Kattmalt
Hej!
Någon som har koll på hur kattmalt fungerar?
Ena kissen här hemma har börjat få lite problem med hårbollar, det kommer någon gång i veckan just nu. (Kastrerad honkatt, 13 år, för övrigt pigg och glad, äter och dricker, kräks ingen mat, går på lådan som vanligt). Fick tips om kattmalt och började ge igår. På tuben står att man ska ge ca 1-3 g dagligen och 1 g = ca 2 cm. Hur mycket brukar vara lagom? Hur snabbt brukar det verka? (Det kom en hårboll i morse) Ska man börja med liten dos och sedan prova att ge mer om det inte fungerar? Ger man det en period eller alltid?
Puffar lite då… ingen som använt/använder kattmalt?
Min katt får malt varje dag. Det är det godaste hon vet! Jag kan inte svara på hur lång tid det tar innan det verkar då min katt åt malt även i sitt förra hem. Jag har ägt henne i ett halvår och hon har aldrig haft något hårbollsproblem alls trots lång päls. När man städar lådan ser man små päls-bajs istället.
Jag skulle nog trappa upp maltintaget långsamt då det kan ge något lös mage om katten inte är van/äter för mycket. Man kanske kan ge malt i perioder men jag ser ingen anledning. Det är inte dyrt, och förutom att det motverkar pälsbollar så är det jättebra för pälskvalitén också.
Jag har skapat en daglig rutin, min katt är en perser så hon och jag har en liten pälsvårdsstund varje kväll och den avslutas alltid med malt. Hon slickar sig om munnen bara man visar henne tuben och säger "malt" =)
Tack för svar. Malten har gått i utan problem här i några dagar, hon gillar smaken som tur är :) Och ingen lös mage. Och inga fler hårbollar än så länge (håller tummarna).
Mina kissar är ju korthåriga så de kräver inte så mycket pälsvård, jag har dock köpt en borste nu för att försöka få bort lite löst hår åtminstone men min gamla dam förstår inte riktigt grejen med att bli borstad. Hon tror att det är lek på gång och jagar och biter i borsten istället. Den andra kissen, som aldrig får hårbollar, älskar naturligtvis att bli borstad… suck!