Detta med avel
På grund av mycket bråk i en annan tråd där många blev arga av olika orsaker som i grunden handlade om olika synsätt, startar jag nu denna tråd. Syftet är inte att bråka, utan att man som huskattägare skall kunna ställa frågor här på iFokus som gäller avel, utan att man skall behöva kallas oansvarig i var och varannan mening. Jag har klippt ur texten från en annan tråd, men det är jag som skrivit den. Eftersom ni anser att alla huskatter ska kastreras omgående och att all "avel" på huskatt är oansvarigt, omoraliskt och oetisk, tycker jag att det är konstigt att ni sedan kan hävda att ni är "vän av huskatten". Ingen får avla för att "marknaden är mättad", även om man testar föräldrardjuren är ni ju ändå motsträviga till "aveln" eftersom det "finns för många" och även om man säljer ungarna, så anser ni att risken är stor att de hamnar i katthemmens nät i slutändan ändå. Om alla huskatter utan urskiljning kastreras och alla bara köper omplaceringsjur, kommer ju tillslut huskatten att dö ut. Ändå anser ni er vara vän av den. Jag har full förståelse för och tycker att det är bra att man vill höja värdet på huskatten genom bl.a. att få upp priset genom diverse åtgärder. Jag förstår också att de planerna grusas av dem som säljer ungar för 100:- på blocket för att de bara vill bli av med katterna och att ungarna därmed lättare hamnar hos impulsköpare. Så jag förstår er frustration och er ilska. Men man kan inte bli arg på och "attackera" alla som vill ha ungar på sina katter bara för det. Jag tycker nämligen att ni har dubbelmoral. Ni är stenhårda mot huskattägaren och kan inte se igenom fingrarna med någonting. Samtidigt tycker ni att det är helt okej att avla på raskatter. Eftersom ni påstår att ni inte skiljer på ras- och huskatt är det ju KATTmatknaden som är mättad, inte huskattmarknaden. Så för varje kull Ni skaffar och för varje raskattunge som skådar ljuset, tar även Ni bort ett hem för en potentiell hemlös kattunge. Då spelar det ju ingen roll hur mycket ni än testat era raskatter, eftersom det är det oansvariga i att producera mera katter, som är problemet. Att anklaga en person för att vara empatilös för att den inte köper en omplaceringskatt och sedan ta samma beslut själv, gör ju bara er till lika illa kålsupare som oss. Tankar kring detta?
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
Något som gjort mig konfunderad är att en huskatt/bondkattsägare vars katta blivit dräktig, genast ska ta bort ungarna, men är det en hemlös katta så ska var enda liv sparas och hon ska föda ungarna, samt de ska växa upp.
De ungarna, bidrar inte de till att öka överskottet av katter?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tydligen ej använt sökfunktionen på siten =)
Här kan du läsa dig lustan full om ämnet hus-/raskatt:
http://katter.ifokus.se/discussions/4d713691b9cb46223904e982-avel-huskatt-och-raskatt?discussions-2
http://katter.ifokus.se/discussions/4fa7cba8d3b4fd25d400280a-del-2-avel-huskatt-och-raskatt
Sen sökfunktionen returnerar bra många svar:
https://www.google.se/search?hl=sv&q=huskatt%20raskatt%20site:katter.ifokus.se
Sökfunktionen fungerar även för andra söksträngar så det är bara söka och läsa söka läsa.
Här är resultatet för avel:
https://www.google.se/search?hl=sv&q=avel%20site:katter.ifokus.se
Enjoy!
/Fridaybrew
Katter i sig är inte en mättad marknad utan huskattsmsrknaden! Seriösa uppfödare får alla sina katter sålda och det är stor efterfrågan på vissa raser tillichmed, du ser aldrig en raskatt hemlös utan värme och kärlek däremot huskatterna! Min syster fick nyligen rädda 3 kattungar på 7 veckor från en familj som hade en honkatt som "ständigt fick för många ungar" min syster bad dem kastrera så slapp dom problemet men det gick tydligen inte? De hade innan denna kull avlivat 5 st 4 veckors ungar pga de inte blev sålda. Hemskt! Och detta händer nog överallt! Pga den ökade oseriösa aveln för att tjäna pengar har marknaden blivit mättad en seriös uppfödare föder inte upp mer än 1-2 kullar per år beroende på hur många honor som planerar attparas och tiden däremellan letar man potentiella hanar/honor gör tester så bl.a. Det inte blir blodgruppskrock eller att katten bär på några sjukdomar. Och med denna noggranna planering hinner aldrig det bli överskott på raskatter.
#1 Precis!
#3 Nu har du inte riktigt läst igenom det jag skrivit. För varje katt som föds, oavsett om det är en ras- eller huskatt, så tar den ju upp ett hem, som skulle kunna varit hem åt en hemlös katt. Om då alla raskattägare får alla sina ungar sålda, bidrar de ju också till att utöka en mättad marknad av katter, eftersom de då ockuperar hem som skulle kunnat platsas av hemlösa eller huskatter. Det är i frågan oviktigt om föräldrarna testas eller inte, eftersom det är kattmatknaden vi talar om här. Ni har ju själva tagit upp de enorma siffror på katter som är utan hem och som är vanskötta. Ändå är det okej för dem med raskatter att utöka antalet katter, bara för att mamman och pappan blivit testade? Var ligger logiken i det? "Du ser aldrig en raskatt hemlös", nä, men den har ju petat ner huskatten i hierarkin och är på det viset också delaktig till att situationen ser ut som den gör. Ni säger att ni inte skiljer på ras- och huskatter, ändå använder ni uttrycket att det "inte är överskott på raskatter". Det är ett överskott på KATTER, härkomst är irrelevant, ni bidrar också till att utöka marknaden med katter eftersom varje raskatthem hade kunnat vara hem åt en huskatt. De huskatter som "väljs bort" mot en raskatt, är dem som ni ser på blocket och det är dem ni beskriver i alla era fall. Särskilt eftersom "alla raskatter får sina ungar sålda", som ni själva påpekat, får katter ett varierat antal kattungar, men det brukar vara minst fyra, fem stycken per kull. Om då varje raskattsägare får 1-2 kullar per år, då blir det väldigt många katter. Hur många raskatter finns det i Sverige? Det blir väldigt många katter och det bliv framför allt en massa hem upptagna, som skulle kunnat husera dem katter, som behöver det mest. Så sluta peka finger hela tiden. Ni är precis lika skyldiga som vi är. Och som #1 påpekade: Varför avbryter ni inte dräktighet och kastrerar omgående de katter som ni får in på katthem?
Raskatter och huskatter är inte samma marknad. Jag har 3 britter de har inte tagit upp platsen för någon huskatt då jag vill ha britter. Dessutom så är det mindre än 15% som är raskatter. Nu har jag 2 huskatter också som jag räddat livet på. Men jag har sysslat med livräddning så att det räcker och blir över. Så länge som 100.000 huskatter behöver hem så behövs inga flera huskatter. Siffran 100,000 kommer från Djurskyddet Sverige och hemslösa huskatter är vårt största djurskyddsproblem.
Jag stödjer ett katthem som arbetar med hemlösa huskatter det får räcka för min del. Jag orkar inte med alla katter som behöver hem men jag är glad och tacksam för de som gör det.
De allra flesta raskatter är dessuomt "huskatter" från något ställe på jorden. Norks skogkatt är en norsk huskatt, brittiskt korthår en brittisk, siames är en thailändsk och europé, vår egen lilla huskatt med stamtavla som funnit här sen vikingatiden.
Bengalen är däremot en hybrid mellan en asiatisk vildkatt och en tamkatt.
Som #2 säger. Det har diskuterats här tidigare.
Raskatter säljs ofta med kraven att de inte får släppas vind för våg utan ska de gå ut är det koppel eller rastgård som gäller. Nästan alla huskatter som säljs lämnas till första bästa köpare utan någon kontroll alls. När katten åkt struntar de flesta i hur det går för katten. Köper du raskatt har ofta uppfödaren kontakt med köparen i många år. Köper man en raskatt vet du vad du vill ha och vet ofta hur rasen fungerar och är beredd att betala för att få just det. En huskattägare köper en katt ofta för att den är söt. Raskatterna testas och vaccineras väldigt ofta något tyvärr många huskattsägare inte gör. Osv osv
Glad Skåning
Skriver väll igen då. Det är inte raskattsavel som är problemet då det föds fler huskatter än raskatter. Huskattsaveln litterärt spottar ut kull efter kull. Kan ge exempel, EN och samma raskatt kanske får ca 2 planerade kullar/år. EN och samma huskatt kanske får ca 4-6 kullar/år oplanerade som planerade. Ser du skillnaden? Det där med att huskatten skulle dö ut har jag hört förr som undanflykt vid avel av huskatter av en person som håller sin huskattshona bunden utomhus hela dagarna i hopp om att den ska bli påsatt av en hane för att inte tala om hur olagligt det är. Rekommenderar dig att du läser på om huskattsavel och dilemmat av att Sverige har 100 000 hemlösa huskatter, det vill säga katter som inte är placerade på katthem eller liknande utan lever 24/7 året om utomhus. Det finns även exempel på hur många kullar en huskatt spottar ut i genomsnitt, ska finnas artikel om det på hittekatter iFokus om jag minns rätt. Jag ser ingen mening att fortsätta denna diskussion med någon som inte bryr sig. Jag förstår inte varför du ens startar flera sådana här trådar iom det när du ändå redan anser dig ha koll på läget. Inget illa menat men what's the point liksom.
Håller helt med ovanstående! Ser du nu vad vi menar då? Sen hur orka du? Du vet vår ståndpunkt vi vet din okej? Sluta tramsa med alla trådar du kommer ingen vart men än samma inlägg som tidigare samt påhopp!
Du håller liksom i 4 trådar! Give up!
#7 "Raskatter och huskatter är inte samma marknad. Jag har 3 britter de har inte tagit upp platsen för någon huskatt då jag vill ha britter." Jo, fast eftersom du hellre vill ha britter, väljer du ju bort huskatten. "Dessutom så är det mindre än 15% som är raskatter. Nu har jag 2 huskatter också som jag räddat livet på. Men jag har sysslat med livräddning så att det räcker och blir över. Så länge som 100.000 huskatter behöver hem så behövs inga flera huskatter. Siffran 100,000 kommer från Djurskyddet Sverige och hemslösa huskatter är vårt största djurskyddsproblem." I Sverige finns det 1,6 miljoner katter, med reservation för ett stort mörkertal oregistrerade katter. Men eftersom ni kommit fram till att det är 15% raskatter i Sverige, måste det antalet vara beräknat på den aktuella siffran. I så fall är det ca 240.000 raskatter i Sverige. Alltså skulle hälften av alla raskattägare istället valt huskatt, skulle de hemlösa katterna haft ett hem och problemet hade uteblivit. Istället väljer ni också att avla fram fler katter som tar upp rum för huskatten som fortfarande blir bortvald eftersom det finns dem som hellre "vill ha britter". "Som #2 säger. Det har diskuterats här tidigare." Vad spelar det för roll? Jag har inte diskuterat detta här tidigare.

Finns inte en risk att huskatter blir utrotade. Även om alla skulle kastrera sina katter finns det 100000 hemlösa som spär på "rasen". De som har köpt cornish från mig har velat ha just den rasen och ingen huskatt. Dels pga temperamentet och vissa tål inga andra katter. Jag tål inte huskatter men jag har haft flera innan jag blev allergisk. Nu ger jag pengar till katthemmen istället för att köpa katt därifrån. Hur påverkar mina katter antalet hemlösa? Det är en helt annan marknad.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#8 "Skriver väll igen då. Det är inte raskattsavel som är problemet då det föds fler huskatter än raskatter. Huskattsaveln litterärt spottar ut kull efter kull. Kan ge exempel, EN och samma raskatt kanske får ca 2 planerade kullar/år. EN och samma huskatt kanske får ca 4-6 kullar/år oplanerade som planerade. Ser du skillnaden?" Jo, jag ser skillnaden, men hindrar ju inte det faktum att bägge utökar marknaden med katter, som ju redan är för stor. "Det där med att huskatten skulle dö ut har jag hört förr som undanflykt vid avel av huskatter av en person som håller sin huskattshona bunden utomhus hela dagarna i hopp om att den ska bli påsatt av en hane för att inte tala om hur olagligt det är." Hen som sa det till dig verkar sannerligen inte ha varit en trevlig person, fast det ligger ju ändå en sanning i orden. Att hon sedan betedde sig på ett sätt som är oacceptabelt, hör ju inte till diskussionen. "Rekommenderar dig att du läser på om huskattsavel och dilemmat av att Sverige har 100 000 hemlösa huskatter, det vill säga katter som inte är placerade på katthem eller liknande utan lever 24/7 året om utomhus. Det finns även exempel på hur många kullar en huskatt spottar ut i genomsnitt, ska finnas artikel om det på hittekatter iFokus om jag minns rätt." Som jag konstaterade i mitt tidigare svar, hade ju dem 100.000 haft hem om hälften av alla raskattägare istället valde huskatt. Fast de väljer istället att avla vidare och tar på så vis upp fler potentiella huskatthem. "Jag ser ingen mening att fortsätta denna diskussion med någon som inte bryr sig. Jag förstår inte varför du ens startar flera sådana här trådar iom det när du ändå redan anser dig ha koll på läget." Det är frivilligt att fortsätta diskutera. Som du själv konstaterat vid ett flertal tillfällen, så är ju detta ett diskussionsforum. Detta är en ny tråd som är inriktad på ämnet som tagits upp OT i mina andra forum. Här är ställer jag alltså frågan rakt ut. I mina andra forum, ställde jag frågor om andra saker, men var tvungen att diskutera dessa frågor ändå. Så nu när jag startar en tråd där jag VILL diskutera detta ämnet och ställer frågan rätt ut. Då vill ni att jag skall sluta? "Inget illa menat men what's the point liksom." Ja, just den att när man inte frågar, då blir man oförberett ställd alla dessa frågor. Nu är jag redo att diskutera frågorna i en helt egen tråd och ingen behöver gå OT.
#13 Du har verkligen ingen koll.
Minst 100 000 är siffran på de katter som lever ute i det vilda 24/7 året om utan mat, skydd, vatten, kärlek eller läkarvård. Bara i Stockholm är siffran runt 30 000 katter som lever på gatan.
Sverige har i sin tur runt 100 stycken katthem varav ALLA är fulla med katter som väntar på nya hem.
För att kunna få bort alla de katter som lever på gatan utan något hem skulle sverige behöva ca 2000 katthem utöver de 100 som idag finns.
Läs detta som en på hittekatter iFokus skrivit;
"En honkatt kan få minst två kullar om året, med 3 - 6 ungar i varje kull. Under en livstid kan det bli runt 100 kattungar. Om vi räknar med att 50% av de 100.000 hemlösa katterna är okastrerade honkatter, som var och en får 10 kattungar per år, skulle det innebära ett nytillskott med 500.000 hemlösa katter för varje år som går.
För att ge en katthemsplats till de 100.000 hemlösa katter som redan finns i Sverige idag skulle vi behöva ytterligare 2000 katthem, förutsatt att varje katthem har 50 platser. Inte konstigt att de ca 100 katthem vi har idag inte räcker till på långa vägar.
I vårt land finns det idag 1 hemlös katt på var 90:e innevånare.
Det finns bara en riktigt bra lösning på hittekattsproblemet. Kastrering av alla katter som inte ska användas till avel."
#9 "Håller helt med ovanstående! Ser du nu vad vi menar då? Sen hur orka du? Du vet vår ståndpunkt vi vet din okej? Sluta tramsa med alla trådar du kommer ingen vart men än samma inlägg som tidigare samt påhopp!" Alla har rätt att diskutera på ett diskussionsforum, pimey. I två trådar har jag ställt frågor om min katt, min istället blivit ställd mot väggen i helt andra frågor. Nu vill jag som sagt i denna fristående tråd, diskutera de trådarna. Om man alltid direkt bara bestämmer sig att man "inte orkar" och för att " sluta tramsa" och slutar diskutera saker, kan man heller aldrig komma fram till nya synsätt eller lära sig nya saker.
#13 Lägger till, visst alla har rätt att diskutera men du har ju redan visat på vilken sida du står vad gäller huskattsavel och hemlösa katter i flera trådar (inklusive denna nu) med kommentarer om att de ska skjutas och gud vet vad samt sagt att du inte värdesätter katten lika högt. Så jag ser verkligen ingen mening med att dra upp ruljansen ytterligare en gång för vi kan ju diskutera detta fram och tillbaka utan att komma någonstans. ;)
edit; mitt syfte är inte att ändra din inställning gentemot huskatter, du får ha din åsikt så har jag min. Snarare vill jag uppmana dig att läsa på om ämnet då det för dig inte verkar vara något problem att Sverige har hemlösa katter eller överskott på huskatter.
Man kan inte jämföra raskatter och huskatter eftersom huskatterna är fler än raskatterna och det föds trippelt så många huskatter som raskatter.
Jag ska inte lägga mig i det här men… jag kan inte ha huskatter för att min pappa är allergisk!
Då är det väl bra att det finns raskatter så att min familj kan uppleva livet men en katt.
Jag älskar min katt och tycker att den är helt underbar men jag behöver inte ha en kull på den för att visa att jag älskar den, såhär tycker jag: sätt inte kattungar till världen om man inte vet vad man sysslar med, sen får man ta in mina ord eller inte!
Jag tänker inte haka på någon och det tycker jag inte att någon här inne ska göra!!!!!!!
Min underbara katt
#14 Det var du som gav mig en siffra och det var den jag räknade på. Oavsett hur stort antalet är, är det ju ändå ca 240.000 raskatthem, som hade kunnat vara plats åt en huskatt och med devisen "jag vill inte ha huskatt" rättfärdigar ni er själva. Raskattmarknaden och huskattmarknaden hänger ihop i allra högsta grad. Eftersom raskattägaren väljer bort huskatten och dessutom avlar fram nya ungar som i sin tur tar plats från huskatten. Med 1-2 kullar per år med ca 5 ungar per kull, på då 120.000 raskatter (hälften av de 240.000 som är reggade) blir då alltså plötsligt 1,2 milj raskatter. Att sedan inte alla raskattägare avlar på sina katter, är ju förstås tydligt. Att välja katt utifrån allergi, är ju förståeligt, men att säga "jag vill inte ha huskatt, jag vill ha en britt" stärker ju bara mina argument. Om britter inte fanns, vad hade du valt då? Hade du låtit bli att köpa katt då?
När vi nu kommer in på avel…
Som du skrev så avlar inte alla som har raskatter på sina katter, långt ifrån alla gör det, såvida man inte planerar på att regga sig som uppfödare.
Men ett verklighets exempel är;
Som raskattsägare och med avel i åtanke finns det riktlinjer du måste följa, tester man ska tas osv enligt SVERAK.
Som huskattsägare och avel i åtanke faller dessa riktlinjer helt plötsligt bort och det är skitesamma vad katten paras med bara den blir fet och go.
Kanske ser skillnaden?!
Nu väljer inte jag raskatt utöver huskatt även om jag vill ha en Balines i framtiden av den enkla anledningen att jag gillar orientaler, deras temperament och utseende och dessutom vill jag ha en katt med känd bakgrund och som är framavlad med eftertanke.
Jag är inte totalt tvär mot huskatter överhuvudtaget som jag nämnt tidigare men jag anser inte att alla individer är avelsdugliga av många skäl, avsaknad av stamtavla är ett skäl och än har jag då aldrig träffat på en huskatt med känd bakgrund.
Om jag lägger fram det såhär då, taget direkt ur verkligheten;
**Raskatt + Raskatt = stamtavla = känd bakgrund = testade = kontrollerad avel. Du har kontroll över inavel och sjukdomar.
Huskatt + Huskatt = Ingen stamtavla = Okänd bakgrund = Inte testade = Okontrollerad avel. Du har ingen kontroll över inavel och sjukdomar.
**
Vilket föredrar man tro?!
edit; Dina beräkningar kring raskatt vrs huskatt är däremot rätt intressanta även om det inte är lika lätt att köpa en raskatt som det är att köpa en huskatt.
Vill man ha en viss ras så vill man det. Om jag känner att bengal verkligen är katten för mig så kan jag ju inte lika gärna skaffa en britt eller en sphynx eller en perser eller en huskatt, dom är ju inte en bengal. Vill jag ha en siames går jag ju inte och köper en bengal eller en cornish rex eller en huskatt eller en somali, då köper jag en siames.
När man väljer en ras väljer man ju även bort massa andra raser, inte bara huskatter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
1) Europé. Huskatten i Sverige finns bevarad i form av rasen Europé. Så länge uppfödarna av Europé håller stammen stark så har vi vår svenska huskatt kvar. Tyvärr är den naturliga genpoolen nästan förstörd.
http://www.sverak.se/sverak/om_katt/Raser/EUR.htm
2) Impulsköp. Hur många impulsköper en eller två raskatt för 9000,-/st ? Hur många gör detsamma gällande huskatter för 100,-/st ? Det är skillnad på hur konsumenter tänker inför sitt köp och en konsument som är ute efter en Maine Coon köper inte en Perser och en konsument på jakt efter en billig katt för under tusenlappen kommer inte hem med en Sibir för 9000,-.
3) Marknad. Marknaderna för huskatter och raskatter är verkligen separata och beter sig helt olika. Huskattsmarknaden är en sk. fragmenterad marknad där varan är i stort sätt likvärdig och aktörerna är små och otroligt många. Konsumenten på en sådan marknad agerar mer slumpmässigt än på en icke fragmenterad marknad. Det spelar inte så stor roll vem som tillverkat eller hur varan tillverkats utan saker som geografisk placering, tillfällighet, annonsering o.dyl. får större betydelse för själva köpet.
Istället för att själv äga en huskatt har jag valt att stödja katthem med pengar. På så sätt kan jag hjälpa hemlösa huskatter utan att behöva äga dem. Jag gillar inte massproduktion/överproduktion av djur eftersom det i mitt tycke är slöseri med resurser samt orsakar lidande. Skulle jag någonsin köpa en huskatt så skulle det vara från någon som försöker motverka överproduktionen, dvs. från ett katthem.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Ok, så om alla då slutar köpa huskatt och bara köper raskatter, hur hindrar då detta att hemlösa honor fortsätter föröka sig? Plötsligt är det då inte huskattägarens "fel" utan dem som inte kan räknas som huskattägare, för de har slängt ut sina katter på gatan. En huskattägare kan i lika liten utsträckning som ni veta vad som händer med hennes ungar efter det att hon sålt dem. Även om ni minskar risken för impulsköpare, är det ändå vanligt förekommande med raskatter som paras med huskatter. Det jag vill ha sagt är att alla som är kattägare på ett eller annat sätt bidrar till kedjan. Och också, varför gör man inte abort på hemlösingar som kommer in på katthem? De katterna har väl gått igenom tillräckligt för att tvingas gå igenom en dräktighet till och bidra till utökningen av huskatter. Ni vet ju inte vad det är för avelsprocent på de ungarna heller. Än mindre vilka sjukdomar de bär på och så vitt jag har läst till mig, genom era inlägg, är hemlösa katter väldigt sjuka. Varför är det okej att man utökar stammen med dessa hemlösa sjuklingar, men det är inte okej för en huskattägare, som älskar sin katt, att ta en kull på sina ungar? Särskilt om hon är beredd att betala alla omkostnader?
#21 Du tog orden ur min mun. Kunde inte sagt det mycket bättre själv. 👍
Det är enormt stor skillnad mellan huskattsavel och raskattsavel så jämföra dessa är i min mening helt meningslöst.
#22 Genom att köpa raskatter och avstå från att inte köpa huskatter stödjer du därmed inte huskattsavel och stoppar oseriösa och oplanerade uppfödaningar. Vill man då ha huskatt vänder man sig till katthem, adopterar en katt därifrån för ca 1000kr vilket fortfarande är billigare än en raskatt och när en katt är adopterad kan en katt från gatan plockas in och ta dess plats i väntan på nytt hem och processen av att få bort hemlösa katter från gatorna är igång.
Sen finns det en metod som tillämpas i dag som heter TNR, Trap - Neuter - Release, som är till för att minska antalet hemlösa katter. Men för att denna metod skall hinna ikapp antalet som föds krävs det att katthem kan stå till förfogande och ta emot katter som är redo att omplaceras.
Vad gäller abortfrågan kan jag inte svara på men en kattmamma som är dräktig som kommer till katthem får sina ungar hos dem och kastreras direkt efter att hon fött dem. Många katthem har sen som krav att kattungarna kastreras när de omplaceras och katthemmen har koll på vart katterna hamnar och är extremt noga med det.
Jag förstår inte riktigt hur ni kan skilja på raskattmarknaden och huskattmarknaden, mer än tillvägagångsättet. De två är ju beroende av varandra. Just för att en vill ha en bengal en annan en perser och en tredje en russian blue. Om man hade älskat katter, hade väl inte utseende spelat någon större roll. Det är klart att det finns vissa skillnader i temprament i raser, men måste ändå erkänna att det är en ganska liten ursäkt. En katt, är en katt, är en katt. Så genom att välja pälssort, storlek, och teckning, väljer man som sagt då bort huskatten. Det betyder med andra ord att man påverkar marknaden.
#25 Problemet är inte att man väljer huskatt före raskatt eller vice versa utan problemet är att när man väljer en huskatt så väljer man oftast bort katthemmen och istället väljer man att stödja de som oseriöst avlar fram huskatter vare sig det är via en vän eller blocket.
Så länge folk fortsätter köpa huskattsungar för billig peng kommer det också produceras överflödigt med sådana katter och katterna på katthem får sitta kvar i sina bås.
Du kan fortfarande inte jämföra köp av raskatter med huskatter av den enkla anledningen att en huskatt kan du köpa för 100kr och du kan köpa hur många du vill. En raskatt kostar mellan 6-12 000kr och du går ju inte direkt och köper en handfull sådana på en gång.
Det är också dyrare att avla fram raskatter än vad det är att avla fram huskatter så som det ser ut i dagsläget iom det är det också överflöd av huskatter på marknaden.
#25 Det spelar roll när en konsument ska göra ett medvetet köp. En medveten köpare vill veta djurets bakgrund, vad uppfödaren siktar mot avelsmässigt (så deras mål överensstämmer med konsumentens), hur aktiv rasen är generellt, andra rastypiska beteenden, storlek, etc. Detta utöver vaccinationer, id-märkning, vet. besiktning osv.
Konsumenter som är ute efter "en katt" är som jag beskriver i #21 inte samma konsumenter som är ute efter en rastypisk bengal med stamtavla. De har helt andra krav för att köpet ska bli av.
Om jag skulle köpa en katt idag och huskatter från privata uppfödare på en övermättad marknad varit det enda valet hade jag hellre valt ett annat djur.
#1 Så är det ju inte alls. Fångas en dräktig hemlös katthona in så kastreras den om inte dräktigheten har gått för långt.
Du RÖSTAR med dina pengar vad du vill stödja! Vill du stödja puckon som inte har koll på något alls, samt inte inser orsak och verkan. Samt orsakar lidande för onödigt många katter i första andra och tredje led.
Eller vill du stödja dom som verkligen kämpar för katters riktiga värde?
Annat exempel vill du lämna in bilen för viktiga reparationer på bromsar och styrning på en verkstad som vet vad dom gör och är certifierade kommer kosta 10000 kr men du får kvitto och garantier i flera år.
Eller väljer du verkstaden som inte har någon utbildad personal på plats alls för 2000 kr lämnar inga garantier (det är inte ens säkert att de gjort reparationerna rätt trots allt) och inget kvitto.
Den första kan man se som raskatt verkstaden den andra bör rimligen alla undvika vilket nämligen är BYB huskatter verkstaden. Vilken väljer du? Bromsar samt styrningen är hyfsat viktiga på bilen dessutom.
/Fridaybrew
#8, #9, #10 riktade till MrsBex:
Jag ser ingen mening att fortsätta denna diskussion med någon som inte bryr sig. Jag förstår inte varför du ens startar flera sådana här trådar iom det när du ändå redan anser dig ha koll på läget.
Sen hur orka du? Du vet vår ståndpunkt vi vet din okej? Sluta tramsa med alla trådar du kommer ingen vart men än samma inlägg som tidigare samt påhopp!
Du håller liksom i 4 trådar! Give up!
Bra talat, håller med till 100%!
Så länge man inte bor i en stat som forntida Sovjet där staten dikterar att alla ska köpa t ex den enda sorts bil man tillverkar så finns det något som heter marknadsekonomi med utbud och efterfrågan. Om det finns en övermättad marknad på t ex röda snabba bilar så kommer ingen att fortsätta tillverka röda snabba bilar som rostar sönder i lagerlokaler när ingen vill köpa dem. Man kan som producent inte tvinga konsumenter att köpa sina röda snabba bilar. Det finns nämligen samtidigt en marknad för gröna långsamma bilar och blåa bränslesnåla bilar och gula rymliga bilar. Ingen sorts bil motsvarar alla konsumenters önskemål.
Så det finns ingen anledning att överproducera röda snabba bilar om man inte tänker tvinga folk att köpa dem eller om man har en fantastisk plan som ska lyckas konkurrera bort alla andra bilar. I stället ska man anpassa sig till det kundantal man har och se till att de röda snabba bilar man tillverkar är bra bilar som ger nöjda kunder. Kanske kan man då i slutänden lyckas ta en större marknadsandel.
Bilar är lycktvis inte varelser som lider, men katter är det.

Har alltid velat ha en Brittisk korthår faktiskt. Gillar deras nallebjörnsansikten. Men har sagt att det får bli när jag inte behövs för någon hittekatt.
15 år senare har jag fortfarande ingen Britt och kommer nog inte att få någon heller.
Hittekatter svämmar det över av. Och även om man skulle kastrera alla katter (både raskatter och huskatter) som bor inomhus idag så skulle inte kattrasen dö ut under min livstid iallafall. Troligtvis inte någon gång överhuvudtaget.
De som går ute förökar ju sig. Att hjälpa till, ta in och kastrera, TNR, alla sådana åtgärder är ju bara små steg på vägen för att komma tillrätta med ett stort problem.
Sen är det ju så att ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Det här med att kastrera katter är ju som att säga: nej jag tänker minsann slänga mina sopor här på gatan för det är så många andra som gör så lite till gör absolut ingen skillnad.
Min personlig åsikt är väl att det finns otroligt mycket duktigt folk som jobbar för hittekatters väl och ve i tillvaraon. Tillbringar i stort sett all sin fritid på att hjälpa dessa katter.
Visst, det finns då folk som tycker det är trams och inte hjälper någonting och "stjälper" till i andra ändan genom att producera fler katter.
Men låt då åtminstone de människorna få jobba ifred! Sluta motarbeta, sluta med det här tramset; jo men en hittekatt kan inte bli tam. Låt alla de som varit med om det själva få stå för de kommentarerna. Skygga katter kan bli de mest tillgivna och mysiga katter som finns. Kanske för att de hela sitt liv saknat någon som bryr sig om dom och ser till att dom mår bra.
Så visst, fortsätt att ha era åsikter om ni är så otroligt inställda på att man inte kan ändra sig. Vilket i många fall verka tyda på mer prestige och envetenhet än någonting annat. Och låt dessa eldsjälar få rädda de katter de kan.
Ni kanske inte bryr er om dom, men jag lovar, att katterna som blir räddade är väldigt tacksamma för en chans till att leva.
Jag ser på inget vis ner på dem som räddar och vill inte heller förringa det de gör. Däremot känner jag at om fler resonerade som du, hade det åtminstone funnits 240.000 hem som hade kunnat husera en hittekatt. Att själva ta beslut som inte bidrar, utan motverkar och sedan stoppa moralpinnen i ansiktet på andra och säga att de är elaka och dumma, är inte bara dubbelmoral utan också ett faktum att man blundar för sin egen del i alltihop. Sedan blir inte två fel rätt och jag har absolut börjat tänka om, när jag nu har mer fakta på hand. Fast jag kommer antagligen aldrig köpa hittekatt. Däremot kommer jag att tänka annorlunda och mer riskmedvetet den dagen jag med flit vill para min hona.
Cudos till att ett tankefrö har såtts =) Jag ser det som en bra början till något positivt!
/Fridaybrew
#18 Nja riktigt så är det inte. Uppfödare får ta max tre kullar kattungar på två år på en hona de flesta tar mindre. Av dessa går merparten till sällskap och kastreras. Får en hona tio kattungar sparas normalt en eller två till avel. Min hona kom från en kull på sex kattungar och hon är den enda som eventuellt kommer att användas till avel. Så utökningen av raskatters avelsbas går långsamt. På en huskattskull går de flesta till fortsatt avel eftersom många vill ha en kull efter sin katt som är så go och söt. Så jag gissat att av tio födda huskatter komme hälften att föröka sig i någon form. Dvs avelsbasen ökar snabbt. De allra flesta som håller på med husavel har tyvärr dålig koll på sjukdomar som katten kan ha genetiskt eftersom de inte kontrollerat något. Jag har kollat mina för både HCM och HD och kommer att DNA-testa dem också innan parning. DNA-testa kan inte huskattsägare göra fullt ut eftersom många tester är rasspecifika och det är bara ett fåtal raser man tagit fram gentester för. Tror vi är fler raskattuppfödare än huskattuppfödare som utbildar oss för att kunna ta hand om våra djur och planera för aveln och hitta lämpliga partners. Hur kontrollerar tex du hur hög inavelsgrad dina kattungar får? Jag går in och gör en testparning på tex pawpeds då har jag full kontroll. Väljer man att para sin raskatt så har man gjort många tester och kontroller av både hona och hane. Hade huskattsägare varit lika noga med att kontrollera sina djur hade det varit enklare att tycka det är ok i mina ögon men jag skulle tycka det är intressant att veta hur du ställer dig till att kontrollera om din hona fått tex fiv av häradsbetäckaren hon ev träffat. Hur tänker du följa upp en del sjukdomar som katter kan få vid inavel och som syns efter några år. Har du tänkt försäkra dig och framtida kattungeköpare mot dessa sjukdomar? Ja du ser kattavel är så mycket mer än att bara få honan dräktig,
Glad Skåning
TS, resonerar du på samma sätt när det gäller hundar också? Låt säg att pitbullhundar översvämmas på marknaden och inte blir sålda. Men att du gärna vill ha en jack russell istället. Du skulle alltså gladeligen avstå från den hunden du ville ha och istället ta en pitbullhund, fastän du kanske inte alls attraheras av dem?
Skall folk alltså närmast tvingas köpa en katt eller hund som de egentligen inte vill ha?
Så nog är det ju skilda marknader. Katthemmen översvämmas av huskatter och många får inte ens plats. Och jag fick resa genom halva Sverige för att hitta min ragdollkatt, och detta t.o.m trots att ragdollen är den populäraste rasen i Sverige. Ser du inte själv vilken skillnad det är i tillgång och efterfrågan vad gäller de olika katterna?
Seriös avel är bl a att ta hänsyn till dessa aspekter, att inte avla på ett djurslag där tillgången överskrider efterfrågan. För närvarande är det huskatter som har detta problem, och i viss mån även norsk skogkatt, vad jag har hört. Många norsk skogkattuppfödare har fått bromsa sin avel just pga detta. Man måste ta hänsyn till hur marknaden ser ut.
Om alla raskattsfantaster mot sin vilja skulle köpa huskatt istället så skulle kanske katthemmen bli tomma för ett kort litet tag. Men ganska snart skulle det bli överfullt igen. För det kommer alltid finnas människor som du som resonerar à la "åh vad det är sött med kattungar, nu tar jag en kull". Så huskatterna kommer aldrig dö ut pga detta. Så varför skall de som gillar raskatter tvingas städa upp efter er huskattsavlare och ta hand om era katter när de egentligen vill ha en annan typ av katt?
Bästa T.S om det inte funnits britter eller någon annan raskatt jag hade tyckt om så hade jag inte skaffat någon mer katt än de tvä huskatter jag räddat livet på. Hade jag däremot inte haft dessa 2 huskatter så kunde jag mycke väl ha tänkt mig att ha ett par britter till.
Det finns mindre än 1.3 miljoner katter i Sverige vilket det stod nyligen om i tidningarna och det är mindre än 15% av dessa som är raskatter. Vill jag ha en raskatt så skaffar jag en raskatt. Varför skulle jag avstå från dessa bara för att oansvarig personer ser till att det finns för många huskatter i förhållande till hem? Det är väl inte mitt problem? Det är deras problem som ser till att de föds. Sköt du ditt så sköter jag mitt.
Jag menade att alla kunde bidra med sitt. Sedan går ju inte hundar och katter att jämföra iom att katten är en katt som man har som ett sällskapsdjur som för det mesta gör som den vill. En hund har man ju för olika anändningsområden och när det kommer till pitbull är jag en av dem som tycker att man borde utrota dem. Jag är som ni märkt, full med starka åsikter. Jag har dem inte för att provocera, det är bara så jag tycker.
Varför skulle jag bidra med huskattseländet när andra ser till att det finns? Det ser jag ingen anledning till. Jag har gjort mitt på den fronten genom insatser då jag tagit hand som kullar fötts utomhus. Du däremot T.S kommer att ha ett mycket stort ansvar de närmaste 20 åren, minst.
Så då kan man sluta bidra, när man tycker att man gjort sitt? Om man nu då litar på att andra gör sitt, då spelar det ju ingen roll hur man än beslutar att göra gällande huskattavelns vara och icke vara. Jag har ansvar för min katt och de beslut jag tar kring den, ja. Fast det fråntar ju inte alla andra kattägare sitt ansvar. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite man avlar på raskatter, huskatten väljs ändå bort. Ni vill inte avstå från era raskatter med försvaret att "ni vill inte" och ni " ser inte er del i det" fast ni HAR ju onekligen en del i det. Lika lite som ni vill välja en hemlös katt, vill kanske en person som kan köpa en katt av en kompis det. Ändå är det huskattköparen som uteslutande är boven i dramat. Så som jag ser det är alla vi kattägare delaktiga och alla kattägare påverkar marknaden med katter. Det är ett faktum som ni aldrig kan svära er fria ifrån. Oavsett vad vissa gör och inte gör med sina huskatter är det i slutändan deras beslut och de har rätt att ta dem besluten lika mycket som ni har. Vare sig ni vill eller ej.
Dom flesta jag känner med raskatt (inte allt för många dock, men ändå) ville ha just den rasen, och skulle förmodligen inte ha köpt katt om inte den rasen fanns. Då tas det inte upp några hem för hittekatter..
Om man tänker "det är ju bara en kull" och därför får ungar på sin katt, som man sedan säljer okastrerade så kommer ju förmodligen någon av ungarna själv få ungar. En enda kull kan leda till massa hittekatter även om din katts ungar kommer till bra hem, kan du vara säker på att inte dom får ungar som föds ute eller blir utkastade?
Jag skulle aldrig kunna ta en kull på en huskatt. Jag skulle ha alldeles för dåligt samvete för att klara det. Huskattmarknaden är otroligt övermättad, och det räcker som skäl för mig. Sen är jag för nojjig för att någon skulle kunna gå fel. Jag har en honkatt härhemma, som jag älskar över allt annat och som är väldigt speciell för just mig - och just därför skulle jag aldrig låta henne få ungar pga av alla risker. Dels att gå fertil den tid hon behöver för att växa på sig, sen kan mycket hända vid förlossningen osv.
Om jag var vän med någon som tog massa kullar "för att det är roligt" och/eller för att tjäna pengar, så skulle jag faktiskt säga upp vänskapen med den personen, för att jag tycker det är så fel. Det gäller föresten oavsett djurart.
Jag ser faktiskt inget problem med att huskatten "dör ut", även om jag tror att den aldrig kommer göra det (det kommer alltid vara någon som inte orkar/vill kastrera sin katt). Det finns massor av olika raskatter, det kan inte vara omöjligt att hitta en man gillar. Gillar man huskatter, så finns ju europé till exempel.
Men jag ser inte ner på huskatter på något sätt, jag tycker ras- och huskatter är precis lika mycket värda. Jag tycker bara att sättet dom föds upp på är fel. Alla kattungar förtjänar att ha bästa möjliga starten i livet. Testade föräldrar, en mamma som inte fått flera kullar redan, och sedan bli vaccinerade och allt annat som ska göras. Dom flesta huskattuppfödare gör inte detta. Och i princip ingen har koll på bakomliggande sjukdomar eller släkt. Därför tycker jag att om man ska avla, så ska man göra det på raskatter, som är testade och som du vet vad som finns bakom.
Jag är ganska säker på att jag någon gång kommer äga en raskatt. Med raskatt har man lite mer säkerhet, lite mer trygghet. Sen tror jag även att jag kommer ha hittekatter.
//Jessie
Men om nu huskattmarknaden är så mättad och ni inte tror att problemet kommer att lösas - någonsin utan bara förvärras, varför är det då så fruktansvärt att avliva överskottet. Ni säger ju själva att det oftast är sjuka, vanskötta och förvildade katter som dessutom förökar sig vidare och utökar marknaden ännu mer. Om man då avlivar överskottet, då menar jag inte att man skall gå loss med en hagelbössa och skjuta dem "on sight" utan kanske då lägga alla pengar som nu läggs på räddning, på human avlivning? Det är bara en tanke och även om många av er går i taket nu, är det ändå inte en orimlig tanke iom att man då snabbt får ner antalet katter. Eftersom du #41 inte har något emot att huskatten dör ut, då är det ju verkligen inte ett problem för dig.

Det kostar lika mycket att kastrera en katt som att avliva en katt. Undrar varför kastrering alltid ska vara så mycket krångligare.
Den kastrerade katten belastar ju fortfarande marknaden, de gör ju inte en avlivad katt. Om då sedan vid sidan om, jobbar med att upplysa huskattägare och får dem flesta att tänka mer långsiktigt, har man snart nog nere marknaden på en ganska hanterbar nivå. Huskattägare går att lära, se bara på hur många som i dag inte lämnar bort sina ungar förrän vid 12 veckors ålder, jämfört med tidigare. Sedan sätter även blocket inte ribban högre än 100:-, för det är det lägsta priset de kräver att huskattägarna sätter på sina ungar.
#36 Bra inlägg!
När jag skaffade min första katt, så hade jag inte ens planer på att ha katt generellt. Jag stötte på mina raser när jag läste om olika husdjur, och det är dessa raser jag ville ha, inte en ragdoll eller en norsk skogkatt osv. Plus att uppfödningen är seriös kändes för mig tryggt, istället för "vår utekatt blev dräktig (pappan okänd) och nu skänker vi bort kattungarna, ovaccinerade och inte ID-chippade".
Tänk om t.ex ragdolluppfödare födde upp för många katter så marknaden blev övermättad, skulle då alla som vill ha katt tvingas ha en ragdoll? Det är ju knappast rättvist. Då borde väl snarare ragdolluppfödarna dra ned på sin uppfödning tills marknaden är mer balanserad.

#44 Belasta marknaden? Det är levande djur och inga tv-apparater som man har tröttnat på. Ett djur är ingen belastning.
Det finns så fruktansvärt många människor som tröttnar på sina katter och kastar ut dom för de behöver inte bry sig. Varför? Jo, för det finns ju alltid någon "kattälskare" därute som inte klarar av att se en katt frysa ihjäl. Jättepraktiskt. Eller så fryser de ihjäl helt enkelt, eller dör av svält, men det bryr sig ju såna personer såklart inte om. Man kan ju köpa ett nytt husdjur när andan faller på.
Och varför inte ta kull på katten innan man kastar ut den också. Då slipper man den tråkiga vuxna katten, får leka lite med kattungarna tills de är stora nog för att bli tråkiga de också och åker ut på backen.
Om folk slutade att prata så förbaskat mycket om att avliva djur istället för att vara en del av lösningen istället.
Varför ska det avlivas en massa djur när samma folk producerar nya i den andra ändan? Hur logiskt är det?
Det avlivas för lite djur i Sverige kan någon nån gång dra till med också och tycka att det låter ju som ett bra argument.
Nej, det gör det inte, men det föds alldeles för många oönskade, oälskade djur som inte har bett om att få födas.
Det är förbanne mig människans skyldighet att se till att städa upp efter sig också. Som tur är så finns det ju människor som brinner för det här och gör detta. Men det är ju svårt när det läggs otroligt mycket tid och resurser på att hitta jourhem, permanenta hem, skjuts osv till djur som behöver komma in när någon skjutglad j-vel redan har gjort jobbet.
Varför ge livet en chans när det är så mycket enklare att ha ihjäl?
En fruktansvärd jäkla inställning är vad det är. Och om man nu är så fruktansvärt anti-liv och absolut inte har någon lust att hjälpa till. Sluta då upp med att försöka motarbeta folk som gör det. Jag förstår inte hela den grejen alls.
Och angående "belasta marknaden" det behöver de inte göra om fler får stöd och hjälp till TNR-projekten.
Där kan man också försöka tänka lite logiskt. Om man istället för att ta in och avliva alla katter, som i sin tur kostar massa pengar. Så kan man ta in, kastrera och släppa ut.
Och om man då inte kan skylla på "belasta marknaden" eller att det kostar för mycket pengar vad ska man skylla på då?
Jo då skyller man på att katterna kissar i ens rabatt och borde skjutas bara för det.
Och då är vi inne på att folk inte har koll på sina utekatter och släpper dom vind för våg. Och lustigt nog är det många som har sina katter som utekatter som klagar på de hemlösa katterna. Också någonting jag inte får att gå ihop alls.

Sen vill jag tillägga angående att det skrevs i en annan tråd om otrevliga kommentarer och OT-kommentarer.
Att läsa i en tråd på katter.ifokus att någon anser att alla pitbulls borde utrotas är nog för en pitbull-ägande människa både otrevligt och OT.
Jag har en huskatt (eller bondkatt som jag säger) och jag kan hennes bakrund gott å väl 🙂
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Bästa T.S. jag är 59 år gammal och sjuk. Jag vet inte hur många år till jag kommer att leva. Min man har också varit allvarligt sjuk i cancer och han är 4 år äldre än jag. Jag har gjort mitt för huskatterna som andra ser till att producera däribland du. Ta ansvar ni som producerar dem för det är vad de som föder upp raskatter gör. Nej jag ser inte ned på huskatter på något sätt en katt kan inte hjälpa att den blivt satt till världen av oansvariga människor, men de som producerar för en redan mer än mättad marknad formligen avskyr jag. Du är en av dem som gör det.
Tala om för mig och alla andra hur man ska komma till rätta med att skjuta av kattbeståndet. Det har nämligen visat sig att det inte går. Däremot så fungerar TNR om du vet vad det är. Då slipper katter bli skjutna. Men inte kattliv är uppenbarligen inte värt så mycket för dig. Gå gärna in på hittekatter med dina åsikter så får du veta vad du är värd.
Tack för mig.
#42 Jag har inget problem med att "rasen" huskatt dör ut, men det betyder inte att jag vill att alla ska avlivas. Själv har jag ingen koll på siffrorna, men om det kostar lika mycket att kastrera som att avliva, så tycker jag det är tusen gånger bättre att kastrera. Sedan antingen omplaceras eller släppas ut i en TNR-koloni (heter det så?)
Det jag menade var helt enkelt att jag inte skulle det se det som ett problem (snarare tvärtom) om färre huskattsungar föddes och fler kastrerades så att överskottet på huskatter försvinner på sikt. (Sen tror jag inte att dom kommer försvinna helt, det är nog omöjligt)
//Jessie
Det är väldigt mycket känslor i dessa frågorna och det är bra. Jag pratar nu om det på en saklig nivå, vilket gör att det upplevs som väldigt känslokallt och för er som brinner i dessa frågor, är det självklart jobbigt att läsa. Jag är inte anti liv, men som ni själva påpekar är det många katt utan hem, katter som fryser ihjäl och dessutom också fortsätter att föröka sig. Ni har många gånger i denna och mina andra trådar beskrivit en hopplös situation där ni ständigt kämpar, men ändå inte får upp näsan ovanför vattenytan. När man länge har försökt en metod som inte fungerar, måste man tillslut vara öppen för andra alternativ. Ni beskriver en situation där det ständigt rasar in fler katter som behöver hem. Då måste man tillslut ta till drastiska åtgärder. Varför tror ni att myndigheterna tar samma beslut? Ni tycker att dem är känslokalla också och jag förstår att ni tycker det, men ibland måste beslut tas. Man skjuter av förvildade tamkaniner för att hålla ner bestånden också. Man skjuter av massor med vilda djur på samma sätt med, när de blir för många. Katternas bestånd, har som ni själva påpekat, gått överstyr och för att kunna få någon kontroll, måste man börja jobba med det från två håll. Det vill säga, avliva överskottet och informera kattägarna. Det behövs uppenbart mer information ut till kattägarna och "blir man av" med kostnaderna som läggs på att ständigt trampa vatten, på att istället kunna jobba med at få ut information, kommer fler och fler få upp ögonen och tänka efter när de skaffar husdjur. Sedan finns det alltid människor som inte förstår och som t.o.m. vill illa, fast de allra flesta människor vill faktiskt väl och om de bara får information, så at de förstår, kommer de att kunna tänka efter. Så även om ni känner det som att jag inte tycker att ett kattliv är värt mycket, hade man ju genom denna handlingsplan, i slutändan kunnat höja kattens värde och på så sätt värna om katternas liv.
#51 Det är endast på isolerade öar som avskjutning i kombination med förgiftning resulterat i lyckad utrotning av katter. Det, är något som är beprövat och som inte fungerat hittills under några andra omständigheter.
Det som hittills används som metod för att hålla kattpopulationen i schack i Sverige är avskjutning samt avlivning på katthem. Ser det ut som det har lyckats? Varför ska vi fortsätta med metoder som uppenbart inte fungerar?
Att bedriva no-kill katthem och TNR är förhållandevis nytt i Sverige och det om något bör betraktas som ett nytt sätt att hantera situationen eftersom det är avskjutningen som totalt misslyckats. TNR är beprövat utomlands med goda resultat men har knappt fått användas hittills i Sverige.
#MrsBex Vad hjälper en massa avlivningar av hemlösa katter, när sedan du och dina gelikar fyller upp antalet och mer därtill på två blinkningar? Du menar helt kallt att levande katter ska få sätta livet till bara för att du ska kunna avla helt som du själv vill. Det kommer aldrig att bli humant att ta ihjäl friska katter. Speciellt inte av av den orsaken.
#53 Nu gör du egentolkningar igen. Nej, det var inte så jag menade och hade du läst igenom alla mina inlägg hade du vetat det. #52 Oftast får ju inte en sådan aktion sättas helt och håller i bruk, p.g.a. Protestlistor och liknande som människor gör för att stoppa. "Ser det ut som det har lyckats" Som sagt, man har ju inte verkligen satt en sådan aktion i rörelse på allvar och skulle man göra det, skulle det bli ett ramaskri utan dess like. Men som det ser ut i dag ser det inte ut som att det "lyckas" så bra med era metoder heller.
#47 Mitt svar var nog inte ett som folk gillar att höra, men det var inte OT. Jag fick frågan om jag resonerar likadant när det gäller hundar och svaret var ju då, ja, det gör jag. Även om pitbullfrågan är en helt annan och kräver sin alldeles egen tråd i ett helt annat forum, svarade jag ändå på frågan. #36 frågade också om jag skulle välja pitbullen framför jackrusseln och iom att jag tycker som jag gör, är svaret alltså, nej. Så upprörande kanske, ja. OT, nej
#54 Vad är det som jag har tolkat fel?

Angående huskatternas framtid. För att få ordning på det hela (stort överskott av katter som ofta blir hemlösa och lider) krävs en lagstiftning om att alla huskatter skall kastreras och idmärkas + registreras (gärna vaccineras också för att förhindra smittspridning) samt strängare straff om man överger/vanvårdar sin katt.
När antalet då till sist sjunker, kan man avla på huskatter OM man följer alla regler som registrerade kattuppfödare gör (hälsotestar, registrerar, idmärker, vaccinerar osv.). Bäst vore nog om några av de bästa exemplaren av korthårig huskatt får läggas till avelsbasen hos raskatten Europé (som noviser). En rasren Europé med stamtavla kostar också runt 5000 kr minst.
Om det inte längre fanns några "superbilliga" katter för 1-500 kr/st, utan människor var tvungna att spara ihop och hinna tänka efter lite innan de gör ett impulsinköp, så ökar chansen att man är rädd om sitt djur och inte släpper ut det vind för våg eller överger det. I Danmark m.fl .länder är det vanligt att alla raskatter som säljs som sällskapskatter säljs kastrerade. Då undviker man risken för BYB. Okastrerade katter säljs för ett högre pris och till registrerade uppfödare. Detta kommer förmodligen bli allt vanligare även i Sverige inom allt fler raser. Det förekommer redan.
Det hela är väldigt enkelt:
Är en marknadsandel övermättad så är den.
Man kan se huskatten som en ras liksom andra raser. Det är olika marknadsandelar. Huskattens är full - då producerar man inte medvetet fler. Oavsett vilken ras det är.
Kan man inte sälja kattungarna får man behålla alla fem-sex-sju själv och raskt ha 10-15 katter eller avliva dem.
Det finns inga uppfödare av raskatter som medvetet skulle producera kattungar om premisserna varit sådana. (Det finns inte tusentals hemlösa britter t ex som avlivas hej vilt)
Raskatters framväxt har de senast åren bidragit till att öka statusen på huskatten.
Kontrollerad avel handlar inte bara om hälsoaspekter utan alltså också om att producera för sin marknadsandel.
#56 Hade du läst igenom mina inlägg hade för det första vetat att jag har börjat tänka annorlunda när det kommer till parning av min katt. För det andra var inte syftet att jag "skulle kunna avla fritt" utan som jag skrev, att man med information skulle få ner antalet huskattkullar och på det viset ta sig an problemet från två håll. Att argumentera och diskutera genom att lägga ord i någon annans mun och bara läsa delar av det någon skriver, bidrar inte till en trevlig ton, utan sätter bara onödiga sidospår eftersom jag måste förtydliga och förklara mig om och om igen.
#59 Det hjälper inte att du skriver att du börjat tänka annorlunda, när du sedan ändå tänker avla. Antalet katter kommer inte att minska bara för att du "börjat tänka annorlunda".
Jag kan inte låta bli att jämföra allt detta med ett stort stökigt rum. En del är sådana som hemma vill ha det väldigt städat och blir också dem som plockar mest. Sedan finns dem som plockar när de ser att det finns behov. Så finns det dem som inte egentligen märker hur stökigt det är, eftersom det finns andra som plockar. Fast om de blir tillfrågade och får veta vad som behövs göras, är de inte sena att hjälpa till. Sedan finns det alltid sådana som gärna smiter undan storstädningen, men som kan plocka undan efter sig själva. Längst ner finns dem som varken städar eller plockar upp alls och som inte heller bryr sig. Alla måste se sin del och alla måste hjälpas åt. Man förstår att dem som städar mest irriterar sig på dem som inte städar lika mycket, men man kan inte kalla alla för oansvariga, bara för att det finns dem som är det. De som är oansvariga, bryr sig inte om att fråga eller att diskutera. Det skiter helt enkelt i det, rakt av. Det är bättre att ge direktiv, precis som ni försöker göra. Fast man måste också att alla kan ha olika lösningar på samma problem och att ingen "städar" likadant. Alla tänker olika och det finns egentligen ingen nytta med att bli förbannad, de som försöker att komma på en gemensam plan på städningen, tappar snart då intresset för att städa och då fortsätter ni att stå där ensamma med tyngsta lasset.
Alla skall bidra till huskatterna, utom ts själv som visst av någon anledning står utanför alltihop och istället själv får avla. TS får avla och sen skjuter man bara av överskottet som ts bidragit till. Det är ett mycket märkligt tänk, måste jag säga.
#55 "Jag fick frågan om jag resonerar likadant när det gäller hundar och svaret var ju då, ja, det gör jag."
"…frågade också om jag skulle välja pitbullen framför jackrusseln och iom att jag tycker som jag gör, är svaret alltså, nej."
Nu blev det nog något fel, du missade nog något i mitt inlägg#36. Jag frågade om du hade samma tänk när det gäller hundar, dvs att man skulle ta en hund som det finns ett överskott på, fastän man egentligen själv vill ha en annan hund. Och detta svarar du alltså ja på. Men i meningen efter skriver du att du inte gör det. ????

#51 Det är ju synd att du inte läste vad jag skrev istället. Då finns det ju ingen anledning att lägga mer tid på den här tråden när vad som står raskt hoppas över till förmån för att fortsätta köra på i samma hjulspår som man gjort tidigare.
Tror inte #53 misstolkat något iom det du (TS) skrev i #33 "Däremot kommer jag att tänka annorlunda och mer riskmedvetet den dagen jag med flit vill para min hona."
Samtidigt vill du att man ska skjuta överskottet på katter, en kvot som huskatts uppfödare snabbt kan fylla upp och vips är vi tillbaka på ruta ett igen vad gäller huskatter. Det ger inget resultat om man skjuter bort huskatter samtidigt som det oansvarigt avlas fram nya i det dubbla antalet, då är det mycket bättre att stoppa aveln och redan se till de katter som lever och börja med att ge dem ett kärleksfullt hem.
Det är så mycket mer än att bara ladda bössan och leka vilda västern men det hade du vetat om du läst om ämnet.
#62 Du är så himla upptagen med att vara arg att du inte ens märker när jag säger att jag ändrat inställning.
67# ja och du fick säkert en fin slant för dom huskatterna
#69 Varför är du så arg på alla hela tiden? Har du nageltrång?
MrsBex: Du tycker inte att TNR metoden hjälper minska ner antalet hemlösa katter? Kanske om fler hjälpte till med detta,istället för att bara sitta och tycka och tro
😴
Nä det har jag inte jag blir bara så förundrad utav eran hjärnkapacitet som verka tro att det ni gör är helt skadefritt och helt okej mesans andra ska sopa upp eran skit. Med ett syfte tjäna pengar!
#72 Du tar väldigt ofta upp hjärnkapacitet och intellekt som argument, iom att du inte verkar vara mer verbal än så, gör ju att man kan fundera hur det står till hos dig, på den punkten. #71 Jag är för dåligt insatt, jag går bara på den informationen ni gett mig och då ser det ju inte direkt ljust ut. #65 Som jag skrev, så menade jag ju på att man kunde möta upp det från två håll, alltså både avlivning och genom information förmå folk att sluta "avla" #63 Jag svarade på om jag resonerade likadant när det gäller hundar och då syftade jag väl egentligen på min inställning till djuret som sådant. I det andra svaret syftade jag på att jag inte hade valt en annan sort, precis som med katter. Det var otydligt.
MrsBex: TNR har precis introducerats i Sverige och praktiseras på en liten skala idag. Ge det 50 år eller så, så kan vi jämföra effektiviteten med avskjutningarna som har praktiserats i sisådär 100 år.
Som någon annan redan påpekade så har försök att utrota förvildade kattstammar enbart varit effektiva på små öar och då genom att kombinera olika metoder såsom jakt med hund, rävsax, spridning av kattpest mm. För referenser hänvisar jag till denna litteraturstudie: http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/LitteraturgenomgangSOUdel2.pdf
I övrigt så anser jag att alla som avlar på katter bidrar till "kattöverskottet", både du som avlar på huskatter och de som avlar på raskatter. Att huskattavel bidrar i mycket större grad till problematiken med hemlösa katter är helt klart, men det betyder för mig inte att inte också raskattaveln ibland ska ses över. Det finns onekligen raskatter, eller avkomma från raskatter som parats med huskatter eller katter av annan ras, som används i BYB, se t ex inlägg nr #67. Ingen som avlar på katter har ryggen helt fri.
Jag personligen skulle aldrig köpa en raskatt eller huskatt-ungar från en privatperson, just pga att det finns så många hemlösa katter. Jag har köpt mina katter från katthem som då kan ta in katter som var hemlösa. Vill man hur som helst skaffa raskatt så finns det säkerligen raskatter som behöver omplacering också.
Det många av er inte tänker på, är att för dem som inte är insatta i frågorna, som det här med de hemlösa katterna, kanske första gången vi får höra något om det, är via ett surt inlägg på ett forum om katter. Att då i samma mening bli kallad egoist och oansvarig, gör ju nye bara att man blir våldsamt ointresserad av att fortsätta lyssna, plus att man som i alla andra lägen när någon är otrevlig att ta in information. De av er som har den här anklagande och otrevliga tonen gör det ju inte lättare för dem som på ett trevligt sätt försöker få folk intresserade. För efter ett sådant aggressivt anfall, blir man automatiskt ointresserad nästa gång frågan tas upp av någon annan och det är lättare att avfärda informationen. Det är ganska enkel psykologi. Det är inte informationen som gör en ointresserad, det är attityden. Jag är lite old school, jag har jobbat lite på bondgårdar och jag har alltid gillat djur, men mitt intresse har inte varit tillräckligt stort för att jag skall leta upp och sätta mig in i frågor som rör det här med hemlösa katter. De flesta har hört talas om sommarkatter, men långt ifrån alla sätter sig in i frågan och vet då heller inte hur stort problemet är. Så man gör som man alltid har gjort i gårdarna. Man har en katt som man ta hand om och som fångar möss och som på våren får en kull, som man säljer och sedan tänker man inte så mycket mer på det. När man sedan flyttar in till stan eller till annan miljö, har man med sig samma erfarenhet och samma tänk och ingenting har gjort att man behöver tänka annorlunda. Katten kommer och går när den vill, varje dag, man har hand om den, ger den mat, gosar, chippar och går med den till veterinären. Blir den dräktig, tar man hand om det och som katter oftast är, brukar de klara det själva, även om de oftast vill ha sällskap under förlossningen. Ingenting har gett en någon anledning att tänka om eller att ens reflektera över hur det ser ut på ett katthem långt bort, eller att det finns förvildade katter. Man läser varje dag i tidningen om hemskheter världen över, som man inte heller reflekterar över, såvida det inte gäller saker som man VET att man kan påverka. Köpa ekologisk mat t.ex. Det är därför attityden är så onödig, för man kan inte ha som utgångspunkt att alla är insatta och skiter i det och för den sakens skull välja att vara otrevlig. Upplys folk på ett trevligt sätt istället. Då är chansen större att folk lyssnar och tar till sig informationen som ni vill ge dem.
#74 Ja, med aveln tänker vi lika, alla bär sin del. När de kommer till hur man skall råda bot på överbefolkningen av katter, är jag ju inte blodtörstig på något sätt, utan vill helt enkelt titta på olika handlingsmetoder. Om TNR precis har kommit till Sverige, är det ju absolut värt att ge den en chans, läste att det fungerar bra i USA.
#69 Du tänker ju bara på pengarna? Jag sålde dom för 4500 styck och de sista två för 6000 tillsammans för att dom ville köpa två katter.
Dessutom var dom vaccinerade två gånger, avmaskade och veterinär besiktade. Och ingen billig mat blev det inte!
Och jag håller fortfarande kontakten med dom nya ägarna och allt är jätte bra! "för dom huskatterna", spelar det någon roll om det är huskatter? Hellre att huskatter kostar lite än att sälja dom för 100 kr.
En glad kattunge som är hos sina nya ägare! 🙂
#77 4500 kr för en huskatt??? Jag hoppas att du skojar, annars är det ett vidrigt ockerpris. Katterna verkar inte ens vara chippade. Har du testat dem för sjukdomar ens så du vet att de inte blir sjuka snart efter leverans. Vore ju trist för köparna isåfall (och främst för katterna), för huskatter kan ju inte livförsäkras för mer än tusen kronor eller strax däröver.
Snacka om att avla för att tjäna pengar. Stackars katter som blir tvungna att agera kassako för sina giriga ägare. Pengarna du får in verkar ju vara viktigare än katternas väl och ve.
#75 Ja just det men sen när man blir upplyst på ett trevligt sätt ska man ju inte hugga tillbaka mot den personen, finns ett exempel i en av dina trådar där en upplyste dig på ett trevligt sätt kring detta med hemlösa katter men du högg tillbaka direkt på ett otrevligt sätt. Så samma princip du precis skrev gäller inte bara de som svarar i trådarna utan också de som skapar dem. Just saying. 😉
#78 Varför är 4500kr fel på en huskatt? Det är väll bara bra att man tar ett sådant pris på en huskatt då inte vem som helst kan köpa en så dyr katt medan många kan köpa en katt för 100kr. Jag ogillar folk som säljer iväg en huskatt för en hundring som om den inte vore vatten värd, men det är jag.
Och jag ogillar när folk utnyttjar katter för sin egen vinnings skull. Att avla för att tjäna pengar. Utan att katten får så mycket del av det hela. Särskilt inte som huskatter inte kan livförsäkras för detta belopp heller.
Jag gissar dessutom att det höga priset var betingat av katternas raslika utseende. Som om katterna skulle bli "finare" och mer värda av att se ut som raskatter. Är detta ett bra sätt att öka huskattens status? Nej, det tycker inte jag.
Jag hoppas att Danitza åtminstone varit helt ärlig mot sina köpare att det faktiskt är huskatter de har köpt.
#80 Man hade ju kunnat kosta på katterna en id-märkning och att föräldrarna varit testade för det priset.
#78 Så är någon nu då gör allt som tänkas kan och tar pris därefter för att bli av med impulsköpare, då är du sur för DET?! Hur ska du ha det? Kan huskattsägare någonsin göra rätt?
#79 Ja, peka hit och dit. "Du missade en fläck" Jag hade den kvällen svarat på en massa inlägg i samma fråga i varierande artighetston. Jag är inte mer mänsklig än att jag kan tröttna också.
Jävlar vad ni gnäller. Om allt. Är ni lika petiga i ert vardagsliv? Hoppas ni har en pedantisk partner så att det inte skaver sig.
#81 så om tester mm gjorts innan parning och kattungarna vid leverans har allt de ska ha som id märkning osv så är det fortfarande ett vidrigt pris pga att huskatter inte kan livförsäkras för det beloppet? Prata inte om specifikt #77s katter utan huskatter i allmänhet. Bara en fundering från min sida då jag stött på många som inte anser huskatter värda mer än 100 kr även om de skulle gjorts tester mm. :) #82 absolut men jag undra rent allmänt inte kring just #77s inlägg just för att meningen var "4500kr för en huskatt". :) #84 Det gäller samtliga här inne. Man är inte mer än mänsklig. Dock tycker jag att innan man börjar säga åt folk att vara mer trevliga kanske man skulle se över sig själv också. ;)
#84 Ja, det är en mening som kastas fram och tillbaka här inne, fast samtidigt är vi nog alla vuxna nog att se vad som händer och även att i vardagliga situationer går folk inte runt leende fån och alltid svarar artigt på påhopp. Det blir lite sandlådenivå på det hela när man ständigt pekar finger och alla är vi lika skyldiga.
#80 Håller med dig!
#78 "4500 kr för en huskatt??? Jag hoppas att du skojar"
"Stackars katter som blir tvungna att agera kassako för sina giriga ägare. Pengarna du får in verkar ju vara viktigare än katternas väl och ve."
Skulle du hellre vilja sälja din katt för 100 kr eller? Har man inte råd att köpa en katt för 4500 kr så har man inte råd att ha en katt överhuvudtaget! Att ha en katt är inte billigt ska du veta. Genom att sätta ett sådant pris så vet man att köparna har en bra ekonomi för att ta hand om katterna om något skulle hända och köpa bra mat osv! Jag älskar mina katter och vill att dom ska hamna på goda händer. Som jag skrev innan så har jag fortfarande kontakten med personerna som jag har sålt katterna till.
Om jag inte skulle brytt mig om mina katter så skulle jag knappast vaccinera dom två gånger, avmaskat dom eller veterinär besiktat dom och köpt bra mat osv! Så du ska inte komma här och skriva till mig att pengarna är viktigare än mina katter för tro mig det är det verkligen inte!
Nej, jag skojar inte.
Det verkar vara lätt att hitta argument för att utnyttja en katt till egen vinning.
Man kanske skulle sluta jobba och låta katterna dra in pengar istället och starta en liten fabrik. Det verkar vara både lönsamt och ge god respons.
"Jag gissar dessutom att det höga priset var betingat av katternas raslika utseende. Som om katterna skulle bli "finare" och mer värda av att se ut som raskatter. Är detta ett bra sätt att öka huskattens status? Nej, det tycker inte jag. "
"Jag hoppas att Danitza åtminstone varit helt ärlig mot sina köpare att det faktiskt är huskatter de har köpt."
Jag säger såklart att de är huskatter men vissa personer ser inte mina katter som huskatter. Vad menar du med "åtminstonde"?
Så du tycker att det är okej att en huskatt (som ser ut som en huskatt) ska få kosta 4500 men eftersom mina katter har rasliknande utseenden så är det inte okej?
Jag tycker att om man öht skall avla fram fler huskatter - vilket egentligen är helt onödigt då det redan finns ett sådant överskott - så bör man ha katten i främsta rummet, inte sig själv och sin plånbok. Om du har lagt ut 4500 kr per kattunge för denna avel så är det ju förstås helt rätt att sälja dem för det också. Men huskatter brukar väldigt sällan kosta ens hälften så mycket i avel, särskilt om man enbart har avmaskat, vaccinerat och veterinärbesiktigat själva kattungarna. Det var lite det jag menade med ordet "åtminstone". Har du t ex testat föräldradjuren för sjukdomar? Kollat blodgrupper?
Jag har aldrig sagt att huskatter som ser ut som bondkatter skall kosta mindre. Jag har sagt att man bör ta betalt efter vad man har lagt ut för katterna. Jag tycker inte att det är priset på katten som är det viktigaste, utan omsorgen om katterna. Har aveln kostat flera tusen, fine, men har den inte gjort det är det fel att ta ut så mycket, tycker jag. Då är det ju avel för egen vinnings skull, och det tycker jag är att utnyttja katterna. Och det är speciellt fel när det gäller en kattart som det redan finns ett stort överskott på.
Så länge som det finns 100.000 hemlösa huskatter fins det ingen anledning att ta några kullar på en huskatt. Oavsett vad man sen gör med föräldrarna eller med ungarna.
Ja, jag i alla fall tagit ett beslut efter alla dessa diskussioner fram och tillbaka. Om min katt nu är dräktig, tänker jag låta henne få den kullen. Min vet. Har gett klartecken om att själva dräktigheten kommer att skada min katt. Jag ville ha EN kull och bara en kull, men om hon nu inte är dräktig, kommer jag antagligen att kastrera henne i sommar. Och tillslut: Var och en är salig på sin tro. Jag gör som jag vill och du som du vill.
Min vet. har givetvis gett klartecken om att dräkigheten INTE kommer att skada min katt. Min surfplatta gör att vissa ord faller bort ibland! :P
Tröttnade på att läsa alla inlägg.. Men det jag kom fram till av det jag orkade läsa är att.. 😴
Mina bondkatter är inte lika mycket värda i allas ögon.. Men jag älskar mina katter och skulle inte vilja ha en raskatt bara för att den har stamtavla etc. För mig är en bondkatt lika mycket värd..
Men så är det ju i hela samhället.. En kung är mera värd än en greve. en ingenjör mera värd än en verkstadsarbetare,, etc..
Men det borde vara så att både djur och människor har ett lika värde oavsett ursprung 🙂
#95 Din veterinär kan aldrig ge några klartecken om att din katt inte kommer att skadas av dräktighet. Det kan ingen veterinär göra. De kan ju inte se in i framtiden. De kan bara gissa.
#96 Jag tycker också att alla katter är lika mycket värda. Men livsvärde är inte samma sak som avelsvärde. Jag tycker att huskatter är värda precis samma omsorg som raskatter. Ingen skall behandlas sämre eller bli mindre påkostad pga sitt ursprung.
Nä, men om jag frågar om hon är för liten för en kull och han säger "nej", skall jag då inte lita på hans omdöme? #96 Håller med dig helt och fullt. :)
#69 Synd att du inte orkade läsa alla inläggen. Då hade du kommit till en annan slutsats. Eller så har du helt enkelt inte förmågan att förstå vad folk här vill få fram.
#96 Jag tycker också att alla djur har lika värde men dessvärre är det ofta många huskattsägare själva som inte skattar sina djur så högt att de anser det värt att t.ex ta en försäkring på dem. Det har vi väl läst en hel del om här på forumet. 😕
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag har alltid haft försäkring på mina katter fast de är bondkatter. Men vet de som inte har det fast de har raskatter.. Men ibland undrar jag varför jag betalar detta. för när den ena katten dog hade jag igen nytta av det, för jag hade ingen kropp och kunde bevisa det..
#101 Fast jag ser väl försäkringen som ett ekonomiskt skydd när katten lever, inte som en återbäring, är den är död…?
Man har efterlevnads skydd eller vad det heter. så man ska kunna få ersättning om katten dör för tidigt och du kan köpa en ny katt för den summa den är värd,, 🙂
Nä jag har de kvar ifall det skulle hända något med de andra och jag behöver operera katterna.. 🙂
Aha, du tänkte så! :)
Jag tycker det var en sjukt bra text! Jag tycker att så länga man alvlar fram en masa raskatter så kan man avla fram fina huskatter, så länga man tar hand om kattungarna så dom kommer till bra hem! Och om ni som jag, är inne på blocket varje dag och tittar på alla katter som läggs ut varje dag så ser man folk som lägger ut huskatter till ett bra pris (som 2000 kr) så blir dom sålda lika snabbt som många raskatter! Och det är många uppfödare som säljer raskatter som kan ha ute en annons någon månad och måste förnya den för att dom inte får dom sålda! För det finns många som inte vill betala flera tusen kronor för en katt som dom bara ska ha till sällskap, men ändå vill ha en kattunge från någon seriös "uppfödare" och då väljer många huskatter :)
#105 Håller med dig! :)
#105 De får antagligen dom sålda snabbt för att de påstår en massa raser i den (tyvärr). Det är sant att inom vissa områden har folk problem att sälja sina raskatter, som en uppfödare sa, "folk vill inte betala för en raskatt i mitt område utan de anser att en katt bara är en katt och köper hellre en oseriöst uppfödd blandraskatt för det är billigare". Tur nog så behåller raskattsuppfödare sina katter som inte blir sålda, och inte avlivar eller överger dem. Inom vissa områden går katterna åt som smör. Det beror även på rasen, om det är en populär ras eller inte och hur stor marknaden är. Även årstiden, färg, osv. kan spela roll.
Och det inte rätt att avla fram fler huskatter då hemlösa katter utsätts (vi har ju redan 1000 000 hemlösa katter, och det räcker. Hemlös, alltså det finns inte hem för dem, och nog Sveriges största djurskyddsproblem). Mindre antal huskatter som avlas fram, mindre antal hemlösa. Det är inte så svårt att göra uträkningen. Dessutom, vilken huskattsuppfödare hälsotestar, vaccinerar, ID-chippar, avmaskar/kolla masken och veterinärbesiktar, och sen ger livslång kunnig support för kattköparna? Har aldrig varit med om det, själv. Därför anser många folk här att det inte är moraliskt försvarbart att föda upp fler.
#107 Det är inte moraliskt försvarbart att köpa duntäcke, kläder av merinoull, ägg, kött, köra bil och att gå på Zoo heller. Men sålänge folk gör sitt bästa, så kan dem som blir riktigt upprörda här, lugna sig lite.
Om du inte har träffat någon som besiktar, avmaskar, chip-märker och vaccinerar sina huskattungar så kan du ju få träffa en nu! :) Hej jag heter Fredrica och jag avmaskar, chip-märker, vaccinerar och veterinärs besiktar mina kattungar, och skriver även köparavtal/kontrakt att om dom inte kan ha kvar katten ska den tillbax till mej, och är ett livslångt stöd för att jag känner att jag har ansvar för de jag föder upp och säljer och vill inte att dom ska komma till oseriösa ägare :)
Och jag önskar att alla andra som säljer huskatter gör likadant..
Det är konstigt att vissa anser att katter inte ska hälsotestas innan parning eller att avkommorna behöver vaccinationer, id-märkning osv. Katter är nog den enda djurarten jag vet med så stor slapphet och oseriöst tänk inom aveln bland folk.
Jag förstår inte varför katten har så lågt värde i vissa personers ögon men kanske är det för att de anser att "det bara är en katt" sen kan vi väll definiera vad en katt är och alla kommer nog till slutsaten om att det är en individ, ett liv, ett djur som även den kräver omsorg och kärlek. Då tycker man att folk borde ta det hela lite seriösare.

#109 Det är ju ett minimum vad som ska göras. Sen anser jag att det är att vilseleda sina köpare genom att tvinga dem att skriva på avtal som inte är giltiga.
Vilka hälsotester gör du på dina avelsdjur?
Stolt ägare till tre La permer
#111 Hon gör inga. Veterinären har tittat på katterna och anser dem därför friska. Kan tilläggas att veterinären är inläggets morbrors fru.
Avtalet är mest en symbolisk sak, för går dom med på avtalet och skriver under så vet man ju rätt säkert att dom är seriösa.
#112 Om det n stämmer, säger det ju en del hur veterinär ställer sig till frågan. Det finns alltid extremister, inom allt. Även om de har en poäng och att allt vore väldigt fint i en perfekt värld, så är det sällan det går att sättas i bruk i verkligheten.

#123 Men det gör ju dig oseriös eftersom att du skriver avtal och lurar dina köpare.
#113 Eller så vet de om att ett sådant kontrakt inte är bindande. Och för den delen så kan de även komma på senare att de visst vill avla på ungarna. Och tycker då att eftersom du kunde avla på deras mamma, så ska du inte ha några åsikter om de i sin tur avlar på ungarna. Du var ju liksom inte bättre själv.
Jag har läst långt ifrån hela tråden och ska ju egentligen försöka ta en paus från iFokus men läste början av denna och du TS tycker att det ska vara katt som katt va? Då borde du vara emot all avel eller? För som det låter tycker du att man ska välja huskatt istället för raskatt så att raskatterna dör ut? För slutar man avla på raskatter kommer många raser försvinna. Vissa kan säkert ta paus något år. Huskatter däremot är det ett sånt stort överskott på att dom kommer finnas länge till även om ingen avlar. Sen har vi europén också som är den gamla huskatten. Det låter kanske illa men det är olika marknader. I mitt hem kommer det inte bli någon huskatt hur fina dom än är. Risken är stor att jag skulle få vara utan katt om det bara fanns huskatter. Skulle du säga samma sak om hundar om det vore ett extremt överskott på en viss ras? Jag är inte den som är 100% emot huskattavel men jag ser ett stort problem när det är ett överskott av just huskatter. Speciellt när rasen europé finns, där risken är större att den gamla huskatten försvinner än dagens huskatter. Varför inte avla på den rasen istället? :) Alla är katter, men det är olika marknader. Utan att det behöver handla om att man sätter olika värde på katterna.
#114 Du vet väll att inte alla veterinärer känner till hur huskattsaveln ser ut och vet oftast inte att det finns 100 000 hemlösa huskatter.
Med undantag för vår veterinär som eggar på alla huskattsägare att kastrera sina huskatter av just den anledningen.
En veterinär kan också ha fel i en fråga, vilket jag själv varit med om på djur. Ett djur kan ser frisk ut utvändigt men hur det sen ser ut invändigt och vad katten kan vara bärare av vet man inte utan tester, därav testar man katten för sjukdomar innan parning.
#111 nu måste jag bara säga att du är sjukt dryg! JA min morbrors fru är veterinär och jag frågade henne om när min katt KRÄKTES! Och NÄ jag går till en veterinär i Sjöbo som heter magleberg smådjurspraktik när det gäller mina djurs hälsa, så sitt inte där och skriv en massa Skit!
Och nä jag har inte gjort alla möjliga tester, eftersom jag ska ta EN kull på dom, och som jag sa i en annan tråd så gör inte all såkallade "seriösa" uppfödare det heller!
Och ang "köparavtalet/kontraktet" så är det mellan den som köper en katt och mig! Om vi kommer överens om något och skriver det på papper så är det något mellan oss, och det handlar om respekt! Och när jag säger seriös så menar jag att jag inte är en person som vill käna pengar på på mina katter, och slänger inte ut kattungarna till vem som helst!
#109 Håller med dig! Jag avmaskar, chip-märker, vaccinerar och veterinärs besiktar mina kattungar också, och skriver även köparavtal/kontrakt att om dom inte kan ha kvar katten ska den tillbax till mej, och är ett livslångt stöd för att jag känner att jag har ansvar för de jag föder upp och säljer och vill inte att dom ska komma till oseriösa ägare. Jag köper självklart bra mat till dom också!
#119 klart seriösa uppfödare tar tester även om det bara är en kull :) allra minst blodgrupp, fiv och felv och ofta mer än så.
Tack, det behövs fler positiva (trevliga) människor här :) Jo jag ger dom oxå bra mat, vi köper kattmat (bara torrfoder) för ca 700 kr till våra tre katter :)
#25 En katt är inte en katt så som du vill uttrycka det.
Jag märker stor skillnad på min maine coon och min huskatt. En huskatt är en chansning när det kommer till temperament. En raskatt är ett säkrare kort. Jag bor i lägenhet och vill inte riskera få en katt som har ett för livligt temperament. Därför väljer jag att skaffa en raskatt. Hade inte det alternativet, dvs raskatt, funnits så hade jag INTE skaffat någon katt alls. Så det är en väldigt bra anledning. Det ÄR skillnad på hus och raskattsmarknaden.
jo de e klart att vissa gör det men inte alla..
Och eftersom nu alla är så otrevliga och hoppar på en så får man väll skynda sig till veterinären
#124 vill man göra allt för att få friska kattungar oavsett ras bör man ju testa :) så alla seriösa uppfödare gör såklart detta. Sen finns det alltid dom som kommer göra minimalt. Det är inget påhopp. :) Det är bara fakta att tester kan rädda liv och skydda mot onödigt lidande. Allt går inte att skydda sig mot, men bara en enkel sak som blodgruppering kan göra skillnaden mellan liv och död hos kattungarna istället för att chansa att föräldrarna har rätt blodgrupper. Jag menar absolut inget illa med det.

#120 Torrfoder är inte speciellt bra mat för katter.
nä jag menar inte att du har gjort det :) men många andra har gjort det och varit mycket otrevliga (efter det har jag själv varit otrevlig tillbaka) istället för att skriva på ett lite vänligare sätt…
vad anser du vara bra mat för katter då?
#127 väldigt lätt hänt att det blir en hård ton och lätt att läsa det fel också. Försök tolka att alla menar väl :) dom flesta vill ju bara det bästa för katterna och där har man ofta starka åsikter.

#126 BARF eller blötmat.
#127 Katter är karnivorer, dvs rena köttätare. Bra artanpassat foder för katter är vad jag har läst mig till 1. BARF, 2. Blötmat, 3. Torrfoder. BARF är biologiskt anpassad rå föda och är alltså typ mat som de äter ute i det vilda. Blötmat är den mat som mest liknar det katter äter ute i det fria. Torrfoder innehåller mycket spannmål och det har kattens kropp svårt att ta upp och gör att katten lätt blir överviktig och får problem med njurarna eftersom katten inte får i sig tillräckligt med vatten genom det.
Här kan du läsa mer:
http://www.catinfo.org/
#129 #130
Två av våra katter får våtfoder, torrfoder och får rent kött när min familj äter det. Men min honkatt äter bara torrfoder.
(har inte vågat göra egen kattmat som bara innehåller kött, för vissa har sakt att det är svårt att få det bra till katterna?)
jag har inte läst igenom alla kommentarer men svarar på det som tråden handlade om.
så länge man är noggrann, har tid, råd och plats. och har kunskap såklart.
tycker jag att både raskatts avel och huskatts avel är helt okej.
men jag tycker självklart man kan se sig omkring eller fundera en extra gång på om man kan tänka sig ta hand om en hemlös först.
🙂
Är superglad, nu är det flera inlägg på rad, där folk faktiskt är trevliga mot varandra! :)
#133 Kanske är vårkänslor som tittar fram (skämt åsido). 😃
Kan nog vara så. ;)