kontakt med veterinären iaf, ring och fråga dem också om du ff känner dig oroad.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Är ganska säker på att de tog bort äggstockarna för annars skulle inte risken för sjukdomarna du nämnde minska. Eller löpbeteendet.
En nyfiken fråga angående något annat , finns de många hemlösa katter i Japan?
#15 Ja, jag har börjat att ta av tratten mer, men hon slickar gärna så det blir att hon får ta på sig den igen när jag inte kan hålla henne under uppsyn hela tiden. Hon verkar bli lite depprimerad av den hon också.
#16 Det visste jag faktiskt inte. Men det är ju hur bra som helst att de gör det! :)
Att katter har hög status har jag dock inte riktigt märkt av. Alla djur här kostar väldigt mycket, så i det avseendet har de kanske större status. Men annars så tycker jag nog många har en väldigt naiv bild på djur här. Många går runt med sina hundar i barnvagnar och sånt tex. Men jag bor ju i Tokyo så det kanske är annorlunda från stad till stad. Veterinärvården är dock hur bra som helst tycker jag! Om än lite skumt att de inte kastrerar (tar bort livmodern också) honkatter. ;)
#17 Jo, jag är nog rätt säker på det också nu. För det var ju just för att minska risken för sjukdommarna som de sa att hon borde "steriliseras". :) Men jag ska fråga när vi går dit nästa vecka.
#18 Ja, där jag bor finns det till synes en del hemlösa katter. Men jag brukar också se en del tanter som går och ger dem mat och så, så de är ju inte hemlösa kanske i det avseendet att ingen tar hand om dem, utan mer att de inte bor innomhus. De har nog ingen ägare dock, utan det är bara snälla gamla tanter som inte vill att de ska välta. Tycker jag är väldigt fint. :)
På senare tid tycker jag dock att det har blivit lite mindre katter utomhus än när jag först kom hit, och det kan ju vara för att de i sådana fall kör med TNR som Gatukorsning skrev.
Tack för alla svar!
Hon verkar må lite bättre idag och har till och med lekt en del. :)
Tack för uppdateringen, TS! En del katter blir deprimerade av att ha tratt, men det går över när de slipper den. Klokt att du låter henne slippa den när du har koll och ha den på när du inte kan hålla koll.
Uppdaterar lite igen bara.
Tyvärr har hon blivit lite inflammerad. Så nu är jag ju om nämnvärt ännu mera orolig.
Har ju inte kunnat se något heller med tanke på att hon haft kroppsstrumpan på sig hela tiden och att jag blev åtsagd att inte röra eller ta bort.
De tog bort stygnen iaf, för det såg inte ut som att det skulle kunna gå upp sa hon.
Så fick vi medicin som hon ska äta nu i 3 dagar.
Har det hänt er förut? Att era kastrerade katter har blivit lite inflammerade?
Hon verkar inte ha ont eller må dåligt för övrigt. Men hon hade som en enkronas stor vitaktig fläck från ena sidan av såret. Såg inte sådär sjukt dåligt ut. Det var inte grönaktigt eller något sådant, men en relativt inte så såsig vit fläck.
Veterinären sa att det kan bli så när stygnen fortfarande sitter kvar och irriterar. Men att hon ska äta medicinen sen får vi se.
Usch vad jag hatar att "vänta och se". :(
#21 Det låter som attkatten har fått en reaktion mot tråden som de använde, det kan hända på såväl människor som katter. Sedan kan det bli en suturvandring som betyder att tråden liksom flyttar sig (tror jag i alla fall).
När min katthona kastrerades så tog det två veckor innan hon var helt återställd igen. Dels så tålde hon inte narkosen, utan var helt väck i flera dagar efteråt pga det. Och dels så fick hon komplikationer i såret. Hon fick som en varböld, lika stor som en pingisboll fylld med vätska. Enliget min veterinär så är detta förekommande men inte så vanligt. Hom behövde dock inte äta medicin, men vi tvättade rent runt såret och hade det under ständig uppsikt. Honn hade ingen strumpa på , utan veterinären sa att det va bra om såret kunde luftas ordentligt. Men tratten, den fick hon ha på sig vare sig hon ville eller inte.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
#21 Det händer då och då att en katt inte tål tråden och får en mindre inflammation. Medicinera så blir det bra ska du se.
Tack för svaren!
Ja, jag hoppas innerligt att det bara är det. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv annars tror jag. Om något skulle hända.
Ska tillbaka imorgon och kika på hur det ser ut!
Tycker bara att det är lustigt att hon ska behöva ha kroppsstrumpan på sig istället för att lufta såret. Men man får väl helt enkelt lita på att de vet vad de gör. :)
Här brukar vi ju inte ha någonting över såret så snart man märker att katten inte rör stygnen. Hoppas, precis som du, att de vet vad de gör.
Var där idag, och tyvärr så såg det inte så bra ut.
Det är ytligt sa de, och hon har inte ont av det. Men hon har ingen färg i köttet där, så troligtvis är det dött och kommer att trilla av när det läker. 😕
De ville fört sätta på henne kroppsstrumpan igen, men jag sa ifrån och sa att jag tyckte det var konstigt och om det verkligen var nödvändigt. Jag kan ju inte se såret då, så hur ska jag kunna se om det blir värre.
Hade hon sluppit den från början hade jag ju sätt om det blev dåligt så då kanske hon kunde ha sluppit det här redan från början. suck.
Men man litar ju på veterinären.
Får iaf fortsätta att äta medicin och ha tratt på sig, och jag ska ha uppsikt bara så att det inte blir värre.
De sa att hon troligtvis hade fått en reaktion på tråden, men jag tänker lite som så att ligger ett sår varmt och instängt så känns det nästan lite självklart att det blir inflammerat.
Dock sa de att det är ovanligt att det blir så här.
Blev bara så trött på det hela och lite rädd när det nu blev så här.
Min hankatt gick ju som sagt bort i njursvikt i februari, men det hela började med att han var väldigt hängig och fick en knöl i läppen.
Han fick läggas in på djursjukhuset i en vecka och när han fick komma hem igen så märkte jag att knölen fortfarande var kvar. Jag påpekade det då och fick antibiotika till den. De sa att han troligtvis hade fått så av att kroppen valt att ta hand om andra mer viktiga saker i kroppen. Vilket ju låter lågiskt.
Dock ungefär 3 dagar med muntvätt och antibiotika så bara trillade knölen ut… och han fick då ett hål där istället. Han verkade må bra av att det försvann men det var fruktansvärt jobbigt och traumatiskt för oss här hemma.
Och nu säger de att hennes infekterade hud troligtvis också kommer att trilla bort precis som hans gjorde…
Förlåt för textväggen
#26 Med det du skriver har jag börjat förlora tilltron till de veterinärer du har i din närhet. Jättejobbigt att ifrågasätta när man kanske inte är helt säker på språket. Ingen rolig situation du är i nu. Djursjukhuset lät mer än lovligt slarvigt. Även om kroppen jobbade med att ta hand om njursvikten så behöver den hjälp med andra infektioner. Förstår inte det underliga argumentet de gav dig. Men det kan vara en kulturell skillnad som jag inte förstår.
Håller nu tummarna för din lilla tjej. Bra att du stod på dig ang. kroppsstrumpan!
Ja, jag menar det. Jag tjatade på dem väldigt mycket om hans läpp, så blev väldigt upprörd av att de inte kollade till det mer. Men de var å andra sidan väldigt stöttande och bra genom resten av hans sjukdom.
Å andra sidan har jag aldrig haft en sjuk katt förut så vet inte riktigt hur det är i Sverige heller.
De är verkligen jättetrevliga och verkar bry sig mycket om djuren på det här stället. Men jag vet inte.
Med tanke på hur dyr djurvården är här så borde inte sånt här hända!
Jag kanske är hård mot dem nu, men det handlar ju om mina älsklingar. Om hon inte blir bättre vet jag inte vad jag ska göra! 😕
Kastrerade ju henne av rekommendation från dem för att hon INTE skulle bli sjuk.
#28 Jag har verkligen full förståelse för dig i din oro. Jag kan känna igen mig i det du skriver, som kattägare så kanman ju inte allt om kattsjukdomar och sådant. Hur ska man kunna det? Särskilt inte när det är första gången ens katt blir sjuk.
Den första katten som flyttade in hit på riktigt (och inte bara som jourhem) var min lilla honkatt Andra Saker. Kastration av katten var en självklarhet för mig av många olika orsaker. Och så blev hon jättedålig efter kastrationen, och oron och rädslan jag och husse kände då var fruktansvärd. Man vill ju bara att de ska må bra de små liven. Det jag vill ha sagt är att jag kan förstå din oro.
Det blir extra svårt med språk och kulturella barriärer som man inte alltid kan förstå. Men jag tycker att det var bra att du stod på dig ang kroppsstrumpan, jag tror också att såret läker bättre om det får luftas.
Hoppas lilla tjejen mår lite bättre nu snart!
Jag förstår också din oro …har katten fått tillbaka rösten?
Tack för ert stöd!
Hon vill gärna leka och så, om än inte superaktivt. Så hon kanske mår rätt okej ändå. Hoppas hoppas!
Eller så kanske det mest är önsketänkande..
Såret ser så fruktansvärt ut bara. :(
Jo, rösten har hon fått tillbaka gradvis i några dagar nu. Nu låter den nästan precis som förut igen.
Okey, det kanske bara tog lite tid….det gör nog ondt efteråt…en operation…dom får väl ingen smärtlindring heller….som vi människor får….:(
Lägg ut en bild på såret här så kanske någon har något tips på hur du kan behandla lite själv hemma för att få det finare :) FInns mycket kunnigt folk här..
Såret har precis läkt ihop nu så att det bara är som ett v-format rödaktigt sträck typ. Det har en återkommande tunn skorpa på sig så jag började i förrgår att smörja in det lite för att hjälpa till lite på traven.
Tratten blev hon av med för 1,5 vecka sedan ungefär. Stackarn fick ju gå med tratt i en månad. Men hon slickade bara om man tog av den så det fanns inget annat att göra tyvärr.
Såret vill nog ingen se för det såg verkligen inte trevligt ut. :/ Envist sår var det också. Fattar inte att det tog så lång tid att läka ihop.
#34 ibland kan det vara så med sår, när min honkatt blev kastrerad had ehon också besvär länge efter kastreringen. Alla katter är olika känsliga och reagerar olika.
Jo, men nu ser det ganska fint ut så jag är lugnare. haha
Nu är dock nästa problem att hon blivit så tjock sedan hon kastrerades.
Försöker banta henne men hon verkar lägga på sig hur jag än gör.
Men jag har hört att det är vanligt att det blir så efter kastrering. :/
Tycker jag ger henne så lite, men ändå verkar hon bara gå upp i vikt.
Ger henne en burk blötfoder på 85g (förut var det royal canin men nu har jag bytt till Hill's metabolics) och torrfoder på 25g (special beställde Arcana eftersom det inte finns i butik här, så nu blandar jag det med royal canin fodret jag har kvar) om dagen. Är det så mycket?
Hon är en ganska aktiv katt som älskar att leka så hon springer och klättrar ganska mycket.
Hon har också blivit lite dålig i magen av Arcana verkar det som. Bör jag fortsätta med det ändå? Har hört att det ska vara ett väldigt bra foder.