Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1497 ggr
AnnaMariaK
8

Kattintelligens

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter är intelligenta djur! En av mina katter, Prinsen, kom till mig härom morgonen och väckte mig för att bli omplåstrad, han hade nämligen ett sår på bröstet. När jag baddade såret med Desivon låg han helt stilla utan att värja sig tills jag var klar. Sådant beteende förutsätter någon form av tänkande och planering. Han förstod att han behövde hjälp och att jag hade möjligheter att hjälpa honom.

Jag undrar om fler kattägare har liknande att berätta.

[Nightcat]
9

Min gamla katt Simba var enormt rädd för okända människor så när en byggare kom hem till oss blev han så rädd att han sprang iväg. Några dagar senare var byggarbetaren där igen men vi var inte där och så kom vår katt jamades till honom och hoppade på tre ben. Han hade fastnat i halsbandet med det ena och kom inte loss. Då tillät han honom hjälpa honom med halsbandet men sen gick han och gömde sig igen ;) Tycker det är häftig med tanke på hur skygg han var.

indra-bus
9

För en vecka sedan så halkade jag o skadade ryggen illa. Så har varit sängliggande på grund av smärta trots starka värktabletter.

När jag legat på sidan så har katten krupit bakom o lagt sig precis där de gör ont så de blivit vart o smärtlindrande.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

LinaLj
6

När jag får min migränanfall (sällsynta som tur är) så lägger sig Teddy som en liten mössa runt huvudet och bara ligger där. I vanliga fall så spinner han alltid när han ligger hos mig men inte då.

rudyC
1

http://www.youtube.com/watch?v=n18IjyMbt9g

nån som sätt denna ?? på tal om smarta katter

Beafer
5

Min karl och jag skojbråkade här om dagen. Han nöp mig i rumpan så att jag skrek till. Missen fräste åt honom och bet han i handen! Jag blev lite chockad må jag säga!

[Thiah]
3

Min hankatt lämnar inte min sida om det är så att husse är borta och jag därmed ensam hemma. Jag är mörkrädd och tycker inte alls om att vara ensam hemma och detta verkar hankatten veta. Han går knappt på lådan under dessa nätter utan ligger vid mina fötter.

Är husse hemma brukar katterna busa och stoja och hankatten sova vid mitt huvud. Så skillnad märks. 🙂

Rumblebee
3

Jag kommer ihåg när jag var kattvakt åt syters katter en gång. Jag hade varit till affären och handlat lite, går in och märker inget konstigt. Sedan märker jag hur Lilo beter sig annorlunda, jamar och går runt, så jag frågar 'vad är det lilo?' och följer efter och hon lägger sig vid ytterdörren och jamar, så jag öppnar dörren och där på andra sidan sitter hennes kompis Sotis som måste ha smitit ut någon gång när jag gick genom dörren, antingen före eller efter att jag varit till butiken 😮

resuupeekkaa
8

Min hon katt städar efter andra! Hon är en väldigt renlig katt och vägrar gå på lådan om hon tycker den är för smutsig. Och skulle aldrig nånsin kunna tänka sig att blöta tassarna! Men för en månad sedan blev jag aningen förvånad. Jag bodde hos min kompis ett tag och när hans mamma var ensam hemma och hade lagat mat, hade det blivit kvar rester + papper på diskbäbken i någon skål. Då hade kisse tagit upp resterna och bärt dem till papperskorgen och slängt dem :) En annan gång, var de stopp i avloppet i badkaret. Och när jag duschar med dörren öppen brukar hon sitta i öppningen och kolla på. Dagen efter på morgonen satt hon i badkaret och tittade på mig. Bredvid henne låg smuts hon hade dragit upp och samlat i en hög. Det avloppet har nog aldrig varit renare (y) Hon brukar också sitta bakom dörrar och när man går förbi sträcker hon ut tassen och killar en på benen ;) Hon brukar sitta ocho analysera allt man gör och nu väntar jag bara vad hon ska hitta på här näst.!