Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 716 ggr
fredricakarlsson
0

Kastrering?

Hej jag har en liten fråga, jag ska kastrera min katt(er) och jag undrar om de kvittar när man gör de? För om man kastrerad nu till sommaren så kan jag väll inte gå ut ned henne eller?

vinteralvan
2

Förstår inte riktigt hur du menar? Det klart du kan gå ut med henne. Det är bara medans op-såret inte är läkt som hon bör vara inne och ta det lugnt ett par dagar efter operationen, sen är allt som vanligt.

Afturelding
3

På honkatter är såret läkt på ett par veckor, beroende på vilken metod som används. Vissa läker på ett par dagar. Hankatter kan gå ut efter ett par dagar egentligen, bara man har koll så att såret är läkt.  Vår hankatt var helt läkt efter tre dagar när han kastrerades. Så hela sommaren är ju inte förstörd om du gör det i början av juni eller så, och kastrerar du dem ganska snart så är hela sommaren fri :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

fredricakarlsson
0

#1 jo jag menade om jag kan ta ut henne, för hon brukar vilja klättra i träd och ibland blir hon rädd om de kommer typ traktorer så tänkte jag när kan jag ta ut henne efter hon opererats? Hörde att man kan ha en "strumpa" på som man kan köpa hon veterinären? #2 okej, ja vår hankatt är jag inte så orolig för, för han är rätt lugn :)

Afturelding
1

Veterinären talar om hur länge det brukar ta för deras patienter att återhämta sig, och man brukar även få en slags broschyr med sig hem med skötselråd där det står när det är lämpligt att släppa ut dem :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

IceJossan
0

Räkna på 1 veckas innetid, sen ska såret vara nästan läkt om hon har normalt läkkött.