Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3496 ggr
imke
2013-05-01 14:26

När vågar man släppa ut katten?

Vi köpte i februari en katt kille som är otroligt tillgiven och gosig. Men oxå jättebusig och har tydligt visat tecken på att vilja gå ut. Han har fått varit ute med oss flera gånger i koppel och han älskar det. Vi bor på landet så det är fin miljö. Han är nu dryga 4 månader gammal. När vågar man släppa honom på egen hand? Det är svårt med dörrar med tanke på barnen så det är lätt att han smiter ut. Kan man släppa honom snart med halsband eller är det alldeles för tidigt?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annons:
MonicaLagerquist
2013-05-01 14:38
#1

När han är över året,vaccinerad,kastrerad och ID-märkt

Stolt ägare till fem La permer

imke
2013-05-01 14:41
#2

Oj! 1 år :-O det va länge….


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Niiinah92
2013-05-01 14:48
#3

#1 Vaccinerad, kastrerad och ID-märkt förstår jag och håller med men över året? Nyfiken bara då vi aldrig väntat så länge.

[silkesnosen]
2013-05-01 14:51
#4

Se till att katten är kastrerad och vaccinerad, så ska det nog gå bra.

imke
2013-05-01 15:02
#5

Okej :-) det kunde vi göra i juni när han blir 6 mån sa veterinären. Va bra :-) det kändes mer lagom :-)


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

MonicaLagerquist
2013-05-01 15:04
#6

En så ung katt som sex månader kan ha svårt att hävda sig ute. Risken är stor att han blir iväg jagad av de katter som har revir där han släpps ut.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[silkesnosen]
2013-05-01 15:21
#7

Du kan kastrera innan sex månader. Sedan är det ju bra om han iaf passerat lite av tonåren när han ska vara på egen tass:))

VildaVittra
2013-05-01 17:18
#8

Jag brukar börja släppa ut dem bara några dagar efter att den kommit hem till mig. De håller sig några meter från dörren när de är så små och jag lämnar dörren öppen tills jag ser att den fattat hur kattluckan fungerar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

imke
2013-05-01 17:37
#9

#7 veterinären här sa 6 mån. Men jag har oxå hört att man jan göra det tidigare. Öronmärker gör vi samtidigt vid kastrering.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
[[pimey]]
2013-05-01 21:55
#11

Instämmer med josefa! Oansvarigt!!!

imke
2013-05-01 22:35
#12

Inte kastrera katten menar du?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Rafflan
2013-05-01 23:35
#13

Förr släppte vi ut dem efter ca 1 månad med dörren öppen så dem kunde komma in, sen kastrerades dem tidigt så dem inte han bli dräktiga/para någon (5 månader gammla) inga av honorna blev dräktiga och ingen av hanarna var någonsin långt borta från huset. Nu skulle jag nog ha dem inne tills dem var 5 månader och sen kastrera dem och släppa ut dem :)

Annons:
VildaVittra
2013-05-01 23:41
#14

#10 Du kanske skulle sätta dig in i vad Etisk djurhållning står för istället för att spendera dina sessioner här med att förfölja mig med en massa icke verklighetsförankrade påståenden. 🙂

#11 Var den menad till mig?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Persifone
2013-05-01 23:58
#15

#10 +1

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Fridaaaa
2013-05-02 09:59
#16

När katten är kastrerad, vaccinerad och id-märkt 🙂
Och man känner att det är OK.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Josefa
2013-05-02 10:10
#17

#14 Vad är etiskt i att låta sin huskatt få ungar, när man samtidigt vet om att det finns massvis med katter som är hemlösa? OCH dessutom tycka att de hemlösa katterna ska tas ihjäl.

imke
2013-05-02 10:15
#18

# Han är redan avmaskad en gång innan vi köpte honom och en gång efter. Och även vaccinerad två ggr och försäkrad och klar. Så nu väntar vi bara på kastrering och öronmärkning :-)


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annso_
2013-05-02 10:27
#19

Skulle rekommendera dig att även chippa :) Tatuering i örat brukar blekna efter ett tag och det kan bli mycket svårt att tyda den om kissen försvinner..Själv har jag bara chip på mina 4 djur..

imke
2013-05-02 10:28
#20

Okej ja men då kanske man kan göra det istället?


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Annons:
UlrikaD
2013-05-02 12:57
#21

Kan faktiskt vara bra att både öronmärka och chippa. Nu skrev du att ni bor på landet. Men tycker man har läst väl mycket om skjutglada människor som skjuter katter till höger och vänster.
Om man har en öronmärkning så syns den ju lite mer på håll. Och kommer de ännu närmare så kanske den är ännu svårare att missa. Och om någon skulle skylla på att det inte gick att se den märkningen så har man ett chip för att verkligen bevisa att katten är ens egen.

Sen är det kanonbra att han kastreras först. Annars skulle han nog bli traktens populäraste katt bland honorna. För tyvärr är det väldigt många som släpper ut sina honor okastrerade också. I vissa skrämmande fall enbart i syfte för att de ska bli dräktiga. I annat fall blir de det av en "olyckshändelse" och ungarna skjuts för det är ingen som orkar ta hand om dom.

Så underbart med kattägare som faktiskt tar sitt ansvar och förstår vad det innebär att ha katt:)

[[pimey]]
2013-05-02 13:45
#22

Ja det var menat till dig är rätt så less på din dåliga inställning till hur katter borde tas omhand! Du bistår med fler hemlösa katter och tycker att det är helt ok att de springer runt oksterade och para sug vid för våg. Att du inte skäms!

VildaVittra
2013-05-02 14:04
#23

#22 Min tråkiga attityd? Har jag någonsin varit otrevlig och hoppat på någon. Frågar du snällt kan jag förklara varför hemlösa katter inte är något för mig. I övrigt hoppas jag att denna tråd kan få vara on topic av respekt för TS.

Och nej, jag har inte bidragit till hemlösa med en enda funktionsavlad individ jag avlat fram.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

imke
2013-05-02 19:23
#24

Sedan Kaos kom till oss har jag känt mig hel :-) jag har älskat katter hela mitt liv. Världens bästa underbaraste djur :-) Jag gosar och snosar och borstar honom varje dag. Skämmer birt honom lite. Hihi :-)


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

mitzerl
2013-05-02 20:54
#25

#23 Du skriver att du inte bidrar till några hemlösa katter. Låter du alltså kastrera de kattungar du föder upp? Isåfall så stämmer det du skriver, och jag hoppas att det är så.

För annars så kommer ju de kattungar du föder upp bli könsmogna och sen själv bli dräktiga och få ungar. Och dessa ungar kommer också bli könsmogna och säkert dräktiga och få ungar osv… Så även om inte just precis dina egna avkommor blir hemlösa så kvarstår risken att deras avkommor blir det. 

Så på så vis bidrar du ändå till antalet hemlösa katter. Man måste tänka ett steg längre också när man avlar. 

http://www.youtube.com/watch?v=aMlJC4Gu3lA&feature=youtu.be

VildaVittra
2013-05-02 21:08
#26

#25 Jag säljer dom okastrerade kattungarna jag själv inte vill ha till människor jag känner som jag vet kommer kastrera, vaccinera samt märka dom.

Och nej, dessa tar inte hem från hemlösa katter då hemmen vill ha katter från mig, annars ingen alls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mitzerl
2013-05-02 21:41
#27

Men tänk om dina köpare tänker "Men avlar h*n så kan ju jag också göra det" ? För det blir väl svårt att propagera för kastrering när man själv inte gör det, man är ju ingen bra förebild då.

Annons:
Josefa
2013-05-02 21:49
#28

#26 Om du inte hade haft några kattungar att erbjuda skulle de tagit kattungar någon annanstans ifrån. Om de verkligen vill ha en katt. Tyvärr väljer folk BYB-ungar eftersom det finns sådant överflöd på dem. BYBs väljer ju naturligtvis att avla på de till utseendet mer attraktiva katterna att avla på. Så att de kan lura till sig mer pengar. På bekostnad av de hemlösa katterna. Och säkert att du bryr dig om att kolla upp så att dina köpare inte avlar på  kattungarna. Dina köpare tycker ju självklart att de kan fortsätta att BYBa och att du inte har att göra med det, eftersom du själv håller på.

VildaVittra
2013-05-02 21:50
#29

#27 "till människor jag känner" Jag känner mina vänner väl.

Vilken uppfödare propagerar i så fall inte för det? Den enda skillnaden mellan mig och en raskattsuppfödare är i grund och botten bara syftet med aveln. De utseendeavlar och jag funktionsavlar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mitzerl
2013-05-02 22:01
#30

Men du avlar ju på ett djurslag som det finns ett överflöd av. Så därför kan aldrig din s.k funktionsavel bli seriös hur mycket du än vill. När det gäller huskatter så överskrider tillgången efterfrågan. 

Och de som - som du kallar det - "utseendeavlar" tänker inte bara på utseendet, utan på kattens hälsa och temperament. Så jag tycker att du gör en felaktig beskyllning. Seriösa uppfödare avlar inte fram sjuka djur. Hur vet du att dina katter är friska? Vilka sjukdomar har du testat dem för?

Valyria
2013-05-02 22:01
#31

#24 Låter underbart! Låter som din katt har det väldigt bra 🙂
Vi får hem en katt i Juli, längtar som en tok! Har inte haft djur sen jag flyttade hem för 4 år sedan, så känns tomt.
Dock så har jag 2 små barn här hemma, men känns att det fattas något mjukt med päls😉

Jättebra att ni ska chippa och kastrera Kaos!

VildaVittra
2013-05-02 22:15
#32

#30 Nä visst, det är mycket mer seriöst mot katten att avla på missbildningar. 😉 Seriös avel är inte enbart registrerad avel, utan avel med ett mål.

Och jag avlar inte för att stilla någon efterfrågan, jag avlar till mitt eget behov, att vänner vill ha en katt då förändrar ingenting, då katterna annars skulle få vara kvar här.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pixiepussel
2013-05-02 22:18
#33

Lite OT men älskar namnet Kaos! Har själv alltid velat ha en Trassel.

mitzerl
2013-05-02 22:30
#34

#32 Nu svarar du nog på något helt annat. Jag sade att raskattsuppfödare inte bara avlar på utseende, utan även ser till temperament och hälsa och därför testar sina katter för sjukdomar. Och jag frågade vilka sjukdomar du har fritestat dina avelskatter för.

Så varför pratar du om missbildningar helt plötsligt? Tycker du att frågan om hälsa var så obekväm att du känner behov av att glida från ämnet?

Även om du inte vill tänka på tillgång och efterfrågan - jag förstår att det inte är roligt att tänka på det - så finns det fortfarande ett jättestort överflöd av huskatter som det inte finns hem till. Så du som huskattsavlare bidrar till detta. Det är ett stort djurskyddsproblem som man inte bör blunda för.

Annons:
VildaVittra
2013-05-02 22:43
#35

#34 Så varför pratar du om missbildningar helt plötsligt?

För att funktionsavel alltid ses ner på, medan utseendeavel höjs till skyarna. Jag kommer aldrig stötta sverak ekonomiskt, men bara för det betyder det inte att min avel är oseriös, tvärtom.

Katterna är friska, det behöver du inte oroa dig för.

Nu tycker jag faktiskt att tråden kan få handla om det som TS tog upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mystroll
2013-05-02 22:56
#36

Kanske off topic, men varför dyker alltid påståendet att avel av raskatter är avel på missbildningar? Visst har vissa typer av raskatter uppstått genom olika sortes genmutationer och vissa mutationer borde man inte alls avla på. Tänker på t.ex. Scottish fold eftersom att det som jag har förstått det inte bara är i öronen som brosket skadas utan även brosk i resten av kroppen.

Men dels så är ju inte all mutation som uppstår dålig per automatik och dels så är ju inte alls alla raskatter sprungna ur en "missbildning". Eller menar du att t.ex. Norsk skogkatt, Turkisk van, Europé bygger på att man avlar på missbildningar som du kallar det?

mitzerl
2013-05-02 23:07
#37

#35  Jag förstår fortfarande inte varför du inte svarar på det jag skrev, utan pratar om något helt annat istället. Men det är ju iallafall bra att du åtminstone tillstår att din avel inte är seriös. Det är en bra insikt. 

Jag förstår att det är jobbigt att svara på frågor när man sysslar med oseriös avel och gärna vill glida ifrån ämnet. Men för katternas skull hoppas jag att du är beredd att sluta med denna.

VildaVittra
2013-05-02 23:14
#38

#37 ?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

imke
2013-05-03 04:02
#39

#33 Ja vi har alltid sagt att vi är familjen Kaos. Så det blev lite självklart nästan när han kom att han skulle få heta just Kaos. Och han är en liten kaos, en vilde. Men en heeeelt underbar sådan. Och jättebra med barnen 🙂


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

[[pimey]]
2013-05-03 07:58
#40

Usch att du RNA våga kalla dig själv uppfödare skäms du inte? Raskattuppfödare utseendeavlar inte bara utan funktionsavlar med men är man inte insatt är det lätt att spy ur sig skitsnack sim du gör. Du varken testar eller har någon aning om hur föräldrarnas stam ser ut bakåt i ledet för sjukdomar missbildningar osv. Du vet bara för att katten ser frisk ut så behöver inte ungarna bli det? Nä men är man ute efter att tjäna pengar så skiter man i sånt då det är enligt din mening onödigt och dyrt. Har du dån stor vänskapskrets att de är villiga att ta alla dina ungar du avla fram? Knappast! Tror nog många går okastrerade och sprider egna avkomman

[[pimey]]
2013-05-03 07:58
#41

Ens inte RNA*

Annons:
VildaVittra
2013-05-03 08:10
#42

#40 Frågan jag tycker du ska ställa dig är "Varför respekterar jag inte TS?".

Resten du skrev var bara dina egna fantasier och antaganden och så dumt att jag inte kommer bemöta det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mystroll
2013-05-03 08:23
#43

Men för att svara på TS så tycker jag att du ska vänta tills katten är kastrerad, både så att han inte blir könsmogen och får en hona dräktig innan kastreringen och för hans skull så han slipper hamna i onödigt mycket bråk med andra katter som har revir där ni bor. Men i övrigt så beror det nog väldigt mycket på hur ni bor, vilka andra djur som finns i området etc. En bra ide kan vara att man följer med ut dom första gångerna om man har tid =)

[[pimey]]
2013-05-03 08:40
#44

42# jag respektera ts men inte dig får du som svar. Nej detta har jag kunnat läsa i olika trådar du deltagit därmed fått en uppfattning om dig och din sk "avel". Vilken BYB avlar hejvilt på sina katter för att inte tjäna pengar? Ingen avlar ju för skoj skull förutom seriösa raskattuppfödare de strunta i om de tjäna pengar eller inte det gör inte en BYB

Rafflan
2013-05-03 08:52
#45

#44 tror inte en BYB tjänar pengar om dem inte säljer ungarna som "50% raskatter" eller nåt sånt :P

imke
2013-05-03 09:11
#46

#43 Ja han har redan fått varit ute med oss flera gånger fast i koppel då. Och längre fram får han hänga med ut utan koppel. Jag är jättenervig för att bara släppa honom själv hur som helst….. Kommer nog vara väldigt nervös första gångerna.
Så har jag hört att man ska lära dom ordentligt vad dom heter och att dom kommer när man kallar på dom. Det gör han redan nu :-)
För jag vill att han ska komma in och sova på nätterna. Och hoppas att det kommer att fungera.


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

VildaVittra
2013-05-03 09:12
#47

#44 Hur definierar du respekt då du försöker styra in diskussionen på något TS inte ville diskutera?

För att citera TS: "Vi köpte i februari en katt kille som är otroligt tillgiven och gosig. Men oxå jättebusig och har tydligt visat tecken på att vilja gå ut. Han har fått varit ute med oss flera gånger i koppel och han älskar det. Vi bor på landet så det är fin miljö. Han är nu dryga 4 månader gammal. När vågar man släppa honom på egen hand? Det är svårt med dörrar med tanke på barnen så det är lätt att han smiter ut. Kan man släppa honom snart med halsband eller är det alldeles för tidigt?"

Jag kanske är ovanligt korkad idag, men jag kan inte se någonting som skulle kunna liknas vid "Låt oss alla diskutera VVs avelsarbete". Skulle du kunna markera den texten åt mig?

Sen för att tjäna pengar så måste inkomsten vara större än utgifterna, så egentligen skänker jag bort pengar och då blir jag ett….ja vad? 

Fem gånger har du svarat i den här tråden, inte ett enda av de inläggen har riktats till frågan TS tog upp. Respekt? Nej, inte ens i närheten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mystroll
2013-05-03 09:20
#48

#46 Förstår det! Vi ska få hem en kattunge snart och nu ska hon visserligen vara innekatt då det är en hårt trafikerad väg bredvid oss men vi har köpt en 5 m lång löplina så hon kan följa med ut och vara någorlunda fri när vi sitter ute. Kanske något att testa i väntan på kastrering? Jag tänker att det är friare än ett koppel iaf =P

Annons:
imke
2013-05-03 09:21
#49

#48 ÅHH vilken bra idé! Visste inte att det fanns för katter med. Tack 🙂


Those who don't believe in magic will never find it Hjärta

Mystroll
2013-05-03 10:11
#50

#49 Har ju som sagt inte hunnit pröva än så kan inte svara för kvaliteten men jag beställde iaf den här: http://www.smart-cat.net/sv/kattkoppel/kattkoppel-loplina-5m.html billigt och snabb leverans =)

Sofy
2013-05-03 10:26
#51

#49 Jag använder hundens spårlina eller ett långt flexi till mina innekatter😛

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Upp till toppen
Annons: