Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1987 ggr
EstherVess
0

Fråga om foder :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då tar vi lite foderprat igen då ;) Våra katter blev sjuka av när de åt mjukmat, mjau, och nu äter de återigen purina pro plan torrfoder och är friska å krya, den ena äter hills njurfoder då han fick dåliga värden på njurarna efter att ha vart dålig o kräkts. Vi ville ju ge dem mjukmat, oxå, inte endast. Och nu vill vi göra det igen främst då den ena har dåliga njurvärden o vi vill inte att han ska äta hills (såklart gör han det nu medans han blir frisk, vilket han redan är) men sen vill vi att han ska äta purina plus mjukmat, även dels för kostnaden såklart, blir ju billigare att dryga ut den dyra maten. Han äter väldigt mycket råttor så han äter redan mycket protein, så magen borde vara van. Mina frågor då. *1. Billiga kattmater (främst torrfodren?) brukar innehålla väldigt mycket salter o är därför väldigt dåliga. Är det samma med mjukmaten tex mjau? *2. Är det olika på de olika mjau? Alltså vi gav den vanliga plåtburken med mjau, bitar med sås tror jag det står. Ingen pate eller sånt. Är det skillnad på dem? Eller är alla lika bra o innehåller samma saker? *3. Om vi ger dem mjukmat på morgonen, och sen lägger upp torrfoder mitt på eftermiddagen ungefär. Då ska man väll ge halva mjukmatsransonen o halva torrfoderansonen eller hur man ska säga. Eller tänker jag fel nu? Alltså om dagsransonen för mjukmat är 100 gr o för torrfoder är 100 gr, då ska de väll ha 50 gr mjukmat på morgonen o sen 50 gr torrfoder på eftermiddan --> kväll? Eftersom de är så bra i magen nu med purinan, tror ni då att de kan äta mjau samtidigt? Självklart kommer vi inte bara slänga upp full portion utan vi kommer vänja in det sakta.. Annars kan de ju få fiskbullar, det är väll bra? *OBS det var ett SKÄMT!* ;) Sen har jag en till fråga, en vän sa att det kommit in ett nytt torrfoder till djuraffärn, med aloevera, nu minns jag inre vad det herre, nått på four tror jag? Nån som kanske vet vilket det är? Och om det såfall är bra, hon frågade mig, men då jag glömt namnet kan jag inte heller kolla det.. :/ Får fråga henne igen annars..

EstherVess
0

En till fråga! De här med kycklingvingar, hur löser ni det? Alltså vi har 7 katter, och ska de springa runt med råa kycklingvingar här inne blir det väldigt äckligt o en smittorisk! Rå kyckling är ju riktigt farligt. Och så har vi även 5 hundar o de får ju absolut inte äta rå kyckling… Våra brukar få rått kött, gärna med ben, o bara då måste man ju passa väldigt, men oftast löser de det med massa möss o råttor, o fåglar..

jollycox
1

1. Jag har nog aldrig sett någon mjukmat som innehåller salt. Däremot innehåller vissa märken socker, dock en väldigt liten mängd.

2. Dom är i princip likadana. Innehållet är samma förutom att tex lamm innehåller lamm och makrill innehåller makrill.

3. Ja om du ger ett mål mjukmat och ett mål torrfoder så ger du halva dagsransonen blötmat och halva dagsransonen torrfoder.

Ja jag tror absolut dom kan äta mjau om ni vänjer in sakta.

Fodret din vän pratade om är nog four friends. Jag tycker väl att det är sådär, det finns betydligt bättre torrfoder. Majs är ingenting jag vill ha i ett foder.

#1 Du kan kanske ge dom det ute? eller stänga in hundarna i ett annat rum? Varför får hundarna absolut inte äta rå kyckling?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Myrrami
0

Min ena kisse blir också dålig i magen av blötmat så vi håller på att fasa in det genom att blanda det med kokt kyckling.

elli-kleo
0

Lånar tråden lite för jag var också en foderfråga Är det okej att ge katt nötfärs. I små mängder?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

EstherVess
0

Tack för svar! :) #4 Nötfärs är helt ok! :) Om hen inte är van ska du nog vänja in det..

EstherVess
1

#2 Hundarna inte äta det då de inte tål det av olika anledningar. Ja, två av dem tål, men inte de andra.. Stänga in känns fortfarande väldigt ofräscht.. Nä de får nog hoppa över kycklingen ;)

vinteralvan
0

Oavsett hur du gör så vänj in dom sakta med blötmat annars lär dom bli dålig i magen.

UlrikaD
2

Ge kött blir ganska ofräscht, men det får man nästan ta tycker jag. Mina går gärna iväg med en bit kyckling, det är ju ett byte. Så någon timma efter frukost så går jag och kollar överallt så ingenting ligger och städar lite. Känns som ett litet pris att betala för att djuren ska få äta naturligt.

EstherVess
0

#8 mina äter ju råttor, möss o fåglar så de äter naturligt ;) Men däremot vill jag inte riskera att jag, mina barn eller annan får nån sjukdom för att katterna springer runt i huset med rå kyckling. Nä aldrig. Då får de hellre rått kött å får äta ute. Annat e ju bara snuskigt…

UlrikaD
2

Men vad för sjukdom skulle ni få? Man kan få salmonella om man äter rå kyckling, men det gör man ju inte. Salmonella får man ju inte om en bit kyckling hamnar på golvet. Man äter den ju inte själv.

Då skulle alla som barfar sina djur vara snuskiga? Det funkar ju inte, alla har inte lyxen att kunna låta sina djur vara utomhus:)

EstherVess
1

Det blir ju snusk överallt om katterna springer runt med det. Det är riktigt snuskigt tycker jag…

UlrikaD
11

Känns väl lite dumt när du nu rakt över ett bräde kallar alla som barfar snuskiga. Mig bl.a.
Man kan väl städa efter dom. Och det finns väl ingen anledning heller att låta dom springa runt i ett helt hus, man kan ju begränsa.
Men strunt samma, alla gör det som passar dom bäst, rått kött är inget för dig. Men andra kanske tycker det är en bra sak för djuren. Utan att vara snuskiga för den sakens skull.

EstherVess
3

Ja jag ger mina rått kött, vilket jag skrev, det behöver inte vara snuskigt för det ;) Jag har fått svar på mina frågor nu, tack.

grandma
9

Till allaRå kyckling har ofta campylobacter, därför är det ju så viktigt att man diskar skärbräda ordentligt och rengör händerna väl. Hamnar det rå kyckling på golvet där småbarn leker så skulle nog jag säga att det finns risk för smitta. Tro mig, jag har jobbat på barninfektionsklinik, man vill inte att ens barn ska få campylobacter, det är sju resor värre än salmonella.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[Mustangcab]
0

Mina katter vägrar att äta Mjau blötmat däremot så går det bra med vissa sorter av Bozita som är samma fabrikant. Men det finns på zoobutiken.

EstherVess
0

#15 Hur stora är de förpackningarna? Och hur mycket går det åt, dagsransonen? Med mjau så går det åt så jäkla mycket! Kommer ju få släpa hem flak av dessa om det ska gå… :/

[Mustangcab]
0

De största Bozita är på 370 g. Ja du kommer att få släpa hem en hel del i jämförelse med torrfoder då blötmaten innehåller vatten.

EstherVess
0

De ska ju ha så jäkla mycket oxå… Ja får kolla på det, tack :)

elli-kleo
4

#14 jätte bra att du skriver det där så andra får veta!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

grandma
3

# 19 Ja det är viktigt. Sen behöver man inte sluta ge kycklingvingar för det men med småbarn i hemmet så ska det nog vara under uppsikt så man kan göra rent efter de små kissarna.

// Nalle Puh// 

[Mustangcab]
0

Men om man fryser kycklingen och sen tinar den så försvinner dessa campylobacter.  Å andra sidan så är de inte så farliga som salmonella. Min man lyckades får det och fick ingen anritbiotka.

grandma
2

#21 Då fick din man kanske bara en liten dos av bakterien. Jag har jobbat med barn som blivit svårt sjuka och de som blivit mindre sjuka.  Jag blev själv smittad för en del år sedan och låg med dropp och det enda som jag sket ur mig i 2 veckor, var blod. Jag var akut sjuk i 3 veckor med fruktansvärda smärtor och sen tog det ytterligare 2 veckors tid innan jag var fit for fight igen. Att frysa kycklingen hjälper inte ett dugg. Var har du läst det någonstans?  I så fall kan vi ju äta den rå. Det enda som tar bort bakterien är upphettning till minst 65 grader. 

Inom sjukvården kallas bakterien ofta för crampylobacter p.g.a att man  ofta får sådana fruktansvärda kramper så den drabbade bara skriker rakt ut. Skönt för din man som fick det lindrigt. 😃

Nu är inte det här någon skrämselpropaganda mot råa kycklingvingar till katter, men jag manar till försiktighet, ffa när man har småbarn. Mina katter får råa kycklinghjärtan och jag äter, trots allt, själv fortfarande kyckling, dock lite överstekt 😉 .

// Nalle Puh// 

EstherVess
0

Jag får nog leta vidare på annat foder, eller helt enkelt hålla mig till torrfodret. Två av sju katter äter skiten, mjau, resten gräver ner det även då de är jättehunhriga. De som äter har blivit risiga i magen, igen, fast de fått 1/2 msk tsm med det andra. Det var sista chansen mjau fick i detta hus. Tack o hej

grandma
0

#23 Ge inte upp om blötfoder. Min ena katt avskydde Mjau när jag gav henne det första gångerna. Nu äter hon det men det märks att hon inte är överdrivet förtjust.  Inte killen heller men de äter det för att de är så hungriga. 😉 Det finns ju annat också. Jag ger även Whiskas klassiker, (en 12-packs á 100g/kartong på ÖB kostar 45:- , 10 kr mer i  matbutik) samt bozita och Iams. Whiskas köper jag även vissa sorter på burk. Kissarna är kräsna, lamm och anka är gott. Råa kycklinghjärtan är mumsmums för kissen men det ger jag bara nån gång i veckan. 

Mina katter var vana vid i stort sett bara torrfoder när jag fick dem. Jag har fått smyga in blötfodret. Med tjejen gick det jättebra men gossen är lite lös ibland och det beror nog på att jag var snabbare med honom för att honan åt annars upp hans torrfoder vilket medförde att hon svällde ut lite.🙂 . Alla sätt är bra utom de dåliga, brukar jag säga.

Lycka till!

// Nalle Puh// 

EstherVess
2

Förstår bara inte varför jag ska tvinga i dem det när de uppenbarligen inte vill ha. Torrfodret äter de väldigt gärna, o det är ett väldigt bra foder. De får färskfoder ett par gånger i veckan, plus att de äter smådjur ute. De dricker även bra med vatten.. Nää, vi får se om vi hittar något, men som det ser ut nu så struntar vi i det.. Lösa kattmagar vill vi inte ha, jag vill ha friska katter..

[Mustangcab]
2

# 25 Jag förstår inte heller varför du ska tvinga i dem ett foder de inte vill ha. Ge dem det de vill ha och tar de själva möss och annat så klarar de sig. Däremot så kan du gärna välja ett foder frår en djuraffär istället för något från vauhusen. Det är  torrfoder jag syftar på nu.

AnnaMaja0
2

#25 Jag blir lite nyfiken och undrar vad du tycker det är som är så bra med torrfodret (Purina Pro Plan?)du ger? Är det att dina katter gärna äter det, att du tycker det innehåller bra saker, att katterna verkar må bra av det, eller är det kanske priset?

EstherVess
1

#26 Nä vi skiter nog i det ;) Vi köper ett bra foder från djuraffär redan som vi fått rekommenderat av veterinär. De rekommenderade det när våra katter var sjuka efter att ha ätit mjau (vet inte om det berodde på maten då) och det är ett foder som skyddar kattens njurar vilket är väldigt bra såklart, plus att det vi ger är snällt mot mage o tarmar (tre av katterna hade då inflammation i mage/tarm) Det är rätt dyrt, men det sparar vi in på veterinärkostnader.. ;) #27, läs upptill