Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3398 ggr
Zorro_Tiger
8

"Hur dåligt min katt borde må"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har ofta läst här (brukar vara inne här och kolla men inte kommentera) att om katten äter friskies mat, har maten framme hela tiden och inte har någon kattkompis mår dåligt. Detta tycker jag är fel, väldigt fel.

Jag är 12 år och i somras hittade jag och min pappa en kattunge på ca 3 veckor. Sedan dess har jag tagit hand om den. Jag räddade livet på kattungen. Många kattkunniga sa att jag skulle lämna henne till någon så hon kunde växa upp "normalt" med mamma och syskon vilket jag vägrade. Hon växte upp "så hemskt" som vissa här tyckte och jag blev kallad djurplågare och jag fick höra hur "illa" min katt hade det. 

Nu till maten: Hon är uppväxt på Whiskas blötmat på burk tills hon var ca 6 veckor då hon började äta friskies junior torrmat. Det var också fel, även fast hon mådde som vilken annan kattunge som helst. Hon mådde bra, hon hade inte ont och hon var inte underviktig.

Det jag vill få ut ur inlägget är att jag tror att mycket stissas upp, jag tror att ni som ger era katter "den bästa maten & uppväxten" har katter som mår precis lika bra som min eller andras som ger dem friskies eller liknande. 

Till sist: Jag menar verkligen inget illa alls med detta inlägget, vill bara  "skriva av mig" och berätta hur jag känner. Förresten mår min kise superduper bra nu, Ha en bra dag! :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

[dynamitella]
16

Självfallet :) Det blir lätt hetsigt i forum.

Men vad som är viktigt för alla att komma ihåg som kanske blir stötta, är att alla menar gott. De vill att katterna ska leva sina 20 år och inte dö i förtid eller av "misstag" för något de blivit matade med i 5 år i sträck :) Lika så att alla kisar ska få en chans att ha en kompis att leka med och bli stimulerad. Jobbar man om dagarna, vad ska då katten göra ensam i 8 timmar?

Hoppas att du inte blivit för avskräckt. De menar (egentligen) väl :) Synd att inte folk har lättare för att hålla en god ton. Inklusive mig själv. Jag blir lätt irriterad när någon inte verkar lyssna och kastar förmaningar hårt.

Visserligen är jag sällan här på katter iFokus, och hör egentligen hemma på akvariefisk-felen. Men samma sak råder där.

(Förresten så skriver du väldigt välformulerat och ordentligt för att vara 12 år gammal. Man märker minsann det inte).

jossa5
1

Härligt att höra att lillkatten fick ett hem! Och fick överleva och må bra! Bra gjort av dig, även om allt kanske inte var "rätt". :P (Har ingen katterfarenhet så, så jag vet inte vad som är "rätt") Hoppas det går bra i framtiden för er med! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zorro_Tiger
1

#1 Nu hänger jag inte alls med :/ ?

Josefa
8

#Zorro_Tiger Kom igen om 5 år och berätta hur din katt mår. Din katt är fortfaranade väldigt ung. Det tar ett tag innan skador på tex njurar visar sig.

[dynamitella]
12

När folk säger till dig att du sköter din katt fel, så säger de BARA det för att de vill att katten ska leva länge och må bra. Bara för att kisen lilla mår bra nu (i dina ögon), kanske hon dör när hon är 7 år gammal istället för 17, bara för att hon fått massvis med fisk och spannmål.

Förstår du hur jag tänker? Detta gäller inte dig till 100% då jag inte alls vet vad hon äter utöver maten.

Men det är ju "välkänt" att om man vill ha en lycklig och frisk kise så bör den barfas (eller i alla fall ha ett spannmålsfritt och nyttigt foder) och ha en kattkompis den kommer överens med. Och hur svårt är det på en skala? Inte alls :) Det är nog så folk tänker. Det finns bevisat att vissa foder/saker är direkt skadliga, och ändå envisas folk med att ge katterna det.

Zorro_Tiger
1

#4 Har jag varit otrevlig eller något? Förlåt isåfall 😕

Zorro_Tiger
1

#5 Jaha okej nu förstår jag! Men såhär, det man tror är på är ju för en själv så rätt men för andra fel, jag tror (vet enligt mig och andra) att detta är rätt och därför kör jag på detta. Min mormors katt blev 20 år gammal och den levde på sk "skitmat" :)

Zorro_Tiger
1

#2 Tack så mycket! :)

Scorpio97
4

Får man vara nyfiken och fråga varför du ger friskies?

//Jessie

[dynamitella]
2

Och samma personer säger att "mina barndomskatter dog när de var 4 och 8 år gamla av tumörer och förstorad lever, och vetrinären sa att det gick att undvika med rätt kost".

Jag menar inte att skälla på dig :) Du har ju rätt i vad du säger att din mormors katt levde länge. Jag försöker bara ljusa upp situationen lite och förklara att det går åt båda hållen.

Josefa
3

#7 Din mormors katt hade kanske möjlighet att barfa sig själv. Alltså fånga möss och fåglar själv. Eller åt en hel del annan mat också än just sk "skitmat".

Zorro_Tiger
1

#9 Självklart! :) Det är en lång historia men får försöka att göra den så kort som möjligt: Natten då vi hittade kattungen var 2 dagar innan jag skulle ta självmord, jag hade allt planerat och om 2 dagar skulle allt vara över. Sedan kom Trisse (katten) in i bilden och förstörde allt. Hon höll mig upptagen resten av sommaren och när skolan började mådde jag bättre. I oktober skulle jag och min pappa resa till Los Angeles i 3 veckor och vi lämnade bort katten till en person hon växt upp med och älskar. Vi skypade ofta med dem och jag grät när jag hörde hur hemskt hon mådde, hon åt knappt och hon var så ledsen, gick runt och pep och höll på. När vi kom hem så, ja jag kan inte beskriva det, Trisse blev inte överlycklig, hon blev helt chockad och ja hon blev så sjukt glad. Hon lämnade inte min sida på 2 veckor efter det (pappa struntade hon i). Vår ekonomi har aldrig varit bra, vi hade inte råd med något annat än friskies. Och visst ni kanske tycker att det är själviskt av mig att behålla henne men så dåligt  som jag skulle må då om vi sålde/gav bort henne så ja,  jag skulle inte orka med livet mer. Hon mådde ju också jätte dåligt när hon var ifrån mig så ja. 

#10 Ja, det kan det ju verkligen! :o Nej nej, det förstår jag :)

Scorpio97
3

Så det är alltså enbart pga av pengar?

//Jessie

Nevina
12

Zorro_Tiger det var verkligen ett välskrivet inlägg! Det är inte många 12-åringar som skriver så bra som du!

Jättebra att du räddat den stackars kattungen! Vi förstår allihopa att du älskar din katt gör ditt bästa för att hon ska må bra!

Men tyvärr är det faktiskt så att Friskies inte är ett nyttigt torrfoder. Friskies innehåller mest spannmål (nästan en fjärdedel av det fodret består av spannmål). Och katter ska inte äta något spannmål alls. Katter ska äta foder som innehåller mycket, mycket kött. Några bra torrfoder är tex.: Applaws, Orijen, Acana och Carnia Lynx. 

Ger man katten ett bra foder med mycket kött i så behöver katten inte äta lika mycket av det för att bli mätt som den behöver av Friskies. Så i längden är ett bra torrfoder inte dyrt.

Vad bra att din katt fick äta blötmat! Gillade hon det? I så fall är det jättebra om hon får fortsätta med det! Blötmat är superbra för katter att äta! Mjau blötmat tex. finns i vanliga mataffärer, det är billig och mycket bra och nyttig mat!

Zorro_Tiger
2

#11 Nej den var inekatt. Och vart vill du komma egentligen? Förstår inte riktigt meningen med din otrevliga ton (som jag uppfattar det) :(

Nicollan
9

Kom igen, det är väl bättre att kissen är i ett hem där den är älskad men får lite" sämre" mat.. än att den kanske hade gått omkring på gatan och tillslut svält ihjäl?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Josefa
11

#15 Jag tror att du uppfattar min ton som otrevlig, eftersom jag inte håller med dig. 

Du avgör självklart själv vad du vill ge din katt. Vad jag menar är att du inte kan avgöra hur din katts kropp påverkas av fel mat på så kort tid. Kattens inre organ jobbar på så länge de kan. Sedan tar det stopp.

Zorro_Tiger
2

#13 Ja, tyvärr. Blev utkastad hos pappa för 3 veckor sedan så nu bor jag hos mamma vars nye man inte tycker om Trisse och därför kan jag inte "göra så stor affär" av henne just nu.

#14 Tack för din trevliga ton och dina tips, uppskattas verkligen! :) Alltså, jag har inte råd. Det är den sorgliga sanningen :(  Tack för komplimangen om texten förresten!

#16 Håller med dig! 

#17 Nej, fallet är inte så, däremot är jag bra på att acceptera andras åsikter! Jaha okej, det är så du tycker/vet :)

grandma
5

Zorro_Tiger

Jag tycker du får ge din katt vad du vill men det finns nog mat som är billig (speciellt om man köper i större mängd) och ändå bättre än Friskies. Kolla runt lite och räkna ut skillnaden i pris så ska du se att det inte blir så mycket dyrare. 😉 

Trisse ser jättefin ut.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Zorro_Tiger
0

#19 Aa, har inte råd till något dyrare just nu. Tack så mycket! :)

MonicaLagerquist
5

Att ge katten den maten är som att du skulle äta på Mc Donalds varje måltid. Visst du skulle överleva men hur skulle din kropp må.

Det finns bra och billig mat på mataffären. Ni gav ju blötmat till en början varför slutade nu med det?Det är bra mat för katter.

Innehåller vatten och kött.

Stolt ägare till tre La permer

Wony
4

TS, jag förstår till fullo att du inte har möjlighet att ge något särskilt dyrt foder. Men som andra har sagt, så är blötmat jättebra för katten! Mjau t ex, som finns i mataffären, är både bra och billigt. Men även Whiskas blötmat, som ni gav förut, är bättre än Friskies torrfoder. Ibland finns ju blötmat på rabatt också, t ex ta 5 betala för 4 osv. Kanske kan du variera, och ge blötmat lite då och då i alla fall? Kanske att du kan ge det en gång om dagen och torrfoder annars?🙂

Det är härligt att se att kissen har någon som bryr sig om den, och jag hoppas verkligen att det kommer att gå vägen, och att din kisse får vara frisk och kry framöver. 🙂

Nevina
11

Zorro_Tiger jag kan inte hjälpa att slås av hur moget du bemöter alla kommentarer i tråden, även de med otrevlig ton!

Jag ville bara påpeka en sak som jag kom på att jag missade i mitt inlägg i #14. Och det är att i och med att du inte är vuxen så är det i slutändan inte du som har ansvaret för vilken mat din katt får. Det är dina föräldrar som har det ansvaret! Och jag kan förstå att man inte har ekonomi att köpa vilken mat som helst. Men om den ekonomiska situationen i hushållet blir bättre så kan du ju föreslå för dina föräldrar att köpa lite bättre mat, de kanske inte vet att Friskies inte är så nyttigt. Men det är som sagt egentligen inte alls ditt ansvar!

Jag tycker att det verkar som att du tagit till dig på ett bra sätt av vad alla har skrivit. Jag vill än en gång ge dig beröm för det!

Rumblebee
7

Jättebra att katten fick ett hem, men tycker att ni borde skippa Friskies torrfoder. Då är det bättre om ni köper blötmat, t.ex Mjau. Här kostar en burk Mjau 14:-, tetrorna går på ca 11-12:-.
Som andra skrivit, så visst, din katt kanske mår bra nu på  Friskies, men det är inte säkert den gör det länge till.
Friskies är ett av de sämsta torrfoder som finns, och borde byta namn till Sjukis.
Katter är ju rovdjur, och därför är det ju vanvett att utfodra dom med spannmålsbaserad mat. Spannmål är för kossor.
I och med att katter även är dåliga på att dricka den mängd vatten de bör få i sig, så är även det ett argument till att ge blötmat, för det innehåller ju allt som en katt behöver 🙂

Zorro_Tiger
2

#21 Tack för din kommentar, just nu har jag som sagt inte tillgång till någon "bättre" mat :/

#22 Jag ska se vad jag kan fixa, lite svårt med allt just nu :/

#23 Tack, det värmer verkligen! :) Vet att det är deras ansvar och så men just nu ska jag vara glad att jag och kisen har tak över huvudet.

SE*Helanders
19

Jag blir helt bedrövad av en del av kommentarerna här i tråden. TS är alltså ett BARN (ja, är man 12 år är man ett barn) som har det svårt hemma, hennes katt är hennes trygghet och hon har trots sitt dåliga mående lagt massor av kraft och energi på detta djur. Hon skapar en tråd där hon påpekar att hon VET att fodret hon ger sin katt inte är optimalt men förklarar även varför hon just nu inte kan byta. Reaktionen blir, istället för stöd och uppmuntran, förmaningar och antydningar om att hon skadar sin katts hälsa? Har folk verkligen ingen empati? Självklart är det inte TS som bör ställas till svars för kattens utfodring utan TS:s föräldrar (vilka, om man läser mellan raderna, inte verkar bry sig så värst mycket om katten ifråga). Jag tycker att TS verkar göra så gott hon kan i en jobbig situation. Lycka till med allt, TS! Det mesta ordnar sig med tiden, även om det känns tufft just nu. Jag tycker iaf att du ska ha en eloge för att du räddade lillkissen.

SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

Zorro_Tiger
4

#26 Tack det värmer verkligen! Och med handen på hjärtat: Ja, Trisse är min trygghet och såklart vill jag henne det bästa, hon är ju mitt allt <3 Men vad är en eloge? :/

Ragga
8

Zorro-Tiger, jag är glad att du hittade lille Trisse och fick lite livsglädje igen. Det finns inget så gott som en liten mjuk tisse att få och ge kärlek till. Du kanske kan ge Trisse lite blötmat att variera med. All blötmat är lite bättre än torrfoder och det finns många blötmatssorter att välja på som inte kostar så mycket. Lycka till med kissen och av att få ge och få villkorslös kärlek !

Zorro_Tiger
2

#28 Tack, värmer att få höra annat än "det är inte bra, så ska du inte göra, det var dåligt" osv osv! <3

Förresten, Finns det någon som kan hjälpa mig lägga up ett mat&aktiverings schema m.m och så? :) Behöver lite hjälp med hur jag ska göra och vad och när hon ska få mat och så.

MonicaLagerquist
13

Jag tycker att det är bättre att försöka upplysa om att den maten som katten får är ohälsosam och att ge blötmat kostar inte mycket mer.Är det bättre att strunta i att informera bara klappa på huvudet och beklaga när katten sen blir sjuk.

TS-hoppas att ni har katten vaccinerad och försäkrad .Tyvärr har katter den förmågan att bli sjuka på helger när veterinärvård är extra dyr.

En veterinärvårdsförsäkring kostar inte mycket men är guld värd när katten blir sjuk.

#29 Med blötmat behöver du bara ge mat tre gånger per dygn och ge så mycket katten vill ha.

Lägger in en länk till Kattstatus sidan där finns massor av nyttig info och roliga tips på vad man kan sy och göra till katten.

http://www.kattstatus.se/index.html

SE*Helanders
3

#27: Att man tycker att någon "är värd en eloge" är bara ett fint sätt att säga att någon förtjänar lite beröm eller uppskattning. :)

indra-bus
6

Vad fina ni är de syns att ni hör i hopp.🙂❤️

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Zorro_Tiger
1

#31 Jaha, tack! :) #32 Tack, värmer! :)

Zorro_Tiger
4

#30 Inte för att vara otrevlig eller så men jag avstår gärna från din hjälp, känns inte riktigt som vi kommer överens men tack ändå! :)

Josefa
10

#34 När man skriver ett inlägg, så gör man det väl för att få höra andras åsikter. Inte bara för att få en massa ryggdunkningar. Man kan knappast välja vem som får svara i tråden. Ditt inlägg blir knappast mindre otrevligt bara för att du skriver att du inte är otrevlig.

Zorro_Tiger
4

#35 Nej men då jag inte vill skapa en otrevlig stämning i tråden (då det ofta kan bli hetsiga diskussioner om man inte kommer överens) så tackade jag trevligt för hennes hjälp men berättade sedan att jag avstod från den och jag ser inget fel i det, eller? :/

[[pimey]]
10

35# men att gå på så hårt på en 12 åring var inte de onödigt? Istället för att ge information skriver du alla inlägg med nonchalans och rentav dumförklara TS! Och även om du tycker att du inte gör de så se över hur du skriver och du kan nog omformulera dig på ett mycket bättre sätt om du nu "menar så väl"

[[pimey]]
11

36# strunta i att läsa vad josefa skriver mestadels så är det bara klankningar och idiotförklaringar från hennes sida

EstherVess
7

Herregud!! Att folk på iFokus kan sjunka så jäkla lågt? Att ni inte skäms? Zorro_Tiger - du har gjort nått jättebra som räddade denna katt! Och det var nog meningen att just den katten skulle komma in i ditt liv o rädda ditt liv. Ni räddade varann o ni kommer alltid vara vänner ❤ Strunta i vad alla skriver, du vet själv vad som är bra för er. Mjukmat, torrfoder, dyrt eller billigt. Skitsamma. Alla kommer hacka o tjata om just sin mat, främst detta jäkla mjukmat mjau, som blir VÄLDIGT mycket dyrare än torrfoder… Katten mår bra. Det räcker så. :) Och jag hoppas du oxå mår bra, det är det viktigaste ❤ Stor kram från mig o mina 7 katter till dig o din katt :) ❤

Zorro_Tiger
1

#37 Håller med! 

#38 Aa, det är ju inte speciellt kul att bli idiotförklarad när man bara vill det bästa för sin katt liksom :/ Tack för dit stöd! :)

#39 Tack det värmer jätte mycket! <3 Vad ger du dina katter för mat och så? :) Men också egentligen nej, det viktigaste är att Trisse mår bra :P

grandma
6

Det jag ffa vänder mig mot här är att vissa aldrig ger sig. Visst ska man kunna ge råd men när TS skriver att de inte har råd, så är det säkert så. Då kan man istället säga; ok, men om ni får råd längre fram så är det här och det här bättre för kissen att äta. Men ni  bara fortsätter som att det är bara är vissa textrader ni sett.

Verkar inte finnas så mycket socialintelligens på en del håll.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

indra-bus
5

Instämmer med #39 Helt.

Här kommer en hälsning från mig o Laban o mig. Till er.

[_annaH]
3

#39 Håller med dig!

Katten har ett bra hem och helt underbart att du rädda den! Stora kramar till dig :)!

Visst är det så att friskies inte är det bästa fodret, vår ena katt fick det o blev 12 år, han kunde blivit äldre men fick cancer. Nu har vi bytt foder och ger mest blötmat, vi räkna ut att det blev billigare än o köpa en liten säck varannan vecka. 

Det är inte lätt när man inte har mycket pengar, och foder är dyrt. 

Och bara för att det är ett forum så verkar folk tro att man får skriva hur man vill, och låta hur otrevlig som helst, "bara för att det är ett forum" 

Lycka till med din katt! ❤️

Zorro_Tiger
3

#41 Håller med!

#43 Tack, det värmer! :)

Men jag undrar, Finns det någon som kan hjälpa mig med maten? Alltså hitta någon som inte är allt för dyr men samtidigt är lite bättre :)

[_annaH]
4

#44 Jag kan hjälpa dig :) du kan PMa mig om du vill.

[Emma--]
9

TS, det du kan läsa utifrån alla kommentarer är att alla i grunden vill väl för din katt :) Jättefint att ni tog hand om henne, och hoppas ni får många år ihop. Varför folk ville att du skulle ge henne till någon med katter hon kunde växa upp med var bara för att hon skulle få den uppfostran och för att öka chanserna att hon inte skulle börja med "oönskade" beteenden och bli en trygg katt. Det blir lätt hård ton, och blir lätt att man tolkar det så också men försök tolka allt med neutral ton så blir det stor skillnad. :) Lycka till med katten :)

Zorro_Tiger
2

#46 Trisse är en trygg katt, utan att vi lämnade bort henne! Tack förresten! :)

[Emma--]
9

#47 Ja det kan jag inte säga något om, menade bara att det ökar chanserna när katterna får en uppfostran av andra katter. :) 
Och det var därför folk så gärna ville att du skulle göra det för att förebygga och skapa en sån bra grund som möjligt. :)

SE*Helanders
4

#47 och #48: Jag tror att många av dessa "goda råd" blir fel när de framförs på det sätt som gjorts tidigare i tråden. Rekommendationer och generella riktlinjer blir då 100% RÄTT eller 100% FEL i enskilda fall utan någon gråskala eller utrymme för några förmildrande omständigheter. Det är enligt mig inte så man bör svara någon som ber om råd på ett ödmjukt sätt. TS: Ett tips från mig om du har ont om pengar är torrfodret Brit. Det finns på djuraffären och kilopriset är väldigt lågt, lägre än Friskies där jag bor.

Zorro_Tiger
0

#49 Hittar inte någon butik nära mig som har det så billigt :/

[Emma--]
0

#49 Det finns säkert vissa som skulle kunna skrivas på ett bättre sätt.

iampinkbear
5

#50: Ingen fara, det finns andra märken som är betydligt billigare än de lite "finare" märkena med lågt spannmålsinnehåll. :). Bor du nära ett Arken Zoo? Där finns det ett märke som heter Porta 21 som är väldigt billigt, det brukar kosta mellan 30-50 kr/kg beroende på hur stor förpackning man köper. Om du vill börja göra en liten förändring i din katts kost (vänja den vid mer protein t.ex) utan att det kostar så mycket så kan kanske det vara ett alternativ? :) Anledningen till att så många ogillar just Friskies är dels att det är så mycket spannmål i den maten men också att den innehåller en hög halt magnesium vilket i längden kan skada vissa katters njurar. Billig mat behöver inte alls alltid vara dålig för katten så må inte dåligt över det. Som många redan nämnt är ju billig mjukmat ofta bättre än dyra torrfoder men det finns även billiga torrfoder som är riktigt bra. Hoppas du hittar något som funkar både för dig och kissen!

Zorro_Tiger
2

#52 Ja, jag har ett Arken Zoo nära men om man söker bland Arken Zoo's varor så hittar jag inte den? Har dock hitta den på Animail.

Annso_
7

Om du har möjlighet att ta dig till affären så finns det nog :) Kör själv med Porta 21 och det är en riktigt bra mat tycker jag :) Vi betalar 110 kr för 2 kg och det räcker länge till en katt :)

Det är lite det som är skillnaden också att "billig" mat från en mataffär måste djuret ha mer utav, alltså måste man köpa oftare..Lite dyrare foder från djurbutik behöver inte katten äta lika mycket av och alltså behöver man inte handla lika ofta :) .. 110 kr för 2 kg kanske kan vara ett alternativ ? :) Räcker som sagt ett tag :)

Förstår att det är jätte svårt att vara 12 år och inte själv ha några pengar men som sagt, Porta är ett billigt alternativ och inte så dyrt :)

Jätte fin historia om dig och din katt :)

indra-bus
4

Ts. Du har ingen mer bild på sötnosen din?

Skulle vara roligt att se tycker jag.

fredricakarlsson
7

TS. Jag blir helt tårögd av vad du skriver och vad alla andra skriver. Jag vet själv hur det är, jag mådde själv dåligt och visste inte vad jag hade och leva för ibland… Jag tyckte att alla andra kunde ju ta hand om varandra om jag försvann, och jag tänkte på det många gånger. Och en sommar så hade jag fått ett sommar jobb där jag passade tre underbara hundar och jag kände en klump i magen över att dom skulle åka hem efter sommaren. Men när jag var inne på internet en dag så ser jag någon som la ut en bild på några kattungar och säger att dom behöver ett hem för annars avlivas dom (jag har alltid velat ha en grå katt) och jag skrev direkt till hon och sa att jag skulle ha den gråa katten (utan att fråga föräldrarna). Och hon gör så att jag kan gå upp på morgonen och klara mig igenom dagen. Det var de bästa beslutet jag har gjort i hela mitt liv! Jag ger inte henne någon våt mat alls för hon hatar de. De ända hon vill äta är torrfoder och hon mår bra av det, dock då är de dyrt torrfoder. Men det är klart att du skulle köpa "bättre" mat till din katt om du skulle haft råd, men många vet inte hur det är att ha det så tufft. Enligt mig så är det kanske bättre att du och katten lever ett bra liv tillsammans, även om katten skulle leva ett kortare liv så är de bättre än att du ska ge/sälja henne till någon annan som hon inte är trygg med och att du sen skulle mått dåligt.. Och att det skulle leda till något annat! Gör allt du kan för din katt, när det ser bättre ut så byta foder. Det kommer nog bli bra! :)

Niiinah92
9

TS, riktigt fin sötnos du har. Hemskt tråkigt att du blivit kallad för djurplågare, förstår mig inte på människor som spottar ur sig dumma ord på det viset. Hoppas inte du tagit åt dig för vad jag har kunnat läsa här så gör du ett jättebra jobb med din katt och är en bra matte. 

Sen tycker jag inte att folk haft fel som påpekat att katten kanske hade mått bättre om hon fått växa upp med andra katter, då hon var liten kunde ni omöjligt veta hur hon skulle bli och det finns problembeteenden som är direkt kopplade till att katten vuxit upp utan mamma eller andra katter. Samma sak gällande maten, det är inte konstigt om folk kommenterar Friskies då det inte är något bra foder. Självfallet är du varken en dålig djurägare eller djurplågare, du är ett barn och ansvaret är absolut inte ditt vilket jag hoppas folk förstår men istället för att slå ifrån dig och tänka "de har fel, min katt mår jättebra" så när du en dag är gammal nog att axla ansvaret, tänk på de tips du fått på ett positivt sätt och använd dem.

IceJossan
9

Vad skönt att det gick så bra med Trisse trots att hon var så liten när hon hittades och att hon växte upp utan mamma och syskon! Det är inte många katter det går så bra med :) Akta bara så att hon inte börjar hitta på en massa hyss som att bitas i händer och så, för värsta åldern kommer nu ett tag, hehe :)

Lycka till med din kisse nu! Hon är så fantastiskt söt!!!

Och om maten så fortsätt ge Friskies ett tag du, men du kan börja läsa om andra sorter redan nu så att du kan ge henne en sort med mycket mer kött i sen när det finns pengar till det :) Då är du förberedd och klar liksom! För det som är så bra med mat som innehåller mer kött men som är dyrare att köpa, är att det går åt mindre av den maten så det blir inte dyrare ändå eftersom det räcker mycket längre :) Så det vore jättebra om du kunde läsa på mycket fakta om kattmat redan nu så att du vet sen vad som är bättre, när det väl finns pengar till att köpa det :) Det märks att du vill ge henne bästa möjliga liv! :)

Du behöver inte ta åt dig av några hårda kommentarer, folk vill bara väl men det kan vara svårt att få ut vad man vill säga på ett bra sätt! Och då blir det bara fel och låter otrevligt, tyvärr. Jag är också impad över att du håller humöret uppe och svarar sakligt och vänligt trots vissa hårda kommentarer, det är det inte många som klarar oavsett hur gamla de är👍

Sen tycker jag att det är lite roligt att hon heter Trisse, det är mest vanligt på hankatter! Himla sött på henne. Jag vet en honkatt som heter Olle, haha, det är också jättegulligt!

Lycka till!

fredricakarlsson
2

TS. Jag vill börja med att säga att du har gjort ett jättebra jobb som har räddat den här katten. Jag fick själv en 3 veckors kattunge en gång (mamman hade blivit överkörd) så jag vet hur mycket arbete det kräver.  Det är absolut inget fel att ge Friskies torrfoder, hade det varit skadligt för katter hade man inte fått sälja det, djurfoder i Sverige är mycket hårt kontrollerat. Jag vet utekatter på bondgårdar som blivit utfodrade med bröd och mjölk (inte för att man ska det) och som levt betydligt längre än 7 år. Katter kräver heller ingen lekpartner då de inte är flockdjur. Har de växt upp ensamma så trivs de oftast med det. En katt kan roa sig själv ganska bra (de är inte människor). Man måste alltså inte sluta arbeta eller ge upp skolan för att man skaffar katt! So keep up the good work! Och fortsätt ge din kise den mat du har råd med, alla katter lever inte i 20 år oavsett vad de får för mat! :) 

PS. Detta är inte Fredricakarlsson som skrivit det här inlägget, utan hennes mamma som var tvungen att lägga sig i debatten! DS

JohannaEkroth
2

Zorro_Tiger, det finns ett annat billigt foder som faktiskt är bättre än Friskies och Whiskas och det är Mjau. Mjau finns i Föräldrafritt som är för katter upp till ca 1 år. Finns 4 eller om det är 5 olika vuxensorter av Mjau torrfoder och en stor burk Mjau blötmat kostar 12 kr cirka och räcker länge till din lilla katt tillexempel.

Och en katt behöver få knapra torrfoder för tändernas skull. Ute i naturen hade de knaprat på brosk och ben i djuren de har jagat och äter. Om en katt enbart får blötmat får inte tänderna jobba. Många pratar så varmt om att ta bort torrfodret helt, det är ingen bra idé. 🙂

Stort ❤️ till dig och lilla Trisse!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Josefa
10

#60 Ja och du själv knaprar knäckebröd istället för att borsta tänderna. Torrfoder är på tok för poröst för att det ska hjälpa till att hålla tänderna rena. Ge en kycklingvinge istället om katten behöver gnaga på något.

Niiinah92
6

#60 Mjau torrfoder är inte särskilt mkt bättre än Friskies och en katt behöver inte knapra torrfoder för tändernas skull, det finns mig veterligen endast ett fåtal torrfoder som har bevisad effekt på tänderna och varken mjau torrfoder eller Friskies är ett av dem. Bättre är det då att ge blötmat som bas och komplettera med en kycklingvinge eller liknande någon/några gånger i veckan för tändernas skull eller borsta dem.

JohannaEkroth
0

Vad roligt att man försöker hjälpa TS som inte har råd att köpa ordentligt foder och så får man hela tråden efter sig. Ska sjutton sluta hålla till här och gå till Huskatter iFokus enbart. 🤔

MonicaLagerquist
8

#63 Men det du säger är ju felaktigt. Då är det väl inte så konstigt att folk reagerar.

TS har fått förslag på bättre och prisvärd mat men de råden vill TS inte ta till sig.

exitingsvillemo
8

#63 fast du hjälper ju inte, genom att komma med felaktig information…

Torrfoder har ingen effekt på kattens tänder, det är som #61 skriver, samma sak som om du tuggar knäckebröd istället för att borsta tänderna.

Så jo, du kan ta bort all torrfoder och bara ge blötmat.

Håller väl inte heller riktigt medom det du skriver om Mjau stora burk blötmat, då den "räcker länge". Den klarar sig i kylen 2-3 dygn, så jag skulle gå på ngn mindre förpackning så misse hinner äta upp allt innan den blir dålig. Tetrorna är det ju lite mindre i. Blir ju inte särskilt ekonomiskt om man måste slänga halva burken =)

Jag hoppas och antar att huskatters medlemmar har ungefär samma tankesätt när det gäller foder till missen =)

nena2000
4

Ja, det är mycket som är överdrivet bland kattägare och i kattforum. De allra flesta som har katt är väl måna om att deras älsklingar ska må bra men ibland drivs det till absurdum. Det ska vara DEN maten, och inte DEN, de ska ha det SI och inte SÅ. Kort sagt, många katter behandlas som ömtåliga porslinssaker. Naturligtvis ska man vara rädd och snäll mot sin katt men glöm inte att dessa djur genom århundraden har varit kapabla att klara sig helt på egen hand.

När jag var liten bodde jag på landet och vi hade alltid katt. På den tiden på landet var det tyvärr inte vanligt med kastrering så honorna nedkom två gånger om året med en kull som min far sedan fick avliva (inte så kul). Ibland valde vi att behålla en unge. Honkatter stannade men hankatterna försvann i regel efter ett år.

Kattmat var det inte tal om, kosthållet bestod helt av matrester och de villebråd katterna själv fångade. Trots detta levde alla våra honkatter till relativt hög ålder, 13-17 år, så de mådde nog trots allt ganska bra. De var inne/utekatter som fick massor av kel och kärlek.

Nu vill jag ju på det bestämdaste avråda från att strunta i kastrering, vaccinering och märkning. Vad gäller maten så ger jag mina både blöt och torrfoder, byter märken ganska ofta efter hand som kissarna tröttnar på en viss sort. Hade de gillat maten vi äter hade jag gladeligen låtit dem äta resterna av våra måltider, men det gör de tyvärr inte. 

Beträffande att ha kompisar eller ej: naturligtvis tycker kissen det är roligt med en lekkamrat men den mår inte dåligt av att vara ensamkatt. Möjligtvis blir den mer "mammig" och egensinning.

nena2000
2

Ps. Kosten är också till stor del avhängig av kattens boendeförhållanden. En innekatt rör sig inte så mycket som en utekatt och därför bör fodret anpassas efter det. I motsats till många här på forumet är jag FÖR utekatter om boendet är lämpligt. En katt älskar att vara ute och ligga och smyga på fåglar, kaniner och möss. Den älskar att kunna klättra på staket och i träd. Dock är det väldigt viktigt att chippa eller öronmärka en katt som går ut, likaså att den bär halsband så att den på långt håll signalerar att den tillhör någon. (inte alltid så säkert dock eftersom halsbanden kan ramla av). En utekatt behöver heller inte så mycket stimulans i form av leksaker etc som en innekatt. Själv bor jag i ett lugnt område i en återvändsgata med egen liten trädgård på baksidan och enorma grönytor i anslutning. Visst går kissarna in på grannarnas altaner ibland men vi har aldrig haft något problem med grannarna, skulle katterna besvära får väl grannarna spruta vatten på dem. Vildkaninerna är långt större problem och där är katterna en tillgång eftersom de fångar dem. Har man möjlighet att installera kattlucka är det en praktisk sak. Katten kan gå in och ut som den vill även när du inte är hemma och man slipper stå och passa på när katten vill in eller ut. Däremot avråder jag bestämt att släppa ut en katt om man bor nära hårt trafikerade vägar och gator eller nära järnväg.

JohannaEkroth
1

Fel av mig som skrev tänderna, skulle förstås ha skrivit käkarna, och beroende på torrfoder, finns olika storlekar. Finns någon sort med stora kulor så att de just ska få knapra lite och ta i med käkarna.

[RMSLiners]
12

TS, eloge till dig som tog hand om katten. 

Jag förstår andras resonemang kring fodervalet då friskies innehåller väldigt mycket magnesium bla och kan orsaka njur och leversjukdomar hos en katt, vad jag läst. 

Jag förstår om man inte har råd men börjar man räkna på det så ligger tex Mjau eller Bozita mjukmat i samma prisklass som firskies, om inte lägre om man inte har en glupsk katt. 

Tex 1kg firskies kostar ca 34kr (kostar ca 40kr här men det är ju olika överallt och beroende på affär) och räcker kanske någon vecka, vilket betyder att du måste köpa fyra kartonger 34*4=136kr.

Bozita, 16 tetror kostar sammanlagt ca 160kr dvs 24kr mer än firskies och räcker en hel månad. Fodret är också spannmålsfritt och rikt på protein dvs ger katten det den behöver. 24kr mer i matkostnader anser inte jag som en stor bagatell. ;)

Vill bara upplysa dig om detta sen är det ju upp till dig och din familj hur ni vill göra. :)

fvanilla
12

#69 Ett annat tips är Pussi på burk. En burk kostar på Willy's runt 7-8kr tror jag. Ungefär en halv burk per dag = ca. 105-120kr per månad. Alltså runt samma kostnad som - om inte t.om billigare! - än att utfodra med Friskies. Det behöver inte vara alls så dyrt att utfodra med blötmat, om man undviker "lyxblötmaten". :)

#68 Fast torrfoder är knappt något motstånd för katternas käkar, som ändå är gjorda för råa, sega ben.

#66 Du låter som en typisk lantmänniska, ;) "usch vad ni daltar med era djur, på min tid där jag bodde, och det var så bra, och de blev gamla och var friska!". Det är inget fel att måna om sina katter/hundar/etc. husdjur, försöka utfodra dom så rätt som möjligt, osv. Jag försöker utfodra mina råttor som bra som möjligt också. Jag anser inte det som "daltande" och behandla mina råttor som ömtåliga porslinsaker.

Och som någon som äger thailändska kattraser, så kan jag säga att vissa katter verkligen BEHÖVER en kattkompis. Du kan inte dra alla katter över en kam och tro att alla katter är densamma. Inte heller funkar anekdoter vs. vetenskaplig fakta och statistik för mig.

MonicaLagerquist
2

#70 Icas burkmat kostar 6.90 per burk så det är faktiskt ännu billigare.

Katthemsmatten
2

TS, fin bild på Trisse o dig. Har en känsla av att jag sett den någon gång tidigare också, men kan inte placera den. Stilig är hon i alla fall den lilla kattan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zorro_Tiger
0

#72 Kanske på min blogg? (http://livetsomjullan.blogg.se)

Katthemsmatten
0

Nä, den bloggen kände jag inte till 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zorro_Tiger
1

#74 Tänkte att jag säkert länkat den någon gång här på katter iFokus men aja ;)

exitingsvillemo
2

#68 ska du ha såpass anpassade torrfoderkulor så dom verkligen skulle göra ngn skillnad å måste du iaf handla av de dyrare sorterna. Mig veterligen, så finns det inget torrfoder, av de alternativen du hittar i mataffären, med sådan storlek att käkarna får jobba.

Tyrisen
1

Zorro_Tiger, det märks verkligen hur mycket du älskar din fina kissemiss. Blev rörd av bildkollaget med dig och henne i din blogg ❤️Härligt att veta att katten får så mycket uppmärksamhet och kärlek!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Zorro_Tiger
0

#77 Hon är mitt lilla barn, haha ;)

Fae
0

Vad söt du och Trisse är! Jag har ganska bra koll på torrfoder, portioner och så vidare, jag har sjäv lite problem med ekonomin och fick göra research för att får till det så bra det gick får katten och så billigt det gick för mig ;) Hör gärna av dig via pm om du behöver hjälp. Du gör ett jättebra jobb!

Zorro_Tiger
0

#79 Åhh tack så mycket! Det ska jag göra! :D

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.