Alternativ till kycklingvingar
Jag har två innekatter som äter bozita/mjau blötmat till vardags. Som etisk vegetarian har jag haft problem med att servera de kycklingvingar som rekommenderas för god tandhälsa eftersom jag anser att kommersiell kycklinguppfödning är horribel och ekokyckling är svår att få tag på (iaf i Uppsala där jag bor). Finns där tips på alternativa styckdelar att erbjuda mina katter?

Ta 804 ur till Örsundsbro och köp kyckling på Matlust . De säljer närproducerad mat där djuren behandlats bättre.
Stolt ägare till tre La permer
Om du har råd så brukar ica inne i kvarnen sälja färsk kyckling som är närproducerad, eko och kycklingarna får faktiskt gå ute på riktigt. Men det kostar ju därefter också.
Kaninben. Säljs av vissa återförsäljare av BARF-produkter. Kaniner lever nog nästan alltid bättre liv än kycklingar.
Citygross i Boländerna har kammben, vilket är som revbensspjäll men mycket tunnare och mer lätttuggat. Orensad strömming är ju ett alternativ, men det köper jag i Grisslehamn, så kan inte tipsa om något ställe i Uppsala. Du får väl annars ta en resa till Åland? 😉
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Strömming är kanske inte så bra eftersom fisk är högallergent för katter.
Be din affär ta in bosarpkyckling, det brukar inte vara några problem. Eller så kollar du om det finns i närheten på http://www.bosarpkyckling.se/files/harfinnsvi.htm De är nog de enda i Sverige som föder upp kyckling som har det BRA då de är ekologiska OCH kravmärkta. Och att det är i sverige, så inga långa transporter. Priset brukar ligga på 100:- kilot men det är det värt, då får du hela kycklingen med allt inuti, mums för en katt ;) Du kan även köpa bröstfilé med skinn, urbenad lårfilé, kycklingben eller vingar. Hoppas det var till hjälp :)
#5 Om man läser avhandlingen i fråga, så finner man att det gäller vid ensidig utfodring. Faktiskt så fick man samma resultat med lamm om jag inte missminner mig helt.
En varierad kost är nyttig, en enformig är genvägen till problem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Konstigt då veterinärer brukar rekommendera kokt torsk vid magbesvär hos katt?
ger man torrfoder så får ju katten samma varje dag och jag har hört att man ska ge samma mjukmat inte variera mellan sorter..för det e inte bra för deras magar, min katt e känslig det funkar inte hur som helst..jag ger mjau kalkon eller kyckling då får han lite variation, plus äggulor, kycklinghjärta o kycklingvinge..visserligen mycket kyckling men olika mat ändå :D men skulle gärna ta tips me om de finns nåt mer man kan lägga till o variera som kan funka..utom fisk! nåt med lamm då kanske??
#9 Problemet är att om man ger samma mat varje dag så får djuret en känslig mage, speciellt med torrfoder som är sterilt. Man har ju inte "vant" systemet att bryta ner de ovana födoämnena, precis som att veganer får ont i magen om de plötsligt äter kött. Varierar man från början så klarar de oftast allt.
Jag har en 24 år gammal katt som käkat färsk strömming flera gånger i veckan, hela hans liv utan att falla död ner.
Det finns massor man kan ge tex kanin, viltkött.
#10 ja det ligger nog nåt i det. Jag har ju vant min katt vid att nu äta de här sakerna jag ger o det funkar bra..i början va han jätte känslig om han fick någon mer äggula än han fått innan osv..
och nej det såklart det inte e värsta faran att ge fisk någon gång, men jag själv väljer att inte göra det de dör väl inte katterna på en gång, men de kan få andra problem dock och svarthaka osv som jag hört.
men jag ska kolla mer andra saker..kanin tror jag inte jag vill ge men kanske annat vilt eller lamm..skriv gärna ni som har mer tips lammfärs??eller nåt mer med tuggmotstånd vad kan det va??