Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 761 ggr
blondiie
0

Utekatt, innekatt, koppelkatt?

Min katt på 7 månader har tills hon flyttade till mig varit utekatt. Här vågar jag ej ha henne ute då jag bor nära väg och järnväg. Just nu vill hon fortfarande gå ut men vill de mindre än när hon kom. Ju mer hon ty sig till mig ju mindre vill hon gå ut. Funderar på att ta ut henne i sele när hon är mer trygg med mig. Är de dumt? Kommer hon att få större längtan att få gå ut fritt då än om jag fortsätter ha henne inne?

Missne
2

Oftast brukar det gå bra att ta ut i koppel utan några sådana problem. Kastrerad? En kastrerad katt har inte samma driv att gå ut - inga hormoner som ställer till det. Och blir mer tillgiven också just därför. Många katter kan tycka att det är roligare att gå ut om människan är med och kollar och ger uppmärksamhet. Mina är sådana. Jag har både koppel och innätad kattgård. Katterna tycker det är roligare att vara ute i kattgården när vi är där också. Och det är vi ju - det är vår fikaplats också. 🙂

blondiie
0

Hon är ju inte kastrerad och redan van ute katt. Därför jag tror/trodde att hon bara skulle vilja gå ut mer om hon fick gå ut i koppel.

Missne
2

Är hon inte kastrerad så finns den risken eftersom hormonerna styr katten. Så jag rekommenderar att du kastrerar henne så kan du gå ut i koppel och ta det lugnt. Hon är tillräckligt gammal för det. 🙂

blondiie
0

De är ju inte själva utevistelsen jag är orolig för. Utan mer orolig för att hon ska få mer längtan att gå ut fritt som hon gjort sedan hon va ca tolv veckor men inte får sedan hon flytta till mig för ca tre dagar sedan.

Missne
1

Ja, men det är det jag försöker svara på. 🙂 Jag menar att hon kan få mer längtan på grund av att hon inte är kastrerad och hormonerna styr denna längtan att springa omkring och hitta en hankatt. Om hon är kastrerad kommer en sådan längtan inte att finnas utan du får då en lugn och harmonisk katt där du är viktigast. En katt har inte per automatik en utelängtan eller "gåfrittlängtan", det är snarare så att de tycker om omväxling och vill ha lite nya intryck och det kan du erbjuda med dina trygga och roliga koppelpromenader. Förstår du nu vad jag menar? 🙂

IceJossan
0

Ja, risken finns och är ganska stor att hon kommer vilja gå ut mer om du tar ut henne i koppel. Jag jobbar på katthem och stöter på detta problem titt som tätt hos folk som har jourkatter eller vill lämna in katten hos oss för att den börjat protestkissa över att inte få gå ut så mycket den vill.

Få in en rutin på det - ta ut henne samma tid varje dag och aldrig någonsin genom ytterdörren - sätt henne i transportbur med sele och koppel på, gå ut och släpp ut henne. Då minskar du risken för gnäll vid dörren och ökar chanserna att katten vänjer sig bra eftersom den vet att ni går ut varje dag. Och var noga med att ta ut henne även om det hällregnar ute så att hon självmant hellre går in igen och nöjer sig med det.

blondiie
0

#5 nu förstår jag! Tack ☺ #6 okej. Tack för förklaringen. Men tills vidare kommer hon nog få vara inne tills vi ha fått riktigt bra kontakt.

Rafflan
0

Ja det problemet fick vi, katten bodde i lgh på vardagarna och i hus på helgen och vid huset fick den gå ut i sele vilket sluta med en snart katt som rymde ca 4 ggr/år, kunde öppna fönster, öppna dörrar, satt och vänta vid ytterdörren och kastade sig ut. Vart jätte jobbigt. Vägrar gå ut med mina utekatter i koppel, lgh + balkong eller ute, inge mellanting för min del och det funkar för mig och katterna :)

blondiie
0

Jobbigt med katter som rymmer. Skulle vara ohållbart för mig då jag ofta tar ut vagnen och de är ju inte så lätt att köra ut vagnen utan hel öppen dörr och då finns de ju massor med plats för en liten katt att smita ut. 😝

Missne
1

Vi har sluss numera. 😉Inte för att våra katter vill rymma utan för att alla dörrar som är stängda och sen öppnas är KUL. Så om köksdörren har varit stängd och man öppnar den så vill alla rusa in där också - den har ju varit stängd!