Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 913 ggr
[AndreaPirlo92]
0

Mat

Hej!

Jag har en perserkatt som har väldigt känslig mage. Kör på ziwi peak och det gör att katten min mår bra. Dock så har det börjat bli väldigt dyrt nu i längden, så funderar på vad det finns för mat som är bra för katter med känslig mage? Köpte en burk MJAU blötmat igår men vet inte om den är bra? Tips ? 🙂

Hesat
0

Katten hemma äter ZiwiPeak blötmat och ca 34kr/dagen (drygt 12000kr/år) tär lite på plånboken så att säga. Vi låter katten successivt vänja sig med BARF för jag har inte hittat något billigare foder av bra kvalitet som inte innehåller kyckling. 

Om du vet vad katten din är känslig mot och mjau/bozita inte innehåller detta så är mjau/bozita bra blötmat. Om det är proteiner som är boven så bör du veta att mjau/bozita innehåller en basmix av nöt, fläsk och kyckling.

Medarbetare - Halloween.ifokus

IceJossan
1

Mjau är väldigt bra blötmat, men när du vänjer in katten på det så bör du göra det extremlångsamt - ½ tesked om dagen, eller ännu mindre, i några dagar. Sen ökar du minimalt när magen varit stabil i några dagar, och sen lite mer och lite mer osv.

[AndreaPirlo92]
0

Då kommer jag att testa med mjau 🙂Jag är inte helt säker på vad det är min katt är känslig mot - det enda hon kan äta är som sagt ziwi peak men även gourmet i burkar. Men har inte testat mjau innan så det kanske går bra med det, återkommer! :)

19Mikaela93
0

Jag har en Perserhona som har en extremt känslig mage och hon äter Taste Of The Wild Rocky Mountaine Feline Formula utan problem. Det är ett spannmålsfritt foder som har en hög kötthalt som även är bra för pälsen :) Alla mina katter är jättekräsna men alla äter det med god aptit.

Jag hör till dom som tycker att katter ska först och främst äta ett bra torrfoder så att man är säker på att dom får i sig vitaminerna som dom behöver och sedan om man vill ge dom något annat gott tex köttfärs, burkmat med mera så är det ett stort plus i kanten :)

Lycka till!!!

///Mickan

[AndreaPirlo92]
0

Hur mycket kostar en sådan förpackning? :)

19Mikaela93
0

På Animail kostar 2,27kg 219:- och 6,8kg kostar 499:- men dom har ju även detta foder i vissa djuraffärer :)

///Mickan

[AndreaPirlo92]
1

Betydligt billigare än Ziwi peak då ju! får ta och testa det:)

Lol V Stein
1

Även jag har en kräsen perserhona med känslig mage. Jag försökte få henne att äta fodret Mickan tipsar om, just eftersom det verkar vara ett så bra foder. Men min lilla kräsna dam gillade inte det, tror att hon tyckte bitarna var stora. Så jag ger henne nu Orijen istället, det är också spannmålsfritt. Så det kan du prova om din katt inte gillar Taste of the Wild =) Det är dock dyrare men om man beställer mycket från zooplus.se kan man få ner priset.

19Mikaela93
0

Min gammelkatt som jag alldrig trodde skulle äta fodret började äta det när jag hade haft det ca 6 månader…..men under tiden så fick hon ha sin gamla vanliga mat :) Tidigare åt hon Bilanx som hon har ätit i hela sitt liv och nu är hon 11år så snacka om att jag blev chockad när hon satt och åt TOTW :)

///Mickan