Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2261 ggr
Anna-Emelie
10

Varning för bedragare!!

Hej kattvänner,

Jag vill med detta inlägg varna er för bedragare på blocket samt kattmarknad.com. 

Bedragaren kallade sig denna gång för Albert Echten men har även kallat sig för Albert Malmkvist.

Han "säljer" helig Birma kattungar pga att hans fru är allergisk. Han säger att han bor i Liverpool (kan även vara något annat land) och att han ger en kattungarna bara man kan betala transportkostnaderna.

Han skickar sedan ett kostnadsförslag som har kollat upp på olika transportföretag i Liverpool. Han säger sedan att transportföretaget kommer att ta kontakten med en, "transportföretaget" skickar sedan ett mejl. På hemskt dålig engelska (google translate) och ber en göra en överföring via Western Union till ett konto i Cameroon (Kan självklart vara till annat ställe också).

Vill bara varna er alla så att ni inte går på detta!

grandma
1

Det är ju ungefär som de här Nigeriabreven som florerar av och till. Tidningarna har varnat för de här också. Skadar aldrig med extra information. Finns så många godtrogna människor.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Cockerspaniel
3

Detta gäller inte bara katter, de försöker på med hundar med!

Har två mail sparade efter jag kontaktat två personer som säljer hundar och båda påstår sig säga att de bor i Liverpool! :)

grandma
0

Och pengarna ska skickas till ett konto i Kamerun?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Cockerspaniel
4

Nopp, de vill att jag ska skicka pengarna till dem och så de kan skicka pengarna till företaget som skickar "hunden" via flyget hem till mig bla bla bla något sådant.

Men båda dem två pratar om att de båda är från Sverige med bosatta i Liverpool och kör på olika historier som de tror är pricksäkra, tills man ser hur de skrivit.
Dessa använder sig av google translate för att översätta vad de skriver till svenska och sen skicka det till dem som bor i Sverige.

Märkte direkt att det inte var något som stämde då de skrev till mig.

annzoo
0

de är lätt att se sådanna annonser.

1. dålig svenska med ord som kvinnliga, manliga, utbildade, antagande i annonser om djur.
2. priset - priset är en bråkdel av vad rasen med stamtavla kostar
3. de bor ej i sverige och du behöver bara betala "frakten"

[Mustangcab]
3

Anmäl till blocket de tar bort dessa annonser nästa omgående.

AgnetaB
1

Finns liknande påhäst också