Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3881 ggr
BettaSplendens
0

Bozita torrfoder

Hur bra är bozitas torrfoder? Hur mycket kött innehåller det?

Köpte hem en stor säck för någon dag sen men då tänkte jag inte på att det kanske var sämre än blötmaten (har hört en del bra om den).

sagan
0

Bozitas torrfoder innehåller en hel del spannmål så det är mycket sämre än blötfodret. Om du inte öppnat det så skulle jag råda dig att lämna tillbaka och satsa på något utav de torrfoder som är spannmålsfritt alternativt bara ge blötfoder och torrt som godis.😃

BettaSplendens
0

#1 Redan öppnat den 😮 Är tyvärr inte så mycket vi kan göra då så då får väl kisarna leva på lite sämre foder.. Är det bättre än royal canin då? Det hade dom innan.

sagan
0

De flesta foder har smakgaranti och kan lämnas tillbaka även som öppnad om kissarna inte äter 😉

Royal Canin är inte heller ett bra torrfoder. Beror lite på vilken sort du givit. Det finns bättre och sämre så att säga. Men det du ska gå efter är att det ska innehålla så lite spannmål som möjligt. Helst inget. 

Du kan inte övergå till blötfoder helt då?

BettaSplendens
0

#3 Har inte hört att granngården har något sånt. Nej royal canin är ett riktigt skitfoder, det vet jag men jag undrade om bozita vart bättre än det. Vet inte om pappa vill ge blötfoder, men visst kan jag försöka efter att bozitasäcken är slut..

sagan
0

#4 Du kan ju fråga. 😉 Om du förklarar hur viktigt det är med vätska för att kattens organ ska må bra kanske pappa ändrar sig. Försöka kan man alltid. En katt bör dricka 0,4-0,6dl per kilo kroppsvikt. Vilket dem inte gör när dem äter torrfoder. Detta kan leda till njur, lever problem samt diabetes med foder som innehåller mycket spannmål.

Bozita torrfoder är inte bättre än Royal Canins. Men det finns bättre och sämre i Royal´s sortiment. Du får kika på innehållet.

fvanilla
0

#5 Och för att även påpeka och lägga till, så behöver även inte blötmat alls bli mycket dyrare än att utfodra med torrfoder, om man då skippar lyxblötfodret. T.ex Mjau på burk är billigt, speciellt på Granngården. En 600g/900g+ burk med nyttigt innehåll, och en katt äter runt 200-250g blötmat per dag beroende på vikt och matens konsistens. 🙂