Kattungefoder?
Hej!
Försöker hjälpa en bekant som fått en "hoppsan-kull".. Ska katterna äta mammans foder när de börjar äta vanlig mat? (hon får nu sensible stomach för att hanen får det och då va de lättare för att de äter varandras) Eller ska de ha speciell kattungemat? vilken isf?

Lämpligtvis bör hon introducera dem till att äta blötmat, eftersom det är överlägset bra innehållsmässigt och lättätet för småglin på 3-4 veckor och uppåt :) Även till de vuxna katterna. Men att ge dem så stora bitar som torrfoder för vuxna är olämpligt. Någon speciell "kattungeblötmat" är inte nödvändigt alls.
När kattungarna börja äta vanlig mat är individuellt och beror även på hur mycket mjölk mammakatt ha i mjölkbaren. Från 3-4 veckors ålder kan man börja ge mat, då är det även dax att sätta fram en låda med icke klumpfri sand. Det finns speciell kittenmat på djuraffärerna man kan köpa.

Det din kompis ska tänka på är att absolut inte köpa torrfoder i mataffären, men blötmaten är överlägset bra, mycket bättre än blötmaten i djuraffärer (bortsett från Bozitas blötmat som är lika bra).
#3 menar du att blötmaten i mataffären är bättre än blötmat på djuraffären?🤔
Japp, Mjau som finns på vanliga mataffärer är typ bäst :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#5 nja mjau blötmat är inte bäst + att djuraffärerna där jag bor har mjau blötmat i sitt sortiment

#6 Vilka sorter är bättre? ;)
Kolla innehållsförteckningen på olika blötmatssorter så får du se. Det understrukna är sånt katten inte behöver.
Mjau Oxkött: Kött och köttbiprodukter (4% oxkött i bitarna), mineraler.
Royal Canin Instinctive: Kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskbiprodukter, spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, vegetabiliska biprodukter, mineral. (max. 0,5%).
Royal Canin Sterilized: Kött och animaliska biprodukter, spannmål, ägg och äggprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler, socker.
IAMS kyckling: Kött och animaliska derivat (mer än 14% kyckling & fjäderfä, >6% fläsk), olja och fett (inklusive 0,2% fiskolja), vegetabiliska derivat (inkl. 0,6% betmassa), mineraler, socker.
Porta 21 Holistic Nötkött & kyckling med räkor, grönsaker och frukt i gelé: Kyckling 24%, nötkött 18%, räkor, morötter, ärtor, solrosolja, lingon, aloe vera, äpplen, fiskmjöl, kaliumklorid, trikalciumfosfat, fruktooligosackarider.
Purina Pro Plan Cat Adult Chicken & Rice: Kött och animaliska biprodukter (varav minst 16% kyckling), mineraler, vegetabiliska biprodukter.
Slutsatsen är att Mjau är betydligt bättre än de övriga jag gav exempel på :)
#7 orkar inte leta men vissa mjautetror innehåller bla nitrit sedan vet jag många som reagerar med diarre av mjau blötmat men inte av andra märken

#8 Burkarna gör det vet jag, men jag har inte hittat det i någon av tetrorna?
Innehållsmässigt ÄR Mjau blötmat riktigt riktigt bra. Men om katterna är ovana vid den höga andelen animaliskt protein och animaliskt fett så kan de reagera konstigt. Det är ju spannmål i de flesta andra, något som i stort sett alla katter idag är vana vid och därför kanske "tål" bättre, även om spannmål inte är bra för katten.
Tack! Ang maten så vet jag redan vad som gäller :) Att Mjau är bäst :) Ska säga till henne om kattsanden och blötmaten men hennes hankatt tål inte blötmat och det är väl inte bra att byta foder för mamma katt nu? eller menar ni att bara ungarna ska äta blötmat?

#10 Ungarna kan gott få äta blötmat :) Mamma med om ägaren serverar till henne och ungarna, så att inte hanen får eftersom han är känslig. Honom kan hon prova att vänja in på blötmat genom att ge honom typ ½ tesked om dagen och är magens tabil efter några dagar så ökar man liiiite till allt eftersom dagar och veckor går.
#11 okej tack! Ja jag vet inte om de har fasat in blötmaten eller vilken det var så vet inte alls hur känslig han är.. de ger ju inte friskies iaf även om denna också har mycket spannmål. Gud vad frustrerande detta är :(