Skygg
Jag hämtade hem en katt på 7månader igår kväll. Och frågan är ca hur länge kommer hon fortsätta gömma sig? Förstår ju att de tar en stund innan hon kommer fram. Men har aldrig varit med om en katt som inte fått tillräckligt med kontakt med människor som jag ska ha på heltid.
Har du möjlighet att låta katten vara i ett eget rum nu i början så att den vänjer sig vid alla nya dofter bland annat?
Man kan aldrig säga hur lång tid en katt gömmer sig, det är väldigt mycket beroende på individen tycker jag. Det positiva här är att katten bara är 7 månader och borde vara ganska så lekfull och nyfiken av sig. Går det att locka den med mat eller lek?
Kan du berätta mer hur du menar med skygg då det kanbetyda så många olika saker? Ser du henne eller är hon alltid gömd? Får du röra henne, fick du röra henne när du hämtade hem henne?
På hittekatter.ifokus finns det många med stor erfarenhet av skygga katter.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Var den skygg redan då du hämtade den dvs i sin dåvarande hemmamiljö? Var hon skygg och tillbakadragen redan då kan de ta längre tid innan hon känner sig trygg.
Har du andra djur? barn?
har du möjlighet att ha den i eget rum? om den är skygg kan den få chansen att känna sig trygg på en plats till att börja med
Ja dn var skygg och ville inte riktigt låta sig klappas när jag hämta henne. Ägaren erkände att dom inte haft tid för henne med massa kattungar och andra katter. Har bara en tvåa så kan tyvärr inte låta henne vara i ett rum. Men låter henne vara under soffan. Fick som sagt hem henne igår kväll så vet ej om jag kan locka på henne men tvivlar på de. Ja, jag har en dotter på 5månader annars är de bara jag. Och när jag släppte ut henne ur buren kollade hon runt lite sedan la hon sig under soffan. Och jag har inte sett henne sen dess. Hon har inte heller rört maten så är 99% säker på att hon ej varit ut under natten heller. Under natten skrek hon ibland så jag vaknade men nu låter hon mycket mjukare som om hon testar med rösten om vi är farlig och då brukar jag försöka locka på henne med rösten.
Nu när jag klev upp och tittade efter henne så har hon krupit in i ryggstödet på soffan!! 😥
Ge henne en stor kartong eller nåt som hon kan gömma sig i. Klart det är läskigt för henne att komma till ett nytt hem, det är det för alla katter även om de inte är skygga från början🙂. Äter gör de förr eller senare.
Jag lockade min första katt med lek. Fjädrar på en pinne, då blev hon väldigt nyfiken. Jag tror att du kan ta det lugnt än så länge då hon ju inte ens varit ett dygn hos dig. Men prata mjukt och ställ maten nära henne, kanske inte i soffan då men du förstår säkert vad jag menar.
Har hon varit på lådan eller sprang hon och gömde sig på en gång?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Ge henne tid. Ha massa krypin som hon känner som sin egna plats.lägg blötmat på fler än ett ställe. Hon kommer bli mer tam men hon vet ju inte vem du är än heller så de kan ta tid men försök prata med henne varje dag och prova lek me henne.
Hon har kvar buren hon fick från hemmet som står öppen. Men tog fram henne från soffan och gick omkring lite med henne sedan satte vi oss i soffan och hon kurrade när jag klappade henne. Sen hoppa hon ner och titta lite. Nu är hon på golvet efter att ha suttit i fönstret.
Nu ligger hon under sängbordet och de tycker jag väl är bättre. Där kan hon inte göra sig illa eller fastna iaf.
Du ska se att det kommer att gå bra.
// Nalle Puh//
Men ska jag ta upp henne ibland och klappa henne och prata med henne? Hon kurrar när man klappar henne men hon känns spänd ändå, hur ska man göra henne för att hon ska slappna av lite?
Bara hon inte känner sig fasthållen så hon får panik. Böj dig ned och klappa eller bjud in henne till ditt knä när du sitter ned. Om hon kurrar så är det bra men hon är ju inte hemma ännu så hon slappnar nog av tids nog. Tänk sen på att det är många nya ljud där du bor. Sånt kan också få en katt att bli spänd. Mina två är uppväxta på landet och närmaste grannar var fåglarna i skogen och nu bor de i storstan där polissirener tjuter, bilar och motorcyklar dundrar förbi och folk som tjoar på gatan utanför. Du kan tänka dig vilken skillnad.
Koppla av och gör allt du brukar göra och prata med henne under tiden och fjäska för henne emellanåt😉.
// Nalle Puh//
Hon är tillbaka i ryggstödet.
Hon behöver nog den reträttvägen.
// Nalle Puh//
Ska man låta henne ligga där tills hon kommer fram själv?
Ja men inte en vecka😉 Hon kommer säkert fram långt innan dess . Locka med doften av mat. Katter har bra luktsinne. Har hon varit på toa ännu?
// Nalle Puh//
Om du sätter dig på golvet med mat så kommer hon så småningom att komma fram. Jag hade tre stycken 5-veckors kattungar en gång som alla gömde sig inuti soffan (de klättrade in underifrån).
Du har bara haft henne i ett par dagar, och redan fått lyfta upp henne och märkt att hon kurrar. Lugn bara lugn, och stressa henne inte så kommer det att gå galant det här!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Otroliga framsteg redan. Om jag tar fram henne när hon gömmer sig så är hon framme om jag gör något. Nyss hoppade hon upp på bordet när jag skulle hjälpa henne upp på fönsterbrädan (lockade på henne). Och hon va med mig båda när jag lagade mat och diskade. Hon är ju jätte duktig!
Hon verkar inte alls vara skygg, mer som en blandning av nyfikenhet och rädsla över allt det här konstiga nya!
#18 Håller helt med dig. Det kommer att bli jättebra.
// Nalle Puh//
Jag tror mer att min dotter på 5 månader skrämmer henne. Hon är inte hemma just nu när de gått bra. Men hon vänjer sig vid henne oxå va?
#20 Det tror jag säkert, jag är av den åsikten att det är jättebra för barn att tidigt komma i kontakt med djur så att de lär sig att hantera djuren med respekt. Och eftersom katten bara är 7 månader än så länge, så tror jag absolut inte att det kommer bli några problem. Se till så att även katten får uppmärksamhet bara, så blir det nog bra ska du se.
Hoppas de. Är otroligt kär i katten redan! Vill att allt ska funka med henne och oss :)

Ta det lugnt bara, det där är helt normalt för en skyggis :) Jag har haft hand om många :)

Ett litet barn kan vara väldigt skrämmande för en rädd katt men låt det ta sin tid. Förhoppningsvis vänjer hon sig men det kommer ta tid :)
Ja jag hoppas som kommer dunka ihop så småningom 😊
Berätta, lite nyfiken på hur det går med Majken😃.
// Nalle Puh//
Hon är fortfarande inte intresserad av andra människor. Hon gömmer sig fortfarande under möbler, jag brukar locka på henne och om hon inte kommer så hämtar jag henne. ( när hon ligger under saker) när de kommer folk brukar jag ta fram henne och låta henne lukta på dom som kommer dom få klappa henne lite sedan släpper jag ner henne så får hon välja om hon vill vara kvar med oss eller gå undan igen. Hon tycker fortfarande inte om dottern men dottern fick klappa henne och båda låg i knä i morse. Speciellt på morgonen så följer hon mig överallt. Hon har oxå ätit upp maten som jag gav henne igår och varit på toa två gånger sedan hon kom. Så de går snabbt framåt. Men hon gillar inte att msn går mot henne så ska man göra de får man låtsas ska gå förbi henne oxå stannar man och vänder sig mot henne. 😊
Hon verkar ändå tillgänglig. Lite distans får man ha i början 🙂. Hon kanske heller aldrig kommer att bli jättesocial mot besökare och jag vet många katter som sticker och gömmer sig vid såna tillfällen. Framtiden får utvisa hur det blir. Spännande!
// Nalle Puh//
Ja för mig spelar de ingen roll om hon gömmer sig när de kommer folk. Bara hon inte ligger och är rädd/mår dåligt. Och mår hon bra med oss så är jag glad 😊
Kan berätta att min honkatt är supersocial med oss hemma, och ganska social med de som hon känner (familjen, nära vänner). Annat folk gillar hon inte, utan då gömmer hon sig helst. Men det spelar ju ingen roll. Den andra hankatten gillar bara mig, min man och honkatten. Ingen annan duger i hans ögon. Men det spelar ju inte heller någon roll. Bara han mår bra!
En precis bara hon trivs med oss, mig och dottern, så är jag glad. De är ju positivt om hon tycker om dom andra som kommer hit ganska ofta men inget måste så länge hon mår bra och inte är absolut livrädd när folk kommer. Har haft henne sedan i måndags och idag fyller min mamma år och vi tänkte åka dit, hon klarar sig ensam va? Är rädd att hon ger sig på väggar eller bli rädd om hon är ensam? (Har inte fått hem klösträdet än)
# 31 hon kommer nog att klara sig fint, men du behöver ju inte vara borta hela dagen och halva natten liksom. Lämna en tennisboll framme så kan hon roa sig med den. Hon kommer nog att smyga runt på upptäcktsfärd nu när du är borta!
Va borta mellan 13 och 20 och hon klev upp när vi kom hem. Vet ju inte vad hon gjort när vi va borta men hennes leksaker låg framme så hon hade saker att leka med 😊 och hon klara de fint!
#33 Klart att hon gjorde! Tuffa katten liksom! Med stösta sannolikhet så har hon sovit en stor del av tiden tror jag!
Undra om någon vet hur man får en ny katt att använda ett klösträd som en annan katt redan haft? Hon kan hoppa upp på de och nosa och så men vill inte klösa på de.. Dessutom ha jag ett stort problem, hon vill inte leka med mig. Tror ni att de är för tidigt bara?

#35 Låt det ta sin tid. Hon är inte helt trygg i sin miljö och med er än. Dessutom kanske hon är ointresserad av de leksaker du provat med.
Nu har ju min ena katt aldrig klöst någon annanstans än på trädet men ibland klöser jag själv där ändå och då kommer hon rusande och klöser som en galning😃. Min alldeles nya kisse däremot klöser överallt men då lyfter jag upp honom och bär honom till klösträdet och så klöser vi på det tillsammans. Jag tror många gör så när katterna inte verkar vana vid klösträd.
Fjädervippor brukar ju vara populära. Provat en sån? Jag tillverkar egna. Pinnen från en Mc Donaldsballong och så sätter jag fast en påskfjäder där.
// Nalle Puh//
#36 Okej. Ne de kanske är tidigt för henne att leka men hon liksom vill men kommer inte längre. Hon kan liksom rycka till som om hon tänker ta den men sen ångra sig. #37 Ska testa de med att klösa på de själv. Men de kanske kommer när trädet börjar lukta mer oss än förra katten? Smart! Ska ta en pinne ut påskriset och se om hon gillar de :)
Testat att gnugga in klösträdet med lite kattmynta? Funkar här hemma i alla fall.
Köpte möss med mynta i men hon va inte intresserad så tro inte att hon gillar de.
Minkatt är helt ointresserad av leksaker med mynta i. Men jag har köpt torkad kattmynta i påse och gnuggar in detta på klöspelaren. Och DET gillar hon. Knäppa katt…
Du kan också locka henne upp på katträdet med godis och gömma lite godis som hon ska läta upp. Så småningom kommer hon vänja sig vara där. Det fungerade hemma hos oss.
Hon är där. Men klöser inte där… :/
Är de normalt att hon endast är framme på kvällen/morgon när de är mörkt/halv mörkt?

#44 Katter är nattdjur och om de är osäkra känner de sig tryggare i skydd av mörkret. Så ja, det är helt normalt!
Så bra! Så om/när hon känner sig tryggare kommer hon vara framme på dagen oxå?

#46 Absolut! Vissa katter går det ganska snabbt för, andra tar det väldigt lång tid för.
Uppmuntra henne med små godsaker när hon är framme. Godis, gos och bus, allteftersom hon vågar sig på det, när hon är framme dagtid gör att hon kommer välja att vara framme mer och mer även då det är ljust. Men det kan ta tid!
TS. Jag tror inte du behöver vara orolig. Lilla Majken kommer säkert att vara mer med er så småningom. 😃 Det finns möss med små stenar inuti som retar jaktinstinkten hos katter i och med att det låter om dem, kanske något att testa. Jag kan skicka en till dig om du vill. Har flera stycken och då ser du ju om du behöver köpa fler. Min ena katt älskar dem. Andra möss och de flesta leksaker ratar hon. Hon gillar också vissa fjädervippor.
// Nalle Puh//
#47 menar du att jag ska busa och så med henne på dagen när hon är framme? Eller när hon är framme alls? För hon och jag leker, hon äter går på toa oxå gosas vi på kvällen och på morgon är hon med oss och gör morgonsysslorna. :) #48 Ja, jag hoppas de! :) Har inga pengar just nu så kan inte betala för råttan.. Har oxå en sån pinne med gummiband och längst ner nå piprensar-aktiga snören och en med trådar på. Men dom har hon bars under uppsikt så hon inte kan sätta något i halsen.
#49 En tennisboll! Bästa leksaken i mitt hem är tennisbollen. Och nej, det är inte en hund jag pratar om. Det är en katt. Som fullkomligt älskar tennisbollar!
Andra billiga leksaker: ta vad du har i kuddväg, soffdynor och filtar. Och så bygg en liten koja av det. Billigt och jätteskoj för katten!

#49 Fortsätt som vanligt fast du försöker att locka ut henne även dagtid, uppmuntra henne till att vara framme även när det är ljust.
Tack för alla bra tips!!