Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 717 ggr
Sackum
0

Smakat på cupcakes..

Mina busiga katter har varit uppe på köksbänken och slickat på muffinsfrostingen. De fick inte i sig så mycket så för dem ska det inte vara någon fara, men det bär verkligen emot att slänga dem (cupcakes:en alltså!).. ;) Jag har inga mentala problem med att äta saker som katterna slickat på, men hur är det med smittorisken? (De är utekatter som redan börjat fånga vårens första möss.)

grandma
0

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/spolmaskinfektion/

Här ovan står det om spolmask. Någon skrev en gång om att de blivit smittade med bandmask från katt men enligt smittskyddsinstitutet så är det inte möjligt.

Däremot så kan katten vara värd för toxoplasmos som förekommer i Sverige om än inte så jättevanligt. 

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Annso_
1

Försök att ta bort det översta lagret då om det går :) SKa du ändå äta dom själv så behöver dom kanske inte vara snyggast :P Jag har inte heller några problem att få i mig saliv från mina katter och hund och gud vet vad hunden stoppar i sig ute ;P haha..Katterna är innekatter

grandma
1

TS. Jag pussar ju nästan ihjäl mina katter  och de väcker mig ofta med en slick på munnen eller näsan men de är också innekatter. Dock är ju sannolikheten för att du ska få något skit från dem inte jättestor, som du kan läsa i länkarna.

// Nalle Puh// 

Sackum
2

Tack så mycket! Det enda jag bryr mig om att undvika är att bli smittad för livet, men det ser ju ut att vara en närmast obefintlig risk. Så nu ska här mumsas. 👍

Josefa
4

#1 Det skulle möjligtvis gå om man äter upp katten.

grandma
0

😂

// Nalle Puh// 

shamz116
0

hahaha Josefa!! ja skulle också lätt ätit cupcakes men tagit bort där de slickat såklart översta lagret som en sa..