Kattdagis
Vad gör man då en ung och framtidsdrömmande student inte kan sova om natten? Jo, man kommer på roliga idéer som man vill göra i framtiden!
Det finns många hunddagis i Sverige för dem som skall åka bort eller jobbar sena dagar. Men finns det verkligen något Kattdagis för oss kattälskare?
Om jag skulle bli singel och flytta så skulle jag inte kunna åka hem till min familj för att hälsa på för att då skulle ingen kunna ta hand om mina fina små pojkar under dagarna…
Så varför inte skapa ett kattdagis som tar emot katter antingen bara under vissa timmar eller hela veckor ifall man skall åka utomlands!
Jag såg detta på Must Love Cats på Animalplanet för några månader sedan och tyckte det såg så fint ut där inne! Jag har ju alltid velat hjälpa djur men inte riktigt vetat hur, men detta är något jag verkligen vill sträva efter!
I så fall om det skulle bli så stort som jag hade tänkt så hade jag hållit mig till en större stad och köpt ett stort hus/lokal med stor tomt så att katterna skulle kunna få mycket utrymme!
Så jag hade strukturerat upp det så här:
Kattdagiset:
Flera mindre kattanpassade-rum med klätterställningar, klopelare, leksaker, hängmattor, sovbäddar, kattlådor, kattskålar, gångbrädor längst väggarna och annat nödvändigt.
Ett stort gemensamt rum för de sociala katterna som vill leka med kompisar som är utrustade med alla möjliga leksaker och kattsandlådor ifall det skulle bli kris. Dock så sker utfodringen i kattens egna rum.
Innätade utegårdar med massa klätterställningar. Separata för varje rum och flera stora gemensamma.
Övervakningskameror i varje rum och utegårdar för katternas och anställdas säkerhet.
Hantering av katterna:
* Ägarna får antingen ta med sig egen kattmat som måste räcka den angivna tiden (ett krav som kollas igenom innan). Annars så betalar man extra för att kattdagiset skall köpa in maten (betalar matsumman + transport och lite extra)
* Matskålar finns på plats från djurhemmet som görs rent varje dag.
* Dricksfontäner som görs rent en gång i veckan och byter filter. Detta finns i alla rum inkl gemensamma utrymmet.
* Kattsandlådor finns på plats från djurhemmet och sanden köps in från grossister som ingår i priset när man lämnar in sin katt. Sandlådan görs rent grundligt 1 gång i veckan och mellan varje byte av katt.
* Alla anställda skall ha erfarenheter inom djurhållning, grooming, foder, rätt attityd, och väldigt pålästa om katternas behov.
* Anställda städar alla rum grundligt en gång i veckan och mellan varje byte av katt.
* En anställd får ett visst antal rum + katter i rummen att ta hand om under en dag.
* De anställda sköter allt med hygienen av katterna, fodring efter ägarens önskemål, göra rent kattlådan två gånger per dag, aktivera katten efter dess behov och borstning/duschning (ägaren får ta med sig egen borste och schampo)
* En veterinär skall finnas på plats/alltid kan komma i akuta fall, ifall det skulle hända något och denna skall ha ett eget separat rum som är godkänd som veterinärplats.
* De anställda har olika arbetstider så att det alltid är minst en på plats.
Hur hade ni sett på detta? Skulle ni själva tycka att det vore en bra idé och lämna in sina katter på ett sådant ställe och vad skulle ni vilja förändra eller lägga till i denna lista för att göra den till det ni skulle vilja ha? 😃
Detta är bara drömmar, men vill gärna veta folkets åsikter 🙂
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

katt pensionat för längre vistelse är ju helt ok.
men jag skulle aldrig komma på tanken att lämna min på dagis.. och åker jag bort kortare perioder så mår de bättre av att någon kommer hit.
katterna mår bättre hemma i sitt eget hem. vore oerhört stressande för dem att vara på dagis..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Spontant tror jag att kattdagis är en väldigt liten marknad, om det ens finns folk som på daglig basis skulle vara intresserade av att lämna katten så ofta.
Men pensionat finns det nog alltid en marknad för om det finns ett kundunderlag och man har en bra plats att vara på, lättillgänglig för kunderna.
Men du borde räkna lite på vad utgifterna skulle landa på för att se vad du skulle vara tvungen att ta ut för pris av varje kund/för varje katt för att sedan se om det ens är någon idé.
Men drömmar är alltid bra och man ska alltid jobba för att förverkliga sina drömmar :)
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Kattdagis - dålig idé med tanke på att katter inte är flockdjur. Katter skulle sannolikt bli väldigt stressade av att vara på dagis varje dag och tvingas umgås med främmande katter.
Katter är inte hundar.
Kattpensionat, mycket bättre idé om än sällan optimalt för katter. Dessutom är det svårt att få ekonomi i kattpensionat efter vad jag har förstått så man får försöka kombinera det med kanske veterinärmottagning, djuraffär eller liknande.
För katter tror jag mer på idé med kattpassning i hemmet. Man startar en verksamhet där man helt enkelt kör ut till sina kunder 2 ggr/dag när ägarna är iväg på semester. Finns några få som gör så idag.
Jag tror mer o mer på kattpensionat och även firma som kan hjälpa folk med hemma hjälp när det gäller deras sällskapsdjur. Låt säga familjen Andersson har 1 hund,2 katter och 2 hamstrar, hunden tar dom med sig på sin semester men har ingen kan mata de andra djuren. Där tror jag att man kan ha en liten verksamhet tillsammans med nu kattpensionat för att få mer arbeten. Dock är det väl inte så jätte lönsamt med detta ? :)
#4 Det kan vara svårt att få ekonomi i kattpensionat. Vill du kunna ta ut 20000 kr/mån behöver du dra in 40000 kr/mån. Tar du 150 kr/katt/dygn innebär det att du måste ha en beläggning om ca 10 katter. Hela tiden. Ska du ha råd med semester eller sjukdom behövs mer än så.
Kombinationen hund och katt pensionat kan man få att gå runt vet jag, men ingen jätte inkomst ;)
Problemet då är bara att väldigt många katter (främst de som inte är vana vid hundar) blir väldigt stressade av att hundarnas närvaro. Jag skulle personligen inte lämna mina katter till ett kombinerat hund- och kattpensionat eftersom mina katter inte är hundvana.
Vad är skillnaden mellan kattpensionat och kattdagis?
Dagis=omhändertagande när matte/husse är på jobbet. Du hade även en idé om att katterna skulle umgås med varandra (vilket tanken med ett dagis ofta är).
Pensionat=dygnet-runt-boende när matte/husse är bortresta. Katterna bor i enskilda rum och umgås inte med främmande katter.
#9 Hmm, ja ni har absolut rätt! Jag skulle nog hellre kunna ha ett pensionat istället. För min huvudidé är ju att katterna har någon som tar hand om dem när man skall åka bort eller på resa.
Det där med att katterna är där några timmar om dagen tror jag ingen kattägare hade velat då de är rätt självständiga och klarar sig några timmar själv :/
Angående gemensamt utrymme var pga att de på animal planet hade det och det gick förvånansvärt bra så jag tänkte om det skulle bli bra även om jag gjorde liknande, hehe 🙂
Jag vet dock inte hur det hade blivit med ekonomi då jag inte vill ta allt för dyra priser 😐