Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13151 ggr
Rymdfisk
2013-02-28, 11:27

Katten haltar

Min mamma ringde upp mig nyss och sa att min ena katt (långhårig oriental, 3 år) har haltat hela morgonen, på vänster bakben. Hon säger att han inte stödjer alls på det, och att när han var på kattlådan i morse så ramlade han till, vilket är det som gör mig mest orolig. Hon har känt igenom benet och tassen efter sår och annat, men inte hittat något. Däremot har hon inte vågat klämma så mycket på benet för att försöka lokalisera var han kan ha ont. Mamma säger också att han kan sträcka ut och böja benet, men då jag bett henne böja och sträcka ut det lite lätt säger hon att han verkar ha ont när det böjs. Han stödjer tydligen även lite på benet för balansens skull, säger hon.

Medan jag bor i studentlägenhet i Falun bor katterna hos mamma i Norrköping, så jag kan själv inte åka dit och kolla hur han mår och beter sig. Men ska boka resa så jag åker idag eller imorgon bitti, och tar ledigt från skolan imorgon.

Men min fråga till er är då - ska jag boka tid hos veterinären direkt, eller avvakta? Lite nojig eftersom det är helg snart, och om det är illa så vill jag gärna inte vänta tills måndag. 

Tacksam för alla svar, är jättenojig och orolig :(

Rymdfisk
2013-02-28, 11:28

Glömde tillägga att båda mina katter är innekatter, så han kan inte ha skadat sig ute.

[AndreaPirlo92]
2013-02-28, 11:30

Boka akuttid hos veterinären 🙂

vinteralvan
2013-02-28, 11:32

Boka tid du, bättre att det det säkra före det osäkra.

Cazzos
2013-02-28, 11:34

Det kan vara så att han hoppat ner från en hög möbel t.ex. och har temporärt ont i benet.

Om katten inte reagerar på din mammas beröring, vad kan en veterinär göra då? Jag skulle avvaktat, men ni gör ju som ni tycker. 🙂

Katthemsmatten
2013-02-28, 11:37

Eftersom din mamma tycker att han verkar ha ont när benet böjs tycker jag ni ska boka veterinärtid. Kanske kan mamma åka in med honom om du inte kan hinna dit själv? Det är ju oftast billigare med en bokad tid en vardag än det är om man kommer in på jourtid. Förhoppningsvis har han bara hoppat från någon högre höjd och landat olyckligt. Katter kan också får muskelskador precis som vi. Men för att vara på den säkra sidan så tycker jag en erfaren veterinär ska få känna igenom katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rymdfisk
2013-02-28, 11:56

Tack för de snabba svaren!

Vet ni (på ett ungefär) vad det kostar att åka in och be en veterinär kolla? Så jag vet vad jag ska föra över till mamma om jag lyckas få henne en tid idag? Bokat tåg nu iaf, är framme 20:22.

#4 Jag misstänker nästan att det är så, jag ser inte riktigt hur han ska ha skadat sig allvarligt då de bor på landet och har ganska lågt i tak. Men kan ju vara annat också, vet inte om jag vågar avvakta heller :/

VildaVittra
2013-02-28, 12:08

En akuttid här där de bara klämde och kände på min katt (missfall) kostade mig 1200 kr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rymdfisk
2013-02-28, 12:10

#7 Usch, ingen kul summa… Det är nu man skulle vara miljonär istället för student!

VildaVittra
2013-02-28, 12:16

Kan du inte boka en tid idag tills i början av nästa vecka? Då slipper du ju pålägget för akuttid. En haltande katt skulle jag vänta med, speciellt som den ändå går på lådan.  Bättre att spara pengarna och ha råd med en röntgen istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AndreaPirlo92]
2013-02-28, 12:28

Har ni försäkring?

Rymdfisk
2013-02-28, 12:39

#9 Har funderat på det också. Jag har ju en buffert för katterna, men det mesta gick åt till min andra katt för ett tag sedan. Så jag slänger ju gärna inte ut en massa pengar i "onödan" eller vad man ska säga.

10# Japp, jag har den "stora" försäkringen hos Folksam.

Rymdfisk
2013-02-28, 18:36

Sitter nu på tåget på väg till mamma. Oliver (katten) äter och dricker bra, går på lådan som han ska och envisas med att klättra i klösträdet trots att han fortfarande inte stödjer på benet. Ska se hur han mår och beter sig när jag kommer fram, så får vi se om det blir akuttid imorgon eller om jag avvaktar till måndag. Tack för alla era svar! Men om det nu skulle vara något allvarligt, vad skulle det kunna vara? Googlade lite snabbt innan jag åkte, men hittade inget.

Katthemsmatten
2013-03-01, 12:32

Du ska nog inte behöva oroa dig för att det är någonting allvarligt om katten envisas med att klättra och äter och dricker normalt. Tror på någon form av sträckning. Även en katt kan landa klantigt.

Rymdfisk
2013-03-02, 00:42

Efter att ha kollat igenom honom ordentligt själv kände jag att jag inte ville avvakta ändå, och lyckades få tid idag. Han blev röntgad, och det visade sig att två av fyra ben i vänster bakben var brutna. Skriver från mobilen nu så jag kan inte lägga upp bild här, men bifogar en länk nedan på röntgenbilden. Veterinären sa att de inte lyckades få ihop det ena benet (överst på bild) ordentligt, så han ska röntgas igen den 19e. Så nu har stackarn skena och tratt. Håller tummarna för att det ska läka fint :/ http://db.tt/ApXqUrFp

Uppkatten
2013-03-02, 08:42

Vad bra att du åkte in och vilken tur att du har försäkring och (viss) buffert! Hoppas det snart är bra med lillmissen igen! Hade veterinären någon teori om hur olyckan gått till? Fastnat i med benet eller…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rymdfisk
2013-03-02, 14:35

#15 Tack :) Hon som undersökte honom sa att det såg ut som ett bett, då han hade en liten sårskorpa på utsidan där benet ligger fel. Efter röntgen och operation sa de inget mer om vad det kunde ha varit och jag var för ledsen för att fråga. Men jag tror inte någon av de andra katterna hos mamma har bitit honom, utan att han fastnat ben precis som du säger. Måste ha varit ett rejält bråk om en av hennes katter lyckas bryta två ben i ett bett, och det skulle hon ha vaknat av tror jag.

VildaVittra
2013-03-02, 14:40

Ingen hund som kan ha nafsat?

Rymdfisk
2013-03-02, 14:51

#17 Nej, bor bara mammas katter och min brors katt här, och så mina två. Och Oliver kommer överens med alla, så jag tror han måste ha fastnat och klämt sig eller något /:

Katthemsmatten
2013-03-04, 15:08

#18 Jättebra att du åkte in med katten. När det är dags för nästa besök tycker jag du ska fråga vad de tror var anledningen till brotten. Kan alltid vara bra att veta, för även om det inte var de andra katterna (knappast troligt i alla fall) så kan det ju vara bra att fundera på om det finns någonting i hemmet som kan vara orsaken och då kan ni ju fundera på om det går att förhindra framtida skador.

Din berättelse visar verkligen hur bra katter är på att dölja att de har ont eller är sjuka. Tvivels utan måste katten haft väldigt ont av 2 brutna ben.

Nu håller jag tummarna för att benen läker fort och fint för din kisse.

Rymdfisk
2013-03-05, 20:51

#19 Tack! Ja, stackarn måste ha haft hemskt ont men ändå inte sagt ett ljud.

Idag hade han lyckats få av sig bandaget med skenan, så det var bara att åka in direkt och få ett nytt. Förutom det har han varit väldigt duktig!

AgnetaB
2013-03-05, 21:24

Där ser man! Inget man tror kan hända i hemmet o speciellt om den äter o klättrar.

ycker som de andra tur du åkte in.Hoppas allt blir bra nu!

Rymdfisk
2013-04-03, 13:39

Tänkte slänga in en uppdatering på hur det har gått.

Ungefär en och en halv vecka efter att vi var inne och fick nytt bandage (som den här gången går längre upp på benet, över hasen) så var det dags för en ny röntgen. Jag var hemma i Falun igen, och min mamma var snäll och åkte in med honom. Det hade inte riktigt läkt som det skulle, så vi fick en ny tid en vecka senare.

Så när de veckan därpå var inne för ännu en röntgen hade benbrottet äntligen läkt fint. Men däremot upptäckte de något annat… Han hade fått nekros på hasen, som antagligen hade orsakats av de nya bandagen han fått, som skavt på hasen. Veterinären sa att de hade sett att han fått ett litet sår där under förra besöket, men att de tyckte det var för litet för att göra något åt… Det var jag inte jätteglad över, men jag slapp betala något för operationen eller besöket efter, som var igår, då de tog bort stygnen och (äntligen!) kunde friskförklara honom.

Så nu har jag en lycklig liten pojke som äntligen slipper tratt och bandage!

Rafflan
2013-04-03, 15:10

Ja katter med frakturer är otroliga.

Kom själv hem en söndag kväll och kattern var halt, klämde igenom ordetligt, provade böja, lufta andra benet för att se om han stöjde på det "skadade" benet och det gjorde han så misstänkte sträckning eller liknanade, han var innekatt.

På måndagen var han som på söndan, dock när jag kom hem på lunchen var han rejält sämre, vägrade stå alls på det benet och kunde knappt ta sig fram på 3 ben så tog katten och åkte in akut. Fraktur i tassen, han hade inte vissat mig någonsting men blev gips och tratt i 6 veckor sen var det bra :)

Upp till toppen