Hur ska jag göra det?
Min katt Sassi (född 29 Juli 2012) har börjat intressera sig över utelivet och vi går så ofta vi kan med henne i sele runt lägenheten (bor sutaräng). Vi bor i en etta 40 kvm, med två rum ändå.
När hon var liten så var det lagom utrymme men nu märker jag att hon tycker det är för litet. Vi har kastrerat, id-märkt (chip) och vaccinerat henne och hade planerat att hon skulle få börja gå ut själv nu till våren/sommaren. Men problemet är nu att vi ska flytta till lägenheten som är vägg till våran (tvåa, 67 kvm), som har egen ingång och liten uteplats. Jag är rädd att hon går ut nu och blir van att mjaowa vid våra nuvarande fönster och sen när vi flyttar så kanske hon kommer fortsätta vid dem fönsterna. Jag är rädd att inte personen som kommer bo här sen blir arg.
Sen samtidigt vågar jag inte släppa ut henne för jag är rädd att den andra katten som bor samma lägenhet kommer skada henne.
Jag vet inte om jag ska försöka stå ut med att hon hoppar på väggarna fram tills vi flyttar, för då är hon nästan ett år också. Vi flyttar mellan 28 Maj - 1 Juni 2013.
Hur ska jag göra för att det ska bli rätt gjort? Rädd att hon inte hittar hem också 😕
Med tanke på vad som skett i Högsbo, Göteborg, skulle jag aldrig våga släppa ut en katt i tättbebyggt område. Bygg en liten utebur åt henne på altanen genom att näta in den ordentligt. Det är förmodligen inte en fråga om utrymmet, utan om att hon inte har en tillräckligt stimulerande miljö. Många hyllor att hoppa upp på, möjlighet att titta ut i ett fönster, sniffa litet frisk luft är saker som gör att hon får använda hjärnan mer och därmed bli litet uttröttad. En aktiveringsleksak av något slag där du lägger godbitar är också ett sätt att sysselsätta henne.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag klicktränar henne och hon tycker om att gå ut. Det går inte att bygga något utanför. Det är mark direkt och cement mark. Vi bor ju längst ned i en längenhet. Hon har katt träd, koja, leksaker och gigantiska fönster. Vi bor i ett område där det alltid är 30km/h.
Hon kommer ju få gå ut i framtiden, men jag vill bara göra det på rätt sätt. Vill att hon ska veta vägen hem. Hon är ju min lilla galning
Ett sätt att göra det mer spännande för henne inne är att ändra om litet ibland. Vält en stol och lägg en filt över, plocka bort en del saker i perioder och byt ut dem genom att skifta med det som är framme så blir det nytt och spännande igen.
Klickerträningen är jättebra för en katt med behov av intellektuell stimulans!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Bra tips! 🙂 Vi har en gammal kontors stol här som vi ska slänga om några dagar. Kan lägga en filt över den så länge så kan hon leka i den ☝️
Hon är jätte duktig med klicker träningen, dock har jag inte kunnat vara så aktiv med henne på ett tag pga det godiset hon kämpade för finns i inte i affären mera. Försöker hitta något nytt. Kokt medwurst är inget man vill ha överallt
Dags för en kattkompis kanske?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Hon är inte jätte glad för andra katter. Hon tycker mer om hundar konstigt nog. Hon slog sina syskon och fräste åt katterna hon bodde hos innan. Dem som vi köpte henne av sa att det är tur att hon hamnar hos oss som inte har någon annan katt.
Jag hade inte släppt ut henne efter vad som hänt mina två katter när jag flyttade till lägenhet i en liten ort med lite trafik.
Men eftersom du nu bestämt dig önskar jag dig och din katt bättre lycka än jag och mina kisar hade. Bra att du tänker igenom hur du ska göra osv. Jag har inga råd att ge - här på gården har de smitit ut av sig själva efterhand. Dörrarna står öppna på sommaren så de kommer ut förr eller senare. Mitt enda tips är att lämna dörren öppen i början så att kisen kommer in direkt när den vill och inte behöver bvänta på att du upptäcker den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 jag beklagar över vad som hände med dina katter :(
Det är just det med att dörren kommer stå öppen på sommaren. Därför vet jag ju att hon kommer ju vara ute förr eller senare. Vill förberedda henne på bästa sätt. Det kommer ju bli helt perfekt när vi flyttar och har en egen ingång :) Då kan vi ha dörren öppen för henne som du sa.
Mina katter var smått galna i den där åldern. Dom är innekatter och har alltid haft varandra men från åldernca 9 månad till 1½ år hade jag sålt dem billigt 😉
Jag gömde godis i äggkartonger och i små burkar så dom fick kämpa fram dem. Gömde även torrfodret lite här och där så dom hade nått att göra på dagarna.
Laserpekare är finfina saker att roa en katt med.
Går ut i koppel gör jag med min hane och trots att han gnäller så får han nöja sig med det livet. Koppelpromenader och att sitta i fönstret är det som gäller. Efter ett tag av gnällande så har han vant sig. Numera är dom 4 åriga kissekatter som är nöjda med livet som innekatter 😉
#9 Låter härligt :) Vi har en laserpekare men batteriet har tagit slut. Ska iväg och köpa det ^^
Sassi är helt galen nu dygnet runt. Det är på morgonen hon vill vara och mysa lugnt med en. Sen är hon i fullfart. Jag funderar på att ta med henne till min pappas gård så hon kan kolla lite där. Men jag vet inte hur det fungerar med katter. Hundar går ju, men hur går det med katter?

Det är sällan trafiken som är den värsta faran i tätbebyggt område. Grannar och andra katter är nog allra värst. Det räcker med att det finns en katthatande granne inom 500m som hatar katter och lägger ut råttgift eller fångar in och avlivar din katt (ja, det händer oftare än vad man tror!! 😕).
Kan ni inte bygge en kattgård på uteplatsen? Ni behöver inte kunna slå ner pålar i marken, ni kan bygga en enkel ram av reglar längs marken och upp i hörnen, det blir som en bur liksom fast ändå inte. Och så klär man det i nät. Antingen sätter man nät som tak också, eller så viker man in nätet högst upp så att katten inte kan klättra över.
#11 det är svårt att förklara men om man tänker på ett hus, så är det en trappa ned utanför huset till källaren. Längst nere är det liten yta så man kan ha två stolar och ett bord ev. grill. Men kanten till "marken" är i huvudhöjd. Där går det staket längs hela vägen upp för trappan. Vi kan ha stängsel uppe på grinden men hon kommer kunna hoppa upp vid staketet. Har vi något för där så får vi inte mycket sol in till oss.
Förlåt min dumma beskrivning men hoppas det blir lite tydligt :)

#6: "Inte glad i andra katter" är grundläget för vilken katt som helst 😉"Andra" som i "katt jag inte känner" då.
Katter är fruktansvärt revirhävdande, och det tar ofta relativt lång tid för dem att acceptera varandra även om de blir oskiljaktiga senare. Att hon inte tyckte om syskonen kan ha varit för att hon inte fick vara boss, för dominanta katter är det en väldigt stor grej.
Så jag skulle föreslå att du testade med en yngre, kastrerad, katt 🙂