Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1712 ggr
AmandaChristina
0

Kattuppgift

Nu är det så att jag har en uppgift i kursen djursjukvård då jag ska skriva om en katt som råkat komma i närkontakt med en slåtterkross, och jag tänkte fråga om det är någon som vet om en katt klarar sig utan mjälte. Måste skriva om skadade organ och tänkte att mjälten skulle ha fått sig en smäll och att den opererades bort, men har noll koll på om man kan göra de hos katter eller inte!

Tack på förhand 🙂

annzoo
1

konstig uppgift…
en katt som kommit i närkontakt med en slåtterkross överlever väl knappast? Den ger ju allvarliga skador på människor då borde de ge likadant på djur om ej värre..

edit: en uppgift om djursjukvård borde väl spegla verkligheten. överlever en katt närkontakt med slåtterkross har den både allvarliga inre och yttre skador enligt en tråd jag nyss läste

Torparmor
0

Är det slåtterkross du menar - då är det ett mirakel om den överhuvudtaget överlever. Om du menar slåtterbalk så kan den få ett par eller alla fyra benen avklippta och överleva, men den blir så skadad att den behöver avlivas egen erfarenhet).

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AmandaChristina
4

Nu är de inte uppgiften vi ska kritisera 😉 Tro mig jag är lika paff men hon som har kursen sa att hon tyckte likadant, jag har dock valt att katten inte åker in i själva slåtterkrossen, men vissa av skadorna står redan med på uppgiften 🙂

Nu fick jag inget svar på min fråga utan bara kritik på uppgiften, så håll er gärna till topic eftersom jag inte bryr mig om annat än själva frågan jag ställde! + de är inte jag som har gjort den 😉

annzoo
2

#3 kan man välja om katter åker in eller inte i slåtterkross då är de ju ännu märkligare då har ju inte alla kursdeltagare samma utgångsläge dvs uppgiften är en annan 😉

enklast är väl googla eller fråga en veterinär om en katt klarar sig utan mjälte? annars kan du väl skriva att alla inre organ var krossade och katten överlevde ej färden till veterinären.. 😛

AmandaChristina
0

#4 Du vet ju inte hur uppgiften ser ut, men jag kan säga att vilket som har man samma utgångsläge bara att ett blir mer kritiskt, man ska hjälpa katten på ett eller annat sätt 🙂

Jag har googlat i 3 dagar men hittar inget om katter klarar sig utan mjälte, men vet att människor gör det. Och min kisse klarar denna resa, man måste göra ett väldigt utförligt arbete så inte en chans på bra betyg om katten dör de första den gör 😉

[Mustangcab]
0

Förmodar att en katt överlever utan mjälte

http://illvet.se/fraga-oss/behover-vi-mjalten

Om den hamnar i en skördetröska och blir av med bakbenen så går det att fixa ett par nya.

http://www.atl.nu/lantbruk/nytt-kattliv-efter-mote-med-skordetroska

AmandaChristina
0

#6 Tack! Det var just  den länken som fick mig att fundera 🙂 Får prata med min lärare på måndag ang de 😃

Ja men dåså, dock fick vi skadorna i uppgiften så de var inte så svårt, men vi skulle kolla om några organ blev skadade! Men tack för länken, intressant vad man kan göra nu för tiden 🙂

Torparmor
0

Det största problemet är kanske att det är stora skillnader på hur en slåtterkross, en slåtterbalk och en skördeströska fungerar. Tråkigt om den som skrivit uppgiften inte förstår skillnaden, då blir inte uppgiften så verklighetsnära.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

AmandaChristina
0

#8 Fortfarande så bryr jag mig verkligen inte om vadfan de är för något, de hörde inte till frågan jag ställde!! Uppgiften var bra och ingen bryr sig ärligt om den är verklighetstrogen eftersom vi hade skadorna på pappret redan, så man slapp tänka på de. Och det kan hända att katten gjort illa sig på annat sätt! Så släpp de nu, de lönar sig inte att fortsätta haka upp sig på det…