HJÄLP! - Torrfoder
Jag vet att det varit massa prat om torrfoder här förut, men nu är jag såååå himla lost i torrfodersvärlden. Jag har haft Royal Canins Kitten och Sterilized sen jag fick katt, men jag är inte helt nöjd med det. Min långhåriga katt har börjat få Mjäll, och vid svansen blir pälsen helt fet plus att pälsen har börjat se väldigt livlös ut, och jag tror det beror på maten. Vet inte varför, men det bara känns så eftersom det har kommit efter vi bytte till Sterilized Har tänkt på Four Friends, är det ett bra foder? Och om man tar Shiny coat, kan även den yngre korthåriga pojken äta det då? Eller måste man köra på Sterilized för att dom är kastrerade båda två, för att minska risken för urinsten? Vill tillägga att det inte är lönt att köpa Kitten till den lilla då han totalvägrat äta det enda sedan han flyttade hit, han ska äta det vår store äter, inget annat - vi har försökt allt.
Sååååatt… Ja, tips och idéer som ni vill dela med er av till en vilsen själ haha? :)
Royal Canin är inte något vidare foder. Vet att alla andra här kommer råda dig till att ge katten blötmat, men eftersom att du frågar efter torrfoder så säger jag Applaws utan fisk, det får mina katter. Mycket kött och lite spannmål.
Ett bra foder är utan spannmål, socker och fisk (: Kött och köttprodukter ska stå först i innehållsförteckningen, spannmål ska helst inte finnas alls och fisk samt socker ska inte finnas alls.
Sen rekommenderar jag blötmat, speciellt om du är orolig för urinstenar (ger du torrfoder så måste dom dricka väldigt mycket vatten för att undvika urinstenar/besvär, kan vara bra att ha flera vattenskålar i hela huset/lägenheten). Bra blötmat är Mjau (finns i matbutiker) och Bozita (finns i djuraffärer). (Välj smakerna som inte heter något med fisk)
Oavsett mat så behöver du inte ha en speciell sort. Du måste absolut inte ge Sterilized bara för att dom är kastrerade, och båda två kan äta Shiny coat. Samma sak med kattungefoder (vet att du inte frågade om det, men ville bara nämna det). I det vilda finns inga speciella möss för kattungar (;
Några exempel på bra torrfoder: Applaws, Porta 21, Taste of the wild, Orijen samt Acana. Royal Canin är inte så bra (precis som #1 sa). (:
//Jessie
Jag ger mina Perserkatter Taste Of The Wild Rocky Mountain Feline Formula och 4 av 5 är kastrater och dom har lyckats hålla vikten, pälsen blir jättefin och växer en del, dom korthåriga får en mjuk och blank päls :)
Här har du en lista på bra foder :)
Acana
Applaws
Carnia Lynx
Orijen
Taste Of The Wild
Ziwi Peak
///Mickan

Hur har det gått för dig? Har en katt med samma problem.
Våra äter torrfoder från Olivers vilket ska vara bra men som sagt, pälsen på den ena är inte så fin. Har tänkt byta men det är ju hemskt svårt!
Han tycker inte om äggula som någon tipsade om här ovan för pälsen!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Förlåt att jag lägger mig i lite, men jag har också funderat lite på det här med bra foder.
Alla säger att det är bra med ett foder som inte innehåller spannmål och som innehåller mycket kött.
Men tex arcana då. Jag kollade på deras innehållsförtäckning och visst det innehåller ju mycket köttprodukter, men det innehåller ju också saker som potatis, tomat, äpple, morot och bönor, samt en massa bärsorter. Känns ju inte direkt som så naturligt för en katt att äta det heller.
Men jag är ju ingen expert. 😃Blev mest lite nyfiken när jag läste det. Har ju för mig att jag har läst någonstans att tomat skulle vara giftigt för katter, men så kan det väl inte vara då?
#5 Om jag uppfattat saken korrekt så får katter i sig små mängder grönsaker/växter även i naturen, då dom äter upp magsäcken på musen. Samt att de äter gräs/örter på egen hand. Så jag tror man försöker efterlikna naturen och samtidigt ger det väl lite extra vitaminer till katten.

Jag är lite kluven faktiskt till allt det där med mycket kött o inget spannmål både till hundar och katter. Här hemma har den teorin inte fungerat alls!
Olivers till hundarna - skiter som hästar och dåliga i magen.
Det billigare Carrier med mer spannmål - fina i magen, ca 2 högar om dagen
Friskies till katterna - blank fin päls
Det dyrare Olivers - matt, fet päls
Antingen är det väl fel på Olivers men annars vet i tusan om jag riktigt tror på det där 😐
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag rekommenderar Orijen. Superbra mat! Den är vald till "årets mat" flera år i rad. Tyvärr är den svår att få tag på emellanåt, men nu har det blivit nytt recept, nya återförsäljare osv. Mina katter mår super utav den! Fluffig päls, bra magar!
Tyvärr var det lite för små bitar för mina stora katter, men ska ha blivit större nu efter att de bytt recept.
Spana in www.animail.se
# 5 Acana och Orijen är samma tillverkare och nu har de förbättrar formulan! :) T.ex i Orijen har de bytt ut potatis mot kikärter och linser vilket tydligen är bättre för katter. Lugnande effekt på mag och tarmkanalen tror jag. Om man kontaktar animail.se får du jättebra svar från dem angående alla frågor som berör deras foder. Dem är kunniga! :)