Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
Eywa
0

Katt som tuggar på böcker m.m.

Idag upptäckte jag att min yngsta kisse (9 mån gammal) har tuggat på mina böcker i bokhyllan. Jag blev förkrossad, många av dom böckerna betyder mycket för mig.

Hon vill gärna stoppa allt i munnen och äta upp eller tugga på. 

Hur skydda jag mina böcker och andra ägodelar mot mer vandalisering?

giffan
0

Kanske ge den annat att tugga på? Har problem med min ena som äter ALLT med plast på… sladdar mm men framförallt plasten som är på förpackningar av toapapper eller när man köper större förpackningar av läsk.. alltså lite hårdare plast..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Eywa
0

Vad kan man ge en katt att tugga på? Har du några tips?

Josefa
0

Råa kycklingvingar. Rått kött.

giffan
0

#2 det finns typ tuggpinnar till katt. sen kan man ge typ kyckling vingar råa som dom kan tugga på. min vill inte ha det så jag letar oxå förslag :)

~ Anneli ~ 

Eywa
0

Ingen av mina katter gillar råa kycklingvingar =/ Har provat flera gånger! Fler tips?

Finns det någon spray man kan använda på speciellt böckerna, som håller henne borta?

giffan
0

# Vet inte om du kan ha kattmynta på ex en klös pelare kanske eller någon leksak så katten väljer det.

~ Anneli ~ 

Kaiia
0

Nu har jag absolut inga som helst belägg för det här, men jag tycker att jag hört nånstans att man kan stryka in sladdar med vitpeppar för att katterna ska låta bli dom?

Nån som har testat och vet om det funkar? Dx

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Beafer
0

Jag har hört att man kan stryka på ättika på sladdar och liknande. Dock så tycker min misse att det luktar gott (brukar använda det att rengöra vissa saker).

Uppkatten
0

Mina missar bet på böcker, stolsryggar, tidningar, fönsterbrädor etc första tiden jag hade dem (fick dem när de var 6 månader gamla). I dag är de snart 3 år och biter "aldrig" på sådant som inte är OK. Jag har inte gjort ngt alls, utan bitbeteendet klingade av successivt av sig självt.

Populära alternativ till just böcker kan vara pappkartonger, papperskassar etc som missen FÅR strimla i småbitar. Klipp bort handtagen på papperskassarna bara så misse inte fastnar i dem.

Att katter äter plast lär bero på att plast ger samma "tuggmotstånd" som de smådjur katter äter när de går ute. Det är i alla fall vad jag har läst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.