Mina katter behöver nytt hem
Hej!
Jag har två goa huskatter som blir 1 år nu i augusti ! Då vi skall flytta och får inte ta med katterna eftersom hyresvärden inte tilllåter djur ! Båda är svart-vita och det är en hane & hona , hanen är mkt social av sig och hona lite mera resverad! För mer info om mina små älsklingar skicka ett pm !! Då jag har skyddade person uppgifter är det lite svårt för mig att tala om vart vi bor .. Tyvärr !!
Putt
Vilka sötnosar. Tråkigt att du måste lämna dem ifrån dig.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
En ny bild på grabben … han har en skön stil :) Hur som hellst så har jag gjort allt i min makt i 2 månader utan att hitta ett nytt hem o nu är det inte många dagar kvar tills flytt !! Allt jag önskar att få svar i från någon som kan tänka sig ta hand om dessa… Inte ens katthemmet kunde ta i mot dessa då det inte har plats !!

är det ett helt vanligt hyreskontrakt så får inte en hyresvärd skriva in begränsingar att ha katt. vänd er till hyresgästföreningen.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#6 Man kan det om det tex är ett allergiboende, men ja, annars har man inte rätt till det nej.
//Belinda aka Zandrama
Väldigt sällsynt att man får förbjuda husdjur - det är endast i fastigheter som ÄR avsedda till allergiboende uttryckligen. Även när andra hyresvärdar skriver att de inte tillåter djur så har de INTE rätt att förbjuda det. Jag har själv bott i sådan lägenhet där det stod uttryckt att de inte tillät djur, men jag kollade upp detta juridiskt. Så är det inte t ex ett allergiboende så har de inget att säga till om.
Om man hyr i andra hand då tex, kan husdjur förbjudas då? För övrigt tycker jag det är synd att man väljer att flytta till ett boende där djuren inte kan följa med.

#10, fast det är ju inte nödvändigtvis något du väljer… bostäder växer inte på träd, och står man mellan att vara hemlös med katt eller omplacera sina katter tror jag nog att de flesta väljer det senare, både för sin egens skulle och sin katts skull.
#10 Jag är ganska säker på att man som andrahandsuthyrare inte heller får förbjuda husdjur. Hittade detta: http://lawline.se/answers/11760 också som stärker min uppfattning. Som andrahandsuthyrare är man hyresvärd och inget annat. Hyresvärdar ska följa hyreslagen. Däremot är det ju en mer utsatt situation för den som hyr, med tanke på att det inte är ett förstahandskontrakt man har (med tanke på besittningsskydd).
Ta med katterna tycker jag, och är det andrahand så behöver man ju inte deklarera det. Är det förstahand finns inget problem, du har rätten på din sida och du kan inte bli av med kontraktet för att du har katt.
Det är inte i andra hands kontrakt.. Jag ska ta och kolla vad som står i kontraket ( har inte tänkt på det utan bara på att leta nytt hem ) men jag hoppas det löser sig antingen att jag kan ta med dom lr hittar ett nytt hem !! Att ta bort dem är inget val jag vill välja utan vill hitta en lösning men hoppas på att kunna ta med våra älsklingar
Jag kan hjälpa dig att kolla på formuleringar som står om du vill. Jag har lite erfarenhet av kontrakt. :-) Det hjälper då också om jag vet vilken hyresvärd det är. Jag tror att du kan ta med dem.
Vore ju konstigt om man inte kan förbjuda djur när det gäller andrahandskontrakt. Tänk om den som hyr ut är superallergisk. Det tar flera år innan man får bort allt hår. Nåväl det var bara ett inpass.
TS Hoppas det löser sig.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#15 Nej det kan man inte, förutom om man har sakliga skäl såsom allergiboende eller som du skriver om den som hyr ut är superallergisk - det är ju ett sakligt och därmed gällande skäl.