Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6365 ggr
[rinrats]
0

Min okastrerade hane....

Min okastrerade hane försöker para sig med min honkatt som är kastrerad. Hon är väldigt arg på honom men han gör det ändå.

Nu har min mormor honom (kattvakt) och hon har 2 honor som äter piller som han oxå vill para sig med.

Så min fråga är varför han gör det då dem inte löper? 

Tacksam för svar :)

Anita N
20

Först av allt är hans livsverk att para sig och få så många kattungar som möjligt. En katt parar sig inte av kärlek utan på grund av drift. Fördelen med en kastrerad hona är att hon inte blir dräktig om han hoppar på henne och parar. Din mormors katter riskerar att bli dräktiga eftersom p-piller på katt endast medför att kattan inte löper men de skyddar inte mot en dräktighet. Katter får ägglossning när de parar sig då kattens penis har små hullingar som aktiverar ägglossningen. Det är även på grund av detta som en kull kan ha flera pappor. Så vill ni inte ha kattungar så skilj snabbt den okastrerade hanen från de okastrerade honorna. Ring och boka tid och kastrera helst både hanen och honorna så kan ni vara lugna efter det.

Glad Skåning

[rinrats]
0

#1. Jo vi ska åka och hämta honom nu. Tycker det är märkligt att försöka para sig med honor som inte löper? Jag menar som med andra djur så sker en parning endast då honan löper. Därför jag är lite förvirrad just nu. Min mamma har 4 katter varav hanen är kastrerad och honorna på piller, kanske för att han är kastrerad kanske men han gör inget liknande iallafall.

Katter är visst speciella dom XD

[dynamitella]
0

Nej, det sker inte bara vid löp med andra djur heller :) De har en stark sexualdrift ibland, precis som oss. Hundar, katter, hästar osv kan få för sig att para sig inte bara med ej löpande honor, men även med andra hanar eller rentav andra arter/saker.

Så det är nog bäst att kastrera pojken, så att driften försvinner. Hoppas det blir bra för er :)

Linnea
4

Tycker också att du ska kastrera, som föregående redan skrivit så skyddar inte katters p-piller mot graviditet och en hankatt kan tvinga till sig en parning och honan kan då bli dräktig. P-piller ökar risken för juvertumörer så om honorna inte ska få ungar, kastrera även dessa.

Skynda långsamt så går det fortare.

Josefa
6

Risken är nu att honorna som går på P-piller är dräktiga. Honor som blir betäckta när de går på P-piller får ofta ungar med fosterskador. Deras förlossningar brukar också vara jobbigare än normala förlossningar.

[rinrats]
2

Eftersom dom endast var kattvakt i någon dag anser jag inte att kastrering behövs, vi har nu hämtat honom. Sen så kostar en kastrering och dom pengarna har inte vi just nu heller, då vi är arbetslösa. Pelle som han heter bor annars ensam katt hos oss. (inomhus endast).

Och min mormor som vi även kallar för vinkärring, ja hon dricker bort sina pengar och köper inte ens mat åt sig själv. Visst sköter hon om sina katter med låda och mat osv men inte så det räcker 2000 kr för kastrering.

Men jag är tacksam för era svar och vet nu att katt piller egentligen inte funkar som man tror att dom skulle göra. Så nu kommer Pelle inte få åka till dem något mer med andra ord :)

[dynamitella]
4

Du kan ju hälsa mormor i alla fall att p-piller är en dålig lösning om hon vill behålla katterna i livet och undvika dräktighet :) Lycka till med din hane.

[rinrats]
0

#7 Hon är väl medveten om det, vet säger till henne vid varje samtal då hon behöver fler. Hon har inte haft dem så länge, 2 år nu kanske. Får se hur hon ska lösa det. Hon påstår att hon är så gammal att hon kanske inte finns snart mer i alla fall och då kommer katterna bli tvungna till nytt hem. Vi i familjen känner att vi inte kan ta på oss två unga honor heller.

Hennes katter är förresten endast inomhus dem också, så hon kan ju sluta ge dem piller men hon tycker det är så jobbigt då dem skriker. :/

Ja men tack du :)

Josefa
3

#6 Det behövs bara en parning för att honan ska bli dräktig. Och en kastreringskostnad är ingenting mot vad ett akut kejsarsnitt kommer att kosta, om det nu skulle vara så oturligt att honorna blivit dräktiga och förlossningen inte går riktigt som den ska.

[rinrats]
0

#9 Ja men ibland har man inga pengar. som min mormor har 20 kr kvar till den 25. Finns inga pengar till kastrering alls!

Isåfall får någon annan ta katterna då, katthem eller något sånt, tråkigt ja, men vi kan inte hjälpa till :/

[Mustangcab]
1

# 10 Och vem ska föda upp ifall det blir ungar?

[rinrats]
1

#11. Det vet vi inte än. Får vänta och se antar jag.
Kan ju tilläga att vi räddat de två honkatterna när de bara var kattungar. Min kompis hade fått en kull och dom skulle "ta bort" några. Vi valde att rädda dem och försöka hitta nya hem, dock blev en kvar. Sedan en annan kompis där gällde det samma sak, då räddade vi 4 kattungar och hittade nya hem till 3. Så det blev en kvar, totalt var dom nu 2.

Min mormor kämpar på för att ge dem det bästa. Så vi får helt enkelt se vad vi skall göra om det blir något. Jag menar mamman lär äta mer samtidigt om det blir många ungar så äter dom mycket också.

Jag tror på att allt kan ordna sig i slutändan i alla fall. :)

Anita N
3

Hej Jag förstår om ni inte har råd med kastrering men kontrollera om det pågår någon kastreringskampanj i er närhet. Ni kan tex prata med katthem etc i närheten. Börjar katten strilar inomhus kan det bli dyrt att återställa hemmet så försök spara in på något ett tag nu så ni kan kastrera honom. Han kommer att bli väldigt mycket trevligare och må bättre efter kastrering. Här på vår stora veterinärklinik kostar det 550 kr att kastrera en hankatt.

Glad Skåning

[rinrats]
0

#13. Hejsan! Som jag skrev ovan så behöver han ingen kastrering, han strilar ingenstans i hemmet. Och han är överkelsjuk vilket jag vet inte är så jätte vanligt hos okastrerade hankatter. När vi klappar honom börjar han snutta i armvecket och sedan är han mycket pratsjuk. En kastrering kan ändra på hela kattens personligheter och vi älskar honom för den han är, vi är alltså rädda att han ska sluta tvärt att prata mycket och hans snuttande.

Annars hade vi lagt undan pengar redan för länge sedan. Vi trivs bra som det är helt enkelt. :)

Sagolika
12

Hur gammal är er hankatt? Tänk på att det är en stress i sig att vara fertil hane, så håll honom inte fertil i åratal. De brukar bli rastlösa, magra och förr eller senare börjar de allra flesta att springa runt och ropa samt strila ner hemmet med kiss. Kastrathanar är det mysigaste som finns. De blir oftast ännu keligare som kastrater. Se till det som är bäst för katten och det är att kastrera honom.

[eskils]
12

Hur gammal är er okastrerade hankatt? Om han försöker para sig med alla honor han träffar, som du skriver, så är det säkerligen dags för kastrering, vare sig han strilar i hemmet ännu eller ej.

Ta del av de goda råden du har fått här i tråden, både vad gäller din mormors, din mammas, din kompis och dina egna katter. För katternas skull!

IceJossan
8

#14 Det är ändå värt att redan nu spara undan pengar så att ni har till en kastrering, om han förändras eller på annat sätt behöver kastreras. Jag anser ju att alla huskatter ska kastreras för att förhindra nya kullar och problem pga fertilitet (pink, skrik, slagsmål osv). Det finns alltid en risk att något händer så att katten kommer ut - fönster som glöms öppet, obevakad öppen dörr (pga en själv, besökare, hantverkare osv), buren går sönder/har inte stängts ordentligt så att katten kommer ut utomhus, bilolycka, oförsiktig kattvakt, etc. Då är plötsligt en fertil hane utomhus och försöker sätta på första bästa honkatt.

Men eftersom ni absolut inte vill kastrera så rekomenderar jag ändå att ha pengar sparade så att de finns där den dagen ni förhoppningsvis ändrar er!

Josefa
19

#14 Du skriver i ditt första inlägg att han försöker para sig med din kastrerade hona. Är det inte läge att tänka på den stackars honan som gång på gång blir utsatt för våldtäktsförsök?

[Mustangcab]
5

Jag hade en okastrerad hankatt som kom hit till mig. Han var här under vintern och jag gjorde eftersökningar om det fanns någon ägare. Han var kelen och jag tog in honom och han åt bra. Så kom våren och katten försvann och kom tillbaka en vecka senare med ett igenmurat öga och betydligt smalare. Det blev en tur till vetten för ögat och en tid för kastrering och så placerade jag honom hemma hos min mor som sällskap. Bättre sällskapskatt fanns inte att få.

Tänk på att katten kan ge sig av och att den också kan bli offer för andra katter om den inte är kastrerad då den lätt råkar i slagsmål.

[rinrats]
0

#18. Det är klart vi tänkte på honan då vi åkte direkt dit och hämtade honom när vi fick höra. Han är en ensamkatt här hemma, är aldrig ute och väldigt sällas hon någon kattvakt. Och hur som, så tänker vi inte riskera att han blir en annan katt, trött och tjock. Vi tycker om honom för den han är idag.

Och för er andra så blir han 2 år i sommar. Han brukar inte träffa honor i normala fall. Blev nu när vi behövde kattvakt. Jag tror inte att han kan bli mer keligare än vad han är nu.

#19. Han kommer aldrig att hamna i slagsmål då han aldrig är utomhus och vi är väldigt noga i våran familj. Stängda dörrar och fönster så att inget skall riskeras. Han är redan keligare än keligast om man säger så och han är okastrerad. Många som har tyckt att det är helt otroligt att han ens är det.

[Mustangcab]
1

# 20 Lycka till.

mitzerl
10

Om han försöker para först din kastrerade hona och sedan din mormors honor som pga p-piller inte löper så låter det som att han har jobbiga könsdrifter och definitivt behöver kastreras. 

Kastrerade hankatter brukar vara väldigt trevliga, så du behöver ju inte oroa dig för att han skall förändras till det negativa. Men hans könsdriftsstress försvinner, så en kastrering kan enbart bli positiv för honom.

[rinrats]
0

#22. Min kastrerade honkatt bor kvar hos min mamma. Jag vet att kastrerade hankatter är väldigt trevliga men jag har ingen lust att riskera att han blir en helt annan katt.

Jag har sagt det så många gånger nu. Och ni fortsätter att säga att han borde kastreras osv. Han kommer inte att utsätta några fler honor nu när vi vet hur det ligger till med könsdriften.

Jag ville ställa en enkel fråga och jag är glad att jag fick så fina och bra svar på det. Fortsatt diskussion om kastrering som jag tydligt sagt inte vill kan vi ju ta och hoppa över nu tycker jag.

Tack för svaren jag ville ha i alla fall. :)

UlrikaD
7

#20 Jag tror att du blivit lite felinformerad om hur katter blir efter kastrering. Det vore nog inte många som kastrerade om alla blev trötta och tjocka.

Har två pojkar här hemma just nu och möblerna står knappt stilla när de far fram och mattorna ligger definitivt inte kvar.
Trötta och tjocka är nog det minsta de är:)

[rinrats]
0

#24. Jag kan bara säga av vad jag varit med om, haft en del kastrerade katter. Dom har blivit trötta och tjocka varav en jag hade som var liten och mager som en kattunge och då var hon närmare 10 år gammal. Så visst det är olika från katt till katt det där.

Men som sagt, han är som vi vill ha honom och har ingen anledning till att kastreras heller :)

emw
21

Varför tänker du inte på din katts bästa…? Synd tycker jag, det är ju fakta att det är påfrestande för katter att vara fertila och att könsdrifterna kan bli så starka att de blir "deprimerade". Jag kan tycka att det är lite egoistiskt från din sida att låta honom vara fertil för att du inte vill riskera att han blir mindre kelig.. Måste vara enormt stressande för din katt.

[rinrats]
2

#26. Jag tycker inte att det inte är någon direkt anledning till att kastrera ändå. Så du anser att alla hundar "måste" kastreras pga könsdrift och stressandet över det. För ja hundar juckar mycket även på människans ben har man sett. Men att kastrera en hund är inget man gör utan anledning. Att katter blir stressade låter konstigt eftersom att ha könsdrift är normalt, om katten blir stressad så är det ju något som är fel anser jag. Och att skriva som du skriver "Varför tänker du inte på din katts bästa…? " är enligt mig fult gjort eftersom det finns så många som inte kastrerar sina katter. Jag kan knappast vara den ända som inte vill kastrera. Du kan inte mena att alla som inte kastrerar sina katter inte tänker på dom alls? Det är sorgligt att du och säkert fler tycker det.

Jag träffar min katt varje dag, jag ser att han mår bra. Om det skulle hända något som gör honom "ont" på något sätt så tror du att jag inte kommer göra något åt det? Så egoistisk är jag då inte kan jag tala om för dig. Det är en självklarhet att man åker in till vet om något blir galet.

Så nej, att trycka ner en människa i sådana ord att man inte bryr sig om sin katts bästa, är inte ok. Vi bryr oss minst lika mycket om våra okastrerade katter som ni bryr er om era kastrerade. Och då pratar jag i allmänhet.

MonicaLagerquist
14

#27 Det vore underbart om folk kunde se till att få även sina hundar som inte ska gå i avel kastrerade.

Hoppas att du tar till dig infon och kastrerar din hane och att din mormor kastrerar sina katter innan de blir sjuka.

Stolt ägare till tre La permer

UlrikaD
10

Djur är gjorda för att fortplanta sig. Deras drifter gör att när de behöver det så söker de upp en hona och parar sig. Då är de ju inte stressade för de får utlopp för sina drifter.
Ett djur som inte får det blir istället stressat.

Har en okastrerad iller hemma som ska kastreras snart. Han försöker sätta på precis allt i sikte. Mina andra illrar tycker han är skitjobbig och han själv tycker ju att det är ganska jobbigt att jag går och plockar bort honom hela tiden. Han vill ju, men han får inte. Det är lite taskigt.

[rinrats]
1

Nu är det såhär, ni har era åsikter och jag har mina.

Jag tycker att tråden nu skall låsas, jag vill inte fortsätta denna diskussion något mer då det inte kommer att leda någon vart.

Tack för alla tidigare som svarat på min egentliga fråga.

Tråden kan nu låsas!

annzoo
11

Jag måste ha missat något i inlägg #0 försöker han para din kastrerade hona hela tiden. Då blev din mormor kattvakt där han även försöker para hennes honor som går på p-piller.
I inlägg #2 ska ni hämta honom från mormor och i inlägg #6 är han ensamkatt hos er. Men nyss hade du ju en kastrerad hona han försökte para, de var ju därför din mormor var kattvakt

Hur kan hankatten vara ensamkatt då ni nyss haft den kastrerade honan hos er sedan verkar den kastrerade honan bo hos din mormor… och om du lämnade du din hona hos mormor som super upp pengarna så tänker du ju inte heller på honans bästa? Det hade ju isf varit bättre att söka ett nytt hem där ägarna har pengar för omvårdnad.

Fertila hanar är oftast översociala iaf min men mer  kissbenägna 😉Min hane pinkar in reviren sittande (tack och lov) och han började revirkissa vid 2 års ålder. Om/när din hane börjar så kan jag säga att de lär du nog märka då är det inte heller spillt vatten i soffan eller appelcin juice på väggen…

[rinrats]
1

Okej, låt mig skriva hur det exakt ser ut.

*Kastrerad honkatt: Hon ägs av mig, jag skaffade henne för ca 6 år sedan. När jag flyttade hemifrån fick hon stanna kvar då hon är en utekatt och skulle trivas som allra bäst att få bo på landet än i en trång lägenhet. Och vi brukar åka dit under någon helg ibland och har då haft våran hankatt med, då vi märkte att han var kär i den kastrerade honkatten. Det är så att hon nästan aldrig är inne då hon föredrar utomhus så det sker sällan att de träffas. Men visst det har hänt och vi känner oss lugna eftersom hon är kastrerad.

*Två honkatter på piller: Dessa två bor hos min mormor som tagit hand om dem istället för att andra familjer skulle avliva dem, (inte hos vet, om man säger så). Hon valde att ge dem ett liv de annars inte kunnat fått. Men för att dom skriker har hon valt att ge dem piller, ca 2 år nu. Hon vet mycket väl vad de pillren kan göra och pratar ofta med oss och fler vad hon skall göra och hur länge till hon ska använda piller på dem för att de inte ska få någon slags cancer. Hon har inte alls råd för någon kastrering på dem då honkatter för det första kostar mer med tanke på ingreppen som görs. Hon påstår sig inte kunna ha dem under så många år till och måste så snart hon känner sig gammal att göra sig av med dom, annat hem alltså. Men ett tag till kan dom stanna i alla fall. Hon ger dem blötmat 2 ggr dagen och torrmat står framme dygnet runt. Så vill inte påstå att han inte kostar på dem något. Varje månad köper hon in mat till dem så det skall räcka månaden ut, resten går på vin.

*Okastrerad hankatt: Pelle som jag har haft sedan liten i min lägenhet, den enda katt jag har. Han svarar alltid när jag pratar med honom och han skall alltid berätta innan han går på lådan och helst efteråt också vad han gjorde på lådan typ. När han sitter i mitt knä och blir klappad drar han igång sin motor och börjar snutta mig i mitt armveck, även ibland armhålan brukar han försöka sig på. Han är rumsren och har aldrig visat sin könsdrift här i sitt eget hem, han är mer som en busig kattunge, sover, äter, leker osv. Jag har haft många rötägg till katter, så himla tråkigt, jag har försökt att kastrerat dem men dom har bara blivit värre och snart kunde man inte ha dem kvar. Jag har nu hittat min dröm katt som är precis som en bra katt skall vara. Att riskera en kastrering och han blir lik de andra kommer jag aldrig att förlåta mig själv.

Jag kan förstå om ni inte riktigt förstår i det jag menar och i vad jag varit med om. Men att riskera att förlora en bra vän bara för någon könsdrift han inte har i hemmet. Jag menar vilken pojke får inte lust när man ser damer? Så jag förstår honom på ett sett faktiskt. Jag vet vad som ligger bakom honom i generna, många rötägg från mammans sida och det är ett under att han faktiskt är bra. Och vi är lyckliga att ha fått honom.

Som sagt att kastrera och han sedan blir ett rötägg också kommer jag aldrig att förlåta mig själv. Jag kommer må så dåligt att jag lät honom göra en kastrering och sedan bli en hemsk katt och snart måste man ta bort honom för att man inte orkar med det längre.

Det är mycket jag tänker på för hans skull egentligen. Det är inte värt att gå igenom det och behöva ta bort en katt som var bra från början innan man började leka med naturens lagar.

Om jag fortfarande är egoistisk så säg det då, men jag hoppas att efter det jag skrivit att ni förstår varför jag inte vågar riskera.

UlrikaD
12

Jag undrar verkligen vad som har gått snett när du skriver att dina katter blivit "rötägg" efter kastrering och att man måste ta bort dom för att man inte orkar med det längre.

Det låter helt fruktansvärt och jag undrar verkligen hur det kommer sig att det blivit så hos just dig. Måste ju vara nån extrem otur om man måste gå och avliva sina katter efter kastrering.

Om det skulle vara vanligt så skulle ju ingen våga kastrera en katt. Så det är ju otroligt tur att det inte är något vanligt fenomen. Ganska ovanligt t.om.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med rötägg i och för sig.

[rinrats]
0

#33. Rötägg: Kissar i säng, soffor golv ja överallt. Bajsar i säng, soffor, golv ja överallt. Det menas att dem inte går på lådan oavsett vad.
Nu har ju hankattens släkt varit sådana som gör överallt utom lådan men just han blev bra, därför vi inte vågar riskera saken.

[rinrats]
0

#33. Jo just det. Dessa katter har iofs varit rötägg innan och vi provade kastrering då många påstår att katter slutar revirmarkera. Men dom fortsatte ändå. Och snart blev det dyra pengar som man lade ut på dem. Vi provade ge dem ett annat hem också men dom ringde och sa att det inte funkade så efter det blev det avlivning. Hänt med 3 katter för oss nu, kan vara otur för oss jag vet inte men vi har i alla fall råkat ut för det :/

UlrikaD
13

Tycker nog det hade varit otur med en sån katt, har det hänt med tre så är det ju något allvarligt fel.

AgnetaB
9

Låter konstigt det du berättar om att dina hankatter börjat kissa inne efter de kastrerats. Det är ju precis tvärtom,  just därför kastrerar man ju katter bla. Kan det varit så att de kissat inne så länge att det blivit ett beteendé? För så kan det vara o man måste då skura  hemma med rätt medel så det ej luktar kiss för då kissar de där igen.

Kan ju också varit så med någon av dem att de haft typ urinvägsinfektion för då vill de kissa inne  på tex soffan, sängen mm.

Ang kissa inne så hade jag en hankatt som började vid 2år så det finns ju tid än att din börjar med det tyvärr men det märker du ju.

[rinrats]
0

#37, dessa som kissat har iofs varit honor, kissade sedan de var småa kattungar, kastrerade tillslut när de var 5-6 månader. Hjälpte inte alls. Sa jag också att de stod och kissa rakt ut mina honor?

Hade en kastrerad hane men han sket istället överallt :O

[rinrats]
1

Vill bara visa det jag såg på internet:

Okastrerad hane

_En hankatt kan bli könsmogen redan vid sex månaders ålder. Då luktar urinen extra starkt och för dig som har innekatt är detta mycket tydligt.

En okastrerad hankatt som går ute får ett stort revir som den utökar hela tiden. Han är mer stridslysten än en kastrat. Risken är att du får en katt som ofta råkar i slagsmål och som är borta under långa perioder. Hanen bidrar till att fler oönskade katter föds i grannskapet.

Du som har hankatten inne kan få besvär med urinmarkering, det vill säga att hankatten kissar in sitt revir inomhus. Han blir rastlös, kan matvägra och kallar på honor ofta och högt._

Och jag har inga problem med något av dem. Han skriker inte högt, pratar mycket med normal ton. Han äter som han skall och han kissar inte på fel ställen. Jag har honom inomhus vilket gör att det inte blir någon risk för kattungar vilket är ofta en anledning till kastrering.

Så länge han inte visar något och inte känns som något problem för mig så behövs ingen kastrering alls. Visst börjar han visa "tecken" då är det inte så mycket att fundera på. Men just nu mår vi bra som vi har det! :)

http://www.agria.se/katt/artikel/kastrera-katten--varfor-det

annzoo
12

#38 om de kissade/bajsade fel redan som små finns det ju mängder man kunde gjort. Om katterna var uppfödd inne med låda (dvs inte sk stallkatt eller uteuppfödning) och minst 12v då ni tog hand/köpte dem så skulle jag tippa att de inte var nöjda med lådsituationen. Fel sand, oren låda (dvs du mockade för sällan) fel placering av kattlådan eller kattlåda med tak eller tvärtom och för få lådor..

Josefa
12

#rinrats Kom in här igen om ett år och berätta hur det går för din fertila hankatt. Många hankatter börjar inte kissmarkera förrän efter att de blivit ett par år. Och med tanke på att han gått tillsammans med fertila honor så triggar sådant många gånger igång det ännu mer. Lycka till med ditt nerkissade hem. Men bra iaf att du håller honom inne. Då är det bara du själv som har ont av det. Ja tills kisstanken läcker ut och grannarna börjar klaga.

Zandrama
10

Måste inflika då du påstår att hankatter förändras efter kastrering.

Min underbara snuttgubbe Sora kastrerades direkt när jag kunde, vid 6 månaders ålder.
Han var innan världens keligaste och ska alltid vara i knät eller helst på bröstet och gosa så tätt intill som möjligt. En riktig mamma gris då det alltid är mig han ska ligga på.
Efter kastreringen så är han fortfarande, efter 2-3 månader, samma katt.

//Belinda aka Zandrama

Whirlie
9

Nu måste jag lägga mig i lite.

Alltså, TS har en innekatt, en okastrerad hankatt, och ställer några frågor. Och det startar någon form av kastrationsdrev. Vad hände på vägen?

En okastrerad katt är inte alltid = avelsdjur. Jag har full förståelse för att man inte vill kastrera sitt djur om man inte har några problem med att de är okastrerade. Och om de är innekatter. Oavsett om det är en katt, en hund eller en häst. Det kan innebära mycket extrajobb med att ha ett okastrerat djur, men då är det upp till ägaren att bestämma. Så länge man inte låter sina djur springa fritt omkring, då blir det en fråga om hänsyn till andra.

Jag känner flera personer som har okastrerade hankatter och som inte har några problem, inte mer än vad de skulle haft med en kastrerad katt (en av mina vänners 12-åriga hankatt har felkissat några gånger efter att dennes kompis sedan 10 år fick tas bort men det tolkar jag mer som stress som vilken katt som helst skulle fått).

Dock tar jag till mig av informationen om att okastrerade hankatter kan försöka para sig med även kastrerade honor. Detta då vi pratat om att min kompis med två okastrerade hankatter ev. skulle kattvakta min kastrerade hona vid behov. Men detta kan jag då stryka från listan. Jag trodde, som TS, att hankatter endast parade sig med löpande honor och att min tjej inte skulle få några sådana problem.

Jag är helt med er på att utekatter ska vara kastrerade, och att man ska undvika att buskavla bara för att en katt är söt. Men jag håller inte med er om att man måste kastrera sitt djur bara därför att.

[RMSLiners]
12

#43 Missade du att TS fråga varför dess okastrerade hane försöker para sig med honor (problemet)? Svaret på den frågan är just att katten är okastrerad och för att bli av med beteendet/problemet är det kastrering som gäller därför handlar tråden om… precis… kastrering.

[Mustangcab]
1

Fast jag har två hankatter där den ena försöker para sig med den andra och de är kastrerade bägge två vid   6 månaders ålder. Det är ett dominansbeteende.

[eskils]
5

En okastrerad katt är benägen att ta alla chanser att rymma hemifrån för att hitta honor att para sig med. En katt som rymt hemifrån löper stor risk att bli överkörd.

En kastrerad katt är mer gosig och hemkär.

[RMSLiners]
4

#45 Och du skrev precis "två HANkatter". Här pratar vi HANE och HONA, det är skillnad.

[Mustangcab]
1

# 47 Jag vet vad vi talar om jag vill bara tala om att även kastrerade katter kan ha detta beteendet inte enbart okastrerade och även gentemot det egna könet.

[RMSLiners]
3

#48 Ja det vet men det kan också försvinna och vill man försöka bli av med beteendet så är kastrering lösningen. Av alla hanar jag sett kastrerats är det enbart en som haft det beteendet efter kastrering.

[Mustangcab]
0

Mina är inne på det 9:onde året och på det 7:de året. Det är den äldre som försöker para sig. Jag lyfter bort honom men den yngre opponera sig aldrig.

Josefa
6

#48 Det är inte alldeles ovanligt att kastrerade hankatter har kvar en viss sexualitet. De kan tex fortfarande tycka att en löpande hona luktar gott. Men de blir inte så fixerade vid parning och de letar inte aktivt efter någon att para sig med som fertila hanar gör. 

Dominansbeteende är något annat. Det blir väl knappast någon genomförd parning/våldtäkt vid ett sådant beteende?

[Mustangcab]
0

# 51 Nej inte alls, han ska bara tala om att det är han som bestämmer över den andre.

mitzerl
14

Att tro att katten skall bli ett "rötägg" för att man kastrerar den är ett tänk jag har svårt att förstå. Likaså har jag svårt att förstå att man kallar felkissande katter för "rötägg". De gör ju bara vad som är naturligt för dem i den situationen och under de aktuella förutsättningarna. Det är ju inte kattens fel och därför känns det lite fult att kalla katten vid sådana ord då.

Att inte vilja kastrera för att man tror att katten skall kissa fel känns lite bakvänt. Hur stor är sannolikheten? Extremt liten, skulle jag säga. Jag tror snarare att det kan bli tvärtom på sikt, att katten börjar kissa fel med tiden pga fertila revirmarkeringar.

Att dina tidigare katter kissat fel tror jag inte har med kastreringen att göra. Det finns massor av orsaker till felkissningar.

SuperLimm
5

Att jämföra kastrering av katt med andra djur fungerar inte riktigt. Katter förändras inte särskillt mycket när de kastreras. Hundar tex blir väldigt förändrade både fysiskt och psykiskt.

Sen det här med att katter blir tjocka när de är kastrerade beror ju mer på att de får för mycket mat. Visst är kastrater oftast mer matglada, men de behöver ju inte ha fri tillgång på mat. Jag har 2 kastrerade katter, en hane och en hona. Ingen av dom är tjocka, de är hur mysiga och trevliga som helst. Jag tycker inte att de förändrades något alls när de blev kastrerade, förutom att honan slutade löpa. När hon löpte markerade hon genom att kissa i påsar osv, vilket hon slutade med när hon blev kastrerad.

Jag säger inte att ni måste kastrera er katt, det är helt upp till er. Vill bara påpeka att det inte riktigt är som du säger i dina tidigare inlägg, att katter förändras massor och blir tjocka och slöa. Katter blir vad man gör dom till, även kastrerade.

Sen tycker jag att det kan vara bra om ni börjar lägga undan pengar till er katt. Ni kan ju ha sån otur att han börjar markera revir inne om nått år eller flera år. Förhoppningsvis kommer han inte att göra det, men börjar han är det bra att kastrera så snabbt som möjligt, innan det blir ett invant beteende. Blir det ett invant beteende är chansen att katten slutar efter en kastrering väldigt liten.

Lycka till, hur du än väljer att göra och jag hoppas din katt kommer fortsätta vara en tervlig katt även om ni väljer att inte kastrera honom! 👋

Mvh Linn

SuperLimm
2

Kan ju också tillägga att om katten inte börjar markera inomhus eller utav någon annan anledning behöver bli kastrerad kan ni ju alltid köpa något roligt till han för pengarna, typ en klätterställning eller nått sånt! :)

Mvh Linn

[RMSLiners]
1

Jag reagera på att du TS skrev, anser du en hund också ska kastreras bara för att den blir stressad, och jag kan nog säga att det skulle du själv göra om du kunde något om hundar. Sen att hundar juckar har inget med könsdrift att göra (det är dominant beteende) men det hade du vetat om du kunde något om hundars språk, katter och hundar talar inte samma språk om du inte visste det. En hund som är stressad under löp (tik) eller stressad pga tikars löp (hane) blir ingen rolig hund kan jag tala om. En stressad hund pga könsdrift kan bli en mardröm i kopplet och/eller i hemmet.

SuperLimm
3

Hundar juckar inte för att de är dominanta, juckande är en överslagshandling som utlöses oftast utav stress. Får hunden fortsätta jucka blir det ett självbelönande beteende om den får komma utav det, vilket resulterar i att hunedn gör det fler ggr. Så det är inte för att den är översexuell eller "dominant".

Hundar är också enklare att ha okastrerade eftersom dom oftast är kopplade utomhus och inte får springa omkring hur som helst vilket katter oftast får. Dock så är TS katt innekatt så vi får hoppas att han inte tar sig ut helt enkelt.

Mvh Linn

[RMSLiners]
1

#57 Finns kastrerade hundar som juckar och de kan inte komma men ändå kan de göra det flera gånger. Det där dominans vrs överslagshandling är lite omtalat kan jag säga, hur som haver är det ju inte ett parningsbeteende som TS peka på.

Vi har en granne vars kastrerade 10 åriga schäfer hane utan tvekan skulle jucka på våran hund och fortsätter kontinuerligt, springer hon ifrån så springer han efter och ger sig inte såvida hon inte lägger sig på rygg på backen då står han över henne och morrar istället och nåde henne om hon reser sig igen. Hon får aldrig träffa den hunden mer pga detta och jag vill inte kalla det beteendet överslagshandling.

SuperLimm
0

Jag skulle inte kalla det ett dominant beteende heller, eftersom dominans hos hundar inte innebär att den som är dominant trycker ner och är elak mot andra hundar. dominans finns i en flock med djur. Men vi ska inte diskuera hundbeteende nu. Hur som helst är juckande inte enbart ett parningsbeteende som du säger.

Mvh Linn

[RMSLiners]
0

#59 Är nog lite olika hur man definierar ordet "dominant", vilket kan göra det lite krångligt. Men det är en annan historia. ;)

[rinrats]
2

Det var många som har hunnit skrivit här ser jag, men jag ska försöka svara ett inlägg om allt jag kommer ihåg ni har skrivit :)

Först och främst är jag glad att det finns några i tråden som håller med att okastrerad innekatt inte nödvändigtvis behövs kastreras. 🙂

Självklart vet jag att katter inte förändras så mycket efter kastrering, men ökad matlust förekommer ganska vanligt. Men nu var det inte det som var den egentliga frågan heller utan för att många här påstår att min katt är stressad osv.

Pelle söker inga honor, han rymmer aldrig, vi har full koll på honom. Varför tror ni att han visar könsdrift hemma när jag sagt att han inte gör det, han beter sig mycket normalt så mycket vet jag som känner min egen katt bäst.

De andra katterna som hade fel beteende efter kastrat var både honor och hanar. Givetvis gjorde de fel redan som småa, vi provade på allt, byta sand, flera lådor och till och med försökt begränsat området i lägenheten men inget har funkat. Vi provade på ca 2 olika hem för att se om dom bara inte trivdes men det hjälpte inte heller. Efter det kastrerade vi och provade om allt igen. Honorna stod och pissa rakt ut på möbler osv, revirmarkerade. Inget funka, och som jag sagt har vi provat med allt.

Pelles mamma var likadan, pissa överallt, hennes mamma var samma osv. Bondkatter var dem hela högen och familjen som hade dom brydde sig inte om kastrering. Hur som så hade vi både Pelle och hans bror ett tag, men snart började hans bror att bajsa lite här och var, vi provade även allt där om det var protest men inget hjälpte heller.

Med tanke på min otur med djur i överhuvud taget, jag hade 2 hundar som rymde hemifrån en kväll och hela familjen var ut och leta, snart ringde polisen, dom hade hittat hundarna påkörda av tåget. Det han bara gå 30 min sedan dom rymde. Det var en chock för alla. Snart skaffade jag mig en ny hund och jag kunde inte tänka på att något skulle hända. Men sen hade vi rävjägare inte långt ifrån där vi bodde, åtel som luktar mumma för en hund kan ju inte låta bli eller hur!? Det var sent och vi kunde inte hitta henne, vi letade i hela 2 timmar efter henne. Snart kom rävjägarna och frågade vad som hänt. Snart kom det fram att dom skjutit henne av misstag då dom trodde hon var en räv. Hur dom rymde är inget jag skall behöva berätta. Men efter det provade jag på ett x antal katter som var enligt mig dåliga som inte gick att rätta till på något sätt alls.

Och nu vill ni att jag ska kastrera den katt som höll sig bra. Och med tanke på min extrema otur så är inget helt omöjligt att en kastrering skulle förstöra katten totalt. Ni får tycka och tänka som ni vill men ni har ingen aning vad man som människa har gått igenom i hela sitt liv.

Pelle kommer aldrig att ha kontakt med en annan katt som jag trodde att jag hade skrivit noga för er. Jag kan lägga ut pengar för något roligt åt honom och skulle han gå mot ett liv som kisseri katt så överväger vi kastrering väldigt snart. Just nu njuter vi bara av den tid vi har.

Det här med dominans på hundar, som någon påstod att jag inte kunde något om!? Jag har haft hundar så jag vet som sagt mycket väl. Jag äger även råttor och jag tycker dom har liknande beteenden där. Oftast gällande honor innan eller då de löper så brukar den andra hunden jucka på den snart löpande hunden. Min mor har hundar och varenda gång och enda gången dom juckar är pga löpet som pågår eller som är på g. Dom hundarna gör det inte av någon slags dominans alls, det är nog mer som könsdrift av något slag. Jag kan dock inte berätta varför men jag själv har lagt märke till det. Detta betyder inte att dem nödvändigtvis behövs kastreras eftersom det är deras natur. Lika som jag sett hos råttor, och jag tror att fler djur också gör liknande :)

[RMSLiners]
9

Jag tänker inte gå in på hundars beteenden i denna tråd då det inte hör hit dessutom nämnde du inget om löp hos hundar när du jämförde hund och katt. Däremot undrar jag varför du överhuvudtaget fråga varför din okastrerade hane rider på andra honor om du nu inte ville veta av att lösningen är kastrering? Samtidigt säger du att han inte söker sig till honor men i början skriver du att han parar din kastrerade honkatt och din mormors fertila honkatter och undrar varför han gör det. Svaret där är enkelt, din katt är okastrerad, något jag anser man borde förstått själv. Anser du detta inte som ett problem så varför ens ställa frågan. Då får väll din katt fortsätta sätta på honor höger och vänster när nu kastrering är totalt tabu för dig. Jag förstår inte varför du går i försvar när du får svar och råd kring din fråga i #0. Du ställer en fråga men vill inte ha svar på den. :-/

[rinrats]
3

#62. Men har du missuppfattat allt? Frågan i sig för att jag trodde att katter parar sig enbart vid löp! Vilket många säkert också tror.

Jag trodde att kattpiller gör så att katter inte blir dräktiga. För att jag trodde piller var lika som för människor.

Som jag sagt tidigare bor han helt ensam katt här i våran lägenhet. Jag har INTE min kastrerade hona här. Min mormors katter är hennes problem i hennes lägenhet. För att jag ska förhindra hans beteende är det bara att låta han vara hemma eller hur!?

Så då är frågan till dig, hur ska han sätta på honor höger och vänster när det inte finns några?

Rachix
3

Samma diskussion som vanligt. Att det ska vara så svårt att förstå att  det finns människor med olika åsikter. Självklart gör alla sitt bästa för sin katt/sina djur. Men ständigt kommer det andra som ska veta "bäst". Det är inte märkligare än att vi uppfostrar våra barn olika. 

Kastrering är inte nödvändigt. Det finns bieffekter av kastrering. Självklart! Det vet alla som har haft katter lite längre tid.

Våldtäkt av katt har jag aldrig hört talas om! Aldrig sett heller! Jag har haft katt i 43 år, kastrerade såväl som okastrerade. Att lägga mänskliga perspektiv på ett djur är fullständigt galet! Sluta upp med det! Det är kränkande för alla människor som upplevt en faktisk våldtäkt. 

Vad man väljer att göra är helt och hållet upp till var och en. Klanka inte ner på dem som tar hand om sina katter efter bästa förmåga. Lägg fokus på dom som lämnar sina katter vind för våg.

P-piller fungerar på katter på samma sätt som för människor - dvs de funkar till 99%. Om en katt inte får ägglossning kan den inte heller bli gravid. En hankatt kan ha kvar viss könsdrift, detsamma gäller hundar. Ta reda på fakta innan ni kommer med massa konstiga åsikter.

*puh, så gött det var att få ur det ur systemet* Trevlig helg! :)

Rachix
1

OCH - kastrerade hanar kan fortfarande fortsätta rida på honor… Just for your information. :)

[rinrats]
0

#64. Tack för ditt inlägg. Jag har verkligen behövt lite hjälp. Tror jag kommer sova väldigt gott inatt :P

annzoo
4

#64 men p-piller förhindrar ju inte ägglossningen, den förhindrar löp! En katt får ägglossning vid parning dvs det är hanens hullingar som orsakar ägglossningen.

Lancia
12

TS, du ändrar verkligen din story hela tiden. Först är det din kastrerade honkatt, sen är det inte din katt. Först juckar hankatten, sen visar den ingen könsdrift alls. Sen blir alla kastrerade hankatter jättekonstiga för det har du erfarenhet av, sen visar det sig att det var honkatter du hade erfarenhet av. Sen blir dom rötägg efter kastrering, sen skriver du att dom var rötägg innan kastrering också - allt beroende på vad övriga i tråden ger dig för svar och kommentarer.

Varför ställa en fråga om du inte vill veta svaret?

EddaM
3

Bara för att din hane inte kissar inne nu betyder det inte att han inte kommer börja. Min hane började vid 2 1/2 år. Jag chipkastrerade honom då för att han är en hane som kanske skall användas i avel innan jag kastrerar samt att jag vill att han skall ta sin grandinternatonalchampion titel. Hans pappa dog av en sjukdom framkallad utav stress över att vara fertil. Därför tar jag inga risker med denna killen. Han skall kastreras i sommar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

mitzerl
7

#64 Du menar alltså att bara människor kan våldta. Varför skulle djuren vara uteslutna där? Vad kallar du det för när en pilsk hane börjar försöka para kastrerade honor och honor som inte löper? Vad är det om inte våldtäkt?

Vad gäller p-pillers verkning så förhindrar den löp. Det står nog på förpackningen också. Hankattens penis har små taggar, s.k. hullingar, och dessa taggar triggar igång honkattens ägglossning, så därför kan katten bli dräktig trots att den äter p-piller.

[rinrats]
0

Ändrar historia har jag inte gjort. Jag har berättat om min kastrerade honkatt. Hon ägs av mig men jag lämnade henne hos min mamma på landet då hon skulle trivas bäst där.

Ja, jag har haft båda könen och har haft allvarliga problem med dem, som jag skrev var det inget som funkade som skulle få dem bra.

Min fråga var inte alls om jag skulle kastrera min katt!

Den var mer om kattens beteende, jag viste inte hur piller funkade och kunde inte förstå varför min okastrerade hane skulle vilja para sig på icke löpande katter. Då formulerades frågan om löpande och icke löpande katter hur det egentligen fungerade. 

Som jag skrev i mitt första inlägg #0 så nämner jag inget om att jag ville ha ett svar om kastrering det var om honkatter och deras löp rent tekniskt. Men att i stort sätt alla skulle missförstå den saken var ju väldigt tråkigt,

Jag tycker även att folk här kan sluta låta kaxiga i sina toner. Låt din hane para sig höger och vänster, låt han förstöra ditt hem osv.

Jag skrev noga om att om han börjar kissa är det inget att fundera på då vi åker in direkt! Detta är ju ändå ägarens ensak inte någon annans!

Josefa
6

Jag tycker mig kunna läsa i #0 att du frågar varför din hane parar sig med honan, fast hon absolut inte vill. Vad menar du att man ska svara om du absolut inte vill ha det rätta svaret?

Scorpio97
5

Nu tycker jag vi kan lägga ner det här faktiskt. TS har fått svar på frågan och vill uppenbarligen inte kastrera katten just nu. Hon har ju redan sagt att hon ska kastrera om katten får problem eller börjar kissa inne.

Även om jag också föredrar att alla kastrerar, så tror jag inte det hjälper att tjata på en person som redan bestämt sig. Nu är ju katten innekatt i alla fall, och kan inte bidra till huskattsöverskottet. (Så länge han inte rymmer då). Tycker det är lite synd om katten, det brukar ju trots allt vara jobbigt för dom att gå fertila, men TS har ju sagt varför, och det är ju trots allt h*n som bestämmer över sin katt. 

Om det inte vore just för detta, att folk inte vet när man ska sluta, så skulle jag älska det här forumet (: Jag är väl medveten om överskottet på katter, har kastrerat alla mina och kommer utan att tveka kastrera framtida katter, men när någon har bestämt sig och sagt sin åsikt så får man acceptera det.

//Jessie

[eskils]
3

(Enligt sin egen presentation heter TS Freddy, så man kan anta att det är en han. Tycker också att tråden kan läggas ner. TS kan ju återkomma om katten rymmer eller börjar kissa på tapeterna t ex. Då kan han få nya råd.)

[_annaH]
4

Ser att många säger att hon ska kastrera katten. Hon har även sagt att hon inte tänker göra det, så släpp det istället för att fortsätta tjata. 

Min förra hankatt blev tjock och lat efter kastreringen, tyvär. Nuvarande hankatt, ingen skillnad. Så ja risken finns att det blir så eller så förändrar han inte beteendet alls. Och jag förstår dig verkligen, man vill ju inte "förlora" sin katt.

Hoppas det löser sig för dig :) 

Till alla er som diskuterar kastrering, gör en tråd om det istället där man kan diskutera detta, dela med sig av sina erfarenheter osv. Så kan man länka den tråden till de som funderar på att kastrera sin katt eller de som absolut inte vill. Kan bli lärorikt :)

Josefa
12

#75 Att katten blir fet och lat efter kastreringen beror till största delen på att ägaren är lat och ointresserad av att ge katten det den behöver.

MonicaLagerquist
14

#75 En katt kan inte bli tjock av sig själv. Det är du som ägare som ger katten fel och för mycket mat.

Stolt ägare till tre La permer

zorro2
6

tycker det är du som är rötägget!!! du frågar varför en okastrerad hane vill para sig med inte löpande honor. detta pga av hans könsdrift fatter väl du, som har haft och har så många djur.

aktivera din katt, så blir han inte tjock.

[rinrats]
2

#78. Jag tycker inte alls att det var helt ok att skriva sådär som du gjort!
Jag visste inte alls att katter kan para sig fasten de inte löper så det var den frågan!

Jag har fått svar nu att dom kan göra det pga könsdrift osv vet du vad jag gjorde åt saken?

Jag tog hem min katt igen så han inte skulle behöva ha viljan att para sig då hanar bara får känslan att para sig när honkatter är med!

Så varför bli så otrevlig frågar jag dig? Eller har du inte läst från första början och bara dragit din egen slutsats!?

Såna toner som du har är inget trevligt alls!

zorro2
2

så bra att du tog hem din katt.

Det är väl inte honorna som vill para sig eller hur? det är jo hanen som är okastrerad som är på dom. Så om hanen heller inte hadde "löpt" så hadde han inte hoppat på dom, eller hur?

[rinrats]
0

Min katt är dessutom en ensam katt. Jag behövde kattvakt i 2 dagar endast och då uppkom det vad han gjorde och då hämtade vi hem honom. Ville bara veta om honor då dem inte löpte då de gick på piller för som jag och säkert många trodde att kattpiller är som människopiller!

Jag frågade inte om jag skulle kastrera honom!

Mindyy
6

"Jag tog hem min katt igen så han inte skulle behöva ha viljan att para sig då hanar bara får känslan att para sig när honkatter är med!"

Det stämmer ju inte? en hankatt kan vilja para sig utan en hona i närheten. Det vanligt att hanar går många kilometer för att hitta en honkatt att para sig med..

[rinrats]
0

Ähm ja just när dom har möjlighet att leta ja. Men min hane kan inte leta för han är en innekatt vilket gör att han inte kan para hur mycket han vill och när han vill. När hon bor i lägenheten som ensamkatt är det ju klart att han inte har någon könsdrift då han har ingenstans att ta vägen för att hitta honor.

zorro2
5

forstår inte hur du kan ha haft så många djur som du säger du har haft och endå inte veta.

bl.a så är p-piller för katter mkt stärkare enn p-piller för månniskor.

könsdriften försvinner inte bara så där för att du håller honom inomhus, det är genetisk grej.

[rinrats]
1

Jag har inga problem med honom i lägenheten. Han försöker inte para sig på något sätt utan en hona och det finns inte här!

Jag förstår inte ditt problem!? Vad är det för fel med en okastrerad katt?

zorro2
0

jag har inte sagt att det är fel med en okastrerad katt….har du sagt det??

[rinrats]
0

Men varför skriver du då? Påstår att det är jag som är ett rötägg!? :O

IceJossan
4

TS, du behöver knappast bry dig om att svara i den här tråden längre, den har helt gått ur styr. Det är ett under att du behållit god ton i dina kommentarer!

Skit i det här nu så får en admin låsa tråden. Under tiden kan väl folk diskutera bäst de vill om ett faktiskt redan avslutat ämne.

Jag har sagt mitt, andra har sagt sitt flera gånger om, nu vet du svaret på din fråga och du är medveten om riskerna om att ha fertil hane men har bestämt dig. Då finns det inte mycket kvar att skriva och jag förstår verkligen inte varför folk fortsätter att älta in i oändligheten…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer