Står och kissar
Min ena katt står och kissar. Han är kastrerad. Jag hade först vanlig låda men han pinkade då på väggen, så jag bytte till huvlådor stl XL med lucka, för ibland kissar han mot utgången… Och sitter inte luckan där, ja, då spelar det inte så stor roll att den har huv öht.
Till problemet då. Han står ju och kissar, och ibland, ganska ofta hamnar strålen rakt i springan mellan huv och botten och kisset läcker utanför lådan genom denna springa… Denna springa är ändå S formad, så det borde inte ske, men det sker ändå då han har en riktigt redig stråle.
Funderingar: Finns det fler som har katter som står upp och kissar?
Behöver lite tips och råd…
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Kan tänka mig att din hane strilar, ofta fertila hanar som gör för att sätta sin lukt men förekommer på kastrater också..Vanligast är det dock då om dom vart fertila länge och strilade även då och sedan har dt blivit ett inlärt beteende..
Han kissar ingen annanstans ? Strilande hanar brukar ofta markera på te.x soffor, hörn in till rum osv..
Har tyvärr ingen riktigt bra idé till hur du ska lösa lådproblemet =/ .. Finns dock riktigt dyra lådor som är precis om en låda men med ett hål i taket..Är dock väldigt delade meningar om dessa lådor och inte alla katter som tycker att dom är okej..
Nej, annars är han helt rumsren. Har en okastrerad 10 månaders pojke också som är fertil, han strilar inte heller. Ingen av dem pinkar utanför lådan.
Lukas, han som står och kissar sitter aldrig ner och kissar.
Jag har exakt samma problem 😃 köper såna där plastmattor som fångar upp sand bara och duschar av dom ofta med varmt vatten och Urine Off…. Min hane har gjort så hela sitt liv, vet inte varför men jag har lärt mig acceptera det bara, ser jag honom vara på toa (exempelvis när jag själv är inne på toaletten) så brukar jag hålla ner hans rumpa om han står mot utgången och ska kissa, ibland fattar han att han ska hålla rumpan nere självmant men annars så, han liksom ställer sig upp under tiden som han kissar 🤔
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Så kissar min också plus att han gärna står lite upprätt. Jag löste det med att ta en stor förvaringslåda med höga kanter, 40 cm, som kattlåda då slipper jag dessutom utstänkt sand runt lådan. Dessutom har katterna gott om plats att gräva vilket de verkligen gillar.
Glad Skåning
Katter med t ex smärta kan också välja att stå upp och kissa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Bra att veta, fast han har inga svårigheter med att röra sig annars och han leker och busar och tumlar runt med kompisen här hemma.
Köp en Modkat-låda! Dom har öppningen i taket. Har en till min kisse och det är en snygg och praktisk låda. Enda nackdelen är priset. Www.Modkat.se är hemsidan.
Jag har precis köpt en Modkat till min lillkille (som också står upp och kissar). Den funkar verkligen jättebra. 😃
Jag med! Vilket sammanträffande HÖHÖHÖH :)
Tack för tipset #7. Det blir att sätta igång och spara då. 🤦♂️ Jag som har köpt 2 st luvlådor à nästan 400:- styck… 😟
#10 Zoomarknad.se har rea på dom, det är ju fortfarande dyrt men lite mindre dyrt i alla fall…
Jag köpte själv min låda på rea, och den enda färgen som fanns kvar då var rosa. Så nu får jag leva med en rosa låda. Men jag älskar den trots att den är rosa.