Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1233 ggr
marabo_
0

lös i magen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min kisse blivit lös i magen igen! och nu värre än någonsin!!!!

Bajset bara rinner och det luktar illa, han äter bra och dricker ganska bra.

På senaste tiden har han fått ben (som han råkade äta upp igår :( )

Folk (gäster) har get honom ost osv… men det är han van vid och har aldrig mått dålig av!

Finns det någon diet han kan gå på?

[trh]
0

Om det rinner ur honom är risken stor att han blir uttorkad snabbt, speciellt om det är en kattunge. Se till att han får i sig tillräckligt med vätska, koka ev upp vätskeersättning. Blir det inte bättre snart hade jag uppsökt veterinär

annzoo
0

Var benen tillagade på något sätt?

Är det en kattunge skulle jag fasta (ingen mat öht men tillgång till vatten) i 12 timmar för att sedan ge små portionen med skonkost.

marabo_
0

#1 okej.

#2 jag tror att det var lite grillat men jag var inte där så jag vet inte riktigt! han är 7 1/2 månad och är galen i mat!!!!

annzoo
0

Tillagade ben är inte bra och kan flisa sig så du borde nog se till att era gäster inte ger honom de öht.

Vad ger ni för mat till honom annars?

Anita N
0

Jag ger mina morotspuré när de är lösa i magen. Rekommenderas även av veterinärer. Sen finns tarmbakterier i form av Pro-colin att köpa på apoteket. Skippa alla mjölkprodukter tills magen är stabil.

Glad Skåning

marabo_
0

#4 aa jag vet det :)

han får eukanuba och gourmet gold men ska byta till applows!

P.s helst inget tjat om att jag borde byta till mjau eller bozit då jag redan har försökt och det gillade inte magen.

#5hur gör man morotspuré?

[AndreaPirlo92]
0

Det finns morotspuré bland barnmaten i vanliga mataffärer.. till det kan du också koka torsk och blanda i.

EstherVess
1

Har precis vart med om detta med två katter nu.. Det jag gör är att först svälta dem i 24 timmar, endast vatten. Efter det ger jag ca 1 msk kokt torsk med lite buljong från det jag kokt torsken i (vatten o lite salt) Jag ger det ca tre gånger första dan, morgon, middag o kväll. Får han behålla det så utökar jag torsken lite i taget tills han äter som en full portion. Då blandar jag försiktigt ut torsken med hans vanliga mat. Om han reagerar på första torsken med kräkningar eller diarré så ring veterinär då det kan vara allt från inflammation i tarmarna till nått som sitter fast eller njurproblem. Katten kräver då veterinärvård. Katter behöver ha mat varje dag. Att fasta 24 timmar är ok. Sen MÅSTE katten äta. En katt tar väldig skada fort av att vara utan mat. Om han inte dricker eller blir minsta lilla slö så kan man ta lite lite vatten med spruta, rumsvarmt (EJ kallt!) och bara ett par ml åt gången, o droppa i honom i mungipan. Blir katten mycket slö eller magrar av, blir matt och verkar hängig så får man ta honom till veterinär på en gång så de får ge vätska undr huden eller i dropp. En katt får vätskebrist väldigt fort o det är väldigt farligt för en katt. Hoppas katten snart blir bra! :)