Foder
Hej jag har en gammal Perser dam på snart 8år som har dåliga tänder och jag undrar om ni känner till något torrfoder som är lite mjukare i konsistensen??? För när hon äter vanligt torrfoder så spyr hon bara för att hon sväljer helt…. Men när hon äter burkmat så tuggar hon och det gäller även diverse andra saker :)
Hon äter just nu Taste Of The Wild torrfoder och Mjau Kyckling burkmat.
Tack på förhand!!!
///Mickan
Man kan ju blöta upp torrfoder med vatten. Nackdelen med det är att det blir mer känsligt och inte kan stå framme lika länge som torrt torrfoder. Nu brainstormar jag bara, men kan du typ mortla torrfodret så det blir mindre bitar kanske? 🙂
Att blöta upp och krossa foderbitarna har jag redan testat….det dög inte åt den petiga madamen….tyvärr…
///Mickan
Varför inte ge bara blötfoder? Det är ju bättre för katten i det stora hela.
Jag hör till dom som tycker att katter ska först och främst äta ett bra torrfoder så att man är säker på att dom får i sig vitaminerna som dom behöver och sedan om man vill ge dom något annat gott tex köttfärs, burkmat med mera så är det ett stort plus i kanten :)
Jag tror inte att blötmat innehåller alla vitaminer en katt behöver, blötmaten innehåller ju ändå mest vatten och efterssom det är så billigt så kan det ju inte innehålla allt en katt behöver.
///Mickan
Oj, det är nog dags att du uppdaterar din foderkunskap. 😉
Det är ett faktum att vissa blötmatsorter (t ex Mjau och Bozita) innehåller allt en katt behöver medans de flesta torrfoder innehåller en massa saker som katten inte är gjord för att äta som t ex spannmål.
Vatten är dessutom livsnödvändigt för katten så det är bra att fodret innehåller mycket vätska eftrsom katter av naturen har en dåligt utvecklad törst.
Håller med övriga här. Gå över helt till Mjau burkmat istället. Det är bättre för henne. Men ta det lite försiktigt så hon inte blir dålig i magen.
Nu har jag köpt Royal Canin Feline Ageing +12 torrfoder till henne och jag som hatar Royal Canin men det var det enda fodret med mjukare bitar. Hon äter även Mjau burkmat, som hon har gjort i hela sitt liv!!!
///Mickan