Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3951 ggr
EstherVess
4

Hur bör man utfodra katterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur ni tror är bäst, och naturligast för katten att äta, fri tillgång eller på bestämda tider? Vi ger nu två ggr om dan då en av katterna har veterinärfoder. I början var de sura o gilla det inte alls, men nu en vecka senare så äter de faktiskt bra o verkar nöjda. Förr gav vi fri tillgång, de fick sin dagsranson så de hade inte obegränsat med mat. Och det är ju kanske bra o bekvämt för en själv, och för en av katterna som är smal, hon behöver ha oftare, det får hon nu oxå, lite mellanmål sådär. Enda gångerna förut vi haft mat på tider o sen tagit bort det efter en stund är när de fick mjukmat såklart, och nu när de får färskfoder. Man ser ju nu när de får på bestämda tider att man har mer koll på hur mycket de äter. Och man kan styra mer vad varje katt äter, tex om man vill ge nått extra eller plaqueoff eller liknande.. Men allt detta är ju vad som är enklast, bäst för en själv. Jag undrar vad som är bäst o naturligast för katten. Jag har läst men inte hittat tillfredsställande svar.. Det borde ju inte vara naturligt att ha tillgång till mat hela tiden, men å andra sidan inte så naturligt att få det på regelbundna tider heller.. Så, vad tror ni? :) OBS! På bilden så sitter 6 av våra 7 katter väldigt tätt o äter, de brukar inte sitta sådär, utan vi sprider ut skålarna. Tillägg: Vi bor mitt ute i skogen så de äter en hel del möss, sorkar, råttor, möss m.m. så de får ju mer än bara maten….

Uppkatten
4

Har hört att katter mår bäst av att kunna äta många små portioner över dagen. Att det skulle vara mest naturligt.

Jag brukar göra så att jag mäter upp varje katts dagsranson på morgonen. Varje katt har således sin lilla bunke med lock på där dagsransonen finns. Sedan får katterna säga till under dagen när de är sugna.

Säger katten till så häller jag över lite mat från den hungriga kattens mått ner i matkoppen. Det fungerar utmärkt, men då har jag bara två katter att mata.

Ena missan föredrar att äta mycket på morgonen. Sedan vill hon ha massor av små mål under dagen. En riktig "mat-tjatare" är hon.

Andra missan äter mer enligt principen "två mål om dagen" och hon vill ha det mesta av sin mat på kvällen (helst ska jag kasta torrfoderprickarna så att hon får jaga dem då… det är ett härligt kvällsnöje…!).

Båda katterna är lika gamla och med samma bakgrund (dock ej helsyskon), men de har mkt olika preferenser när det gäller måltidsmönster över dagen (d v s hur ofta de äter).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
2

Flera portioner över dygnet. Mina katter äter 3 ggr/dag.

Det är visserligen onaturligt med så få måltider, men fri tillgång är i min mening än mer onaturligt. Katten är ingen gräsätare som går och betar hela dagarn.

IceJossan
3

Det är svårt det där. Fri tillgång till maten är ju naturligt för katten, men att de måste jobba för maten (jaga, leka, döda). Av den anledningen ger jag mina katter sitt torrfoder enbart i aktiveringsleksaker. Ihoplimmade minikrukor, PET-flaska med hål i, foderboll, mat i låg kartong med hål i, osv. Då kan de inte bara gå till skålen och käka för de måste pilla ut/upp maten först. Tyvärr har den feta av mina jourkatter fått in en klockren teknik för att få upp maten ur minikrukorna :/

EstherVess
1

#1 Nu har det blivit lite att vi gör så som du säger. De kommer o säger till å då får de äta sen ställer vi undan igen. Det är oftast samma katter som kommer o tjatar. De andra är iof å äter med möss. OT kanske men är råttor, möss osv dåligt för katt med dåliga njurar? #3 Ja det är ju det optimala, att de får jobba för maten. Lite svårt bara med sju stycken som ska äta olika mat… Men det borde gå emellanåt, om man tar dem mer enskilt. Bra idé!

LoAEmma
0

Jag har torrfoder framme hela tiden, men blötmaten serveras två gånger om dagen :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Silvestris
1

Nej, fri tillgång på mat är inte naturligt för katten. Inte för något rovdjur. De har inte mat liggandes framme som bara är att äta. Det är typiskt för betande djur…

Wezza
0

Hugo har torrfoder framme hela tiden, och sen så får hon blötmat 1gång om dagen å en liten näve (typ 10bitar) godis om dagen :)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[Timantis]
0

Har mat på flera ställen o fri tillgång här. Blötmat serveras 2gånger om dagen. Oftare när jag har kattungar.

Ibland kastar jag ut en näve mat på golvet det uppskattas. Samt att jag även har rör med hål i så att dom får jaga sin egen mat.

EstherVess
0

#1 Fast å andra sidan om man ger när de säger till, då blir det ju som att ha mat hela tiden… Och det kanske bara är bra för oss för den smala katten, och inte för den tjocka.. Så det kanske blir bra ändå att ge alla utom den smala 2ggr/dag o den smala oftare. Fast frågan är om det är det som är NATURLIGT för katten? Jag tror mer på att det naturliga är att katten får jobba för sin mat, som den gör i det vilda, fast det är ju svårt att få till ibland.. Fast våra äter ju råttor oxå..

EstherVess
0

Fast vår röda, Pippi, som har en neurologisk skada skulle aldrig få mat om han måste jobba för den.. Klurigt det där…

Uppkatten
2

#9 Ja, är man hemma hela dagarna och ger katten mat varje gång den ber om det så blir det ju på ett sätt som att ha fri tillgång till mat. Man riskerar också att få en tjatig katt.

Men jag jobbar 75% och när jag väl är hemma och misse ber om mat så ger jag småportioner, inte fri tillgång. Eftersom katter i det fria äter mest småfågel o möss resonerar jag som så att små portioner ofta är det som är naturligast för katten. Har också läst det någonstans (att det är så) men minns inte var. Min tamaste katt är lite mat-tjatig av sig, men för min fd skyggis-katt är det en fördel att hon får söka kontakt för att få mat (hon är i dag tillräckligt habituerad för att det inte ska vara stressande för henne på något sätt, hon verkar mest tycka att det är lite kul).

Aktiveringsinslag är jättebra, tycker jag! Kör ofta med sådant jag också.

Möss till njursjuk katt känns tveksamt tycker jag. Men kolla med veterinären. Avgörande är nog VARFÖR katten har höga njurvärden. Det kan ju en katt få t ex om den kräkts mkt och är uttorkad. Men vid t ex kronisk njursvikt tror jag spontant att det inte är så bra…?

Protein generellt belastar ju njurarna. Min tidigare veterinär sa alltid att njurarna var kattens svaga punkt. Dog inte katten av annat skulle den förr eller senare dö av njurbesvär eftersom katten är en utpräglad proteinätare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IceJossan
1

#6 Fast det var det jag menade med mitt inlägg. Mat finns alltid men den är svår att få tag på och det tar mycket tid och energi att bli mätt i det vilda.

Mullemu
1

Eftersom vi har katter i "fångenskap" (iallafall om man har innekatt) så är vi ju tvungna att anpassa dom efter hur vi själva lever och arbetar. Min katt får mat 3 ggr/dygn. Han äter barfkost till 66,6% och resten Bozita blötmat.

Han väljer själv att dela upp varje måltid i små portioner precis så som det är normalt för en katt att göra. Med andra ord funkar detta sättet bra för min katt.

Eftersom han är en liten växande katt så får mängd mat utefter vad jag beräknar att han kommer väga som vuxen. Vill han ha mer så får han.

EstherVess
1

#11 Han är inte färdigutredd med njurarna, han kräktes å så åkte vi in å då var njurvärdena dåliga, vilket de kan bli om man vart dålig ett tag vilket han hade vart.. Jag frågade om han fick gå ut då han jagar mycket, han äter minst en råtta, mus eller fågel om dan.. Hon sa att katten måste ju oxå få leva..

grandma
1

Delar upp maten på 3 ggr och har koll på hur mycket de äter. Min kastrerade hona är matgalen så hon äter upp hannens mat om jag inte kollar. Trots att deras mat mest består av blötfoder så ökar hon i vikt. (när jag inte har koll alltså)Hannen är också kastrat men äter inte alls lika hetsigt. Han får en redig portion torrfoder också medan flickan bara får typ 15 gram. Det är ju lätt att hålla koll på två katter men 6-7 stycken vete sjutton om jag skulle klara av att ha koll på. 🤪

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

EstherVess
1

#15 Det är inte så mycket svårare att ha koll på eller mer jobb med 7 katter än 2.. Blir lite mer i kattlådorna, och fler lådor ;) Det de säger att man ska ha 1 låda per katt + 1 låda om man har två katter, alltså 2 katter = 3 lådor, då skulle vi ha minst 8 lådor eller 10 lådor blir det kanske… Haha :)

Uppkatten
1

#14 Jag håller med om att livskvalitet är nog så viktigt som livskvantitet!

EstherVess
2

#17 Ja om vi skulle ha honom inne så kan vi lika gärna låta honom somna in. Han älskar att vara ute! Samma som ena hunden vi har som har hjärtproblem, han älskar att springa i skogen, vilket han även får ibland. De måste ju få leva livet, inte bara överleva.

Peppe
0

Ger just nu blötmat morgon + kväll, ibland även på dagen om katterna har varit ute som "belöning" för att de kom hem. Har sedan en skål med torrfoder som de har fri tillgång av.

Men börjar bli evinnerligt trött på detta tjatande så fort man går ut i köket, eller värst om man öppnar kylskåpet. Dom tycker att maten är lite väl god och skriker för full hals att dom vill ha mer, gärna hela burken direkt. 🤔

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

IceJossan
0

#19: Testat att ta fram nåt äckelpäckel och servera, gärna ur en tom blötmatsförpackning, för att visa dem att det faktiskt inte är allt som smakar gott? Och lära dem en fras som betyder matdags, tex "Ska ni ha mat?" och att de aldrig får nåt gott om du inte frågat om de ska ha mat. Det i kombination med att de får typ äppelbitar eller nåt de gånger de tjatar trots att du inte frågat "Ska ni ha mat?".

Fridaaaa
0

Vi har inte fri tillgång. Det hade inte blivit bra hehe
Vi ger 3-5 gånger/dag. Ger torrfoder och mjukmat 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.