Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 847 ggr
LoAEmma
0

Nykastrerad och jättepigg?

Hej! Hämtade min lilla kattjej hos veterinären vid två idag, hon är sex månader. Kastrerades alltså idag på förmiddagen, och nu får jag henne inte att vara stilla!
Hon går runt som en osalig ande och letar efter saker att busa med, äta på eller bara peta omkring på golvet.
Jag trodde dom skulle vara trötta och slöa så kort tid efter ingreppet?

Tratten har jag fått sätta fast extra med en sele eftersom hon har krypit ur den två gånger redan… Vet inte annars vad jag ska hitta på där.

Är det lugnt, kan det vara så att hon är lite "hög" på smärtstillande fortfarande? Därav aktiviteten?
Hon är ju liksom piggare och mer rundvandrande än normalt ;)
Har också börjat äta redan :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Wezza
1

Inget konstigt med att katter/kattungar är pigga efter kastrering :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Mullemu
1

Min katt var likadan dvs smått speedad men han sov desto mer dagen efter och sedan var allt som vanligt igen.

Missne
2

Ja hon kan vara "hög" fortfarande. Jag var med om samma sak med min misse. Hon åt ingenting på ett dygn, och spann utan uppehåll och var klarvaken hela natten. Trampade omkring. (Hon fick bara vara i ett rum så hon hade begränsade möjligheter att ränna omkring, hon skulle ju ta det lugnt…) Hon satt på mig då som försökte sova (haha) och spann mycket högre än normalt. Så småningom började det lägga sig, men först två dygn efteråt var hon "normal" igen, alltså åt och drack som vanligt och sov som vanligt.

LoAEmma
1

Kul att höra era erfarenheter!
Ja, riktigt sig själv är hon inte…

Just nu är det största bekymret att hålla henne borta från såret…

*Det blir som det ska*

carlas
1

Har samma erfarenheter. Verkligen hög och speedad katt. Dom vet inte vad dom gör (det är alltså inte egentligen "pigghet" på ngt sunt sätt - mer som drogad). Verkligen viktigt att hålla koll då!! Katten kan lätt skada sig och såret med allt vandrande och vinglande, det ska prompt hoppas också ju. Stenkoll och vaka alltså! Se'n lugnar det sig och den lilla slocknar, sover ut. Och det blir lugnare för dig också TS. 😉

Antagligen har det redan gått dithän? Annars till imorgon. Natti? 😴

LoAEmma
1

Jo, har fått sova inatt tills den andra katten väckte mig nu kl 05…

Har gett henne mat, får se nu om hon behåller tratten på, och om hon somnar om! Hoppas…

*Det blir som det ska*