Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1847 ggr
[RMSLiners]
0

Avmaskning

Hur är det med detta med avmaskning? Ska man avmaska katter under en regelbunden period vare sig de har mask eller inte eller ska de bara avmaskas om de har mask?

Vår herre har haft mask en gång i livet och det var ca 5 år sedan, sen dess har han aldrig haft mask och därmed aldrig avmaskats. Jag har läst om att man inte ska avmaska i onödan men samtidigt har jag sett folk som avmaskar för avmaskningens skull även om katten inte är drabbad. Så jag tänkte, lika bra jag frågar er.

Lägger till; han är innekatt.

Fridaaaa
1

Jag avmaska mina katter ca 2 gånger/år, lite olika.
De är både inneochutekatter, och den ena jagar mycket möss ect.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thaeri
5

Innekatter ska man aldrig avmaska på rutin, utan man ska skicka in avföringsprov för att vara på den säkra sidan, och om de har mask ska man välja maskmedel efter vad de har.

Det finns ett kit som heter Kolla masken på apotek, annars kan man skicka in till SVA tror jag.

Utekatter ska man heller inte avmaska på rutin, utan bara när de verkar må dåligt av sin mask.

[RMSLiners]
0

#2 Tack för svaret. :)

Thaeri
0

#3 Trevligt att kunna hjälpa till 🙂

EstherVess
1

Man bör bara avmaska när man ser att katten har mask. Viktigt är oxå att variera mellan olika avmaskningsmedel från gång till gång, annars kan maskarna o dess ägg bli resistenta..

Fridaaaa
0

#5 Vilka är mer bra i tablettform än Milbemax som kan köpas?
Helst bara 1dagskur. 🙂

EstherVess
0

Tyvärr så är det ju så att axilur är den bästa, vi varierar mellan axilur å milbemax. Båda dessa ska vara bland de bästa å ta de flesta maskar. Så varannan gång får man helt enkelt bita i det sura äpplet å köra tre dagar i rad ;) Vi har sju katter så det blir lite piller ;)

Fridaaaa
0

#7 Dock är det kämpigt med gammelkatten att avmaska henne, så inget som lockar alls 3 dagar i rad, är ett helsike var gång :S
Så handlar ej om kostnad eller så 🙂

EstherVess
0

Jag vet, jag gillar inte heller att avmaska i tre dagar, men det är tyvärr en nödvändighet.. Funkar det inte att krossa tabletten o blanda i något gott?

Fridaaaa
0

#9 Jag bryr mig inte om det är avmaskning 1 dag eller 3 dagar bara att hon vägrar ta tablett i munnen, så blir en kamp :/
Nepp går inte, hon är jättekräsen med mat :(

[RMSLiners]
0

#10 Har också en kräsen katt som spottar ut tabletter när han ska ha några. Det jag gör är och tar en spruta från apoteket, krossar tabletten i lite vatten och så sprutar jag in det i hans mun. Inte gott tycker han men det går ner. Efteråt ger jag han någon god godis så han blir av med äckelsmaken i munnen. ;)

Fridaaaa
0

#11 Rädd att det hamnar i fel strupe då eftersom hon ålar runt, och försöker klösa och nafsa/bita i fingrarna :/
Har inte kattgodis hemma, hon äter i princip bara torrfoder och mjukmat, men går inte med tablett i mjukmat heller, eller krossat i, testat det. 
Min hankatt däremot är lätt att få i tablett genom att lägga in den i munnen hålla igen och så sväljer han.
Däremot fungerar inte flytande på han xD
Så tablett måste det vara :/
Men får se om jag kommer på ett bra knep till henne, känns som att vi testat allt :/

[RMSLiners]
0

#12 Ni kan inte vara två som gör det då? En håller i katten (vänta tills hon är lugn i famnen) och den andra sprutar in mosad tablett. Du behöver ju inte spruta in allt på en gång utan kan ta det bitvis, tar lite tid men då hinner hon också samla sig mellan försöken.

Fridaaaa
0

#13 Jo vi är två st. Men hon hatar att bli fasthållen. Hon är ingen knäkatt, utan är hellre bredvid när man ska kela med henne osv.
Nej det vet jag att man inte behöver göra, ta allting på samma gång 🙂

EstherVess
0

Köp en tablettingivare för katt (kostar 29 kr på apoteket) det underlättar massor på bråkiga katter :)

Fridaaaa
0

#15 Vad är det för något? Bara sett den på apoteket men fattar inte hur den ska användas?

EstherVess
0

Du sätter fast tabletten i den, sticker ner i halsen å så "skjuts" tabletten ner.. Svårt att förklara, men de är väldigt bra. Och instruktioner finns med den..

Fridaaaa
0

#17 Aha, får införskaffa en sådan och testa det tack 🙂

Thaeri
1

Köp ett Kolla masken, och se om de maskar hon har kan tas med Stronghold. Det används främst mot skabb, men dödar även en hel del mask, och är en vätska som appliceras i nacken.

Du behöver recept från veterinär dock, men ett besked från Kolla masken borde fixa den biten.