Orolig
Hejsan,
Jag har en liten katt på 6 månader, jätte söt och gosig.. älskar min lilla nya familjemedlem!
Jag fick henne i december och var hemma med henne då i två månader eftersom att jag studerade på distans, och kunde därmed ägna mycket tid med henne. Efter det så började jag arbeta, men går alltid hem på lunchen eftersom att jag bor bredvid jobbet :)
Det som gör mig orolig är att jag kan höra henne gråta när jag går in för porten. Hon hör att nån kommer in i trappen och ställer sig vid dörren och gråter ända tills jag kommer upp i lägenheten. När jag väl är där så är hon lugn o glad. Samma sak händer när jag går in på toaletten så sätter hon sig utanför dörren och gråter ett tag, sen kan hon sluta men hon är kvar utanför tills jag går ut.
Hon började bli såhär när jag började lämna henne ensam lite längre osv.. jag tycker så synd om henne, hon verkar bli så orolig.. vad kan jag göra för att hjälpa henne?
tacksam för svar! :)
Jag och mång andra rekomenderar att skaffa en liksinnad kompis åt henne som hon kan ha sällskap av när du inte är hemma 🙂Se bara till så att de är kastrerade ^^
#1 ja, jag har fått höra att det ska vara lösningen. Är det den enda tror du? Vissa katter trivs inte som ensamkatter helt enkelt? Funderat på att skaffa en till men lite längre fram..
#2 Det är den enda lösningen som jag kan komma på i alla fall. Och av egen erfarenhet så har jag märkt att många katter gillar att ha en kompis, har bara känt en enda katt som inte var så förtjust i andra, men hon var ändå inte hatisk mot andra :P
Och om hon är ung, så är det större chans att det går lätt att sammanföra en ny katt. Fast man får alltid r äkna med att det kan bli lite morr och fräsande i början, men så länge det inte är några slagsmål så är det ingen fara. Det låter oftast värre än det egentligen är.