Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2007 ggr
[tlundegard]
0

Ny katt!

Jag ska hämta hem en 10 månaders kille imorgon och har ett par frågor. Vad är bästa kattmaten? Tidigare har han fått torrfoder som bas och blötfoder lite då och då. Är det okej om man försäkrar sig om att han får tillräckligt med vätska i sig ändå? Vi ska få med lite torrfoder när vi hämtar honom så vi långsamt kan gå över till den maten som vi ska ge. Vilket torrfoder och blötfoder tycker ni är bäst? Jag tar gärna emot tips på budgetvarianter som ändå är bra. Brukar det vara några problem när katten får någon ny sorts Kattsand? Är det bäst att köra på kattsanden som han har använt tidigare eller brukar det funka att köpa en ny sort så länge den är bra?

IceJossan
2

Titta efter mat som innehåller minst 80% kött och minst 20% fett. Gå inte på bluffen om mat för steriliserade katter, lightmat, osv, eftersom de innehåller mer spannmål och mindre fett - alltså helt bakvänt mot vad katten behöver.

En rätt bra tumregel är att aldrig köpa torrfoder i mataffär, och aldrig köpa blötmat i djuraffär.

Torrfoder som är bra är t.ex. Orijen, Olivers, Acana, Taste of the Wils, Carnia Lynx, Ziwi Peak, Porta 21 Sensible, Eukanuba och Wildcat Etosha.

Bra blötmat är t.ex. Mjau, Bozita, Icas portionspåsar, Pussi och Whiskas.

Kattsand jag tycker är bra är Smiley Cat (den kör jag med nu), Pussi kompakt, Everclean, Extreme Classic, Cal-le-cat m.fl.

Kaiia
1

En del katter kan man byta rätt av på, både med maten och med sanden, men för att det ska gå så bra som möjligt är det bra om du fasar båda.

Foder fick du bra svar i #1

Bra Kattsand tycker jag är denna http://www.bf-cattia.com/sv/ ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[tlundegard]
0

Hur mycket blötmat och hur mycket torrfoder ska man ge då?

[tlundegard]
0

Kan tillägga att det blir en innekatt

[Classsic]
3

Mina katter har alltid fri tillgång till torrfoder och får mindre portioner av blötmat 1-2 ggr om dagen.

Mullemu
0

#3 Börja, efter infasningen, med att ge enligt anvisningarna på förpackningen och sedan får du se hur katten reagerar. Äter den upp allt eller inte, förändras vikten osv? Det är ju en yngre katt som fortfarande växer så den bör få äta så mycket som den vill ha tills den har växt klart. Sedan får du justera utefter det så att katten håller ett normalt hull.

Mullemu
2

#1 "aldrig köpa blötmat i djuraffären"?

Bozita, som är ett mycket bra blötfoder, finns i djuraffären så det där är väl en sanning med modifikation?

För övrigt håller jag med dig om att torrfoder köper man inte i vanliga matbutiken. Blötmat kan man däremot köpa i princip vart som helst men ska man ge bara det så ska man se till att det är ett fullfoder.

IceJossan
2

#7 Ja jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera meningen. Det är en rätt bra regel med Bozita som undantag. Men de övriga blötmatssorterna innehåller spannmål, ris och oftast socker. Helt onödigt med andra ord då de dessutom är väldigt dyra. Då är mataffärsblötmaten både betydligt bättre och billigare.

elli-kleo
2

När det gäller mjukmat håller jag med om att inte köpa från djuraffär (undantag för bozita som är väldigt lik mjau tetra) portionspåsarna i djuraffär är dålig mat och mycket dyr. Vill man ha portionspåsar är icas bäst. Betydligt billigare dessutom. Torrfoder bör man inte köpa i mataffär som många också påpekat. Torrfoder på djuraffär och internet djurbutiker är oftast okej. Alltid bättre än mataffärernas iaf! Roal canin har jag lärt mig inte något super foder (som jag förut trodde…) Taste of the wild eller applaws är foder som jag är sugen på att prova.. dom verkar bra!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fredricakarlsson
0

Min katt får bara torrfoder och hon får i sig vätska ändå, även om hon inte får våtmat. :)

[tlundegard]
0

Det jag menar är.. Tycker ni att det är nödvändigt med både torrfoder och blötfoder eller räcker det med en typ? Tack för alla supertips på märken! Är det någon som vet hur utbudet på hornbach är? Tänkte kanske åka dit och skaffa prylar på vägen.. Eller är Lantmännen bättre?

elli-kleo
2

Det är väldigt vanligt att man har torrfoder som "basfoder" som står framme jämt, och mjukmat en gång om dagen eller likanade.

Men om du bara ska ge torr eller mjuk rekomenderar jag mjau tetra. Ska vara mycket bra mat för pengarna!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Kaiia
0

Så har mina katter :3

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Eywa
2

Jag kör på Orijen (80% kött, 20% grönsaker och örter) som är spannmålsfritt. Mycket bra foder. Jag köper det i djuraffären. Det går att ge till katter i alla åldrar. 

Jag tycker det är bäst att ha fri tillgång till torrfoder tills katten växt klart, man kan ha fri tillgång även till en vuxen katt, men inte om den äter mycket och lägger på sig lätt.

Blötmat är bra att ge 1-2 ggr per dag. Bozita och Mjau tycker jag personligen är bäst. Pussi och många andra märken innehåller socker och det är inte bra för katter! Jag brukar köpa en hel platta Mjauburkar på Ö&B för en billig peng. Räcker länge. Eftersom burkarna är rätt stora brukar jag frysa in lagom stora portioner i lite plastfolie som jag låter tina över natten så är det färskt och färdigt att servera på morgonen.

fvanilla
3

Jag ger fri tillgång till blötmat, som lätt kan stå ute åtta timmar eller så. Mjau/Bozita, ICA's i påsar och även vissa Whiskas i påsar är väl något utav det bästa i blötmatsväg. Pussi är ett ok alternativ, jag ger det då mina är så kräsna med annan mat eller så tål dom det inte. Sockret i de blötmatssorterna som har det är oftast lågt och innehåller långt ifrån lika mycket kolhydrater som i torrfoder, så om man är orolig för en massa kolhydrater så ska man nog absolut undvika torrfoder öht. Jag ger endast blötmat och lite torrfoder som godis. Torrfodret jag brukar använda är oftast Applaws eller Eukanuba. Det är bra att lägga i torrfoderbollar, tomma äggkartonger etc. som hjärngympa.

Eftersom kattungen växer fortfarande så ge fri tillgång till foder. Med blötmat brukar man kunna göra det utan problem även när de är vuxna och har vuxit färdigt (men det kan ju som sagt vara individuellt)

[tlundegard]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips! Vi fick med oss lite mat från ägaren (Iams)och var och köpte en liten påse halvbra torrfoder på hornbach (som hade sämre utbud än jag trodde). Kattsand kommer jag rekommendera everclean då jag själv tycker att den är väldigt bra och prisvärd och när torrfodret är slut så kommer kissen (som heter Lillis) få mjau mjukmat :) det är ju väldigt billigt och har läst att det är bra. Här kommer ett par bilder på Lillis som i början var ganska osäker. Nu är han mer framme och social, en riktigt mysig kille! :)

[tlundegard]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2

Cremello
0

Min lillskrutt har mjukmat hela tiden. :) Har lärt mig ungefär vad som går åt så sällan det står länge eller hinner bli tomt :)