Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3822 ggr
gickan87
0

Dö av sedering?

Fick återigen åka till veterinären igår. Han sövdes igen för att man skulle kunna känna på blåsan. Han var svårsövd så han fick dubbel dos sedering. Fick uppvakningsspruta vid 21 och var vaken och uppe och gick nästan omedelbart. Var rejält trött igår kväll men kontaktbar och vid 1-tiden inatt gick vi och lade oss. Vaknade imorse vid 7 och då är katten nästan medvetslös! Fick ruska honom ganska våldsamt för att få en reaktion. Trodde han skulle dö! Är det vanligt att dem blir såhär utslagna hela 7 timmar efter sövning? Han har varit uppe och lekt men är fortfarande väldigt trött. Kan man släppa lite av oron?

MVH Erika :)

[RMSLiners]
2

Det är ju alltid en risk att söva ett djur och riskabelt att söva de ofta. 

Vore jag du skulle jag kontakta veterinären och berätta din oro. Trött är ju djur alltid efter att de varit sövda men det du berätta om att du fick ruska honom vaken låter, för mig, oroande.

JossanH
1

Hur är hans njurar? Har en bekant som råkade ut för något liknande med sin iller. Det var på håret att den överlevde!

Sajtvärd på Iller.ifokus

gickan87
0

Tack för svar. Men kisse finns inte längre och smärtan är enorm :'(

grandma
1

Åh nej, så fruktansvärt hemskt för dig. Gråter med dig😕.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

HeleneAndreasson1988
1

Nej vad tråkigt 😕 det ska ju bara inte behöva hända!

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

gickan87
1

Bör väl nämna att han inte dog av narkosen. Fick åka in akut och avliva honom då hans kropp inte orkade mera :'(

vinteralvan
1

Åh, vad sorgligt. Beklagar verkligen.

Tarotstollan
1

😭

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

gickan87
1

För framtida sökningar Kan jag berätta att det inte var sederingen som gjorde honom livlös på morgonen. Han hade bestämt sig för att somna in ångrar nu att jag väckte honom. Då hade han sluppit sista resan till veterinären.

Josefa
0

Vad då bestämt sig för att somna in? Varken människa eller annat djur har förmågan att bara lägga sig ner stänga av apparaten och sedan dö.

Annso_
12

Josefa- Jag brukar ta dina kommentarer bra då jag tycker du har storkunskap i kattfrågor, men nu får du tagga ner…tycker det är ett lite dumt inlägg då TS nyligen idag förlorat sin älskade katt.

Nog för att man kan ha åsikter men ibland måste man visa lite respekt och visa att man är en människa och vara tyst istället..

Katthemsmatten
12

#10 En onödig och plump kommentar! F ö så kan människor påskynda sin egen död likväl som de kan fördröja den. Jag är av den tron att det kan även djur.

TS, beklagar förlusten av din kisse. Du får inte ha skuldkänslor för att du skakade om honom för att få ett livstecken. Det är normalt, och sunt, att reagera så.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
1

Jo, men veterinären ska ju inte komma undan med en felbehandling genom att säga att katten bara lagt av.

Annso_
7

Då hade du kunnat lagt fram din fråga lite finare och fråga om just det du skrev nu ?? Det du skriver nu , att veterinären inte ska komma undan med en felbehandling nämner du ju inte ens i din onödiga kommentar..suck…

För övrigt så måste jag ju säga att jag undrar vart du får fram att veterinären sagt att katten försökte ge upp på morgonen ? TS känner sjävklart sin katt och kanske kände detta i efterhand när hon fick reda på att katten inte mådde något bra

Förlåt för att tråden spårade ur lite TS ! Tänker på dig och sänder dig en styrkekram ! ❤️

Gatukorsning
2

Jag beklagar verkligen sorgen, hoppas du ändå fick en chans och möjlighet att finnas vid kissens sida när han somnade in. Ta hand om dig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Josefa
1

Dubbel sövningsdos på en sjuk katt tycker jag låter som en väldigt trolig orsak till att katten inte kom igång igen. Och jag tvivlar på att TS själv kommit underfund med att det inte var orsaken. Jag hade definitivt begärt att orsaken skulle utredas om det varit min katt.

gickan87
0

#16 Skuldkänslorna är redan stora. Vet inte hur mycket sedering extra han fick. Men helt dubbel dos var det inte. Men tack nu vet jag att det är mitt fel att han dog. Det känns ju så mycket bättre. :'( Jag kommer ju inte få tillbaka min Kurre för det.

[RMSLiners]
8

TS har inte skrivit något om att h*n skulle strunt i att ta reda på orsaken. Den biten vet ingen av oss något om. Låt människan sörja för guds skull, ha lite empati. TS beklagar din sorg.

[trh]
4

#10 fruktansvärt dum kommentar! Beklagar verkligen TS!

gickan87
0

Hur får jag reda på sanningen? Kroppen ligger kvar hos vet i frysen för allmän bränning. Det är väl försent för obduktion? Kan inte sova, sitter bara och skakar, fryser och gråter. Orkar inte mer.

Luckystar
0

Beklagar sorgen :'(

Magic Nicki
0

Beklagar sorgen:(

grandma
2

#10 Ett "beklagar sorgen" kanske vore på sin plats från dig ockå.😉

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Josefa
3

#17 Vad är det för dumt tänkande? Det var ju knappast du som sövde katten. En sövning medför alltid en risk. Det som gör mig förb***ad är att veterinären (för jag antar att det var veterinären) ger en sådan förklaring som att katten inte ville vara med mer. Hade h*n förklarat att man aldrig kan vara riktigt säker på hur någon reagerar på en behandlig eller liknande så ok, men att helt skjuta ifrån sig att det beror  på just sövningen och förvänta sig att ägaren sväljer det är väldigt fult. En obduktion vore på sin plats. Jag antar att ni hade försäkring på katten, och det borde försäkringen betala.

[Annamaja27]
6

Så länge kroppen finns kvar kan man göra en obduktion.

Sedan får du ju fundera på om det förändrar något för dig. Som skrivits ovan är ju en sedering alltid en risk, speciellt för ett sjukt eller gammalt djur, men man har ju å andra sidan sällan ett alternativ om djuret lider av en eller annan anledning.

Du ska absolut inte känna att du ha någon skuld i detta. Jag vet att man som djurägare lätt kännar sig medskyldig till allt som händer ens djur. Men som sagt den mesta behandlig innebär ett visst mått av risk.

Det är jobbigt när det slutar med ovisshet och jag hoppas att du tänker efter vad som känns bäst för just dig, om du vill gå vidare med obduktion eller låta det bero. Du har all rätt att diskutera vidare med veterinären tills du känner dig nöjd med de svaren du får.

Styrkekramar!

Gatukorsning
2

Jag håller med Josefa angående att en obduktion på katten vore bra, mest för att TS ska få reda på vad det var som hände. Det kan vara fruktansvärt jobbigt att inte veta, det tär liksom på en.

TS - ring till veterinären och berätta att du vill att katten ska obduceras. Det har du rätt att begära.

Jag hoppas att du har vänner eller familj som du kan ända dig till när saknaden är för stor, ibland kan det vara skönt att bara ha någonsom finns där, utan att prata om det som har hänt. Och nej, det är inte ditt fel att din katt fick somna in. Ingenting är ditt fel. Kom ihåg det!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

gickan87
11

#24 Dumt tänkande? Hur jag än gör, hoppas och vill kommer inte våran Kurre tillbaka. Varför då börja riva i det igen? När jag helst bara vill glömma och gå vidare. Och nej, det är inte veterinären som sagt att han höll på att somna in. Utan en gammal tant som vi har som granne. Och nej, katten var inte försäkrad. Dem 11 963 kr vi betalat var vår semesterkassa. Nu hoppas jag att du fått svar på dina frågor. Och i framtiden låter bli att svara i mina inlägg om du inte kan vara trevligare i dina svar. Dem gör fruktansvärt ont. Nu lämnar jag denna diskussion för få sörja i lugn och ro.

Josefa
1

OK, men vad sa veterinären när ni kom in med katten igen? Ni måste ju  undrat. Tycker veterinären kan bjuda på obduktionen, om inte för annat så för sin egen skull.

Mantissa
1

#28 Tror det är för sent för obduktion i vilket fall. Kroppen får inte ha varit fryst för då går cellerna sönder har jag fått höra.

TS Jag vet precis hur du känner. Det går inte över, men det blir lättare att bära med tiden. Kram

Rafflan
0

TS beklagar sorgen :(

Var katten sjuk så fanns det inget du kunde göra, du gjorde det bästa för din katt.

#28 sedering räknar man ut på lägsta dosen vilket nästan alltid räcker, men vissa behöver mer och man har ganska stor marginal att "ge mer" på, min egna hund fick 4 doser sedering inför HD röntgen! han fick 1 normal dos och 3 doser med lite till innan han låg tillräckligt för att dem skulle få bra bilder. Orsaken att han behövde mer är troligen pga att han var så stressad + hade JÄTTE dåliga höfter så kändes nog konstigt när man höll dem i "rätt" läge därför han behövde vara så extremt drogad.