Ögonskada
I höstas adopterade jag två kattbröder från en kattorganisation. De hade infångats i början av sommaren och i samband med det blivit undersökta av veterinär, kastrerade, vaccinerade och öronmärkta. Det visade sig att den ena kissen hade en skada på ena ögats hornhinna, troligtvis efter en klo eller liknande, och veterinären hade bedömt att det inte gick att göra något åt. Inte heller visste veterinären hur pass mycket syn katten hade på det ögat. Efter några månader i jourhem kom kissarna hit och man kunde se en tydlig missfärgning i ögat plus att han knep ihop ögat och skelade. Nu efter drygt ett halvår ser ögat helt annorlunda ut. Det är lika öppet som det friska ögat, missfärgningen är borta och jag upplever att skelningen nästan har försvunnit. Pupillerna vidgar och sluter sig helt normalt i olika ljusförhållanden och båda följer med när kissen tittar på olika saker. Det får mig att tro att han har god syn även på sitt skadade öga. Kan en sådan skada läka av sig själv?
Ja har man tur kan hornhinneskador läka av sig själva. Det är dock väldigt vanligt att katter river upp skadan mer genom att tvätta sig i ögat och det är också vanligt att bakterier infekterar skadan så det inte läker. För djupa skador har svårt att läka men ytliga skador kan läka och att man ger antibiotika brukar vara för att se till att läkningsprocessen säkert fungerar och slippa bakterier i ögat. Så han verkar ha haft tur och inte fått bakterier ändå. Veterinären hade fel, hornhinneskador kan man visst göra något åt. Som t ex antibiotika som jag skrev och är skadan djup kan man göra andra insatser. Här kan du läsa mer: http://www.veterinaren.nu/katt/sjukdomar/ogonen/hornhinnesar-katt/