Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 980 ggr
nettipletti
0

2 Frågor

Hejsan.

Jag har 2 frågor angående mina katter.

Den första gäller min hankatt, han är 8 år gammal väääldigt kräsen vad det gäller mat. Han springer ute och inne, gillar mest att vara inne. Jag fick en Hibiskusblomma i present när jag fyllde år.. Den gillar han att bita i, på bladen. Är den gifttig? Och varför gillar han den, han gillar inget annat som han får.. Har provat med gräs och dessa blommor man har för katter (kommer inte på vad de heter).. 

Till min andra fråga. Min son ska flytta hemifrån och vill gärna ta med en av våra katter (har 3) Jag tror själv att denna kattkvinna kan må bra o vara "ensamkatt" hos honom (hon är ofta i bråk med våra andra 2 katter), men hon kan inte gå ut på samma sätt som hon kan här… Är det dumt att flytta henne?

Hesat
2

1. Enligt ASPCA är hibiscus giftigt för katter. Diarré, illamående, kräkas är några symptom. Inte en bra växt enligt dem att ha i samma hus som en katt som försöker tugga på den. 

2. Din andra fråga är jag för novis för att svara på. Jag är säker på att det finns mer erfarna medlemmar som kan ge dig svar på det.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Nerdysiamese
2

Det går alldeles utmärkt att göra en utekatt till innekatt, man måste bara se till att hon kan aktiveras och utmanas även innomhus, kräver lite mer arbete än en utekatt men exkluderar riskerna med att gå ute.

med mycket lek och utmaningar så som godis på gömda platser eller aktivitetsbollar med mat/godis så kan till och med den lilla kattkvinnan må bättre än vad hon någonsin gjort tidigare =)

upphöjda platser där hon kan klättra och klösa är jätteviktigt för att hon skall känna sig säker och inte skall vantrivas.

det kan vara bra att vara beredd på att hon kan revirmarkera eller överhuvudtaget urinera utanför lådan, inte ett måste att det kommer hända men risken finns iom att en flytt alltid är en stor omställning för en katt.
Feliway-spray i ett utav eluttagen i nya lägenheten isatt några dagar innan hon flyttar kan hjälpa att motverka det, kanske till och med ge zylkene till henne i samband flytten och ett tag efter.

men som sagt du måste göra din son beredd på att katten kräver mycket arbete och att han kommer behöva leka med henne och stimulera henne varje dag, och att hon kommer att behöva mycket plats, 2 lådor, ett klätterträd, helst ett som går från golv till tak, sovplatser och en matplats där hon kan äta i lugn och ro, men det gäller inte bara den här katten utan det gäller oavsett vilken katt han skaffar.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Cahira
1

För att svara på fråga två, vad skadar det att testa? Om det inte funkar kan hon väl flytta tillbaka? Katter är väldigt anpassningsbara så tror det skulle funka fint!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nettipletti
0

Tack för era svar. Vi provar och ser hur det går 🙂