Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2653 ggr
Em_
2

BYB?

Känner mej lite korkad ^^ Kan inte lista ut vad BYB står för. Breeder nånting? Oansvariga verkar de vara i alla fall.

parisi
0

Backyard breeder står det för

Em_
0

Tack! :)

AnnaMaja0
2

TS, inte ett dugg korkad fråga tycker jag, frågar man inte får man inget veta :-) När jag blev medlem här på forumet för ett par år sedan hade jag inte heller en aning om vad BYB betydde :-)

Em_
0

Skönt att inte vara ensam :)

Seglarina
1

Tack för att du frågand, nu vet jag också 😉

polgara
0

Hade inte heller hört talas om BYB innan jag kom in här

[eskils]
9

I hittekatter.ifokus.se finns en informativ artikel. Den börjar så här:

Back yard breeding avser de som föder upp katter för skojs skull, eller för ren vinnings skull, utan någon seriös avsikt med aveln. Vi på Kattstatus tar avstånd från Back Yard Breeding då det innebär att många köpare luras, och många katter som ingår i aveln far väldigt illa.

Följande artikeln är skriven i avsikt att visa på skillnaderna mellan Back Yard Breeding (förkortas BYB för de som inte vet) och seriös raskattuppfödning. Observera att BYB finns inom både blandrasavel och renrasavel, en BYB kan se seriös ut, det är därför viktigt att som köpare alltid ställa frågor och läsa på inför köpet.

MrsBex
1

Seriös avsikt med aveln, finns det någon som har det?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[Mustangcab]
15

# 8 Ja, kan du tänka dig detta?????

[Djupdal]
2

Här är en bra länk:

http://kattstatus.se/sida49.html

Em_
1

#7 Tack, den ska jag läsa :) Har verkligen försökt söka, måste ha missat den.

MrsBex
0

#9 Nope, det kan jag inte. Det är bara dåliga ursäkter för att få leka med genitik. ^^

[Djupdal]
8

#12 Tror inte du heller har någon seriös avsikt med dina ungar. De är bara dåliga ursäkter för att du ska kunna kvittera ut barnbidrag.

Egentligen borde jag nog sluta kasta ur mig en massa korkade saker. Särskilt om det bara riskerar att göra duktiga och hängivna människor ledsna. Men det borde å andra sidan du också.

Genetik heter det förresten, hälsar den lindrigt intelligente.

[Mustangcab]
5

# 12 Det är inte så mycet lek med genetik. Men en del kunskap bör man ha vilket du onekligen inte besitter.

MrsBex
0

#13 Nja, siktar inte så mycket på barnbidraget (det går ju i princip oavkortat till dagisavgifter), det är väl isf att jag hoppas på viss äldreomsorg i framtiden. Jo, det har du rätt i, har förbaskat svårt att låta bli ibland bara. Haha, ja, jag såg att jag stavade fel, efter att jag hade skickat. Även solen har fläckar, vet du. ;) #14 Inte så mycket? Det är i princip det som det handlar om.

[RMSLiners]
6

MrsBex, numera ignorerar jag allt du skriver men kan inte undgå märka att du alltid ska gnälla i samtliga trådar som berör minsta lilla om ämnet avel. Hur var det med detta du skrev att man ska bemöta andra på ett gott sätt, att andra hackade på dig, och klagade på att folk inte kunde hålla sig till ämnet?! Just saying.

MrsBex
0

#16 Jag gör likadant som en del andra, menar du? Jo, det har du rätt i, ska sluta med det.

[Mustangcab]
2

# 15  Jag är ingen expert på genetik och att försöka tala raskatter med dig är ingen idé du är ändå inte intresserad. Men om du mot förmodan skulle bli det så kan du läsa om vad som har gjorts för de olika raskatterna runt om på jorden. För de allra flesta raskatter är en huskatt på ett eller annat ställe. Det är ytterst få som är hybirder. Vissa har lyckats räddats tack vare avel.