Planera parning
Jag ska ta en kull på min honkatt (Brittiskt korthår som nu ska användas vid utparning av Selkirk Rex) och hankattägaren bor några timmars resa från oss. Vår hona är 14 månader gammal och har hittills haft ett svagt löp och en vecka senare ett "riktigt" löp på ca en vecka. Jag har bara gett henne p-piller en gång (förra veckan) för att förhindra att hon "löper färdigt" innan den planerade parningen i mitten av maj men jag undrar lite hur ni andra uppfödare gör? Ger ni p-piller och i sådana fall hur lång tid innan planerad parning ger ni det sista pillret?
SE*Helanders - Uppfödning av Brittiskt korthår och Selkirk Rex

Det där är väldigt svårt.Min hona som har kull nu fick sitt sista piller i början på oktober.Hon löpte i slutet på januari.Min andra hona som inte ska paras missade jag att ge ett piller förra måndagen och hon löper nu.
Jag ger piller fram tills dess att den planerade parningen ska ske och hoppas på det bästa.
Stolt ägare till tre La permer
Mina honor brukar i regel löpa inom 1 månad från sista pillret så jag planerar efter det. Om hon inte kommit igång som tänkt kan jag även locka henne med sällskap av fertil hane eftersom jag har mina egna hanar.
Min ras är ganska tidigt könsmogen (runt 6mån) och löper ofta starkt och tätt. Jag ger dem p-piller när jag inte ska para dem.
Om jag ska ta en längre paus ger jag istället Suprelorin.
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
men om det är så nära tills den plannerade parningen hade jag inte gett p-piller alls. Jag har endast gett p-piller till en hona innan första parningen, minns inte hur lång tid de tog men några veckor iaf. Risken med p-piller är att de kan dröja månader innan de kommer i löp igen..
Jag vet mina honors löpintervaller och har lätt att planera kullarna. Löper din hona inte så ofta hade jag skippat p-piller och åkt dit till hanen då hon löper.