Försäkring
Måste katten vara chippad eller öronmärkt för att man ska kunna ha den försäkrad?
Mvh Jenna
Nej, det behövs inte men jag tror att en del försäkringsbolag ger rabatt om katten är chippad. Men alla katter, även innekatter bör vara märkta eller chippade. Även en innekatt kan smita om t ex transportburen visar sig vara trasig en dag när du är på väg någonstans.
Kostar att chippa så är inte så pigg på det. En försäkring behöver ju inte ligga på mer än en 40 i månaden? Det kan jag tänka mig att betala isåfall
Mvh Jenna
På Agrias hemsida kan man räkna ut vad försäkringen kommer kosta beroende på vilken självrisk man vill ha, om du vill få en uppfattning om vad det kostar. Min landade på ca 85 kr i månaden men jag valde ganska höga belopp så det får nog att få billigare. Tror inte de frågade om chip/öronmärkning, men håller med #1 om att det är bra ändå. Kanske kan börja med försäkring och chipa (kostar 300-400 kr) vid senare tillfälle?
#2 Jag ger 60 kr/månad på Folksam. Och då har jag högsta beloppet (40.000kr).
Chippning kostar inte mycket. mellan 200-300 kr på dem ställen jag har sett, brukar vara billigare i samband med kastrering.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför så snål "bara" för att det är en katt ?
Ts otroligt snålt vilket kan bita dig i baken senare om katten blir riktigt sjuk! Veterinärkostnader kan bli otroligt höga min är försäkrad för 40 000 och jag betalar 63 kr i månaden på Folksam

#6 Tyvärr räcker inte 40 tusen så läng heller. Vi är uppe i snart 50 tusen sen den 19/4
Stolt ägare till tre La permer
Har man inte 300 kronor, så kommer inte en försäkring hjälpa den dagen något händer. Du har fortfarande en självrisk att betela, vaccinationer och eventuella avmaskningar.
Min självrisk går på 1600 och dessutom så är det rörligt på det.
Men ID-chipping kostar ju bara ett par hundralappar, och en bra försäkring runt 1000-2000kr per år, och är ovärderligt om katten försvinner eller blir sjuk. Hur kan man snåla på det! Tvekar på att det snålas så med ens hundar.
Det är väldigt dyrt att ha husdjur. Ja, även katter kostar en massa pengar.
Är inte snål "bara" för att det är en katt. Det är inte min katt utan min mammas. Hon har två katter, den ena har vi haft i 8år och är märkt och försäkrad sen länge. Den andra katten är en före detta vild katt. Hon tog in honom då dom annars hotade med att skjuta honom. Men hon har inte råd och vill inte lägga några kostnader på honom. Han är go och fin på sitt sätt. Han får dom vaccin som är nödvändiga. Jag har själv hund att ta hand om ekonomiskt och därför är 300 en stor summa för mig när det inte ens är min katt. Men jag tänkte att jag kanske kunde undvara en 40-50 kr i månaden till en försäkring, och få henne att ta över den kanske. Så det finns någon "skyddslina". Skulle han råka ut för något som det är just nu, är somna in enda alternativet. Men det är klart att självrisken är ju ganska hög ändå, så kanske inte är så lönt ändå..
Mvh Jenna
#10 Det är svårt att läsa ur det inlägget att det inte är för dig utan för en av dina föräldrar.
Har din mamma annars pengar? För med en billig försäkring är taket lågt och självrisken hög (plus ingen rabatt ifrån ID-chippning, iaf. får man det hos Agria), och när det ändå kommer till att ta katten till veterinären kan det lätt röra sig om tusenlappar fortfarande. Kollade hos Agria och den billigaste försäkringen går på 935kr/år, så runt 80kr/månad, så dubbelt den summan.
#11 tyckte inte att det spelade så stor roll under vems tak katten levde. Hade jag haft råd hade jag självklart betalat. Vi hade egentligen inte råd att ta katten, men tyckte att han iaf förtjänade att leva sitt liv. Och eftersom det inte direkt var nåon som köa för att ta hand om honom så öppnade min mamma sitt hem. Han är till 99% innekatt. Då blir det kanske ändå dyrt hur man än gör.. Jag hade helt glömt bort självrisken.. Tycker de känns jobbigt och veta att han går oförsäkrad, men inte så mycket jag kan göra då :/
Mvh Jenna
#12 Tyvärr, det är inte bara försäkringssumman man sa betala utan även självrisken. Det var en fin tanke dock, och hoppas han håller sig kry och frisk! 🙂