Present av katten
Hej hej!
Idag var min katt tydligen lite extra mycket hungrig och skulle ha mat hela tiden, typ efter varje halvtimme (om man inte går in i köket oftare). Hur som helst tiggde han mat av mig och efter att jag gett honom det några gånger kort efter varandra började jag ignorera honom (han är ständigt hungrig) och plötsligt när jag gick in i köket hittade jag någon konstig blå rosa grej på golvet. Kollade närmare och det var ett fågel HUVUD!!! Usssh blev så äcklad och han kom fram och typ började nosa på det så jag sa nej och försökte få bort honom tills jag ändrade taktik och började ge honom massor av beröm. Efter att jag städat bort hans ''underbara'' present fick han mat. Några timmar senare hittar jag något på golvet som ser ut som rosblad ända tills jag kollade närmare och upptäckte att den där ''geggan'' eller vad det nu var hade en näbb 
Och då fortsatte han med sitt tiggande och kollade på fågelhuvudet för att typ visa att han är hungrig…
Kommer han att fortsätta att lämna sådanna presenter i köket eller var det tillfälligt? Brukar ni också få ''presenter'' av era katter?
Ps. Min katt är bara 10 mån
Brukar också få små fina presenter ;) Vanligast är väl småfåglar och små möss, men en gång var katten nära på att döda en duva på vår tomt! :O Var tvungen att springa ut och skrämma katten så att han släppte. Duvan var oskadad och flög iväg.
Tänk om han hade släpat med sig duvan in! Gud, skulle inte våga ta ut den då :(
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Sedan mina bägge fått börja gå ut (ute endast på sommarlovet) så har de börjat lämna presenter var och varannan dag, ibland i köket men oftast i tv-rummet där jag är mest så att säga. Näbbmöss är favoriten och så ett par sorkar.
#1 Hehe, dessa katter :) tur att du såg det, jag mådde illa av att ta upp huvudet och jag hade absolut inte vågat ta i en död duva, ussh.
#2 Varannan dag???? jisses hoppas att min katt inte får för sig att börja hämta presenter så ofta, helst vill jag inte ha några presenter alls av min katt :P Jag visade honom att jag var nöjd med hans byte så kanske tolkar han det som att det räcker med presenter nu :P
#3 Hehe ja ett tag släpade de in två-tre möss om dagen flera dagar i rad men nu har de som tur är lugnat sig så det var några dagar sedan sist *håller tummarna*
#4 jag vet inte vad jag skulle gjort om min katt kom med presenter så ofta, förstår att du håller tummarna ;) Brukar du visa att du är nöjd med deras byt? Efter 2 gånger fattade min katt att det räcker med presenter nu. Nu håller han sig till malar och andra insekter, ser inte så trevligt ut när han käkar upp en stor levande mal :/ men det är bättre än fågel huvuden i alla fall:P
Min katt ät snäll och jagar malar och flugor osv. Då brukar jag berömma (: Är dom för högt upp så kommer hon till mig och gnäller så jag lyfter upp henne eller viftar ner insekten.
Sen har hon tagit in två möss. Första gången låg den vid min säng, och den såg helt oskadd ut. Inge blod eller nått (tur det!)
Andra gången så tyckte vi att det luktade konnstigt i hallen (där min dator är). Mamma trodde det var avloppet (toan ligger bredvid hallen). Sen kollade hon bakom skrivbordet och där låg det en mus. Det var flera dagar efter att vi börjat tyckt att det luktat konstigt…
Katten har dock inte varit med när vi hittat dom, så jag har varken berömt eller skällt. Nån gång har hon tagit in smådjur på altanen, då brukar jag berömma så att hon vet att jag sett att hon fångat den (annars tar hon säkert in den).
Sen har vi en till katt, men hon fångar och lämnar bara på altanen. Men hon äter oftast upp det hon fångat, efter att hon fått beröm. Nu när hon blivit lite äldre (hon är 11-12år) så jagar hon nästan aldrig vad jag vet. En enda gång har hon tagit in en mus - problemet var bara att den var levande. (Pappa fick tag i den och tog ut den)
Sen har vi en hankatt som fortfarande inte lärt sig fånga något annat än insekter (knappt det). Men han äter/tar gärna det dom andra fångat.
//Jessie
#6 Haha ussch, är faktiskt rädd för att en dag kliva upp ur sängen och trampa på en död mus
*ryser*
Hoppas min katt håller sig till flugor och malar.
En dag var jag ute på min gård. Min katt brukar hålla sig nära mig, så jag såg honom hoppa runt och plötsligt fångar han en riktigt stor mal som han stoppar levande in i munnen och tuggar ihjäl den
ussch
#5 är jättenoga med att berömma dem men antar att det tog dem lite längre tid innan de blev nöjda. Alla möss och sorkar vi fått in var alla hela så det gjorde inte så jätte mycket, värre var de två näbbmössen som levde hihi då fick vi allt ta och fånga in mössen själva för katterna körde den filosofin att de hade fångat den och givit den till oss, vad vi sen gjorde med den var ju upp till oss 
#8 Haha oj då, tror inte mina föräldrar skulle bli glada om det möss sprang runt i lägenheten :P
Jag bodde för tre-fyra år sedan i ett gammalt hus där jag hyrde nedre våningen. Jag har innekatter men tydligen fanns det möss i huset, jag vaknade iaf en natt av att ena katten släppte en högst levande mus på mig i sängen;) Hon tyckte nog att hon varit duktig! Jag fångade den och släppte ut den lille stackaren.
#10 Oj hade nog hoppat ut ur sängen skrikandes haha XD
#12 jag är inte rädd för dom utan tycker bara synd om dom. Tycker inte att de ska dö en plågsam död. Men jag kom iaf snabbt upp ur sängen!;) Hunden med…
#11 hade inte uppdaterat då såg inte att du hade skrivit. Jag förstår att du skriker till, det skulle jag också gjort ifall jag damsög fram mus lik :P
#13 haha förstår att du gick upp ur sängen, är inte direkt mysigt att ha en mus i sin säng och ännu mindre mysigt om musen sprang runt på en
Kan man påverka katten till att äta upp sina byten själv? Ok om de visar upp dem (helst ute) tycker jag men de får gärna äta upp dem sen också. Det måste ju vara den bästa födan för dem.
Har inte katt men funderar lite på att skaffa i framtiden. Min dotter är så oerhört förtjust i katter.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Min förra katt var duktig på det. Hon har två ggr kommit hem med ankor och släpat in levande fladdermöss i sovrummet. Men vad jag tyckte var värst var när hon kom in med ödlor
Min förr förra katt kom in med en halv kanin till mej i köket. Han ville dela med mej ❤️
#1 Hehe… Detta hände mig med vår förra katt Sotis (R.I.P). Jag kom hem o fann en livs levande duva i vardagsrummet! Vilt flaxande för sitt liv, kraschande mot fönstret. Sotis hade dragit in den! Kommer inte riktigt ihåg hur jag fick ut den, öppnade nog fönstret eller dörren o föste ut den…. 🙂
Han drog ofta in fåglar genom kattluckan o kalasade på toaletten. Såg ut som en massaker hade ägt rum. En död kloakråtta hittade jag på uppfarten en gång 🤮
Kom på en till sak som hänt, dock inte pga Sotis, men han var närvarande i högsta grad. Mamma bor på högsta våningen och svalor bygger sina bon precis ovanför. En gång hade jag balkongdörren öppen och in flög en svala! jag hade inte glasögonen på mig men jag högg tag i Sotis o stängde in honom i sovrummet. Jag kikade runt i lägenheten utan att hitta svalan så jag trodde den hade hittat ut.. Släppte ut kissen och såg honom gå fram upp på soffan fram till fönsterbrädan och nosa på ett "blomblad".. Suddigt som jag såg trodde jag detta var ett blad, men när jag kom närmre ser jag att det är svalan som klamrat sig fast i den stående fönsterlampan med klorna(?) och hänger ner lutande precis som blommorna brevid!! Fantastiskt vilket kamouflage!! Hugger tag i Sotis igen o in i sovrummet! Får liksom bända loss de små klorna från lampan, stackarn kniper för livet. Släpper honom sedan fri 😃
Har någon sett en fågel försökt härma omgivningen såhär för att undvika att bli upptäckt??