Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2947 ggr
[trh]
0

Hängig kattunge?

(Skriver en ny tråd, då jag inte fick med rubrik på förra, Sajtvärd får gärna ta bort den andra :)) Kort och gott: 1) är det vanligt att en kattunge kan vara lite hängig någon dag efter att diarre upphört? Han dricker och äter bra , är lika kelen men inte så intresserad av bus. Dock piggare än igår. 2) kan diarre och trötthet vara ett tecken på mask? Sen han kom till oas för 1,5 månad sen så har han stadigt ökat i vikt var vecka. Senaste veckan "stått still" i vikten. Beror väl med största sannorlikhet på att hans mage krånglat? Klämt på magen, han verkar inte bry sig/ha ont. Känns rund, mwn det tycker jag nog Den alltid gjort. 3) hos veterinären sist , i samband med vacc, fick vi höra att vi skulle avmaska för säkerhetsskull. Vilket medel köper jag isåfall? Tacksam för råd :)

[Timantis]
1

jag skulle avvakta. Hur mår du själv dagarna efter du haft diaree? Kanske inte världens piggaste. Ang mask. Har kattungen/mamman varit ute? Annars är det inte så stor risk att den har mask. O har den haft diare skulle jag vänta lite tills den stabilicerat sej lite till. Man kan "kolla masken" på apoteket. När är den avmaskad hos uppfödaren?

[trh]
0

3 ggr innan vi hämtade honom, dvs för 1-1,5 månad sen. Hans mamma samt alla katter hos uppfödaren var innekatter. Han är innekatt hos oss med. Han har inte bajsat sen lunch, men ätit och druckit bra. Kissat flera gånger.

[Timantis]
0

Att han inte bajsat har nog den enkla förklaringen att tarmen är tom. Nu är den tom o fylls på varterfter han äter. Efter som han nu äter så är jag nästan säker på att han nu bajsar. Borde komma igång under dagen i alla fall.

Är han avmaskad ordentligt hos uppfödaren så är nog risken liten att han har mask o därav diareen

[trh]
0

Han är sämre , så vi åker in med Honom :/

Myrrami
1

Lycka till.

bubbelbruden
0

tycka till hoppas det löser sig..

[trh]
0

Han ligger på djursjukhuset med dropp och smärtstillande. Feber, lite vätska i buken.. De har tagit prover ska ta prov på vätskan ur buken för att se vad det beror på .. Ev FIP

[helenal]
0

7# oh beklagar..hoppas de finns en bra lösning s han tillfrisknar. Bra att ni åkte in!

[Timantis]
0

ok inte kul beklagar

SolidShinta
1

Ojojoj, hoppas att det går bra med lillen!

[trh]
0

Tack:/ Det FÅR bara inte vara det!!:'(

Myrrami
0

Oj. Håller tummarna för er och att det inte är FIP. 

Har själv en liten raggiskille som är dålig i magen nu så jag står och kokar skonkost.

[trh]
0

FIP…

MonicaLagerquist
0

#13 hur vet ni det?

Stolt ägare till tre La permer

Myrrami
0

Nej…

Är de säkra?

[Timantis]
0

Tråkigt att det verkar vara FIP.

Det kan ju inte konstateras utan en obduktion.

Orkar du får du gärna svara på vad din katt var för ras. Är den renrasig med stamtavla så glöm inte meddela uppfödaren.

kramar

[Mustangcab]
0

FIP får man ingen diagnos föränn efter obduktion eller möjligtvis när man kastrerar en honkatt och öppnar den.

Junkan
0

Lider med dig, förlorade två små birmakattungar för drygt ett år sedan i detta, ena var 4 månader och andra 6 månader :-( Hoppas dock att de hittar ngt annat fortfarande i ditt fall!

elli-kleo
0

Vad är FIP?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[trh]
0

Min fantastiska lilla älskling har nu somnat in.. Nej man kan inte vara säker med FIP, men alla prover och symtom tydde på det.. Tidigare konjunktivit, hög feber, diarree, hängig, aptitlöshet mot slutet, började tappa i vikt nu.. Vi upptäckte det snabbt, vilket är skönt då han inte behövde lida så mycket. Buken var vätskefylld med den slags gula vätska som bara uppstår vid FIP eller bakteriell infektion, men CRP tydde inte på bakterier.. Bad om 2 vets bedömning.. Uppfödaren kontaktad.. Det här är det absolut värsta jag någonsin varit med om och han fattas mig så. Så fruktansvärt orättvist. Vi fick ha vår lilla älskling i 1 månad och 14 dagar..

Akinna89
2

🌺

AnnaMaja0
0

Beklagar sorgen!

Myrrami
0

Men hua! Det gör ont i hjärtat när man läser det. Beklagar verkligen sorgen.

Junkan
0

Beklagar, känner igen det där gula, min ena utveckade gulsot och blodvätskan var gul liksom kisset. Den andra två månader senare visade exakt samma blodvärden och fick balansrubbningar. I mitt fall hade inte uppfödaren korrekta försäkringar så jag fick bara ena katten återbetald och ingen ersättning för veterinär. Hursomhelst är det dock bara pengar, det var två underbara kattungar jag hade som försvann snabbt.

Sagolika
0

Beklagar sorgen.

mitzerl
0

Men fy vilken mardröm. Du har precis fått hem katten typ och sen förlorar den så snabbt i en så hemsk sjukdom. Vilken megaotur. Stackars lilla kisse, och dig också förstås. 🌺

Junkan
3

Tänk även på att sanera bostaden och vänta uppemot 6 månader innan eventuell ny katt köps.

Minka040
0

Beklagar sorgen, så orättvist.

SolidShinta
0

Fruktansvärt för dig! Beklagar verkligen.

[trh]
0

Tack för alla snälla kommentarer, det värmer. Så ont det gör, saknar min ängel.

cosmonita
0