Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 784 ggr
annaberg
0

Kattkompis?

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.

Min pojkvän och jag ska flytta ihop om ca en månad, han har två katter. En kastrerad hankatt på 2 år och en kastrerad honkatt på ett år. Jag har en kastrerad hankatt på 12 år. 

Nu är planen att jag ska ta med mig min katt när vi flyttar. Vilket är det bästa mest kattvänliga sättet att "sätta ihop" katterna med varandra? 

Hans katter bor ju redan ihop, så de känner varandra väl, men har aldrig träffat min pisse.

Båda hankatterna är väldigt dominanta av sig, men samtidigt bra med andra katter.

Tacksam för så många tips som möjligt! :)

LinaLj
3

Det bästa är att börja med att dela av lägenheter med hjälp av tex kompostgaller och ha din katt på ena sidan och hans katter på andra så att de kan röra sig fritt på sin sida men ändå se/höra/lukta på de andra katterna så att säga. Efter ett tag byter man sida på katterna så att de får känna hur det luktar på andra sidan.

Där efter får man gå lite på känn. Om de verkar vara lugna och kan titta och hälsa på varandra genom gallret utan spott och fräs så kan man prova att släppa ihop dem och se hur det går. Morrar de och är arga på var sin sida gallret så får de sitta uppe ett tag. 

Lite "oroligheter" får man vara beredd på då de ska organisera rang och liknande. Så klippta klor är ett bra tips. Likadant om de är utekatter så är det bra om de hålls inne tills de har blivit vana vid den nya flocken så att de inte bestämmer sig för att flytta.

I början kan det vara bra att sära på dem om man lämnar dem ensamma längre perioder, bara för säkerhetsskull. Men det är något man får känna efter hur de upplever varandra och hur pass mycket bråk det är. Man känner ju sina katter bästa själv så  det gäller att lita på magkänslan.

Missne
1

Jag tycker du första natten ska sova med hans missar och han med din misse - då blir de inluktade med lukter de känner igen och är trygga för dem.