Litet klösträd
Tanken var att skaffa ett nytt högt klösträd till katten som jsg nände här inne ett tag sedan men prioriteringarna ändrades. Dock måste hsns gamla träd fortfarande kastas då den börjar se ut som en väl använd trasa. Nu ör jag på jakt efter en liten snygg klösställning som inte kostar mer än 500kr eller lägre. Någon som kan tipsa om vart man finner en sån? Vet att ÖB har en för drygt 200kr men vill se om det finns andra ställen man kan hitta sådant på. Utöver ställningen kommer vi även köpa klöspelare på Rusta för 79kr så katten har att tillgå tills den dag en stor ställning kan införskaffas.
Spara pengar ett tag till och köp en riktig möbel som katten kommer uppskatta mer under lång tid. De verkligen älskar att komma upp till taket och ligga där och spana i sina korgar.
Köper du från tyska ebay el liknande så kan du komma undan riktigt billigt dvs du behöver kanske bara spara i en månad extra. Lätt värt istället för att köpa skitkvalite rent ut sagt.
Finns massa trådar här på iFokus om just det också så bara använda sökfunktionen.
/Fridaybrew
#1 Katten måste ju ha något att klösa på eftersom hans möbel ska i tippen de närmsta veckorna. Och när jag kan skaffa en stor takhög möbel är inte förrän om ett par år.
Par år???? varför så lång tid? Pengar eller något annat?
/Fridaybrew
#3 Jag är gravid och det kostar samt att vi ska flytta till en tvåa nästa år och trängas där något år för att sen leta villa.
Ok, dock ser jag inte det som en bra motivering att köpa skitkvalite till katten. Man har plats med flera takmöbler även i en tvåa. De kostar bara ett par 100-lappar mer än din befintliga budget och det bör du kunna undvara även med en bebis på ingång.
Investera lite tid och sök på iFokus om bra klösträdtrådar, så ska du se.
Det är katten värd åtminstone!
/Fridaybrew
#5 Ett par hundralappar? De jag tittat på kostar mellan 1700-2000kr+ det är lite mer än ett par hundralappar. Inte med vårat möblemang får inte en stor kattställning plats. Om det är klätterhöjder du är orolig över att katten ska gå miste om så behöver du inte oroa dig. Han har vitrin, bokhylla och garderober att leka tarzan på. ;) Hans nuvarande ställning är också bara 150 hög. Den var en gång i tiden 240 men den har med tiden trasays sönder och minskats. Nu måste hela möbeln bort då den hämtat sista andan.
Min uppfattning är att de billiga möblerna inte är något att ha iallafall.. Tyvärr.. Ett som är lågt kräver dessutom bra stabilitet för att hålla och då fungerar inte 8cm/diameter på stolparna.. Jag lägger ett ord för Kattens no.1… Övertalade min mamma att köpa en kattens istället för något från exempelvis ÖoB, vilket har lönat sig i efterhand. Katterna har använt det flitigt (sprungit upp i det, klöst på det osv) och det ser fortfarande oanvänt ut efter 6 månader 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#7 kattens no 1 är bra kvalitet det vet jag men de kostar också närmare 2000kr. I dagsläget är det ingen summa jag kan slänga ut bara utan vidare med barn påväg, både jag och gubben har studielitteratur att köpa, flytten kommer kosta runt 10 000kr, katten ska med sina tänder till veterinär igen mm. Behöver jag säga mer. ;)
Om man kan tänka sig att skruva lite själv så kan jag rekommendera att köpa gjutrör på tex cheapy (26 kr för 80 cm), några billiga dörrmattor från tex öb eller rusta och snickra ihop ett själv. Då kan man även "rädda" gömställena från gamla trädet som ofta är i mycket bättre skick än själva klöspelaren.
Nej det behöver inte kosta par tusen det kostar bara par tusen om man har bråttom och inte är en medveten konsument. Jag har flera gånger nu skrivit använd sökfunktionen så ska du se att du hittar bra tips på kvalitetsträd till en billig peng. Jag skrev tom ut att det bara är ett par hundralappar mer än din befintliga budget
KLARTEXT typ 500kr+250 kr = 750 kr häpp bra träd levererat till dörren.
men bra att katten har lite höjd at leka med men trots det skulle jag avvara ett hörn för en golv till tak möbel. Fast så har jag 4 st sånna i en trea, två i vardagsrummet på varsin sida tvn en i sovrummet o en på kontoret.
Om du tror att det måste kosta 2000 kr så bli förvånad du behöver läsa på i trådar i en timme så sparar du typ 1200 kr det tycker jag är en helt ok timpenning att investera i speciellt för kattens skull.
/Fridaybrew
#9 Smart. Finns det sådana rep att köpa också och vad fästs de med? för i så fall kanske jag kan rädda hans nuvarande klösträd med lite byggkunskaper.
#10 ont om sökfunktion via mobil. Och vart hittar du en takhög möbel för 750kr? Trader eller ebay kan du glömma, de sajterna kommer jag aldrig fatta.
#9 tar det mer än 4 timmar att läsa på, åka iväg handla snickra ihop måla osv osv mäta så lönar det sig att istället gå till jobbet och jobba ihop en ordentlig möbel.
MEn vill man köra på DIY grejen så går det att komma ännu billigare undan, bara gå till närmaste mattläggarbutik o be om rören gratis sen kan man vara schysst o köpa heltäckninsmatta som man sen kör runt rören. Dock måste man fixa bra fästen till botten osv o sen plattformar.
/Fridaybrew
#13 Så du menar alltså på att jag ska med foglossning och sammandragningar bita i det sura äpplet och gå till jobbet, bära eller brista, trots att jag måste ta det lugnt för att katten ska få en ställning? Istället för att modifiera/rädda den han har genom lite bygg.
Nej (du kan ju läsa att det där var ett svar till #9) men jag menar att det är inte svårt att spara ihop ytterligare 250 kr. Det andra var för att ställa det i relation till att bygga själv. Sen att man är gravid måste inte innebära att man stannar hemma så jag jag antar man kan jobba när allt går bra. Sen att du har det som du har det kan ingen annan än du veta om du inget skriver eller hur.
Äh nu skiter jag i det här du vill inte söka googla eller spara pengar.
Köp det du vill!
/Fridaybrew
#11 Ja det finns rep att köpa i byggvaruhandeln. Vill man komma riktigt lindrigt undan och har ett stabilt klätterträd som bara är nött så kan man köpa sisalrep och ta bort det gamla repet och klistra dit nytt. Om man pratar med de som jobbar i äffären så kan de tipsa om bästa limmet att använda.
#13 Det beror ju på, ibland så behöver man inte köpa nytt. Jag förstår inte varför det är bättre att köpa något färdigtillverkat om man kan/vill göra det själv. Då får man ju specialbyggt och anpassat efter ens egna katters behov. Tex så bor jag i ett hus där det högsta takhöjden är 2,15 m och den lägsta är 1,90. Det är enormt svårt att hitta så låga klösträd. Nu har Teddy två golv till tak träd som passar honom, huset och min ekonomi.
#15 Jag har frågat dig vart man hittar klösträd för 750kr som du skrev men inte fått svar? Jag har också sagt att det är förbannat mycket brist på sökfunktioner i en mobil som jag sitter och skriver från. Men du verkar ha lätt för att dra slutsatser. #16 Tack för svar. :)
Jag tänkte bara kolla, varför vill du ha ett litet klösträd när det tar exakt samma golvyta som ett högre? exempelvis på denna sida kan du finna klösträd till ett bra pris:
http://www.nordensdjurshop.se & http://www.zooplus.se
Lycka till i letandet, det finns som tidigare skrivit massor med tips på klösträd bara man kan söka lite :)
Jag vill dock informera dig om att klösträdet jag köpte för 700kr på tyska ebay (1400kr i Sveriges butiker) har gått sönder efter 6 månader.. Då har 2 kattungar använt det, 1 hängpuff + 1 hus har gått sönder.. Du förlorar nästan pengar på att köpa dålig kvalite 😕 det må vara ekonomiskt nu, men om en snar framtid blir det en dyrare kostnad på grund av att du snart måste köpa nytt igen..
#18 De små är billigare och vad jag vet kostar takhöga tusenlappar. Sen är takhöga mig vetligen bredare i alla fall är den han har nu det då bottenplattan är gigantiskt. De små brukar bara ha ett litet hus som botten. Men nu har jag med en seg mobil hittat denna sida med takhöga ställningar. Vet dock inte hur bra kvalitet det är på dem eller om sajten är pålitlig. :/ https://www.fyndfirman.se/fritid-barn/djur/kattillbehor
#19 Jo men samtidigt kan man inte förvänta sig att alla har möjlighet att slänga iväg närmare 2000kr på tex kattens no 1 bara utan vidare. Man får vad man betalar för brukar man säga och ska man tänka så så är väll inte en takhög för 750kr från tex den sajt jag hitta i #20 i så värst bra kvalitet heller. Då måste jag ändå köpa nytt efter en tid.
#20 & 21 Helt klart, men har du en budget på 750kr så har du möjlighet att få ett lite större, som inte alls behöver ta mer golvyta än ett mindre 😉 Jag förväntar mig inte att du ska lägga ut 2000kr på ett kattens no1, vet själv hur svårt det kan vara med ekonomi (jag skaffade mina katter när jag inte hade inkomst, enbart fonder) och tror jag lagt närmare 50 tusen nu sen jag skaffa dom för 5-6 månader sedan (pris för katt, utställningar, klösträd, mat osv osv..)…
De flesta klösträd på sidan som du länka har pelare som är 7-8cm i diameter, vilket kommer göra trädet ostabilt och sönderklöst efter ett tag (då sisalrepen på pelarna inte är speciellt bra heller)
Har du möjlighet att vänta tills du fått ihop 250-500kr till så får du ett kanonträd i lagom storlek, exempelvis dessa:
http://www.kattkompaniet.nu/kattens-no-1-mathilde-p-769-c-237.aspx (denna är 1 jag har och mina katter älskar det, är placerat i ett fönster och otroligt stabilt, märk väl att pelarna är nästan dubbelt stå tjocka som de andra)
http://www.kattkompaniet.nu/klostrad-kattens-no-1-hannibal-m-pannorama-fonster-p-739-c-237.aspx
http://www.kattkompaniet.nu/kattens-no-1-elisabeth-p-768-c-237.aspx
http://www.kattkompaniet.nu/klosmobel-kattens-no-1-ingolf-p-778-c-237.aspx
Jag vill inte påstå att dessa är dyra jämfört med vad du får för priset och det håller 10 ggr längre än det från ÖoB 😉 Tipsar dig enbart av välmening! Du måste inte känna tvång till att köpa något dyrare, jag ger bara alternativen om du har möjlighet att spara ett tag kort tag till.
#22 Ja jag har ju en hel del utgifter nu och speciellt eftersom katten har FORL också och ovanpå allt måste till veterinär samt att jag går på havandeskapspenning som räknas på den deltidstjänst jag har samtidigt som jag studerar mm. Inte så lätt då. De där är ju inte takhöga men det är ju kattens no 1 vilket är bra kvalitet. Gillar den sista du länka till, den var snygg. Ska se om jag kan få ihop allt så katten får en ordentlig ställning. :)
Det blir renovering av hans nuvarande ställning istället. Den är så bra kvalitet (har hållit många långa år) och står än stadigt, lite synd att kasta den då (fråga mig inte om märke dock för det vet jag inte, fått den av granne, men robust är den). Så jag kommer byta ut sisalrepen och klädseln på den så är den i toppskick sen. Har redan hittat vart jag ska hämta hem mysiga tyger och rep. Räkna att totala summan att renovera hans ca 150cm höga ställninh kommer landa på under 400kr. ;)
Tyska ebay-träden har väldigt smala stammar och är rangliga har jag hört. Har du kollat på tradera och blocket? Jag håller på att bygga en nu och det är inte det enklaste!!! Kan du inte klä in en bred planka med rep och sätta på väggen bara? Eller köpa en sisalmatta på typ ikea eller bauhaus och sätta på väggen? Att bygga någonting är inte så enkelt som alla skriver, det ska mätas, inhandlas, planeras och gärna vara liiite snyggt. Eller så kan di sno idéer från www.ikeahackers.com…där kan man verkligen hitta roliga och enkla lösningar för katten. För guds skull ta det lugnt med din graviditet!! :)
Ikeahackers.net skulle det vara!
det finns stora klösträd för under 1000 lappen med frakt hem till dörren. vi har ett stort klösträd och tänkte köpa ett litet också men vi känner att vi lägger 6-700 på ett stort träd som vi vet att dom använder än ett litet träd för 200.
Zooplus.dk har klösträd till hyfsade priser. Ett tips :-)
https://www.fyndfirman.se/fritid-barn/djur/kattillbehor Google is your friend
Läste tråden lite för snabbt, du hade redan hittat den sidan ;)
http://onstore.se/products/klostrad Här fanns det också billiga, men som är billiga pga att träden levereras direkt från leverantören, det tillkommer alltså inga lagerkostnader.
#31 hitta den själv igår men sidan funkar inte för mig på mobilen så jag kan inte se om det finns något intressant.
#25 Jag har inte sagt något om att bygga ställning från grunden. Snarare renovera den ställning han har med nya rep och nytt tyg och det är skit lätt gjort.
Nu har jag kollat OnStore och den butiken är ju farlig. De hade den kattställningen jag alltid velat ha till min herre.
Oj vad en sådan åker ner i varukorgen inom kort! 😃
Okej nu vet ju inte jag hur din katt är men mina katter har en hög med klösmöbler som dom använder, det är inga dyra grejor och dom har hållit fint nu i flera år 🤔 I och för sig har jag klumpar med klippta klor men det klöses ju ändå: Även korta klor ska filas till säger Caspian och Lillebror gör det mest för att vara cool 😛
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#35 Min katt är inte direkt en klösare och han är heller inte den som ränner upp och ner för en ställning utan hoppar till en hylla och sen sitter han där, väldigt lugn och sansad herre.
Men matte ska beställa ställningen i #34 efter nästa vecka. Han kommer ju inte använda den så mycket mer än att han kommer sova på någon hylla då och då (han föredrar vitrinen) så den lär nog hålla många långa år. ;)
#36 då mina väger 10kg styck vågar jag inte ha någon jättehög möbel heller då det är dålig anpassning på bottenplattan och möblerna därför blir vingliga. 😕 Plus att dom är så jäkla osmidiga så dom hade la trillat ner och brutit ryggen… Tur vi har förövrigt med ickemöbelmördande katter 👍
Snäll matte herrn har 🙂
#37 Oj då, 10kg. Det var mycket katt det. 😃 Då ser min genast fjuttig ut med sina ynkliga 4kg. 😇
#38.. jo… jag köpte ragdolls och fick väldig STORA ragdolls 😃 Mer att älska och mer som puttar ut en ur sängen om natten 😉 (and that's why I bought a bigger bed) XD
läste att någon redan tipsat om tyska ebay
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1311.R1&_nkw=kratzbaum&_sacat=0&_from=R40
har själv inte köpt något där än, men planerar att göra det innan jag får hem mina ragdolls 🙂
här är en tråd med en person som köpt sitt klösträd där och har betalat ynka 400kr!!
http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4d7135c2b9cb46222104da77-tips-pa-klostrad
#25 och TS, samt andra - när du handlar via tyska ebay så är ett tips att kolla på tjockleken på "stammarna" då det kan skilja sig kraftigt från träd till träd, till och med på samma modell!
här är även en beskrivning på hur man bjuder och handlar på ebay.
http://katter.ifokus.se/articles/4d712e36b9cb46221d04444f-hur-bjuder-jag-pa-tyska-ebay
vet inte om detta var till någon hjälp, men Lycka till med ditt köp av nytt klösträd🙂
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Blocket!
TS Det trädet har jag, det är jättebra! Men jag har köpt mitt på: www.kattlycka.se Det är modell V186 ganska långt ner på sidan. Det är 90 kr billigare där än på sidan som du länkade till. 🙂
#42 Åh vad bra. Är det en pålitlig sida? Ser att D8-2 är väldigt lik V186 men är 100kr dyrare också. :/
#41 Blocket kollar jag för jämnan men finns oftast inget av intresse där.
Nu har jag ju bestämt mig för att köpa den ställningen jag alltid velat ha till min katt och då tänker jag också göra det, annars riskerar jag bara att ångra mig. 😉
Har inte läst tråden men hittade ett träd jag kanske klickar hem från Teba.se om ett tag. En jakthundssida men råkade titta in på kattgrejer när jag skulle köpa dummies, och hittade ett träd jag tycker känns ganska billigt med tanke på att jag betalade betydligt mer för mitt träd som är mindre.
http://www.teba.se/kattmobel-ladatunnel2-plan-beige-plysch-hold-110-cm-p-5744-c-1380.aspx
Det är ju knappast takhögt, men kanske något att titta på iallafall.
#42 En sån C2 köpte jag på blocket av en firma för 500 med frakt fram till dörren. Lyckades hitta den då det var fri frakt men annars hade det gått på runt 700 med frakt. Finns ju liknande nu också på blocket runt den summan :)
#35. Köpte den billigare på zooplus.dk. men verkar tyvärr vara slut :-/
#43 När jag beställde därifrån gick det jättebra iaf! Jag var lite tveksam först för att jag inte hört talas om sidan innan, men hittade inget negativt om dem på nätet och det gick som sagt bara bra med min beställning.
När jag någon gång i framtiden behöver ett nytt klösträd så beställer jag troligtvis därifrån igen. Men det dröjer nog många år tills dess, trädet är fortfarande jättefint. Jag vet andra som har samma modell som också anser att det är jättebra kvalitet.
Nu är kattställning beställd men det blev inte den jag först tänkt mig då jag hitta en mycket högre till nästan samma pris och dessutom hörnställning som har till fördel att inte ta så mycket plats.
Så 204cm tror jag duger gott och väl till vår herre här hemma. Nu väntar man bara på att få hem den vilket tar 5-7 arbetsdagar, vad jag läste på sidan, så man kan bygga upp den också och kasta ut den gamla. :)
I dag kom kattställningen med schenker. Kartongen är ju gigantisk men nu ska vi påbörja arbetet med att bygga upp den så katten kan inviga den.
Bilder kommer senare. :)

Vad hände med bilderna?
Finns i separat tråd "klösträdet är i bruk". http://katter.ifokus.se/discussions/5152d36a8e0e7461d20007e0-klostradet-ar-i-bruk?discussions-2